En wat bedoel je daar mee? Ik snap je vraag niet.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 17:58 schreef Jebus het volgende:
En als je een domein vaststeld, bv 1 tm 6. Als hij er daar 1 van moet kiezen, heeft hij dan ook andere getallen nodig?
Stel een computer moet een dobbelsteen simuleren, zou het dan mogelijk zijn om met een realistisch physics programma een echte vallende dobbelsteen na te bootsen. Als dat kan, dan heeft hij geen input getallen nodig, en de dobbelsteen kan je zo groot maken als je maar wilt. Of is het dan niet echt random.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 18:00 schreef sijpt het volgende:
[..]
En wat bedoel je daar mee? Ik snap je vraag niet.
quote:Op vrijdag 27 februari 2004 18:06 schreef thabit het volgende:
Dit is niet bewezen en hangt nauw samen met het P=NP probleem.
Dan zou er iedere keer hetzelfde getal uitkomen. De natuurwetten veranderen immers niet. Of je moet een valhoogte, hoek en draaing als input geven. Maar dit is natuurlijk gewoon een getal berekenen en heeft niets met random te makenquote:Op vrijdag 27 februari 2004 18:34 schreef Jebus het volgende:
[..]
Stel een computer moet een dobbelsteen simuleren, zou het dan mogelijk zijn om met een realistisch physics programma een echte vallende dobbelsteen na te bootsen. Als dat kan, dan heeft hij geen input getallen nodig, en de dobbelsteen kan je zo groot maken als je maar wilt. Of is het dan niet echt random.
de vectoren zijn de input... als deze steeds hetzelfde zijn valt de dobbelsteen ook steeds op hetzelfde nummer...quote:Op vrijdag 27 februari 2004 18:34 schreef Jebus het volgende:
[..]
Stel een computer moet een dobbelsteen simuleren, zou het dan mogelijk zijn om met een realistisch physics programma een echte vallende dobbelsteen na te bootsen. Als dat kan, dan heeft hij geen input getallen nodig, en de dobbelsteen kan je zo groot maken als je maar wilt. Of is het dan niet echt random.
beste random computer die ik ken is ons eigen brein... 0~10 pick one... de input die daarbij nodig is is van zo veel afhankelijk dat het practisch one way trafic is...quote:Op zaterdag 28 februari 2004 14:26 schreef street011 het volgende:
[..]
de vectoren zijn de input... als deze steeds hetzelfde zijn valt de dobbelsteen ook steeds op hetzelfde nummer...
Heb je daar meetgegevens van misschien?quote:Op zaterdag 28 februari 2004 14:28 schreef street011 het volgende:
[..]
beste random computer die ik ken is ons eigen brein... 0~10 pick one... de input die daarbij nodig is is van zo veel afhankelijk dat het practisch one way trafic is...
Het aantoonbaar bestaan van non-causaliteit heeft wel een iets grotere invloed dan wat spirituele dingetjes me dunkt. Het probleem is alleen hoe je het aantoonbaar maakt...quote:Op zaterdag 28 februari 2004 14:48 schreef iteejer het volgende:
Als er daadwerkelijk een randomgenerator kan bestaan, zou dat zeer interessant zijn. Je zou er het bestaan van spirituele beinvloeding mee kunnen onderzoeken.
Je creert dan immers een gebeurtenis, waarvan de uitkomst NIET wordt bepaald door natuurwetten of handigheidjes cq specifieke bekwaamheden van een persoon.
Die gebeurtenis zou dan dus bij uitstek geschikt moeten zijn om beinvloed te kunnen worden door het spirituele. Of wat dan ook voor onaantoonbare maar wel als reeel geclaimde krachten.
Inderdaad. Blij dat je er zelf mee komtquote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:08 schreef speknek het volgende:
Het aantoonbaar bestaan van non-causaliteit heeft wel een iets grotere invloed dan wat spirituele dingetjes me dunkt. Het probleem is alleen hoe je het aantoonbaar maakt...
polynoom vs. non-polynoom I presume?quote:Op vrijdag 27 februari 2004 18:06 schreef thabit het volgende:
Dit is niet bewezen en hangt nauw samen met het P=NP probleem.
edit- zie the.moderatorquote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:15 schreef chocolatemoeze het volgende:
polynoom vs. non-polynoom I presume?
Maak je geen zorgen, want zowel pseudo random number generators (PRNG's) en echte random number generators (RNG's) bestaan al heel lang. Complexe wiskunde kan er inmiddels al niet meer zonder om problemen op te lossen, die niet analytisch oplosbaar zijn. Vandaar de eerdere opmerking van thabit over het P=NP probleem, alhoewel ik niet begrijp waar hij exact naar toe wilde in verband met random getallen. Trouwens je pentiumprocessor heeft al sinds 1999 een echte RNG met een eerste orde correlatiecoėfficient van 0,000145 bij een 10Mbyte sample.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 14:48 schreef iteejer het volgende:
Als er daadwerkelijk een randomgenerator kan bestaan, zou dat zeer interessant zijn. Je zou er het bestaan van spirituele beinvloeding mee kunnen onderzoeken.
Je creert dan immers een gebeurtenis, waarvan de uitkomst NIET wordt bepaald door natuurwetten of handigheidjes cq specifieke bekwaamheden van een persoon.
Die gebeurtenis zou dan dus bij uitstek geschikt moeten zijn om beinvloed te kunnen worden door het spirituele. Of wat dan ook voor onaantoonbare maar wel als reeel geclaimde krachten.
Nee, Polynomial vs Nondeterministic Polynomialquote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:15 schreef chocolatemoeze het volgende:
[..]
polynoom vs. non-polynoom I presume?
Gebaseerd op gedigitaliseerde ruis of digitale ruis oid?quote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:21 schreef the.moderator het volgende:
Trouwens je pentiumprocessor heeft al sinds 1999 een echte RNG met een eerste orde correlatiecoėfficient van 0,000145 bij een 10Mbyte sample.
non-causaliteit valt buiten een causaal model, dat valt idd nog wel te begrijpen ja.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:15 schreef speknek het volgende:
Wat bedoel je met "dit"? Want wat ik wou zeggen is dat je per definitie non-causaliteit niet aan kunt tonen. Het blijft inderdaad een kwestie van geloven, maar wetenschappelijk wordt het niet.
Het probleem is dat het misschien wel bestaat, maar dat we niet kunnen weten dat het bestaat.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:36 schreef iteejer het volgende:
non-causaliteit valt buiten een causaal model, dat valt idd nog wel te begrijpen ja.
maar waarom je dan die lijn door kunt trekken en stellen dat non-causaliteit niet bestaat, wat veel mensen doen, is me onduidelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |