De eerste ben ik inmiddels mee klaar, Hasse Simonsdochter. Een verhaal over een meisje in de vijftiende eeuw, een meisje dat deelneemt aan de berovingen door Jan van Schaffelaar.
Ik las dit boek voor het eerst toen ik een jaar of 10, 11 was en toen is me ongetwijfeld een hoop ontgaan. Pas nu merk ik hoe goed alle klopt met de werkelijkheid, hoewel het natuurlijk fictie blijft. Ook het element van een onafhankelijke vrouw in een mannentijdperk is erg interessant, alhoewel de vraag rijst of het niet iets teveel geromantiseerd is.
Verder komen er veelvuldig vermeldingen voor naar politieke twisten en ruzies tussen kerkelijk en wereldlijk gezag, zaken waar 12 jaar geleden ongetwijfeld niets van snapte en waar ik toen ws overheen gelezen heb. Nu geeft het allemaal toch een extra dimensie aan het boek.
Ik kan niet wachten op het volgende boek.
Zijn er meer mensen die kinderboeken herlezen, bijvoorbeeld op het moment dat ze hun kinderen moeten voorlezen? En hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
quote:Nee, da's duidelijk.
Op woensdag 18 juli 2001 04:03 schreef Koekepan het volgende:
en sindsdien is 't nooit meer goed gekomen.
onlangs ook nog wat delen van de 5 detectives met hun hond gekocht (enid blyton).
quote:Jaa, leuke boeken vond ik dat toen. Geen idee wat ik er nu van zou vinden.
Op donderdag 19 juli 2001 00:08 schreef evert het volgende:
onlangs ook nog wat delen van de 5 detectives met hun hond gekocht (enid blyton).
Ik ben een groot fan van kinderboeken, ze zijn meestal erg under-rated en worden niet voor vol aangezien, dat is in veel gevallen nogal bullshit.
Ik heb laatst wat boeken van Tonke Dragt gekocht; "Ogen van tijgers" en "Torenhoog en mijlenbreed". Dit zijn zulke fantastische SF's! Tonke schrijft helaas volgens mij geen boeken meer, maar ze zijn stuk voor stuk prachtig. Verder "Het oneindige verhaal", ook al zo mooi!
quote:Nog nooit een kinderboek herlezen. Tijdens m'n studie heb ik wel een werkgroep kinderliteratuur gevolgd, waardoor ik in aanraking kwam met een paar moderne kinderboekenschrijvers, zoals Joke van Leeuwen. Echt boeien deed het me allemaal niet, op de gedichten van Ted van Lieshout na dan. Ik ben nog op zoek naar een mooi gedicht van hem over een dood hondje. Degene die me daar aan kan helpen verdient eeuwige roem en een plaats in de hemel.
Op woensdag 18 juli 2001 03:59 schreef WouterB het volgende:
Zijn er meer mensen die kinderboeken herlezen, bijvoorbeeld op het moment dat ze hun kinderen moeten voorlezen? En hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
quote:Die zijn idd allebei heel goed vooral ogen van tijgers.
Op donderdag 19 juli 2001 22:05 schreef Esk het volgende:Ik heb laatst wat boeken van Tonke Dragt gekocht; "Ogen van tijgers" en "Torenhoog en mijlenbreed". Dit zijn zulke fantastische SF's! Tonke schrijft helaas volgens mij geen boeken meer, maar ze zijn stuk voor stuk prachtig. Verder "Het oneindige verhaal", ook al zo mooi!
Ik (her)lees regelmatig kinderboeken. Gewoon omdat veel kinderboeken heel goed zijn.
Allemaal klassiekers, al ben ik nu nog steeds in voor ´nieuw´ werk zoals Harry Potter.
Jompels,
Slaapmeisje
Jaa, leuke boeken vond ik dat toen. Geen idee wat ik er nu van zou vinden.
Ik herlees nog vaak oude Blytons, als ik nog nieuwe vind, lees ik die natuurlijk ook
De verhalen bekijk ik nu meer kritisch dan toen (vooral De Vijf), maar toch vind ik ze nog erg leuk (gelukkig, anders had ik die hele boekenkast voor niets )
quote:Een meesterwerk , erg mooi .. ik vind het eigenlijk niet eens een kinderboek meer
Op vrijdag 20 juli 2001 00:10 schreef Slaapmeisje het volgende:
Absoluut! Heb pas geleden weer gelezen:
- De meester van de zwarte molen
Jompels,
Slaapmeisje
Vanaf 12 jaar en ouder gewoon geen scheidslijn maken De discworld/schijfwereld stond bij de volwassene boeken, terwijl kinderen deze serie vast prachtig vinden!
Dat op een jeugdpas geen volwassenenboeken geleend mogen worden, is omdat een jeugdpas veel goedkoper is (of soms zelfs gratis) en er helaas genoeg volwassenen zijn die daar dankbaar misbruik van maken en dan zelf geen pas aanschaffen maar lekker op zo'n goedkope pas boeken voor zichzelf gaan lenen. Ik vind overigens wel dat als een kind de leeftijd bereikt waarop het echt zelf boeken van de volwassenenafdeling wil lezen, dat je dat gewoon zonder meer moet toestaan. Vaak is het echt niet moeilijk in te schatten of een boek echt voor het kind zelf is of voor mams.
Tijdens mijn studie heb ik De Kleine Kapitein van Paul Biegel herlezen, wat ik vroeger echt fantastisch vond. Dat was toch een beetje een tegenvaller. Maar onlangs ben ik begonnen met dit boek voor te lezen aan mijn nichtje van 7 en toen kwam ik er toch weer in, misschien doordat zij naast me op dezelfde manier zat weg te dromen bij dat boek zoals ik vroeger deed.
Wat ik helemaal geweldig vond vroeger, waren de boeken van Astrid Lindgren, met als topper toch wel Samen Op 't Eiland Zeekraai. In het boek zaten foto's, die kwamen uit een televisieserie die in Zweden n.a.v. dit boek is gemaakt in de jaren zeventig ofzo. Ik was helemaal verliefd op Pelle van zeven. Een paar jaar geleden is op de Nederlandse tv deze serie uitgezonden, dus ik vol verwachting kijken en dat was echt een enorme tegenvaller. Je stelt het je als kind toch allemaal groots en meeslepend voor en zo zag het er helemaal niet uit. Bovendien was het in zwartwit en ook nog niet zo soepel opgenomen als de series die je nu tegenwoordig ziet en dat maakte het toch eigenlijk wel een beetje te ouderwets ofzo.
quote:Misschien meer inhoud maar lang niet altijd veel diepgang. Veel kinderboeken (er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals je ook de bouquetreeks niet als maatstaf voor volwassenenboeken moet nemen) zijn toch vrij oppervlakkig en clichématig. De focus is primairr op de actie en gevoelens worden vaak heel expliciet beschreven.
Op vrijdag 27 juli 2001 23:20 schreef Esk het volgende:
Ik vind het zoals ik al zei nogal vaag om boeken in te delen in "volwassene" en "kinder" boeken. Tot mijn twaalfde mocht ik bij de bieb niet eens "volwassene" boeken lenen op m'n kinderpas, moest dus die van m'n moeder gebruiken. Belachelijk! Ik ben van mening dat de meeste "kinder"boeken veel meer inhoud hebben en interessanter zijn dan "volwassene" boeken.Vanaf 12 jaar en ouder gewoon geen scheidslijn maken De discworld/schijfwereld stond bij de volwassene boeken, terwijl kinderen deze serie vast prachtig vinden!
Voornamelijk voor m'n studie, maar ook omdat ik ze gewoon erg leuk vind
De laatste kinderboeken die ik heb herlezen zijn Sjakie en de chocoladefabriek en de Heksen van Roald Dahl. Nog steeds fantastisch
Verder Thea Beckman (2 favo's Kruistocht in Spijkerbroek en de Stomme van Kampen)
Harry Potter natuurlijk!
Paul Biegel ook heel leuk en natuurlijk Jan Terlouw (de koning van katoren) en Evert Hartman.
quote:Ben je al lid van de BE-mailinglist? Kijk maar eens op www.bobevers.nl
Op donderdag 19 juli 2001 00:08 schreef evert het volgende:
ik lees gemiddeld 10 bob evers boeken per jaar. allemaal voor de zoveelste keer.
en koop ook ieder jaar de nieuwe.onlangs ook nog wat delen van de 5 detectives met hun hond gekocht (enid blyton).
Bij Yahoogroups is trouwens ook een Enid Blyton mailinglist, opgericht door qltel
quote:Idd. ben nu mijn nichtje de GVR (grote vriendelijke reus) aan 't voorlezen als ze langskomt. daarvoor ook al heksen, daantje en sjakie afgewerkt
Op dinsdag 31 juli 2001 15:35 schreef Fannetje het volgende:
De laatste kinderboeken die ik heb herlezen zijn Sjakie en de chocoladefabriek en de Heksen van Roald Dahl. Nog steeds fantastisch
Laatst heb ik nog Jip en Janneke gelezen, de twentse versie ervan, GEWELDIG!
Ik merk wel dat ik de soms wat archaisch over komende woordkeuze vertaal naar zinnen die qua zinsbouw beter in deze tijd passen.
Er zou meer voorgelezen moeten woreden, ook aan volwassenen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |