abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 juli 2001 @ 21:35:18 #1
10090 waspman
life is sweet
pi_1224786
Artikel uit Brabants Dagblad van 14-07-2001:
quote:
'Als opgejaagd wild, zo zijn ze behandeld'

Door Mari van Rossem

Al maandenlang verblijft een Kosovaars gezin van zeven personen noodgedwongen in de Osse pastorie van de Heilige Geestparochie. Uitgeprocedeerd in Duitsland en Nederland.

Zijn relaas in het Duits is lang en minutieus. Data, personen, plekken, maar vooral gebeurtenissen. Hij schudt ze moeiteloos uit zijn mouw. Even indrukwekkend als verbijsterend. Over de meedogenloze jacht op Kosovo-Albanezen ten tijde van de Servische overheersing, over de gevaarlijke vlucht uit Kosovo, de aanvankelijk fijne opvang in Duitsland, de dreigende uitzetting daar, de hernieuwde zoektocht naar veiligheid in Nederland en de 'oplossing' in Oss. Samen met zijn echtgenote Zaide (39), zijn dochters Shemsije (20), Afèrdita (15) en Arjeta (8) en zijn beide zoons Jeton (17) en Driton (13) verblijft vader Ismet Morina (39) al maandenlang in Oss. Noodgedwongen. Bij pastor Serv Pletsers in diens pastorie van de Heilige Geestparochie. De gastvrijheid van de pastor plaatst met name het parochiebestuur voor een 'geweldig dilemma'. "Natuurlijk moet je deze mensen, die als opgejaagd wild behandeld zijn, opvangen. Puur op humanitaire gronden", stelt vice-voorzitter Toon Jans. "Anderzijds mogen we niet ingaan tegen het wettelijk gezag. Het klinkt misschien hard, maar het is niet ons streven om ze hier te houden. De opvang hier kan geen blijvende situatie zijn. Het gezin woont nu in een eenpersoonsflatje dat bij de pastorie hoort. Absoluut geen plek voor zoveel mensen."

Verbannen
Het relaas van politiek vluchteling Ismet Morina en zijn gezin gaat terug naar 1992 als Ismet als organisator van een fabrieksstaking in Gjilan, in Zuid-Kosovo, gevangen genomen en vervolgens verbannen wordt. Het gezin maakt angstige tijden door als Servisch zenuwgas de oudste dochter Shemsije vergiftigt. Bovendien krijgt de pasgeboren zoon Driton met drie maanden een onduidelijke inenting waardoor hij dagenlang ziek is en alleen maar huilt. Pas veel later blijkt dat hij niet goed lezen, schrijven en spreken kan leren. "Ik heb in Kosovo mijn toekomst verloren", vult Ismet Morina aan. "Ik heb echter alles over voor een goede toekomst voor mijn kinderen. En die is er niet in Kosovo. Iedereen mag dan denken dat het daar veilig is; ik weet wel beter. Het UCK is er actief. Daarnaast hebben Shemsije en Driton veel medische hulp nodig, die er in Kosovo niet is. In Duitsland hadden we het vrij goed naar onze zin. De medische aandacht was oké, de kinderen gingen naar school en zaten goed in hun vel en ik had werk." Dat ze toch uit Duitsland uitgewezen worden, is voor de familie nog steeds een compleet raadsel. Officiële papieren, steekhoudende argumenten, ze waren er volgens Morina niet. Kosovo zou weer veilig zijn, werd gesteld. Freiwillig of mit Gewalt kon het gezin vervolgens vertrekken. "Het was voor ons onvoorstelbaar. Ik heb met mijn vrouw overlegd hoe we met deze uitzichtloze situatie zouden omgaan. We besloten naar Nederland te vluchten."

Valse naam
Medio juni vorig jaar komt de familie Morina aan in Zevenaar. Vooral angstig en onzeker over wat er te gebeuren staat. Eenmaal bij het aanmeldingscentrum voor asielzoekers geeft Ismet Morina een valse familienaam door: "Met het doorgeven van mijn eigen naam zou ik zeker meteen terug de grens overgezet worden. Pas later in het azc in Luttelgeest is mijn vrouw doorgedraaid. Zij vertelde tijdens een vreselijke ondervraging door de Vreemdelingenpolitie de waarheid over onze asieltijd in Duitsland. Ik weet het. Ik heb gelogen. Dat had ik nooit moeten doen." Opnieuw vlucht het gezin omdat uitzetting op 19 oktober dreigt. Dit keer naar Rotterdam. Via via komen ouders en kinderen terecht bij de Pauluskerk van dominee Vissers waar uiteindelijk geen plek blijkt te zijn. Dankzij een Rotterdamse Kosovaar die het gezin kort leert kennen, belanden de Morina's bij de Osse Heilige Geestkerk.

Op de stoep
"Sinds 29 oktober vorig jaar woont het gezin bij me in", stelt pastor Pletsers. "Toen ze ineens op de stoep stonden heb ik eerst besloten en toen overlegd met mijn bestuur. Mijn congregatie draagt bij in de kosten. Mijn wens is dat de overheid op korte termijn in huisvesting en bijstand gaat bijdragen." Vooral parochiebestuurslid Anneke Willemen heeft zich vanaf het begin ingezet voor het wel en wee van het Kosovo-Albanees gezin. "Ik schaam me er af en toe voor hoe er hier met mensen omgesprongen wordt. Nog steeds staan ouders en kinderen hier met hun valse naam in de computerbestanden van de Vreemdelingenpolitie. Gelukkig heeft de GGD de medische klachten van Shemsije gegrond verklaard. En spant een advocaat zich momenteel in om op grond van humanitaire en gezondheidsredenen een verblijfsvergunning te regelen. Hopelijk gaat de Osse politiek zich ermee bemoeien. Ik heb al te vaak van ambtenaren gehoord dat er totaal geen beleid voor dit soort gevallen bestaat. Dat wordt toch hoog tijd."

- dit vind ik dus een voorbeeld van echte asielzoekers. Ondanks dat ze gelogen hebben, vind ik dat hun zaak nog best een keer bekeken mag worden. Maar ik vind eigenlijk dat de echte fout bij Duitsland ligt... De kinderen gingen daar naar school, de vader werkte... en dan NOG uitgezet worden.. dat vind ik erg onredelijk (zal in Nederland ongetwijfeld ook gebeuren)

- het lijkt erop dat de kerken een van hun oude functies hervonden heeft. Het helpen van mensen waarvoor de overheid geen regeling getroffen heeft. ONGEACHT het geloof van deze mensen. (zijn er ook moskees die dit doen??)

- ik denk dat het tijd wordt om één Europees asielbeleid te maken. In alle landen dezelfde regels en voorwaarden. Daarnaast vind ik dat ieder land jaarlijks een vast aantal mensen moet opnemen, dit gebaseerd op het aantal inwoners van een land, de grootte van het land en de werkgelegenheid.

- Ik ben in principe VOOR terugkeer naar thuisland, maar in dit specifieke geval vind ik dat ze beter uitgezet kunnen worden naar Duitsland... de kinderen zijn daar tenslotte naar school geweest en de vader had een baan!

pi_1224928
quote:
Op dinsdag 17 juli 2001 21:35 schreef waspman het volgende:
ik denk dat het tijd wordt om één Europees asielbeleid te maken. In alle landen dezelfde regels en voorwaarden. Daarnaast vind ik dat ieder land jaarlijks een vast aantal mensen moet opnemen, dit gebaseerd op het aantal inwoners van een land, de grootte van het land en de werkgelegenheid.
Heej, discussie met een andere insteek.. Mooi.

Dan krijg je last van economische vluchtelingen. Die voor het werk hier toekomen.. Die wil 'men' toch niet? 'Men' wil toch alleen maar politieke vluchtelingen? Dat daar genoeg ruimte voor is, dat diegenen worden opgevangen worden die de hulp het hardst nodig hebben.

Werkgelegenheidcijfers zou ik nooit als criterium gebruiken. Als een land dan geen Asielzoekers wilt gaan ze met werkloosheidscijfers gochelen om maar een zo'n laag mogelijk getal te krijgen.

quote:
Ik ben in principe VOOR terugkeer naar thuisland, maar in dit specifieke geval vind ik dat ze beter uitgezet kunnen worden naar Duitsland... de kinderen zijn daar tenslotte naar school geweest en de vader had een baan!
Even heel hard gesteld: Op het moment dat de situatie in het vaderland is gestabiliseerd, moeten ze terugkeren. En daarbij mag je eigenlijk geen uitzondering maken.. Zo is het nu wettelijk geregeld? (iemand die het beter weet mag het op de .... invullen)

Anders wordt het meten met 2 maten: Mensen die een onderdeel uitmaken van de economische eenheid van het gastland mogen blijven en mensen die niks opbrengen moeten terug?? Ik vind dat eigenlijk raar. Er zijn ook anderen die die functie kunnen vervullen.

Economische motieven mogen in mijn ogen nooit een reden te zijn om een asielaanvraag anders te behandelen.

(waar het mij in deze discussie om gaat is het verschil tussen politieke/economische vluchtelingen en hoe 'hier' er over gedacht wordt.)

dinsdag 17 juli 2001 @ 22:05:06 #3
10090 waspman
life is sweet
pi_1225012
ik bedoelde niet de economische motieven van het feit dat hij een baan had. Ik bedoelde dat dat aangeeft dat ze bereid zijn om een nieuwe start te maken. Ze willen integreren: de kinderen gaan naar school.

Ik vind het slecht om mensen eerst ergens te laten werken en naar school te laten ( en dus de taal en cultuur te leren) en dan weer terug te sturen (uitzonderingen bij crimineel gedrag, uiteraard)

pi_1225266
quote:
Op dinsdag 17 juli 2001 22:05 schreef waspman het volgende:
Ik vind het slecht om mensen eerst ergens te laten werken en naar school te laten ( en dus de taal en cultuur te leren) en dan weer terug te sturen (uitzonderingen bij crimineel gedrag, uiteraard)
Asielzoekers moeten intergreren.. Ze krijgen taalcursussen, scholing, het wordt hen aangeraden om vooral een baan te vinden..

Maar nog steeds zitten ze totdat ze de A-status hebben op de schopstoel. Als ze de A-status hebben mogen ze blijven. Maar volgens mij had dit gezin niet de A-status gekregen (of de duitse variant hiervan). En dan is het een geval van 'jammer, maar helaas'..

Check Gumus maar voor een vergelijkbaar verhaal.

pi_1231466
Mensen die dus ECHT gevlucht zijn voor geweld in hun land moeten waar dan ook opvang krijgen. Dat mag niet ter discussie staan. Darrintegen moet aan de "schatzoekers" met harde hand duidelijk gemaakt worden dat ze rechtsomkeer kunnen maken. De vraag is waarom is dit gezin al 2 keer uitgewezen ?? Er moet dus ergens iets niet kloppen, of in hun verhaal of in de procedure.

Wat zo'n kerk nu doet is de zaak rekken, het wordt alleen maar erger voor die mensen. Wetten zijn wetten daar hebben we samen voor gekozen, als jij een bekeuring voor te hard rijden krijgt moet je die ook betalen.

donderdag 19 juli 2001 @ 22:16:16 #6
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1238363
quote:
Op woensdag 18 juli 2001 21:57 schreef Zanikneef het volgende:
Darrintegen moet aan de "schatzoekers" met harde hand duidelijk gemaakt worden dat ze rechtsomkeer kunnen maken.
Nou ik denk dat je ze niet perse in elkaar hoeft te slaan gewoon vriendelijk verzoeken te vertrekken volstaat.
Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_1238453
quote:
Op donderdag 19 juli 2001 22:16 schreef Midioot het volgende:

[..]

Nou ik denk dat je ze niet perse in elkaar hoeft te slaan gewoon vriendelijk verzoeken te vertrekken volstaat.

Ambtenaar tegen vluchteling: Zou u zo vriendelijk willen zijn Nederland te verlaten en terug te keren naar uw vaderland?
Vluchteling: Nee.

En wat doe je dan?

pi_1238513
quote:
Op dinsdag 17 juli 2001 22:05 schreef waspman het volgende:
ik bedoelde niet de economische motieven van het feit dat hij een baan had. Ik bedoelde dat dat aangeeft dat ze bereid zijn om een nieuwe start te maken. Ze willen integreren: de kinderen gaan naar school.

En dat is dus de reden waarom ze zo lang juist niet mochten integreren. Waarmee je weer ziet dat dit soort discussies steeds heen en weer zwabberend beleid tot gevolg hebben.
  vrijdag 20 juli 2001 @ 01:18:30 #9
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1239524
quote:
Op donderdag 19 juli 2001 22:32 schreef Light het volgende:

Ambtenaar tegen vluchteling: Zou u zo vriendelijk willen zijn Nederland te verlaten en terug te keren naar uw vaderland?
Vluchteling: Nee.

En wat doe je dan?

Vraag je het nog een keer heel vriendelijk.
Hevig kunne kwatsu is een gave
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')