abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17467340
Hallo Fokkers,

Vorige week een tft monitor besteld via een internetwinkel voor een flinke bedrag van ¤ 578,01 exclusief verzendkosten.
Alles keurig netjes betaald en product op tijd ontvangen. Na 2 dagen voldeed het product niet aan mijn eisen en wilde ik deze retourneren. Met het recht Kopen Op Afstand dacht ik dat het makkelijk zou lukken. Dus ik lekker e-mailtje gestuurd met mijn vragen.

Daar werd meteen negatief op ingegaan en werd mij meegedeelt dat ik niet gebruik kan maken van Wet Kopen Op Afstand. Ik vroeg natuurlijk uitvoerig waarom?
Als antwoord kreeg ik dit:

Wij zijn volgens mij heel duidelijk geweest dat u geen recht heeft op de Wet Koop op Afstand. Dat is alleen bij niet geopende dozen en artikelen. U heeft de monitor wel degelijk opengehad, dus vervalt daarmee uw recht.

________________________________________________________________________________

Hoe moet ik in godsnaam over een gekocht product tevreden zijn als ik de doos niet open?

________________________________________________________________________________

Daarna kreeg ik nog een mailtje met dit:

aangezien u de monitor reeds uit de verpakking heeft gehaald, kunnen we maximaal 80% van de dagwaarde teruggeven.

Ik wil nu graag juridische stappen ondernemen. Wat heb ik daarvoor nodig en waar kan ik met vragen terecht?
Moet ik ook wat vergoeden?

Alvast Bedankt.

Update: Op de site en algemene voorwaarden van het betreffende internetwinkel is niets vermeld over de afkoelingsperiode. (Wet Kopen Op Afstand)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2004 19:23:17 ]
pi_17467791
ok ik heb mijn wetboek ff gelezen en daar staat dit in:

BW 7 Art 46d
1: staat dat je het binnen 7 werkdagen mag ontbinden
2: de verkoper kan hoogstends de retourkosten in rekening brengen
3: de koper heeft recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde.
4: 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a: van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiele markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b: van zaken die:
1. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper
2. duidelijk persoonlijk van aard zijn
3. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden
4. snel kunnen bederven of verouderen
c van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken.
d: van kranten en tijdschriften

Jij hebt dus volgens mij gewoon recht op je geld terug, want het gaat hier niet om audio, video-opnamen of programmatuur!!

Dus die gast kan huilen wat hij wil maar hij moet het geld gewoon teruggeven
Even a broken clock is right twice a day.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 19:44:41 #3
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_17467835
De afkoelingsperiode is precies dat, een afkoelingsperiode. Hieraan zitten geen voorwaarden verbonden zoals dat het product ongebruikt en in onbeschadigde verpakking zou moeten worden geretourneerd. De wet kent wel een uitzondering voor bijvoorbeeld "audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken", dan geldt de afkoelingsperiode weer niet. Maar die is hier duidelijk niet van toepassing. Om de verkoper wat te plagen vraag op welke wettelijke grondslag de retourgarantie niet zou gelden.

Recht krijgen is natuurlijk niet hetzelfde als recht hebben. Rechtsbijstandsverzekering? Je zou evt naar een rechtswinkel kunnen gaan. Om welke internetwinkel gaat dit trouwens? Alternate?
pi_17467891
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 19:44 schreef Sovereign het volgende:
De afkoelingsperiode is precies dat, een afkoelingsperiode. Hieraan zitten geen voorwaarden verbonden zoals dat het product ongebruikt en in onbeschadigde verpakking zou moeten worden geretourneerd. De wet kent wel een uitzondering voor bijvoorbeeld "audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken", dan geldt de afkoelingsperiode weer niet. Maar die is hier duidelijk niet van toepassing. Om de verkoper wat te plagen vraag op welke wettelijke grondslag de retourgarantie niet zou gelden.

Recht krijgen is natuurlijk niet hetzelfde als recht hebben. Rechtsbijstandsverzekering? Je zou evt naar een rechtswinkel kunnen gaan. Om welke internetwinkel gaat dit trouwens? Alternate?
Salland Automatisering, ik zou gewoon de monitor terugsturen met het verzoek tot betaling van het verschuldigde bedrag (in een redelijk nette brief) en wordt dat niet gedaan (binnen 30 dagen) zou ik een ingebrekestelling sturen en contact opnemen met rechtswinkel oid
Even a broken clock is right twice a day.
pi_17468473
Het probleem is dat die 7 dagen tijd a.s donderdag is overschreden. Maar dit maakt denk ik niet uit omdat die winkel het niet wil accepteren. Het gaat hier inderdaad om Salland Automatisering.
Ik heb net even alsnog een mailtje gestuurd voor de tigste keer en dat ik een advocaat heb ingeschakeld.

Ik vrees dat ik géén apart rechtbijstandverzekering heb. Wel voor auto enzo maar niet echt speciaal een rechtbijstand.

Als ik juridische stappen onderneem.
Hoeveel zal het ongeveer kosten? Moet ik nu veel betalen? Krijg ik die terug indien ik gelijk krijg?

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2004 20:24:47 ]
pi_17468773
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 19:47 schreef danos het volgende:

[..]

Salland Automatisering, ik zou gewoon de monitor terugsturen met het verzoek tot betaling van het verschuldigde bedrag (in een redelijk nette brief) en wordt dat niet gedaan (binnen 30 dagen) zou ik een ingebrekestelling sturen en contact opnemen met rechtswinkel oid
Indien ik dat doe hebben zij het recht administratiekosten in rekening te brengen vanwege het onterecht en zonder toestemming retour gestuurde product. Dus dat kan ik niet doen.

Ik heb toch 3 maanden de tijd als de winkel weigert?
  Moderator dinsdag 2 maart 2004 @ 20:46:11 #7
42184 crew  DaMart
pi_17469128
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 20:26 schreef Alper het volgende:

[..]

Indien ik dat doe hebben zij het recht administratiekosten in rekening te brengen vanwege het onterecht en zonder toestemming retour gestuurde product. Dus dat kan ik niet doen.

Ik heb toch 3 maanden de tijd als de winkel weigert?
Zij mogen hooguit de retourkosten in rekening brengen. Dus als jij de portokosten al meteen betaalt, hebben zij niks te vorderen op jou.

Om te zorgen dat de termijn van 7 dagen niet verstrijkt, zou ik als ik jou was voor donderdag een aangetekende brief en een mailtje sturen aan het bedrijf, waarin je aangeeft:

1. Dat je de koop ontbindt
2. Dat je het product retour stuurt
3. Dat je binnen 30 dagen na dagtekening van de brief het aankoopbedrag terug wilt hebben
4. Dat als zij daaraan niet voldoen, jij na die 30 dagen verdere stappen zult ondernemen (incassobureau ?) en alle bijkomende kosten, zoals wettelijke rente en de overige met de incasso samenhangende kosten, voor hun rekening komen.
5. Dat je in ieder geval ook een schriftelijke reactie verwacht, binnen 10 werkdagen na dagtekening van de brief indien zij menen dat jij niet het recht hebt om de monitor retour te sturen, waarin zij aangeven op welke gronden zij die mening zijn toegedaan. Dit dwingt ze in zekere mate om een reactie te geven op je brief.

En natuurlijk zo snel mogelijk de monitor retour sturen. En wat ze ook zeggen, zolang jij de brief waarin jij de overeenkomst ontbindt voor donderdag verstuurt, sta je behoorlijk sterk. Maar goed, zoals hierboven al door iemand is aangegeven, is recht hebben nog niet hetzelfde als recht krijgen. Een incassobureau is natuurlijk ook een optie om je geld terug te krijgen. Zeker als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt, zal dat in eerste instantie goedkoper zijn dan meteen naar de rechter stappen. Overigens is het wel zo, dat wanneer de rechter je in het gelijk stelt, de proceskosten voor rekening van het bedrijf komen.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 20:59:25 #8
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_17469361
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 20:14 schreef Alper het volgende:
Het probleem is dat die 7 dagen tijd a.s donderdag is overschreden. Maar dit maakt denk ik niet uit omdat die winkel het niet wil accepteren.
De winkel heeft weinig te willen (hoewel ik niet zeker ben of je inderdaad mag retourneren als de verpakking geopend is, maar als ik hierboven de stelligheid van sommigen lees, dan kan het best eens kloppen).
quote:
Als ik juridische stappen onderneem.
Hoeveel zal het ongeveer kosten? Moet ik nu veel betalen? Krijg ik die terug indien ik gelijk krijg?
Kosten van juridische stappen zijn waarschijnlijk hoger dan de hele monitor kost. Kosten van aan advocaat krijg je niet - of zeker niet geheel - terug.

Ik ga nog even op zoek naar een boeiende site voor je!

www.thuiswinkel.org
Hierop kan je precies vinden wat volgens de wet de plichten zijn
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 21:12:09 #9
39190 bbstreams
011010101101
pi_17469610
ff de wet in het midden laten; het is wel zo netjes als de verkoper samen met jou zoekt naar een oplossing of dat jijzelf een optie voorstelt (ruilen tegen iets anders/ander model bv). ik weet niet wat je eisen zijn geweest voor de koop en of er van te voren informatie is gewisselt per mail, maar als deze niet voldoet met wat een folder of fabrikant je belooft kun je pas spreken van een gebrek of defect.
  Moderator dinsdag 2 maart 2004 @ 21:14:27 #10
42184 crew  DaMart
pi_17469647
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:12 schreef bbstreams het volgende:
ff de wet in het midden laten; het is wel zo netjes als de verkoper samen met jou zoekt naar een oplossing of dat jijzelf een optie voorstelt (ruilen tegen iets anders/ander model bv). ik weet niet wat je eisen zijn geweest voor de koop en of er van te voren informatie is gewisselt per mail, maar als deze niet voldoet met wat een folder of fabrikant je belooft kun je pas spreken van een gebrek of defect.
Koop & garantie, en dus mogelijke gebreken zijn hier niet relevan. Bij een koop op afstand heeft de consument altijd het recht om binnen 7 dagen na ontvangst (zonder opgave van reden zelfs!) de koopovereenkomst te ontbinden.
pi_17469952
Dit overkomt mij de eerste keer. Ik weet echt niet wat ik precies moet doen.

Als ik dit aanga word het flink betalen. (Ik ben 16 jaar)
Maar dan krijg ik het wel terug, krijg ik dan ook meer vergoed omdat dat winkel mijn tijd en geld heeft verspilt?

Ik ga morgen een aangetekende brief sturen, maar weet echter niet precies hoe het moet. Iemand misschien een correcte voorbeeldbrief?

Ik kan daarna de monitor wél opsturen maar dan staan zij in hun recht ¤ 40,- administratie kosten in rekening te brengen omdat ik zonder toestemming van dat winkel dit gedaan heb. Staat in hun Algemene voorwaarden. Dus voorlopig laat ik het bij de aangetekende brief. Ik ben bang dat ze nog kosten in rekening willen gaan brengen, en dan zit ik ook nog zonder monitor.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2004 21:35:25 ]
  Moderator dinsdag 2 maart 2004 @ 21:33:30 #12
42184 crew  DaMart
pi_17470025
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:29 schreef Alper het volgende:
Dit overkomt mij de eerste keer. Ik weet echt niet wat ik precies moet doen.

Als ik dit aanga word het flink betalen. (Ik ben 16 jaar)
Maar dan krijg ik het wel terug, krijg ik dan ook meer vergoed omdat dat winkel mijn tijd en geld heeft verspilt?

Ik ga morgen een aangetekende brief sturen, maar weet echter niet precies hoe het moet. Iemand misschien een correcte voorbeeldbrief?

Ik kan daarna de monitor wél opsturen maar dan staan zij in hun recht ¤ 40,- administratie kosten in rekening te brengen omdat ik zonder toestemming van dat winkel dit gedaan heb. Staat in hun Algemene voorwaarden. Dus voorlopig laat ik het bij de aangetekende brief neer.
Nee hoor, dan staan zij helemaal niet in hun recht om je administratiekosten in rekening te brengen. De wet zegt immers dat ze alleen de kosten voor het retourzenden in rekening mogen brengen. Zolang jij dat zelf al hebt betaald, hebben zij niets in rekening te brengen. Ook moeten zij het geld kosteloos aan je over maken. Die bepaling van hun algemene voorwaarden is in dit geval dus niet rechtsgeldig en dus niet van toepassing. Pas als je na de 7 dagen iets terugstuurt, kunnen ze zich er misschien op beroepen dat ze je administratiekosten in rekening mogen brengen.
pi_17470088
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:33 schreef DaMart het volgende:

[..]

Nee hoor, dan staan zij helemaal niet in hun recht om je administratiekosten in rekening te brengen. De wet zegt immers dat ze alleen de kosten voor het retourzenden in rekening mogen brengen. Zolang jij dat zelf al hebt betaald, hebben zij niets in rekening te brengen. Ook moeten zij het geld kosteloos aan je over maken. Die bepaling van hun algemene voorwaarden is in dit geval dus niet rechtsgeldig en dus niet van toepassing. Pas als je na de 7 dagen iets terugstuurt, kunnen ze zich er misschien op beroepen dat ze je administratiekosten in rekening mogen brengen.
Nu ben ik toch wel te laat of niet? Als ik morgen opstuur komt het vrijdag aan want ik kan het pas om 16.00 uur opsturen.........
  Moderator dinsdag 2 maart 2004 @ 21:38:56 #14
42184 crew  DaMart
pi_17470116
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:37 schreef Alper het volgende:

[..]

Nu ben ik toch wel te laat of niet? Als ik morgen opstuur komt het vrijdag aan want ik kan het pas om 16.00 uur opsturen.........
Je hebt toch al eerder aangegeven dat je de monitor wilt retourneren ? Dan heb je impliciet al gezegd dat je van je wettelijk recht gebruik wilt maken. je kunt ook vooraf per e-mail of fax een en ander sturen, en het per aangetekende brief ook nog eens, ter bevestiging.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 21:40:40 #15
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_17470159
De webshop heeft niet eens de retourmogelijkheid zoals voorgeschreven in de wet aangegeven dus je hebt zelfs 3 maanden. Het probleem is veel eerder dat ze naar alle waarschijnlijkheid gewoon geen medewerking zullen verlenen ook al sta je in je recht.
pi_17470191
Ik heb ze net een mailtje gestuurd en daarin heb ik vermeld dat ik morgen een aangetekende brief + de monitor zal opsturen. Indien ze zich binnen 30 dagen daar niets van aantrekken en mijn geld niet terug storten zal ik een incassobureau daarop inschakkelen.

Goed?
  Moderator dinsdag 2 maart 2004 @ 21:48:10 #17
42184 crew  DaMart
pi_17470299
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:40 schreef Sovereign het volgende:
De webshop heeft niet eens de retourmogelijkheid zoals voorgeschreven in de wet aangegeven dus je hebt zelfs 3 maanden. Het probleem is veel eerder dat ze naar alle waarschijnlijkheid gewoon geen medewerking zullen verlenen ook al sta je in je recht.
Inderdaad, ik durf zelfs zo ver te gaan om te stellen dat hun algemene voorwaarden sowieso niet van toepassing zijn... ze zijn immers niet makkelijk te vinden, ik heb ze in ieder geval nog niet gevonden... dus die voorwaarden zijn niet geldig ter hand gesteld dan...

pi_17470302
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:38 schreef DaMart het volgende:

[..]

Je hebt toch al eerder aangegeven dat je de monitor wilt retourneren ? Dan heb je impliciet al gezegd dat je van je wettelijk recht gebruik wilt maken. je kunt ook vooraf per e-mail of fax een en ander sturen, en het per aangetekende brief ook nog eens, ter bevestiging.
Ja, zelfs 10 of 15 keer al via e-mail. En is dus ook allemaal geweigerd.
Dat ik van mijn wettelijk recht gebruik wil maken heb ik ook al vermeld. En toen kreeg ik dus dit terug:

Geachte ,
Het recht zal uitwijzen wie gelijk heeft. Indien u gelijk blijkt te hebben, zullen wij de consequenties in acht nemen.
We vertrouwen er op dat u zich neerlegt bij de uitspraak en dat u dan geen negatieve reclame over ons verspreid, indien de uitspraak voor u negatief zal uitvallen.

Met vriendelijke groet,

Oké, ik wacht nog met het opsturen van de monitor. Ik heb toch 30 dagen de tijd.
Morgen ga ik wel een aangetekende brief opsturen waarin ik bepaalde dingen expliciet ga vertellen.
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:40 schreef Sovereign het volgende:
Ja, dat is het punt. Ik ben bang dat ik het maanden lang zonder monitor moet doen en dat risico wil ik niet nemen.

pi_17470336
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:48 schreef DaMart het volgende:

[..]

Inderdaad, ik durf zelfs zo ver te gaan om te stellen dat hun algemene voorwaarden sowieso niet van toepassing zijn... ze zijn immers niet makkelijk te vinden, ik heb ze in ieder geval nog niet gevonden... dus die voorwaarden zijn niet geldig ter hand gesteld dan...
Ja, het is helemaal verstopt. Zeker schamen ze zich van die onzin voorwaarden van hun. Er wordt niet eens vermeld van dat 80% gedoe wat ze mij wel via mail hadden verstuurd.

Ze zitten onder Bedrijfsinformatie helemaal rechts boven.
https://213.239.181.153/companyInfo.do
  Moderator dinsdag 2 maart 2004 @ 21:50:50 #20
42184 crew  DaMart
pi_17470337
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:42 schreef Alper het volgende:
Ik heb ze net een mailtje gestuurd en daarin heb ik vermeld dat ik morgen een aangetekende brief + de monitor zal opsturen. Indien ze zich binnen 30 dagen daar niets van aantrekken en mijn geld niet terug storten zal ik een incassobureau daarop inschakkelen.

Goed?
heb je in het mailtje ook duidelijk je geld teruggevraagd ?

Een aangetekende brief doet er overigens meestal gewoon een dag over hoor. Dus als je hem voor 17:00 uur op het postkantoor afgeeft, moet hij aankomen. Voor de zekerheid kun je hem ook nog per gewone post versturen... weet je zeker dat hij aankomt, en kunnen ze niet zeggen dat je te laat de ontbinding hebt ingeroepen.
pi_17470459
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

heb je in het mailtje ook duidelijk je geld teruggevraagd ?

Een aangetekende brief doet er overigens meestal gewoon een dag over hoor. Dus als je hem voor 17:00 uur op het postkantoor afgeeft, moet hij aankomen. Voor de zekerheid kun je hem ook nog per gewone post versturen... weet je zeker dat hij aankomt, en kunnen ze niet zeggen dat je te laat de ontbinding hebt ingeroepen.
Ja, ik heb duidelijk mijn geld teruggevraagd.

Kan ik misschien ergens een voorbeeldbrief vinden?
  Moderator dinsdag 2 maart 2004 @ 22:02:02 #22
42184 crew  DaMart
pi_17470555
Trouwens... wanneer heb je de monitor ontvangen ? Vorige week donderdag ?

De ontbinding moet namelijk plaatsvinden binnen 7 werkdagen na ontvangst. Weekenden tellen dus niet mee!

pi_17470890
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 22:02 schreef DaMart het volgende:
Trouwens... wanneer heb je de monitor ontvangen ? Vorige week donderdag ?

De ontbinding moet namelijk plaatsvinden binnen 7 werkdagen na ontvangst. Weekenden tellen dus niet mee!
Ow ja. Vorige week donderdag heb ik hem inderdaad ontvangen.

Dus ik heb uiteindelijk tot volgende week maandag?
Ow dan kunnen we wat rustiger aan doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2004 22:21:00 ]
  Moderator dinsdag 2 maart 2004 @ 22:28:58 #24
42184 crew  DaMart
pi_17471042
Ik heb trouwens een Modelbrief voor je in elkaar gezet. Misschien wel handig om sommige dingen even in je eigen woorden weer te geven, maar volgens mij dekt de inhoud de lading.
pi_17471231
Ik weet niet hoe ik je kan bedanken. Heel erg bedankt.
Deze brief is perfect.

Bedankt voor je belangstelling. We kijken morgen wel verder hoe het is gegaan.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2004 22:43:59 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')