abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 maart 2004 @ 13:24:48 #1
47259 Antartic
Without the C
pi_17460780
De laatste tijd hoor ik van veel mensen, ook van verschillende generaties, dat verloven een beetje uit de tijd begint te raken. Ik ben zelf al een tijdje verloofd en telkens als vrienden of personen dit nieuws horen wordt er verschillende gereageerd. Aan de ene kant positief, romantisch en erg leuk. Aan de andere kant toch vaak '' bestaat dat nog?'' of ''nou als wij er klaar voor zijn gaan we gewoon meteen trouwen''

Wat vinden jullie er van ?
  dinsdag 2 maart 2004 @ 13:35:36 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_17460963
Bedoel je in jullie geval de tijd tussen het aanzoek en de daadwerkelijke bruiloft of hebben jullie samen besloten "je te verloven"? (da's dan toch weer hetzelfde als besluiten om over een tijdje te gaan trouwen ofniet?)
Vampire Romance O+
pi_17461400
Als jullie daar nou gelukkig mee zijn, wat kan het je dan schelen of anderen dat "ouderwets" vinden.
pi_17461415
Je bent ALTIJD verloofd voordat je gaat trouwen, al is het maar 1 sex
pi_17461547
wanneer ben je verloofd? tussen elkaar leuk, aardig, van elkaar houden periode & het trouwen?
pi_17461569
tussen het ja op de huwelijks vraag en het huwelijk in, ben je automatisch verloofd
  dinsdag 2 maart 2004 @ 14:13:29 #7
47259 Antartic
Without the C
pi_17461575
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:03 schreef The_Masterer het volgende:
Als jullie daar nou gelukkig mee zijn, wat kan het je dan schelen of anderen dat "ouderwets" vinden.
Niets natuurlijk, beetje voorpret op weg naar het huwelijk is toch altijd wel prettig?
pi_17461585
Als je het nu zelf leuk vind.. maakt het toch niet uit wat een ander ervan vind
pi_17461609
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:14 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Als je het nu zelf leuk vind.. maakt het toch niet uit wat een ander ervan vind
Maar ik snap de hele vraag/discussie niet, iedereen die gaat trouwen is verloofd, wat kan daar ouderwets aan zijn?

dinsdag 2 maart 2004 @ 14:23:33 #10
47259 Antartic
Without the C
pi_17461746
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:15 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Maar ik snap de hele vraag/discussie niet, iedereen die gaat trouwen is verloofd, wat kan daar ouderwets aan zijn?
Hoe jij het nu stelt is verloven dus als je op een dag de trouwdag hebt bepaald, vanaf dan ben je verloofd ?

Volgens andere, waaronder ikzelf, ben je vanaf het aanzoek met positief antwoord verloofd tot je gaat trouwen, dus vaak is de datum nog niet bekend.

Veel mensen tegenwoordig besluiten na een tijd een relatie met elkaar te hebben gehad om te trouwen zonder ooit verloofd te zijn. Die zien het bekend zijn van de datum dus niet als verlovingstijd. right?
pi_17461790
mijn mening: vanaf het moment dat er ja is gezegt op het huwelijksaanzoek ben je verloofd

en als je geen aanzoek doet maar samen besluit dat het wel eens tijd wordt om te trouwen ben je in mijn ogen ook vanaf dat moment verloofd.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_17461830
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:15 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Volgens mij het je het nu over ondertrouw.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 14:30:46 #13
47259 Antartic
Without the C
pi_17461859
een vriend van mij is namelijk vorig jaar Juni getrouwd zonder ooit verloofd te zijn...

ja idd ondertrouw en verloven wordt best vaak verward :S
  dinsdag 2 maart 2004 @ 14:36:53 #14
70972 Sapphire
Rooie dakduvel
pi_17461941
Uit de Van Dale:

ver·lo·ven (wk.ww., zich ~)
1 zich door trouwbelofte verbinden => zich engageren

Dus als je "ja" hebt gezegd op de vraag "wil je met me trouwen" dan ben je verloofd.
Officieel dan.
Vroeger gaf je ook een verlovingsfeest enzo. Dat wordt nu (bijna) niet meer gedaan.

Mijn vriend en ik zijn al 6 jaar verloofd. Dat vonden (en vinden natuurlijk) we leuk.
En toch heeft hij "de grote vraag" nog niet gesteld.
Maar dit gaat echt nog wel gebeuren.
"Here we gooooo!", "I'ma tired...", "Letsa go!", "I'ma the Partystar!", "Mamma Mia!", "Woohoo" en natuurlijk het meest gebruikte "WAAAAAAAHHHHH!!!!!!"
  dinsdag 2 maart 2004 @ 14:38:02 #15
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_17461957
Als je inderdaad weet dat je gaat trouwen en dat officieel hebt afgesproken ben je eigenlijk toch verloofd?

Vroeger werd dat gewoon veel uitbundiger gevierd, tegenwoordig viert men pas de echte bruiloft, dus in die zin is zo'n verloving met feest en alles erbij wel ouderwets, gewoon omdat het nu niet meer veel voorkomt, niet omdat het nu stom is of niet meer mag.

Een verloving is ook niet iets officieels. Vroeger wel een beetje, toen er veel meer sociale controle was en je je met je verloving al min of meer vastlegde voor de buitenwereld. Nu is het meer gewoon leuk, als extra, maar geen sociale verplichting meer.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  dinsdag 2 maart 2004 @ 14:39:06 #16
51793 Julynell
Het zonnetje in huis!
pi_17461978
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 13:24 schreef Antartic het volgende:
De laatste tijd hoor ik van veel mensen, ook van verschillende generaties, dat verloven een beetje uit de tijd begint te raken. Ik ben zelf al een tijdje verloofd en telkens als vrienden of personen dit nieuws horen wordt er verschillende gereageerd. Aan de ene kant positief, romantisch en erg leuk. Aan de andere kant toch vaak '' bestaat dat nog?'' of ''nou als wij er klaar voor zijn gaan we gewoon meteen trouwen''

Wat vinden jullie er van ?
Mijn verloofde heeft me vorig jaar ten huwelijk gevraagd en sinds die tijd zijn we dus verloofd
14 Mei a.s. gaan we trouwen
Dus nee, vind verloven niet ouderwets
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:23 schreef Antartic het volgende:

[..]

Hoe jij het nu stelt is verloven dus als je op een dag de trouwdag hebt bepaald, vanaf dan ben je verloofd ?

Volgens andere, waaronder ikzelf, ben je vanaf het aanzoek met positief antwoord verloofd tot je gaat trouwen, dus vaak is de datum nog niet bekend.

Veel mensen tegenwoordig besluiten na een tijd een relatie met elkaar te hebben gehad om te trouwen zonder ooit verloofd te zijn. Die zien het bekend zijn van de datum dus niet als verlovingstijd. right?
Dat vind ik dus vreemd, dat je gewoon gaat trouwen zonder verloofd te zijn.
Volgens VanDale:

ver·loofd (bn.)
1 door huwelijksbelofte verbonden => geėngageerd

ver·loof·de (de ~ (m.), ~n/~s)
1 partner met wie men gezegd heeft te zullen trouwen => aanstaande

Dus ja, vanaf dat je partner je gevraagd heeft (een aanzoek heeft gedaan) en je hebt ja gezegd tot aan je trouwdag ben je verloofd
Carpe Diem, Memento Mori
pi_17462010
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:13 schreef _The_General_ het volgende:
tussen het ja op de huwelijks vraag en het huwelijk in, ben je automatisch verloofd
juist!
En wat is er nu leuker/romatischer dan om haar hand aan haar vader te vragen? Dat heb ik gedaan en heb er nooit spijt van gehad.
Het is ouderwets, ok, maar wel erg romantisch en een goed begin van het huwelijk, zo te spreken.
Heel veel geluk!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 14:46:05 #18
47259 Antartic
Without the C
pi_17462095
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:39 schreef Julynell het volgende:

[..]
Dat vind ik dus vreemd, dat je gewoon gaat trouwen zonder verloofd te zijn.
Volgens VanDale:
Ook niet mijn keuze, vooral het romantische idee achter verloven vind ik erg leuk!
Ze zijn niet verloofd geweest, er is ook geen "wil je met me trouwen" vraag gesteld.
Meer iets, naar mijn mening zakelijk, rond de tafel zitten en samen besluiten tot trouwen

dinsdag 2 maart 2004 @ 14:54:53 #19
51793 Julynell
Het zonnetje in huis!
pi_17462256
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:46 schreef Antartic het volgende:

[..]

Ook niet mijn keuze, vooral het romantische idee achter verloven vind ik erg leuk!
Ze zijn niet verloofd geweest, er is ook geen "wil je met me trouwen" vraag gesteld.
Meer iets, naar mijn mening zakelijk, rond de tafel zitten en samen besluiten tot trouwen
Dat dachten vrienden van mij ook zo te doen. tot de ambtenaar van de burgelijke stand ter ore kwam dat hij haar niet eens gevraagd had
Toen moest ie in de trouwzaal, voordat ze elkaar het ja-woord zouden geven, nog op zijn knieen en het netjes vragen of ze wel met hem wilde trouwen *lol*

En inderdaad, je hebt gelijk, het romantische idee erachter, vind ik ook erg leuk
Nu is het wel zo dat mijn verloofde (dat klinkt nog steeds vreemd na 11 maanden ) me echt out of the blue gevraagd heeft. Ik wist niet dat hij met dat idee rondliep. Dus het is niet zo dat we 'besloten' hebben, tussen de soep en de aardappelen door, om te trouwen zoals sommige (lees: veel) mensen dat tegenwoordig wel doen.

voorbeeldje: na de sex liggen ze in bed
M: zeg schat, wat zeg je ervan als we eens zouden trouwen?
V: goh, ja, da's eigenlijk wel een goed idee

Da's toch niet leuk?
Carpe Diem, Memento Mori
  dinsdag 2 maart 2004 @ 14:59:13 #20
47259 Antartic
Without the C
pi_17462341
een voor je partner origineel aanzoek is het leukst... maar zo overdreven zoals je op tv wel eens zien met hijskranen en uit vliegtuigen springen voor een aanzoek... tsja klinkt leuk maar ergens overdreven toch...?
  dinsdag 2 maart 2004 @ 15:15:04 #21
51793 Julynell
Het zonnetje in huis!
pi_17462652
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 14:59 schreef Antartic het volgende:
een voor je partner origineel aanzoek is het leukst... maar zo overdreven zoals je op tv wel eens zien met hijskranen en uit vliegtuigen springen voor een aanzoek... tsja klinkt leuk maar ergens overdreven toch...?
Ja, dat ben ik met je eens. Zeker ook omdat je, mijns inziens, van een moment dat van jullie 2-en zou moeten zijn, een publiekelijk moment maakt. Dat maakt het minder romantisch, naar mijn idee.
Mijn verloofde heeft me meegenomen naar een watervalletje in Luxemburg (we waren daar op vakantie) en is daar op zijn knieen gegaan. Erg romantisch allemaal en zonder pottekijkers

Maar ja, ieder zijn eigen ding, toch?
Carpe Diem, Memento Mori
  dinsdag 2 maart 2004 @ 15:16:32 #22
78627 _Vixion_
Konnichiwa!
pi_17462678
Verloofen vind ik net zo iets als trouwen, het hoort er gewoon bij.
Watashi wa Vixion desu. Nihon no rule!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 15:26:30 #23
47259 Antartic
Without the C
pi_17462877
je verloofd toch niet alleen omdat het gewoon hoort?

watervalletje in Luxemburg, leuk en idd erg origineel en alleen...

Ikzelf heb, misschien een beetje off-topic maar vooruit, mn vriendin gevraagd toen ik van wintersport afkwam. Ik geef namelijk ski-les, drie weken lang, in Oostenrijk dus we hadden elkaar al een tijdje niet gezien. We hadden elkaar zo gemist al die tijd... Toen we toen ik terug kwam met tranen in de ogen op elkaar af kwamen rennen en ik haar de lucht in slingerde heb ik haar gevraagd, het was mijn emotioneelste moment tot nu toe... Originaliteit daarvan is misschien achteraf gezien niet erg groot maar toch heb ik er een goed gevoel aan over gehouden, op een heel gelukkig moment mijn schatje gevraagd... ach als het maar een droom lijkt en werkelijkheid is
pi_17462913
Als je ja zegt ben je verloofd, kun je weinig aan doen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 2 maart 2004 @ 16:18:11 #25
47259 Antartic
Without the C
pi_17463892
terugspoelen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')