Gewoon Foppe. Hartstikke leuk topic Popolon maar je moet eigenlijk niks over hem zeggen verder.
Vergelijk de commentaren van Co en Foppe vanavond in Studio Sport en kies dan zelf wat voor soort coach je prettig vindt.
Ik heb op uitnodiging een stukje over hem geschreven voor de Feanfan, het supportersmagazine waar het gezellig stond afgedrukt tussen beschouwingen van o.a. David Endt en Evert ten Napel.
Ik zet het hier met gerust hart neer omdat er ook kritische noten in worden gekraakt. Ik schreef het nog voordat Verbeek was benoemd.
Foppe is een monument. In het legertje van trainers met te grote ego's is het hem gelukt zichzelf te blijven en een vrij unieke positie binnen het vaderlandse voetbal te verwerven. Ik heb hem nooit ontmoet, wel een paar keer voor het werk aan de telefoon gehad. No-nonsense, open en direct, ik hou daar wel van. Ik koester de momenten dat hij een beetje buiten zijn boekje ging, vooral toen hij Luinge een lul noemde. Maar ook de eerlijke manier waarop hij daar later over sprak. Voetbaltechnisch zal hij goed zijn, ik heb geen flauw idee, maar als je een ploeg tot deze hoogten stuwt, kan dat niet anders.
Ik heb trouwens ook aardig wat kritiek op hem. Als er ook maar de helft van de verhalen waar is over zijn opmerkingen over kleding, haardracht en accesoires, dan is hij veel ouderwetser dan ik dacht. Verder vind ik hem te laconiek en te weinig ambitieus. Hij is sneller tevreden dan ik, laat het er makkelijker bij zitten. Ik vind dat je er altijd van uit moet gaan dat je kampioen kan worden, en vooral wilt worden. Ik verdenk Foppe ervan dat hij er nooit serieus over heeft nagedacht om met Heerenveen kampioen te worden.
Verder vind ik dat hij soms het gevoel voor de ambiance mist. Hij komt in de media wel aardig over maar beseft volgens mij te weinig hoeveel supporters er met de club meeleven, en wat het voor ze betekent. Maar die opmerking geldt eigenlijk voor de gehele Heerenveenleiding.
Stoppen? Prima beslissing, respect voor. Goed moment. Ik was trots toen ik het hoorde. Gewoon rustig aan het begin van het seizoen zonder de hijgerige actualiteit van de resultaten. Foppe is en was onze trainer in goede en slechtere tijden. Het publiek heeft hem altijd gesteund, ik weet nog dat we na de thuisoverwinning tegen Boekarest vorig jaar twintig minuten lang hebben gezongen om hem weer op het veld te krijgen. Het is klasse dat hij toen niet onder druk is gezet door de eigen club en dat er later een rustig moment is gekozen. Aan alles komt een eind, ook aan het tijdperk Foppe en of het nu of over een jaar is, dat is niet zo belangrijk. Het is van belang dat hij rustig weg gaat, met een waardig afscheid. Ik ben fan van het spandoek met zijn tekening, dat moet er vanaf nu iedere wedstrijd hangen.
Foppe opvolgen is zeker niet onmogelijk. Sterker nog, het leven is hard en voetbal keihard: als we in november volgend jaar in de top drie staan, is iedereen Foppe alweer zo'n beetje vergeten. Zo gaan die dingen. Ik heb geen flauw idee wie hem het beste kan opvolgen. Misschien maar iemand die niet zoveel op hem lijkt, dan is Verbeek wel een goede optie wellicht. Maar dat is allemaal allang in kannen en kruiken, Yme en Riemer hebben daar al een pad voor uitgezet. Dat kan niet anders. Ik hoop dat het iemand is die me aardig lijkt, zoals Foppe, en waar ik me een beetje mee kan identificeren, zoals Foppe. Dus geen Korbachen en Ten Cates als het even kan.