quote:
Op maandag 1 maart 2004 21:18 schreef audioslaaf het volgende:
Wij hebben al een hondje, een kleine Cavalier King Charles Spaniel. Nou komt er een tweede hond bij, voor een weekje. Hij is van mijn oom, en die gaat een week naar Turkijke ofzo. Ze gedragen zich een beetje raar. Onze hond, Kika, was erg jaloers. In het begin, als wij de andere hond, Ret, begonnen te aaien, was ze er al meteen bij. Dat is inmiddels wel opgehouden, maar nu is ze wel erg levenloos. We gooien met haar favoriete speeltje, Ret meteen erachteraan, maar Kika blijft liggen. Als we nu Ret aaien, geeft ze geen kick meer. Alleen als ze eten krijgt, of als ze uit mag, is ze hardstikke vrolijk en druk. Niet dat ik me zorgen maak, ze is ongesteld, of hoe dat ook heet bij honden, en die andere hond gaat zondag toch weer weg. Maar ik vind het toch vreemd. Ze hebben ook al een aantal gevochten, toen heb ik ze uit elkaar moeten houden, eenmaal om het speeltje dus, ze wouden het alletwee hebben, en een keer bij het uitlaten, toen Kika naar binnen wou, en Ret haar voor ging, waardoor ze meost wachtten. Toen hapte Kika ook even naar Ret. Ik snap weinig van dit gedrag.
Ook vreemd is dat als Kika plast, Ret er overheen gaat plassen. Op dezelfde plek! Ik denk om het terrein af te bakenen ofzo. Maar boeiend.
Het is redelijk duidelijk.
Kika heeft geprobeert haar plaats als dominanste teef in het roedel te behouden, dit deed ze door in te grijpen als de ander aandacht kreeg en te eisen dat zij als eerste aan de beurt was(met bv het naar binnen en naar buiten gaan).
De ranghoogste krijgt als eerste aandacht, gaat als eerste naar binnen of naar buiten, eet het eerste enz enz enz...
Kika is loops, dit maakt het voor haar belangerijker om hoog in rang te blijven, want volgens hondenregels mag alleen de teef met de hoogste rangorde zich voortplanten.
Dit is niet gelukt, mede door jouw eigen inbreng...
Wat overigens niet geeft, zoalng ze elkaar het leven maar niet zuur maken.
Ret is ranghoogste, dit toont ze door over kika's plas heen te plassen, weg met jouw lekkere dame's lucht, mijn lucht eroverheen om te laten zien dat ik hier de baas ben en dat zij niet beschikbaar is...
Kika staat dus nu lager in rang en baalt daarvan, omdat deze rangorde net nieuw is zal kika nog even op haar tellen moeten passen, dus is ze wat stilletjes.
Het vechten om eten is van een ander kaliber, daar heeft rangorde niets mee van doen, voedselbescherming is normaal gedrag, als je 2 honden bij elkaar zet die elkaar op dat gebied niet kennen en je gooit er eten tussen dan is dat vragen om problemen, puur natuurlijk, maar wel vervelend gedrag.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.