abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17458309
Uit Het Noord Holllands Dagblad

LPF wil opheldering over superstormen
Van onze verslaggeefster
haarlem-LFP-Statenlid F. Agema uit Assendelft wil opheldering van gedeputeerde staten over ernstige klimaatstoornissen, die grote delen van West-Nederland mogelijk onbewoonbaar maken. Agema baseert zich op een rapport van het Pentagon in Amerika, dat vanaf 2007 catastrofale gebeurtenissen voorspelt voor de Nederlandse kust.

De bevindingen van het Amerikaanse ministerie van defensie zijn onlangs openbaar gemaakt door de Britse krant The Observer en verder verspreid via meteorologische websites als weer.nl en meteo.nl. Volgens de Amerikanen kunnen grote delen van Nederland de komende jaren onbewoonbaar worden als gevolg van zware superstormen en overstromingen. Groot-Brittannië en waarschijnlijk ook Nederland zouden vanaf het jaar 2020 bovendien rekening moeten houden met Siberische winters. Elders in de wereld zouden rampzalige watertekorten kunnen ontstaan, die tot oorlogen zouden kunnen leiden. De Amerikanen vrezen daarom dat deze abrupte klimaatsverandering een grote destabiliserende werking kan hebben op de wereldorde.

Agema wil van het provinciebestuur weten of deze berichtgeving betrouwbaar is en of er al maatregelen genomen worden om de superstormen te weerstaan.

Vorig jaar maakten Nederlandse onderzoekers bekend dat enkele plekken langs de Nederlandse kust, waaronder de zeewering tussen Callantsoog en Den Helder, op de langere termijn te zwak zijn om superstormen te weerstaan. Met het oog daarop werkt het kabinet aan maatregelen om deze zwakke plekken te versterken. Verantwoordelijk staatssecretaris Schultz van verkeer en waterstaat heeft recent de Tweede Kamer verzekerd dat de gevolgen van klimaatveranderingen met regelmaat getoetst worden. Ook is er volgens haar voldoende geld beschikbaar voor versteviging van de kustwering.

In hoeverre zal dit kunnen kloppen en waarom word er niet meer bekend over gemaakt in de grotere kranten?
=========================================================================================
Bron: The Guardian

Now the Pentagon tells Bush: climate change will destroy us

· Secret report warns of rioting and nuclear war
· Britain will be 'Siberian' in less than 20 years
· Threat to the world is greater than terrorism

Climate change over the next 20 years could result in a global catastrophe costing millions of lives in wars and natural disasters..
A secret report, suppressed by US defence chiefs and obtained by The Observer, warns that major European cities will be sunk beneath rising seas as Britain is plunged into a 'Siberian' climate by 2020. Nuclear conflict, mega-droughts, famine and widespread rioting will erupt across the world.

The document predicts that abrupt climate change could bring the planet to the edge of anarchy as countries develop a nuclear threat to defend and secure dwindling food, water and energy supplies. The threat to global stability vastly eclipses that of terrorism, say the few experts privy to its contents.

'Disruption and conflict will be endemic features of life,' concludes the Pentagon analysis. 'Once again, warfare would define human life.'

The findings will prove humiliating to the Bush administration, which has repeatedly denied that climate change even exists.

volledig artikel
============================================================

[ Bericht 15% gewijzigd door Frutsel op 18-01-2007 12:53:36 (extra stuk toegevoegd van Guardian) ]
  FOK!fotograaf dinsdag 2 maart 2004 @ 11:07:32 #2
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17458470
TS: wat wil je met dit bericht zeggen?

Ik vraag me af wat ik me bij superstormen voor moet stellen. Dat er een aantal zaken versterkt moet worden, lijkt me logisch gezien de erosie elk jaar. Ook de droogte die we deze zomer meegemaakt hebben, zal niet uniek zijn de komende jaren. We moeten dus zeker maatregelen treffen om watertekorten etc te voorkomen. Gelukkig is nederland koploper wat betreft watermanagement, dus als er één land is die de kennis en wil heeft om eend ergelijk project aan te pakken, dan is ons kikkerlandje het wel.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 11:26:20 #3
69753 Maximus.Proximus
Veni Vidi Foetsie
pi_17458767
Ik geloof er geen barst van dat die Amerikanen zich druk maken over Nederland. Die denken dat Amsterdam de hoofdstad van Denemarken is, laat staan dat ze weten waar Nederland ligt. (Holland zal wel een dorpje aan de westkust van Amerika zijn, waar de lokale hollywoodsterren bang zijn dat de wijnkelder van hun kapitale villa onderloopt bij een storm )
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
pi_17459165
Daar gaan we weer, dat Pentagon rapport is geen voospelling maar een lijstje verzonnen gebeurtenissen waarop dan het effect op de wereld en de VS wordt bedacht. Een noodscenario voor bij een meteoorinslag op Amsterdam zou net zo min betekenen dat er zoiets dus zal gaan gebeuren.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 maart 2004 @ 12:08:32 #5
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17459416
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 11:54 schreef CeeJee het volgende:
Daar gaan we weer, dat Pentagon rapport is geen voospelling maar een lijstje verzonnen gebeurtenissen waarop dan het effect op de wereld en de VS wordt bedacht. Een noodscenario voor bij een meteoorinslag op Amsterdam zou net zo min betekenen dat er zoiets dus zal gaan gebeuren.
Ik begreep dat het klimatilogische modellen waren en dat ze op basis daarvan de wereldgebeurtenissen probeerden te plaatsen. Die modellen kunnen redelijk nauwkeurig voorspellingen doen over fenomenen. Het is dus niet blind paniek zaaien imo, er zit zeker een kern van waarheid in. Het zijn niet de zogenaamde wargames waar jij op doelt denk ik.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_17459485
Blij dat ik op tijd verhuisd ben uit Rockanje Sur La Mer naar hoger gelegen oorden.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 12:13:46 #7
15405 stigchel
Dit is waar!
pi_17459505
Nou, dat lijkt me dan een mooie aanleiding om op voorhand amerikaanse troepen op nederlands grondgebied te stationeren zodat ze het water kunnen bewaken en verdedigen als het op raakt.
Daar hebben ze dan natuurlijk ook kruisraketten bij nodig en dat oorlogstribunaal staat een beetje in de weg, dat zal opgedoekt moeten worden. Weetjewat, we maken er gewoon een protectoraat van, dan kunnen we tenminste onze vrienden in europe bereiken per boot enzo, belangrijk.
  Moderator dinsdag 2 maart 2004 @ 12:14:22 #8
8781 crew  Frutsel
pi_17459551
Ach ja, ik woon in Drenthe, dus. . .

Bij iedereen in Nederland zal het toch 'eerst zien, dan geloven' zijn. EN als er toch genoeg bewijzen zijn volgens de regering dat een deel van Nederland wordt getroffen door die stormen, wordt er wel op tijd gewaarschuwd. Hoop ik.
Hoi.
pi_17459593
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 10:58 schreef bozzz het volgende:
Elders in de wereld zouden rampzalige watertekorten kunnen ontstaan, die tot oorlogen zouden kunnen leiden.
Dit gaat volgens mij op zeker gebeuren.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_17459621
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:08 schreef freud het volgende:

[..]

Ik begreep dat het klimatilogische modellen waren en dat ze op basis daarvan de wereldgebeurtenissen probeerden te plaatsen. Die modellen kunnen redelijk nauwkeurig voorspellingen doen over fenomenen. Het is dus niet blind paniek zaaien imo, er zit zeker een kern van waarheid in. Het zijn niet de zogenaamde wargames waar jij op doelt denk ik.
Het doel is na te denken over plotselinge onverwachte klimaatsveranderingen. Die dus per definitie niet te voorspellen zijn. Van een klimaatmodel waar Nederland over 3 jaar half onderloopt heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.

Misschien een beetje OT, maar ik vond nog een oude KIJK uit 1978 met daarin een "voorspelling" over hoe het weer in de (toen nabije) toekomst zou kunnen worden gebruiktals oorlogsvoering. Dammen leggen om golfstromen te beinvloeden en de vijand een ijstijd te geven, tornado's opwekken met ijzerjodinebombardementen op wolkenfronten, gaten in de ozonlaag branden met lasersatellieten, atoombommen om tsunami's op te wekken en meer van dat soort zaken. Voor Nederland werd gesuggereerd de Noordzee in te dammen (dam in het Kanaal en van Schotland naar Noorwegen) waarna een warme binnenzee zou ontstaan dankzij de Franse kalizouten.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 maart 2004 @ 12:21:26 #12
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17459633
Ik dacht dat al een tijdje geleden was voorspeld, dat de volgende wereldoorlog niet om religie of land, maar om water gevochten zal worden. Wel freaky... Een nieuwe energiebron zou dat alles op kunnen lossen, dus ik blijf hopen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_17459684
quote:
[b]......
.........
Groot-Brittannië en waarschijnlijk ook Nederland zouden vanaf het jaar 2020 bovendien rekening moeten houden met Siberische winters..
Positief: ELFSTEDENTOCHT !!!!!!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 12:25:42 #14
68162 NYJETS147
J..E..T..S, JETS,JETS, JETS!!!
pi_17459706
Ik zag laatst het BBC programma Horizon. Ik heb even de samenvatting van die aflevering gecopied. Scary stuff, indeed!
Dit is dus geen geintje.

The Big Chill - programme summary
Remember that long, hot summer? You might never see its like again. And all that talk of global warming? Forget it.

"It's clearly going to influence every single one of us every day of our lives"
Professor Bill McGuire, University College London
This season's first Horizon reveals that a growing number of experts fear Britain could be heading for a climate like Alaska. Our ports could be frozen over. Ice storms could ravage the country, and London could see snow lying for weeks on end. It would be the biggest change in the British way of life since the last Ice Age.

The first signs that such a disaster could happen came from deep within the ice sheet of Greenland. Scientists discovered that the Earth's past was littered with sudden, drastic drops in temperature.

The big question was: could it ever happen again? Clues came from tiny shells at the bottom of the Atlantic; a huge glacier on the move in Arctic and some alarming discoveries in the far north of Russia.

In the end there came the terrifying revelation: the Gulf Stream, that vast current of water that keeps us warm, could be cut off.

According to one scientist, there is a one in two chance it will happen in the next century.

Others say a climatic catastrophe could be heading our way in just twenty years time.

Als de Golfstroom stopt zitten wij ook met hele koude winters.
Koop alvast maar een goede ijsmuts
Don't believe everything you hear........not even in your own mind!
pi_17459749
Dat het maar onderloopt, maar als al die kankerlijers die alleen maar lopen te schelden op Limburg maar niet menen dat ze hier dan welkom zijn
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_17459750
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:25 schreef NYJETS147 het volgende:
Ik zag laatst het BBC programma Horizon. Ik heb even de samenvatting van die aflevering gecopied. Scary stuff, indeed!
Dit is dus geen geintje.

The Big Chill - programme summary
Remember that long, hot summer? You might never see its like again. And all that talk of global warming? Forget it.

"It's clearly going to influence every single one of us every day of our lives"
Professor Bill McGuire, University College London
This season's first Horizon reveals that a growing number of experts fear Britain could be heading for a climate like Alaska. Our ports could be frozen over. Ice storms could ravage the country, and London could see snow lying for weeks on end. It would be the biggest change in the British way of life since the last Ice Age.

The first signs that such a disaster could happen came from deep within the ice sheet of Greenland. Scientists discovered that the Earth's past was littered with sudden, drastic drops in temperature.

The big question was: could it ever happen again? Clues came from tiny shells at the bottom of the Atlantic; a huge glacier on the move in Arctic and some alarming discoveries in the far north of Russia.

In the end there came the terrifying revelation: the Gulf Stream, that vast current of water that keeps us warm, could be cut off.

According to one scientist, there is a one in two chance it will happen in the next century.

Others say a climatic catastrophe could be heading our way in just twenty years time.

Als de Golfstroom stopt zitten wij ook met hele koude winters.
Koop alvast maar een goede ijsmuts
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:24 schreef Sjummie het volgende:

[..]

Positief: ELFSTEDENTOCHT !!!!!!
Hoi.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 maart 2004 @ 12:43:55 #17
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17460016
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:28 schreef vosss het volgende:
Dat het maar onderloopt, maar als al die kankerlijers die alleen maar lopen te schelden op Limburg maar niet menen dat ze hier dan welkom zijn
Krijg Rowan toch gelijk met z'n "Als heel holland limburs lult...".
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_17460155
Idd, altijd schelden op ons limburg maar dan moeten ze hier niet komen huilen ons huisje is verzopen help me enzo .... zo zie je maar weer limburg rulez.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 13:09:54 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17460537
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:43 schreef freud het volgende:

[..]

Krijg Rowan toch gelijk met z'n "Als heel holland limburs lult...".
Rowan? Rowwen Hèze!
pi_17460564
Mijn vertrouwen in de politiek daalt wel zo, .
  FOK!fotograaf dinsdag 2 maart 2004 @ 13:28:50 #21
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17460844
Oh oh, Utrech, mooie stad achter de duinuh...
Toch een vliegveld in zee!

Mooie stof voor stand up comedians .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_17460886
Ik zie het zo'n vaart niet lopen
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 13:33:28 #23
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_17460918
Ach, binnenkort komt er vast wel weer een rapportje uit van een onderzoek waarin precies het tegenovergestelde beweerd wordt.
pi_17468263
Je kan het rapport downloaden op http://www.gbn.org/ArticleDisplayServlet.srv?aid=26231

Het valt overigens nog wel mee met het wegspoelen van het halve land in deze projectie.
quote:
In 2007, a particularly severe storm causes the ocean to break through
levees in the Netherlands making a few key coastal cities such as The Hague
unlivable.
pi_17468986
Tuurlijk . Er zijn wel veranderingen gaande. Echter die zijn niet zo groot en sterk dat half Nederland over 3 jaar al wegspoeld. Ook vallen stormen over die periode nog niet te voorspellen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')