abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 maart 2004 @ 22:39:43 #1
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17471276
Hebben jullie dat vroeger ook wel eens gedaan toen jullie klein waren: expres recht in de zon kijken, zodat je daarna allemaal vlekken e.d zag?

Ikzelf doe zo nu en dan wel een oogtest, en mn ogen zijn prima, maar ik vraag me af: zou dat in de zon kijken vroeger toch geen schade kunnen hebben aangericht?
  Donald Duck held dinsdag 2 maart 2004 @ 22:41:02 #2
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_17471304
Te lang in de zon kijken kan idd schadelijk zijn.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Milf dinsdag 2 maart 2004 @ 22:41:35 #3
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_17471316
lif
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 22:45:06 #4
3185 Adelante
To let it go now
pi_17471380
altijd als de zon schijnt, draag ik
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  dinsdag 2 maart 2004 @ 22:46:16 #5
18313 MaTriCX
Jaja..., vast!
pi_17471394
Ja da's schadelijk. Teveel licht op je netvlies zorgt voor een versnelling van het verouderingsproces. Hetzelfde geldt voor dat 'leuke' schijn-met-een-laser-in-je-oog-spelletje.
Op zich zal je het misscihen nu nog niet merken, en als je jong bent is je netvlies nog gedeeltelijk in ontwikkeling, dus zal het wel meevallen. Maar misschien dat je het later wel merkt, eerder een leesbril e.d.
Goh en wat dan nog ?
  dinsdag 2 maart 2004 @ 23:20:34 #6
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17472080
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 22:46 schreef MaTriCX het volgende:
Ja da's schadelijk. Teveel licht op je netvlies zorgt voor een versnelling van het verouderingsproces. Hetzelfde geldt voor dat 'leuke' schijn-met-een-laser-in-je-oog-spelletje.
Op zich zal je het misscihen nu nog niet merken, en als je jong bent is je netvlies nog gedeeltelijk in ontwikkeling, dus zal het wel meevallen. Maar misschien dat je het later wel merkt, eerder een leesbril e.d.
Ja, ik was toen 11 jaar oud of zo.... jammer dat ik toen zo stom ben geweest
Maar op je 11e kunnen die dingen nog herstellen?
  woensdag 3 maart 2004 @ 10:41:47 #7
32927 jaap393
only users lose drugs
pi_17477089
When I was little, my mother told me not to look at the sun. So, once when I was six, I did.

Kijk maar uit, dalijk krijg je nog heftige migraine aanvallen en ga je overal wiskundige verbanden in zien

En voor dat je t weet moet je een gaatje in je hoofd boren
my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7
  woensdag 3 maart 2004 @ 12:18:00 #8
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17478403
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 10:41 schreef jaap393 het volgende:
When I was little, my mother told me not to look at the sun. So, once when I was six, I did.

Kijk maar uit, dalijk krijg je nog heftige migraine aanvallen en ga je overal wiskundige verbanden in zien

En voor dat je t weet moet je een gaatje in je hoofd boren

En als mensen zeggen dat je iets niet moet doen, dan wordt het juist interessant he
pi_17478502
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 12:18 schreef TheDon18 het volgende:

[..]

[afbeelding]

En als mensen zeggen dat je iets niet moet doen, dan wordt het juist interessant he
Niet naar beneden kijken!!!

Ik heb altijd begrepen dat als je te lang in een zeer felle lichtbron zoals de zon of een las-vlam kijkt dat de beschadeging permanent wordt. En dat je die vlekken voor de rest van je leven gaat zien.
pi_17481180
ik moet altijd niezen als ik in de zon kijk!
If you only walk on sunny days, you will never reach you're destination.
pi_17481234
Niet doen. Ik heb al vaak gelezen dat, als je 11 seconden aan een stuk in de zon kijkt, je voorgoed blind bent. Ik zou het maar niet proberen.
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
pi_17486302
Heb vroeger toen ik klein was helaas ook af en toe recht in de zon gekeken om het te bewonderen........
Denk soms toch wel iets van 11 sec ofzo

Ik draag lenzen, maar dat is ook erfelijk. Maar de lens/bril sterkte van die van mijn 3 jaar jongere broer is minder.

Ook ben ik wel eens 2 dagen sneeuwblind geweest
Omdat we niet wisten dat een zonnebril vereist was tijdens skieen.
pi_17486754
lol at jaap:D film pas gezien.. wel een vage, maja ik kan me ook wel herinneren dat ik de zon in gekeken heb. nog geen last van maar wel van zwevende stofdeel achtige dingen. ach het went allemaal.
sneeuwblindheid? nooit van gehoord ff googlen:D
organization iz everything
pi_17487128
quote:
[b]sneeuwblindheid? nooit van gehoord ff googlen:D
Ik ging toen smiddags skieen. Daarna nog nergens last van. Snachts werd ik plotseling wakker mijn pijn in de ogen, een erg brandering gevoel. Verder kon ik toen tijdelijk niet meer in een lichte omgeving kijken.

Meer info:
http://www.umm.edu/outdoor/snow_blindness.htm
quote:
Exposure to ultraviolet radiation (UVR) from the sun can lead to a “sunburn” of the cornea (clear surface of the eye). This occurs when proper precautions are not used at high altitudes, where a greater amount of unfiltered (by the atmosphere) ultraviolet radiation is present; the exposure may be compounded by reflection from the snow. The intensity of ultraviolet energy increases by a factor of 4% to 6% for every 1,000 foot (305 meter) increase in altitude above sea level. Snow reflects 85% of ultraviolet B (UVB, the culprit wavelengths that cause snow blindness); dry sand reflects 17%, while grass or sandy turf reflects 2.5%. Water may reflect 10% to 30% of ultraviolet B, depending upon the time of day and location.

The cornea absorbs ultraviolet radiation below 300 nanometers, which includes a fair portion of UVB. Radiation of wavelengths longer than 300 nanometers is transmitted to the lens and, over time, can cause cataracts.

High exposure to UVB can cause a corneal burn within one hour, although symptoms may not become apparent for six to 12 hours. Symptoms include excessive tearing, pain, redness, swollen eyelids, pain when looking at light, headache, a gritty sensation in the eyes, and decreased (hazy) vision. Similar symptoms occur when the surface of the eye is physically scratched (corneal abrasion). Treatment consists of patching the eye closed after instilling a few drops of ophthalmic antibiotic solution (such as sodium sulamyd 10%, or gentamicin), because the surface of the cornea will regenerate spontaneously in 24 to 48 hours. It is important to check the eye first for a foreign body. After patching, the eye must be rechecked in 24 hours. If the eye appears infected with pus, then it should be left unpatched; administer a topical antibiotic solution three to four times a day, and have the victim wear sunglasses. Pain medicine should be used as appropriate. If both eyes are involved, then only the more severely affected eye should be patched, so that the victim can continue to make his way.
pi_17487291
Ik raad het je niet aan, ik deed het vroeger heel veel en heb nu -1 glazen in m'n brillen montuur, weet niet of het daardoor komt maar denk het wel.
pi_17490170
Als je met je ogen dicht in de zon kijkt en dan bijv. naar binnen loopt zit er een blauwe waas over je gezichtsveld. Hoe komt dit...?
[b]Fuck Off, ######## ##### #####![/b]
  donderdag 4 maart 2004 @ 09:06:22 #17
60313 _ThundeR_
Houdbare halfvolle melk
pi_17490185
Het zit nog op je netvlies gebrand, klinkt eng maar trekt zo weer weg.
Laat me toch met rust.
pi_17490453
Door in de zon te kijken veranderd niet de sterkte van je oog. Je beschadigd je netvlies ermee. Dat is het laagje wat binnenin je oog zit en waar de beelden die je ziet op geprojecteerd worden.

Stel het je even voor: je hebt een papier en een vergrootglas. Het papier is je netvlies en het vergrootglas is je ooglens. Je laat de zon door het vergrootglas vallen (het kijken naar de zon) en wat gebeurd er dan met het papier... Er brandt een gaatje in.
Ik denk dat er ongeveer hetzelfde gebeurd als je te lang in de zon kijkt. Je ooglens bundelt het licht net als een vergrootglas... en je beschadigt je netvlies....
Niet in de zon kijken dus!

Het sneeuwblind verhaal is net als wanneer je gaat lassen zonder lasbril. Dan beschadigd je cornea/hoornvlies. Dat is de buitenkant van je oog. Altijd slim om te skieen of te lassen met goede bescherming voor je ogen!
Fake it till you make it...
pi_17490545
je oohlens kan er niet zosnel van beschadigen lijkt mij, en op jonge leeftijd herstelt het netvlies zich nog heel goed. ik heb een keer een object tegen me oog gehad, netvlies beschadigt 3maanden lang de helft van mn gezichtsveld zwart, was echt doodsbang om blind te worden maar het is helukkig helemaal genezen
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_17490588
Ik heb niet gezegd dat je ooglens ervan beschadigd, maar je netvlies! Misschien herstelt het zich wel, ik heb eerlijk gezegd niet zo goed een idee of dat werkelijk zo is... Maar dat risico wil je toch liever niet lopen lijkt me...
Fake it till you make it...
  donderdag 4 maart 2004 @ 11:21:49 #21
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17491821
Ja, ik heb dat vroeger echt in periodes van minuten gedaan, in de zon kijken...
Eerst heel fel licht, en daarna zie je een zwarte bol die als het ware begint te draaien...

Maar ik moet zeggen: het was 15 minuten vlekjes zien, en daarna geen last meer van gehad.

Het is ook geen echte bol trouwens, maar meer een cirkel: de ene keer wordt ie plat, de andere keer rond, dus het lijkt op een cirkel die ronddraaid, waarbij je soms de platte zijkanten ziet.... snappie?

Maar die zwarte bol/cirkel die je ziet draaien: hoe kan dat?
pi_19183036
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 20:31 schreef Cassii het volgende:
Ik raad het je niet aan, ik deed het vroeger heel veel en heb nu -1 glazen in m'n brillen montuur, weet niet of het daardoor komt maar denk het wel.
Dat heeft daar absoluut niets mee te maken. Of je wel of niet een bril moet dragen ligt vast in de structuur van je ogen. Dat wordt daardoor niet beïnvloedt. Je beschadigt daarmee je netvlies, op de vorm van het oog heeft dat totaal geen invloed.
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
pi_19190328
Ik heb wel eens gelezen op een oogheelkundige site dat je in je leven eigenlijk maar een bepaalde hoeveelheid UV-licht (in de zon zit UV-licht) in je ogen kan hebben, maar dat veel jongeren nu al op die hoeveelheid zitten (ipv op hun 80ste) omdat ze zo vaak zonder zonnebril lopen, naar zonvakanties of skivakanties gaan, in de zon kijken etc.
Wat er precies gebeurt als je teveel UV-licht in je ogen hebt gehad weet ik niet meer precies maar tis dus niet gezond.
Als je (vroeger) veel in de zon hebt lopen turen heb je dus kans dat je ook al dichter bij die limiet zit.

Zelf zal ik vast al wel aan die limiet zitten: keek vroeger ook net zo lang in de zon tot ie blauwig werd en ik een soort draaiende bol zag zoals iemand hier al beschreef (zag ook vlekken erna) en toen ik 14 was heb ik een paar uur lang in een zonsverduistering lopen turen....heeeeeel dom natuurlijk en heel gevaarlijk.....ik heb dan ook sinds die dag (vage) oogklachten, en het is al 2 keer erger geworden: 5 jaar geleden en ongeveer 2 maanden geleden. Of dat met die zonsverduistering te maken heeft (die laatste 2 verergeringen) weet ik niet, maar de kans lijkt me wel groot.
(kan niet meer tegen licht, veel mouches volantes, gaten uit gezichtsveld, raar accomoderen etc.).
Dokters kunnen niks vinden wat erop wijst dat mijn netvlies is beschadigd tijdens het kijken in de zon (geen gaatjes of littekens in mn netvlies) maar sommige beschadigingen zijn volgens mij ook niet zichtbaar. Zo heb ik sinds die dag een soort sneeuwbeeld/ testbeeld wat ik zie, en dat kan komen doordat er zenuwen kapot zijn gegaan (overbelicht ofzo of doorgebrand). die zenuwen kunnen weer aangroeien, maar ze kunnen het ook niet doen en dan blijf ik dit houden.

Als er echt iets aan je netvlies beschadigd door het kijken in de zon (gaatje) dan is dat blijvend. Als het goed is moet het ook niet erger worden (bij mij wordt het dus wel steeds erger maar er is ook niks gevonden aan mn netvlies...heel vreemd).

Nouja, goede tip: kijk niet rechtstreeks in de zon en draag een zonnebril als je op het strand loopt of andere felle-zon gebieden (ski-oord, zonvakantie in ander land etc., laagstaande zon in je auto)
pi_19451994
geld hetzelfde voor cft monitoren?
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
  donderdag 27 mei 2004 @ 23:17:26 #25
93574 yF
Yvonneke
pi_19460174
Opzich denk ik dat het wel meevalt hoor?? Oke veel in de zon kijken is niet goed voor je, maar van die kleine beetjes zal toch niet zo'n ramp zijn?
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')