quote:
Op zondag 29 februari 2004 00:02 schreef aca het volgende:
Wat the.moderator schrijft klopt helemaal. Maar je kan net zo goed een weerstand nemen. Deze heeft natuurlijk ook ruis. Spectraal vermogensdichtheid van 4kTR.
In analoge elektronica, hang je een bron met een bronweerstand met thermische ruis aan een operationele versterker en kan je daarna met een trigger of sample schakeling uitlezen (ook gecorrigeerd naar offsetspanning, gemiddelde waarden o.a.).
Je kan ook een schakeling bouwen gebaseerd op hagelruis. Daar heb ik me overigens niet echt in verdiept.
INTEL gebruikt de halfgeleider diode infeite ook als weerstand, omdat het aanbrengen van een echte weerstand van metaal of koolstof op een siliciumchip veel lastiger is. Volgens het Intel patent 6,061,702 van May 9, 2000 worden er twee N-Well resistors gebruikt. Dat zijn reverse-biased parasitaire diodes met het P-substraat van de CMOS chip. Hierbij wordt de impedantie van het N-kanaal als weerstand gebruikt met twee aansluitingen over dat zelfde kanaal. De thermische ruis die een dergelijke component oplevert is idd SQRT(4kTR) en bedraagt volgens het Intel patent circa 0,5 mV. Om het binaire runlengte maximum laag te houden, wordt het ruissignaal - na idd versterkt te zijn door een operationele (differentiële) versterker - aan een spanninggestuurde oscillator toegevoerd. Die oscillator levert de samplingtrigger voor meerdere frequentiedelers die gebruikt worden als fixed frequency oscillatoren.
quote:
A plurality of oscillators 25, 26, 27, 28, 29 and 30 are used in the embodiment of FIG. 1. Each oscillator is fabricated as a N-stage differential oscillator ("N" represents a positive whole number) which provides a number of advantages. One advantage is that differential signals are easier to sample than single-ended signals. For example, a high-speed ring oscillator produces a resultant signal having a voltage which can be interpreted as a logic 1 value (1) or logic 0 value (0). Usually, the resultant signal will not be a rail-to-rail signal, ranging from a first voltage level (e.g., V.sub.dd) to a second voltage level (e.g., V.sub.ss). Variation in these single levels will occur due to process, temperature and power supply variations. In a single-ended system, this causes a weighted discrepancy in generating random bits having more 1s or more 0s.
Bron: http://patimg1.uspto.gov/(...)649F82&ImgFormat=tif
De reden waarom ik iets dieper op de exacte constructie van de Intel RNG van de pentiumprocessoren verder ga is om na te gaan of de suggestie van ITeejer c.q. de toepassing van RNG's in psychologische experimenten zondermeer mogelijk is. Als het hypothetisch mogelijk is om het ruissignaal te beïnvloeden, dan zal de reeks met fixed frequency oscillatoren die als samplingbronnen worden gebruikt die beïnvloeding welhaast ondetecteerbaar maken. Daarmee lijkt mij de parapsychologische beïnvloeding van de Intel RNG zelfs theoretisch onmogelijk. Voor dergelijke parapsychologische experimenten is de Intel RNG dus minder geschikt en zal een simpelere constructie gekozen moeten worden.
Er zijn mij geen succesverhalen van de parapsychologische beïnvloeding van RNG's bekend. Dat hoeft echter niet te betekenen dat dat theoretisch onmogelijk is, maar het kan ook betekenen dat de post-processing in moderne RNG's dat onbedoeld tegenwerken. Ook de verwerkingssoftware gooit daarbij namelijk roet in het eten. De uitkomst van een echte RNG-waarde wordt namelijk vaak uit gewoonte toegepast als seed-value voor een standaard PRNG algoritme. Stel nu dat het hypothetisch mogelijk is om parapsychologisch één enkel bit van die seed-waarde uit de RNG op een
1 of
0 te forceren, dan is de uitkomst van het PRNG algoritme nog steeds semi-willekeurig.
[ Bericht 0% gewijzigd door the.moderator op 29-02-2004 14:22:28 ]
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...