abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17500279
Jaha, Onze geliefde metalmuziek is er door veranderd want kijk maar eens wat Tool allemaal voor iets moois heeft gecreeëd met het omlaag stemmen van die simpele e-snaar. Maar wie is er verantwoordelijk voor deze vondst? Volgens velen is Kim Thayil van Soundgarden diegene die begon met de omstemmen van enkel de E-snaar. Bescheiden als hij is, zegt ie dat Buzz Osbourne van The Melvins het hem liet zien, ergens in 1986 na een concert van St. Vitus. Maar beste fokkers, graaf eens in jullie cd collectie en zoek naar bewijzen dat het iemand anders is geweest dan deze grungeheld.

Veel succes!
pi_17500427
Misschien de uitvinder in de context van rock/metal, maar in klassieke gitaarmuziek en folk werd Drop-D tuning (wat in principe gewoon een fancy naam is voor het naar D stemmen van je lage E-snaar) al tijdenlang gebruikt. Het is ook een principe dat enorm voor de hand ligt als je op de gitaar een stuk dat in D staat speelt.

"Ten Years Gone" en "Moby Dick" van Led Zeppelin zijn bijv. ook in Drop D, en dat is al uit de jaren 70. "Dear Prudence" van de Beatles ook, en da's uit 1968.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_17500833
@Disorder: Hehe alle riffs van Silverchair
That never existed
pi_17500872
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 19:29 schreef Zander het volgende:
Misschien de uitvinder in de context van rock/metal, maar in klassieke gitaarmuziek en folk werd Drop-D tuning (wat in principe gewoon een fancy naam is voor het naar D stemmen van je lage E-snaar) al tijdenlang gebruikt. Het is ook een principe dat enorm voor de hand ligt als je op de gitaar een stuk dat in D staat speelt.

"Ten Years Gone" en "Moby Dick" van Led Zeppelin zijn bijv. ook in Drop D, en dat is al uit de jaren 70. "Dear Prudence" van de Beatles ook, en da's uit 1968.
grappig. Ik las het in een boek over Grunge van Guitar World. Zouden ze deze nummers over het hoofd hebben gezien? Want over de context van heavy rock en metal staat er niks bij.

Overigens Disorder: luister maar eens naar Sober van Tool. Het moment waar het nummer hard wordt hoor je een hele vette sound. De bovenste drie snaren worden namelijk open gespeeld. Zelfde geldt voor Space Dye Vest van Dream Theater. Andere voorbeelden heb ik even niet waar je het duidelijk hoort.
  donderdag 4 maart 2004 @ 19:53:36 #6
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_17500910
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 19:39 schreef Disorder het volgende:
Heeft er iemand een goed voorbeeld van hoe dat klinkt?
Zowat alles van korn.
pi_17500974
KORn? Die hebben 7 snaren op hun gitaar liggen en volgens mij ook nog eens omgestemd. Linkin Park heeft het wel weer geloof ik.
  donderdag 4 maart 2004 @ 19:58:53 #8
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_17501008
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 19:53 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Zowat alles van korn.
soad
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  donderdag 4 maart 2004 @ 20:20:28 #9
32966 Flying_Vee
Toyota Corolla G6R _O_
pi_17501465

Jazz muzikanten in de jaren 20 (vorige eeuw dus ) gebruikten ook al alternatieve stemmingen.

dus om dat nou modern te noemen

"Censuur is de dood van de democratie"
pi_17501495
Ik heb het niet modern genoemd
pi_17502393
ik doe t ook wel eens op mn basgitaar mn e snaar in d stemmen. (Bij gebrek aan een 5 snaar bas)
Is toch niet zo bijzonder ? t klinkt iets ..eh .. lager
100% Funk
  donderdag 4 maart 2004 @ 21:35:50 #12
26714 Wrirreljorkel
go back to sleep
pi_17503087
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 19:57 schreef Toffe_Ellende het volgende:
KORn? Die hebben 7 snaren op hun gitaar liggen en volgens mij ook nog eens omgestemd. Linkin Park heeft het wel weer geloof ik.
ben niet zo'n held in stemmingen, maar ik weet dat Korn (iig vroeger) een lage B-snaar boven de E snaar had (7 snaren in totaal)
De lage B-snaar was downgetuned naar A (dropped-A ? )
De E snaar was dropped D

stemming is dan dus A D A D G B E
Someone else for president!!
pi_17503467
Wat is er nou zo bijzonder aan drop-D? Tja, het is handig om stukken te spelen die al in D staan, maar als je zelf iets maakt, wat is dan het voordeel? Behalve dat powerakkoorden nóg makkelijker te spelen worden.
.
  donderdag 4 maart 2004 @ 22:18:46 #14
42555 Tomek
Take on the world!
pi_17504014
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 19:53 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Zowat alles van korn.
Nee man, Korn speelt uit A
  donderdag 4 maart 2004 @ 22:19:29 #15
42555 Tomek
Take on the world!
pi_17504032
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 19:39 schreef Disorder het volgende:
Heeft er iemand een goed voorbeeld van hoe dat klinkt?
Everlong van de Foo Fighters
  donderdag 4 maart 2004 @ 22:20:52 #16
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_17504058
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 21:53 schreef Toet het volgende:
Wat is er nou zo bijzonder aan drop-D? Tja, het is handig om stukken te spelen die al in D staan, maar als je zelf iets maakt, wat is dan het voordeel? Behalve dat powerakkoorden nóg makkelijker te spelen worden.
Powerchords zijn makkelijker en vetter. En tis makkelijker ook om ze snel af te wisselen.

Das reden genoeg lijkt me.
  donderdag 4 maart 2004 @ 22:21:42 #17
42555 Tomek
Take on the world!
pi_17504074
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 21:53 schreef Toet het volgende:
Wat is er nou zo bijzonder aan drop-D? Tja, het is handig om stukken te spelen die al in D staan, maar als je zelf iets maakt, wat is dan het voordeel? Behalve dat powerakkoorden nóg makkelijker te spelen worden.
Nou dat je dus lager kan gaan dan normaal. Ander zit je altijd maar met die lage E te kloten.
Ook hier is everlong een goed voorbeeld, zoals het daar klinkt krijg je het in de standaar tuning namelijk nooit voor elkaar. Dan moet je voor die lage D een octaaf hoger spelen, maar dan is het effect weg.
  donderdag 4 maart 2004 @ 22:24:49 #18
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_17504134
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 22:21 schreef Tomek het volgende:

[..]

Nou dat je dus lager kan gaan dan normaal. Ander zit je altijd maar met die lage E te kloten.
Ook hier is everlong een goed voorbeeld, zoals het daar klinkt krijg je het in de standaar tuning namelijk nooit voor elkaar. Dan moet je voor die lage D een octaaf hoger spelen, maar dan is het effect weg.
Als je zelf een nummer maakt, kun je natuurlijk ook besluiten om gewoon het hele nummer een hele noot hoger te schrijven. Dan is het effect nagenoeg hetzelfde, maar heb je geen D nodig.
  donderdag 4 maart 2004 @ 22:29:58 #19
42555 Tomek
Take on the world!
pi_17504243
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 22:24 schreef Tijn het volgende:

[..]

Als je zelf een nummer maakt, kun je natuurlijk ook besluiten om gewoon het hele nummer een hele noot hoger te schrijven. Dan is het effect nagenoeg hetzelfde, maar heb je geen D nodig.
Das helemaal waar. Maar ik kan me alleen voorstellen dat je wanneer je vaak tegen die grens aanzit ook wel eens een toontje lager wil.
Maar ik gebruik het zelf ook nooit hoor. Alleen ja soms is iets lager misschien toch iets mooier.
Het verschil tussen D en E is dan ook niet zo groot, maar ja die metalbands spelen natuurlijk ook niet voor niets uit A of B. Zouden zij hun nummers opnieuw vanuit E schrijven krijg je toch iets heel anders.
pi_17504334
Sowieso klinkt je gitaar in dropped d een stuk vetter, of 'rauwer' icm met distortion. Nog afgezien van het feit dat je simpelweg lagere akkoorden kunt spelen.
All those moments will be lost in time, like tears in rain.
pi_17504345
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 22:20 schreef Tijn het volgende:

[..]

Powerchords zijn makkelijker en vetter. En tis makkelijker ook om ze snel af te wisselen.

Das reden genoeg lijkt me.
Wat is er vetter aan Het zijn exact dezelfde noten. Ik kan me alleen voorstellen dat het open D-powerakkoord iets anders klinkt. De rest niet.

Makkelijk afwisselen, tja. Wel als je voor verschillende powerakkoorden verschillende vingers gebruikt. Zit wat in Maar volgens mij is het verschil echt niet zo groot hoor.
.
pi_17504375
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 22:33 schreef Toolshed het volgende:
Sowieso klinkt je gitaar in dropped d een stuk vetter, of 'rauwer' icm met distortion. Nog afgezien van het feit dat je simpelweg lagere akkoorden kunt spelen.
Omdat je twee semitonen lager kunt Ik snap niet wat daar zoveel rauwer aan is.

Ga dan inderdaad meteen voor A ofzo.
.
  donderdag 4 maart 2004 @ 22:36:05 #23
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_17504390
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 22:34 schreef Toet het volgende:

[..]

Wat is er vetter aan Het zijn exact dezelfde noten. Ik kan me alleen voorstellen dat het open D-powerakkoord iets anders klinkt. De rest niet.

Makkelijk afwisselen, tja. Wel als je voor verschillende powerakkoorden verschillende vingers gebruikt. Zit wat in Maar volgens mij is het verschil echt niet zo groot hoor.
Hoe kom je erbij dat het een wereld van verschil is dan?

Want dat is het niet
pi_17504420
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 22:36 schreef Tijn het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat het een wereld van verschil is dan?

Want dat is het niet
Precies, dat zeg ik De TS bijv. doet het voorkomen alsof het een zeer belangrijke vinding is voor de rock en metal, maar dat valt volgens mij wel mee.
.
  donderdag 4 maart 2004 @ 22:38:44 #25
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_17504452
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 22:37 schreef Toet het volgende:

[..]

Precies, dat zeg ik De TS bijv. doet het voorkomen alsof het een zeer belangrijke vinding is voor de rock en metal, maar dat valt volgens mij wel mee.
Nou ja, je creeërt wel een andere stijl van spelen als je altijd alles dropped D doet. En het feit dat je sneller hoge en lage powerchords kunt afwisselen zorgt ook voor een verandering in je spel.

Ik bedoel, het verschil in klank is misschien niet ultra-groot, maar het is ook niet hetzelfde als normale stemming.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')