grappig. Ik las het in een boek over Grunge van Guitar World. Zouden ze deze nummers over het hoofd hebben gezien? Want over de context van heavy rock en metal staat er niks bij.quote:Op donderdag 4 maart 2004 19:29 schreef Zander het volgende:
Misschien de uitvinder in de context van rock/metal, maar in klassieke gitaarmuziek en folk werd Drop-D tuning (wat in principe gewoon een fancy naam is voor het naar D stemmen van je lage E-snaar) al tijdenlang gebruikt. Het is ook een principe dat enorm voor de hand ligt als je op de gitaar een stuk dat in D staat speelt.
"Ten Years Gone" en "Moby Dick" van Led Zeppelin zijn bijv. ook in Drop D, en dat is al uit de jaren 70. "Dear Prudence" van de Beatles ook, en da's uit 1968.
Zowat alles van korn.quote:Op donderdag 4 maart 2004 19:39 schreef Disorder het volgende:
Heeft er iemand een goed voorbeeld van hoe dat klinkt?
soadquote:Op donderdag 4 maart 2004 19:53 schreef Bioslock het volgende:
[..]
Zowat alles van korn.
ben niet zo'n held in stemmingen, maar ik weet dat Korn (iig vroeger) een lage B-snaar boven de E snaar had (7 snaren in totaal)quote:Op donderdag 4 maart 2004 19:57 schreef Toffe_Ellende het volgende:
KORn? Die hebben 7 snaren op hun gitaar liggen en volgens mij ook nog eens omgestemd. Linkin Park heeft het wel weer geloof ik.
Nee man, Korn speelt uit Aquote:Op donderdag 4 maart 2004 19:53 schreef Bioslock het volgende:
[..]
Zowat alles van korn.
Everlong van de Foo Fightersquote:Op donderdag 4 maart 2004 19:39 schreef Disorder het volgende:
Heeft er iemand een goed voorbeeld van hoe dat klinkt?
Powerchords zijn makkelijker en vetter. En tis makkelijker ook om ze snel af te wisselen.quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:53 schreef Toet het volgende:
Wat is er nou zo bijzonder aan drop-D? Tja, het is handig om stukken te spelen die al in D staan, maar als je zelf iets maakt, wat is dan het voordeel? Behalve dat powerakkoorden nóg makkelijker te spelen worden.
Nou dat je dus lager kan gaan dan normaal. Ander zit je altijd maar met die lage E te kloten.quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:53 schreef Toet het volgende:
Wat is er nou zo bijzonder aan drop-D? Tja, het is handig om stukken te spelen die al in D staan, maar als je zelf iets maakt, wat is dan het voordeel? Behalve dat powerakkoorden nóg makkelijker te spelen worden.
Als je zelf een nummer maakt, kun je natuurlijk ook besluiten om gewoon het hele nummer een hele noot hoger te schrijven. Dan is het effect nagenoeg hetzelfde, maar heb je geen D nodig.quote:Op donderdag 4 maart 2004 22:21 schreef Tomek het volgende:
[..]
Nou dat je dus lager kan gaan dan normaal. Ander zit je altijd maar met die lage E te kloten.
Ook hier is everlong een goed voorbeeld, zoals het daar klinkt krijg je het in de standaar tuning namelijk nooit voor elkaar. Dan moet je voor die lage D een octaaf hoger spelen, maar dan is het effect weg.
Das helemaal waar. Maar ik kan me alleen voorstellen dat je wanneer je vaak tegen die grens aanzit ook wel eens een toontje lager wil.quote:Op donderdag 4 maart 2004 22:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je zelf een nummer maakt, kun je natuurlijk ook besluiten om gewoon het hele nummer een hele noot hoger te schrijven. Dan is het effect nagenoeg hetzelfde, maar heb je geen D nodig.
Wat is er vetter aanquote:Op donderdag 4 maart 2004 22:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Powerchords zijn makkelijker en vetter. En tis makkelijker ook om ze snel af te wisselen.
Das reden genoeg lijkt me.
Omdat je twee semitonen lager kuntquote:Op donderdag 4 maart 2004 22:33 schreef Toolshed het volgende:
Sowieso klinkt je gitaar in dropped d een stuk vetter, of 'rauwer' icm met distortion. Nog afgezien van het feit dat je simpelweg lagere akkoorden kunt spelen.
Hoe kom je erbij dat het een wereld van verschil is dan?quote:Op donderdag 4 maart 2004 22:34 schreef Toet het volgende:
[..]
Wat is er vetter aanHet zijn exact dezelfde noten. Ik kan me alleen voorstellen dat het open D-powerakkoord iets anders klinkt. De rest niet.
Makkelijk afwisselen, tja. Wel als je voor verschillende powerakkoorden verschillende vingers gebruikt. Zit wat inMaar volgens mij is het verschil echt niet zo groot hoor.
Precies, dat zeg ikquote:Op donderdag 4 maart 2004 22:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat het een wereld van verschil is dan?
Want dat is het niet
Nou ja, je creeërt wel een andere stijl van spelen als je altijd alles dropped D doet. En het feit dat je sneller hoge en lage powerchords kunt afwisselen zorgt ook voor een verandering in je spel.quote:Op donderdag 4 maart 2004 22:37 schreef Toet het volgende:
[..]
Precies, dat zeg ikDe TS bijv. doet het voorkomen alsof het een zeer belangrijke vinding is voor de rock en metal, maar dat valt volgens mij wel mee.
De ontdekking (wie het ook is geweest) is wel degelijk belangrijk geweest. Het heeft deuren geopend.quote:Precies, dat zeg ik De TS bijv. doet het voorkomen alsof het een zeer belangrijke vinding is voor de rock en metal, maar dat valt volgens mij wel mee.
Je kunt nu in open positie kiezen tussen 2 D-snaren als grondtoon in plaats van 1quote:Op donderdag 4 maart 2004 22:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Naast dat het makkelijker is om sommige akkoorden te spelen geeft het gewoon enorm 'vet' effect. Speel maar een een d-akkoord. Het kan met deze stemming op veel meer manieren.
Nee hoor, Korn heeft alle snaren 2 stappen teruggestemd.... A D G C F A Dquote:Op donderdag 4 maart 2004 21:35 schreef Wrirreljorkel het volgende:
[..]
ben niet zo'n held in stemmingen, maar ik weet dat Korn (iig vroeger) een lage B-snaar boven de E snaar had (7 snaren in totaal)
De lage B-snaar was downgetuned naar A (dropped-A ?)
De E snaar was dropped D
stemming is dan dus A D A D G B E
je zult waarschijnlijk gelijk hebben. Ik kende een nu metal band die dat destijds zo gestemd had. Dropped A was in ieder geval goed... ik weet ook weinig van die zaken af. Geef mij maar de triangel.quote:Op donderdag 4 maart 2004 23:08 schreef Cynic het volgende:
[..]
Nee hoor, Korn heeft alle snaren 2 stappen teruggestemd.... A D G C F A D
Ik geloof niet dat de muziek van Tool zó anders zou klinken wanneer ze alles 2 semitonen hoger in E zouden spelen, met iets meer gepuzzel met vingerzettingen. Natuurlijk zullen sommige noten anders zijn maar het zal niet drastisch veranderen. Maar laten we dit topic vooral niet verder laten uitlopen tot een pro/anti-drop-D topicquote:Op donderdag 4 maart 2004 23:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Speel maar eens een Tool-nummer in gewone stemming.Bands die de dropped d gebruiken in combinatie met een d-akkoord kunnen niet zonder en hebben daar hun stijl aan op gehangen.
Nou, ik weet niet in hoeverre je Tool kent en je hun muziek kunt spelen. Als je het niet weet moet je weten dat ze de laagste toon heel vaak gebruiken. Dat kun je niet oplossen met een andere vingerzetting.quote:Op donderdag 4 maart 2004 23:17 schreef Toet het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de muziek van Tool zó anders zou klinken wanneer ze alles 2 semitonen hoger in E zouden spelen, met iets meer gepuzzel met vingerzettingen. Natuurlijk zullen sommige noten anders zijn maar het zal niet drastisch veranderen. Maar laten we dit topic vooral niet verder laten uitlopen tot een pro/anti-drop-D topic
Vooral niet omdat je mij toch niet zult overtuigen (en vice versa).
Wat ik bedoelde is dat de laagste open snaar de laagste toon blijft. Dat komt dus neer op transponeren naar E.quote:Op donderdag 4 maart 2004 23:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Nou, ik weet niet in hoeverre je Tool kent en je hun muziek kunt spelen. Als je het niet weet moet je weten dat ze de laagste toon heel vaak gebruiken. Dat kun je niet oplossen met een andere vingerzetting.
Als je van waslijnen aan je gitaar houdquote:Op donderdag 4 maart 2004 22:35 schreef Toet het volgende:
[..]
Ga dan inderdaad meteen voor A ofzo.
Dat laatste wat je zegt is waar.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 10:21 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:
Het maakt wel uit en iedereen die beweert dat het niet uitmaakt heeft een hele revolutie in de rockmuziek gemist. Het pakken van een powercord met dropped d is niet alleen veel makkelijker, doordat je het eigenlijk gewoon verkapte driesnarige barrees worden klinkt het toch op een of andere manier anders. Alle gitaristen die dit hier tegenspreken zullen toch ook moeten toegeven dat een ingedrukte snaar en een losse snaar dezelfde noot kunnen voortbrengen, maar dat het TOCH 'anders' klinkt. Ken uw instrument dames en heren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |