ENSCHEDE - AZ-trainer Adriaanse trekt volle zalen met zijn opzienbarende uitspraken. Zaterdag na de prachtige wedstrijd FC Twente-AZ (4-1) werd het René Vandereycken te veel. ‘Ik huiver van zijn gedrag’, aldus de oefenmeester van Twente.
Co Adriaanse is zonder enige twijfel de kleurrijkste voetbaltrainer van Nederland. Zijn one-man-shows na afloop van wedstrijden zijn vermakelijk en zorgen altijd voor gespreksstof. Adriaanse heeft overal een mening over en heeft het jargon dit seizoen al ‘verrijkt’ met termen als ‘woonerfvoetbal’, ‘scorebordjournalistiek’, en ‘snelwegvoetbal’.
Zaterdag verloor zijn ploeg AZ met ruime cijfers van Twente, maar Adriaanse vond dat zijn ploeg fan-tas-tisch had gespeeld en dat de nederlaag louter te danken was aan het dramatische verdedigen van zijn ploeg. ‘De niet voetbalbaldeskundigen zouden nu op de uitslag kunnen wijzen, maar dat is scorebordjournalistiek’, aldus Adriaanse, die de zege van Twente overigens wel verdiend noemde.
Vandereycken hoorde de lofzang van zijn collega met verbazing en gekromde tenen aan, kuchte een paar keer opvallend in de microfoon en merkte toen cynisch op dat ‘Twente uitstekende wegwerkzaamheden had uitgevoerd op het woonerf en de snelweg’. ‘Of ik vind dat hij de prestatie van mijn ploeg tekort doet? Dat oordeel laat ik aan de echte kenners over...’
Later, toen de officiële persconferentie was afgelopen, ging de Belg nog een stapje verder. ‘Ik heb nog nooit zoveel onzin in zo’n korte tijd gehoord’, schamperde hij. ‘Ik huiver ervan dat hij zijn verdedigers in in het openbaar zo afmaakt. Dat is niet mijn manier van werken. Je wint met z’n allen en je verliest met z’n allen’, aldus René Vandereycken.
===
Publiek in extase
Het was zo’n wedstrijd die je in de schrale Nederlandse eredivisie nog maar zelden ziet. Zo amusant, zo meeslepend en zo goed ook. FC Twente tegen AZ was zaterdagavond een meesterlijk duel, dat van de eerste tot de laatste minuut het publiek in vervoering bracht.
Na Ajax en Feyenoord versloeg Twente thuis nu ook AZ, de nummer drie van de ranglijst. Hoewel de zege op de ploeg uit Alkmaar de buitenwacht misschien het minst zal aanspreken, gold dat niet voor de wijze waarop de overwinning tot stand kwam. Twente speelde tegen AZ zijn beste wedstrijd van het seizoen en omdat de tegenstander dat ook deed (citaat trainer Adriaanse) ontrolde zich een fascinerend gevecht dat in een moordend tempo werd afgewerkt. De zege kwam uiteindelijk terecht bij de ploeg die daar het meeste recht op had, maar ondanks de hoge score werd AZ zeker niet weggespeeld. In de eerste helft was het spel van AZ in balbezit zelfs een streling voor het netvlies. Maar een wedstrijd win je niet alleen in balbezit. Een goede ploeg kan ook goed verdedigen en die gave beheerst AZ niet.
De achterhoede van de gasten kreeg nooit greep op het Twentse viertal voorin, dat handig gebruik maakte van de naïviteit waarmee de bezoekers hun opponenten tegemoet traden. Na de snelle 1-0 van Cziommer, kwam AZ via een discutabel doelpunt (Van Galen nam een vrije trap niet op de plaats van het ‘delict’) terug, maar nog voor rust nam Twente ruim afstand. Eerst benutte Gakhokidze een strafschop (na een overtreding op N’Kufo) en niet veel later was Ramzi het eindstation van een prachtig uitgevoerde aanval: 3-1. De laatste hoop van AZ werd kort na rust de grond ingeboord toen Cziommer zijn tweede van de avond binnenschoot: 4-1. (bron: tctubantia/telegraaf)