abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17396704
Als een computer een random getal weergeeft, dan haalt hij die uit een aantal vaste getallen, zoals datum/tijd enz. Nu is mijn vraag; bestaat er een wiskundige formule die zo uit het niet willekeurige getallen kan weergeven??
Sold my Soul to Sony
  vrijdag 27 februari 2004 @ 17:51:39 #2
46898 Marla_Singer
Zachte G... Dikke L
pi_17397053
Nee...
Vrouwen zijn net stoelen, als je er niet op zit staan ze in de weg...
  vrijdag 27 februari 2004 @ 17:54:05 #3
47525 sijpt
"There was a ship,"
pi_17397086
Uit het niets kun je natuurlijk niets genereren. Alle randomizers hebben een begin-getal nodig, een zogenaamde 'seed'. Een randomizer is in feite niks meer dan een functie die, bij een bepaalde input, een ander getal geeft. Meestal wordt het laatst gegenereerde getal gebruikt als invoer voor de functie, om het volgende getal te generen. In het kort voert de functie een bewerking uit waaruit een veel te groot getal komt, en hakt er vervolgens een deel vanaf zodat het in een vast aantal bits past. Hoewel een aantal talen het anders doet voorkomen, is de uitvoer meestal tussen 0 en 1 (0 inclusief, 1 exclusief).
De invoer kan vanalles zijn: in verschillende basics heb je een functie RANDOMIZE, waarmee je een seed aangeeft. Deze feed kan een getal zijn (bijvoorbeeld 9), maar dan krijg je altijd dezelfde reeks getallen uit de functie RDM. Om dit te voorkomen wordt vaak de tijd als seed gebruikt, en krijg je dus RANDOMIZE TIMER. Omdat je altijd dezelfde reeks krijgt bij dezelfde seed, worden dit soort generatoren ook wel 'pseudo-random' genoemd.
Als een getal *echt* random moet zijn, worden er andere truken aangewend, zoals een hardware randomizer: als je een stroompje door een bepaalde (analoge) schakeling heenstuurt, kan die er vervormd uitkomen, zonder dat je precies weet hoe de stroom vervormd is. Hiervoor kun je dingen als diodes en condenstatoren gebruiken, maar dat kan ik je niet precies uitleggen... Is er een elektrotechnicus in de zaal?
"It is an ancient Mariner,
And he stoppeth one of three."
pi_17397164
En als je een domein vaststeld, bv 1 tm 6. Als hij er daar 1 van moet kiezen, heeft hij dan ook andere getallen nodig?
Sold my Soul to Sony
  vrijdag 27 februari 2004 @ 18:00:57 #5
47525 sijpt
"There was a ship,"
pi_17397203
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:58 schreef Jebus het volgende:
En als je een domein vaststeld, bv 1 tm 6. Als hij er daar 1 van moet kiezen, heeft hij dan ook andere getallen nodig?
En wat bedoel je daar mee? Ik snap je vraag niet.
pi_17397287
Dit is niet bewezen en hangt nauw samen met het P=NP probleem.
pi_17397728
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 18:00 schreef sijpt het volgende:

[..]

En wat bedoel je daar mee? Ik snap je vraag niet.
Stel een computer moet een dobbelsteen simuleren, zou het dan mogelijk zijn om met een realistisch physics programma een echte vallende dobbelsteen na te bootsen. Als dat kan, dan heeft hij geen input getallen nodig, en de dobbelsteen kan je zo groot maken als je maar wilt. Of is het dan niet echt random.
Sold my Soul to Sony
  vrijdag 27 februari 2004 @ 18:41:42 #8
47525 sijpt
"There was a ship,"
pi_17397858
Jeetje... het genereren van een getal is heel wat anders dan een willekeurig vallende dobbelsteen. Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om een vallende en stuiterende dobbelsteen te simuleren met een aantal input-parameters, zoals hoogte, massa, valhoek, enzovoorts. Hiervoor zijn wel programma's op de markt.
Dan kun je het echter niet meer willekeurig noemen: bij dezelfde paramters zal altijd dezelfde kant boven komen. Misschien kun je dan willekeurige parameters laten genereren...

Kortom, je kunt een computer nooit een volledig willekeurige gebeurtenis laten genereren. Het is en blijft een deterministische machine.
pi_17403689
Toen ik in de derde klas ofzo zat vroeg ik al aan mijn moeder, die wiskunde doceert, hoe die getallen gemaakt werden. Zij zag echter het probleem niet. Het klopt dus inderdaad dat vaststaande begingetallen gebruikt worden!

Heeft iemand een voorbeeld van hoe laten we zeggen een eenvoudig zakrekenmachientje een random maakt?

Wortels
  zaterdag 28 februari 2004 @ 08:42:34 #10
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_17405504
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 18:06 schreef thabit het volgende:
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
  zaterdag 28 februari 2004 @ 11:50:31 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_17406768
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 18:34 schreef Jebus het volgende:

[..]

Stel een computer moet een dobbelsteen simuleren, zou het dan mogelijk zijn om met een realistisch physics programma een echte vallende dobbelsteen na te bootsen. Als dat kan, dan heeft hij geen input getallen nodig, en de dobbelsteen kan je zo groot maken als je maar wilt. Of is het dan niet echt random.
Dan zou er iedere keer hetzelfde getal uitkomen. De natuurwetten veranderen immers niet. Of je moet een valhoogte, hoek en draaing als input geven. Maar dit is natuurlijk gewoon een getal berekenen en heeft niets met random te maken
pi_17408913
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 18:34 schreef Jebus het volgende:

[..]

de vectoren zijn de input... als deze steeds hetzelfde zijn valt de dobbelsteen ook steeds op hetzelfde nummer...
pi_17408941
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 14:26 schreef street011 het volgende:

[..]

de vectoren zijn de input... als deze steeds hetzelfde zijn valt de dobbelsteen ook steeds op hetzelfde nummer...
beste random computer die ik ken is ons eigen brein... 0~10 pick one... de input die daarbij nodig is is van zo veel afhankelijk dat het practisch one way trafic is...
pi_17409286
Als er daadwerkelijk een randomgenerator kan bestaan, zou dat zeer interessant zijn. Je zou er het bestaan van spirituele beinvloeding mee kunnen onderzoeken.
Je creert dan immers een gebeurtenis, waarvan de uitkomst NIET wordt bepaald door natuurwetten of handigheidjes cq specifieke bekwaamheden van een persoon.
Die gebeurtenis zou dan dus bij uitstek geschikt moeten zijn om beinvloed te kunnen worden door het spirituele. Of wat dan ook voor onaantoonbare maar wel als reeel geclaimde krachten.
  zaterdag 28 februari 2004 @ 15:08:17 #15
21607 the.moderator
pi_17409634
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 14:28 schreef street011 het volgende:

[..]

beste random computer die ik ken is ons eigen brein... 0~10 pick one... de input die daarbij nodig is is van zo veel afhankelijk dat het practisch one way trafic is...
Heb je daar meetgegevens van misschien?

• Periodiciteit
  • Runlengte maximum
  • Correlatiecoėfficient
  • Energiedistributie spectrum
  • Temperatuurafhankelijkheid

Ik denk dat "de mens" het op deze 5 rudimentaire aspecten van random getallen zal verliezen van "de machine". Zelfs het allersimpelste inversieve random algoritme is niet door "de mens" te evenaren, omdat de mens voorkeurgetallen (bias) heeft en psychologische patronen (ritmegevoel) volgt.
  • Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
      zaterdag 28 februari 2004 @ 15:08:47 #16
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_17409643
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2004 14:48 schreef iteejer het volgende:
    Als er daadwerkelijk een randomgenerator kan bestaan, zou dat zeer interessant zijn. Je zou er het bestaan van spirituele beinvloeding mee kunnen onderzoeken.
    Je creert dan immers een gebeurtenis, waarvan de uitkomst NIET wordt bepaald door natuurwetten of handigheidjes cq specifieke bekwaamheden van een persoon.
    Die gebeurtenis zou dan dus bij uitstek geschikt moeten zijn om beinvloed te kunnen worden door het spirituele. Of wat dan ook voor onaantoonbare maar wel als reeel geclaimde krachten.
    Het aantoonbaar bestaan van non-causaliteit heeft wel een iets grotere invloed dan wat spirituele dingetjes me dunkt. Het probleem is alleen hoe je het aantoonbaar maakt...
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_17409712
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2004 15:08 schreef speknek het volgende:
    Het aantoonbaar bestaan van non-causaliteit heeft wel een iets grotere invloed dan wat spirituele dingetjes me dunkt. Het probleem is alleen hoe je het aantoonbaar maakt...
    Inderdaad. Blij dat je er zelf mee komt
    Zelfs al zou je dit allemaal hebben, je zou er dezelfde situatie mee creeren als je nu hebt met het paranormale etc.
    Au fond een verdeling tussen believers en non-believers.
    Waarbij eigen ervaring uiteindelijk de doorslag zal geven. Hoe subjectief dan ook.
      zaterdag 28 februari 2004 @ 15:15:17 #18
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_17409736
    Wat bedoel je met "dit"? Want wat ik wou zeggen is dat je per definitie non-causaliteit niet aan kunt tonen. Het blijft inderdaad een kwestie van geloven, maar wetenschappelijk wordt het niet.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
      zaterdag 28 februari 2004 @ 15:15:40 #19
    15660 chocolatemoeze
    Is that a gun in your pocket?
    pi_17409740
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2004 18:06 schreef thabit het volgende:
    polynoom vs. non-polynoom I presume?
    Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
      zaterdag 28 februari 2004 @ 15:17:11 #20
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_17409758
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2004 15:15 schreef chocolatemoeze het volgende:
    edit- zie the.moderator

[ Bericht 12% gewijzigd door speknek op 28-02-2004 15:36:26 (abuis) ]
      zaterdag 28 februari 2004 @ 15:21:17 #21
    21607 the.moderator
    pi_17409807
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2004 14:48 schreef iteejer het volgende:
    Maak je geen zorgen, want zowel pseudo random number generators (PRNG's) en echte random number generators (RNG's) bestaan al heel lang. Complexe wiskunde kan er inmiddels al niet meer zonder om problemen op te lossen, die niet analytisch oplosbaar zijn. Vandaar de eerdere opmerking van thabit over het P=NP probleem, alhoewel ik niet begrijp waar hij exact naar toe wilde in verband met random getallen. Trouwens je pentiumprocessor heeft al sinds 1999 een echte RNG met een eerste orde correlatiecoėfficient van 0,000145 bij een 10Mbyte sample.
    Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
      zaterdag 28 februari 2004 @ 15:25:10 #22
    21607 the.moderator
    pi_17409876
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2004 15:15 schreef chocolatemoeze het volgende:

[..]

Nee, Polynomial vs Nondeterministic Polynomial
    pi_17410061
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2004 15:21 schreef the.moderator het volgende:
    Trouwens je pentiumprocessor heeft al sinds 1999 een echte RNG met een eerste orde correlatiecoėfficient van 0,000145 bij een 10Mbyte sample.
    Gebaseerd op gedigitaliseerde ruis of digitale ruis oid?
    pi_17410098
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2004 15:15 schreef speknek het volgende:
    Wat bedoel je met "dit"? Want wat ik wou zeggen is dat je per definitie non-causaliteit niet aan kunt tonen. Het blijft inderdaad een kwestie van geloven, maar wetenschappelijk wordt het niet.
    non-causaliteit valt buiten een causaal model, dat valt idd nog wel te begrijpen ja.
    maar waarom je dan die lijn door kunt trekken en stellen dat non-causaliteit niet bestaat, wat veel mensen doen, is me onduidelijk.
      zaterdag 28 februari 2004 @ 15:39:16 #25
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_17410154
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2004 15:36 schreef iteejer het volgende:
    non-causaliteit valt buiten een causaal model, dat valt idd nog wel te begrijpen ja.
    maar waarom je dan die lijn door kunt trekken en stellen dat non-causaliteit niet bestaat, wat veel mensen doen, is me onduidelijk.
    Het probleem is dat het misschien wel bestaat, maar dat we niet kunnen weten dat het bestaat.

Enigszins non-realistisch kun je stellen dat wat we niet weten, voor onze perceptie gelijk staat aan niet bestaand. Of in ieder geval irrelevant is.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')