abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17381298
Ik zit met een probleem ...koop ik alle ingredienten voor het maken van een chocotaart, ben ik vergeten een weegschaaltje te kopen

Hoeveel gram suiker zit er in een afgestreken eetlepel?
Hoeveel gram bloem zit er in een afgestreken eetlepel?

Bedankt
pi_17381549
suiker - 12 gram
bloem - 7 gram
pi_17382511
Ah, dank je

Nou, mijn eerste taart-bak-avontuur is bijna ten einde. Echt de he-le keuken zit onder de bloem, het eiwit en de chocola en de taart staat nu in de oven. Dit kán gewoon niet goed gaan

Ik wist niet precies hoeveel bakmeel erbij moest, dus ik heb op de gok maar wat gedaan. Het splitten van de eieren was een hele toer en het kneden van het deeg (dat moet toch? ) verliep ook niet al te soepel. Ach ja
pi_17382625
Een goede kok heeft geen meetdingen nodig .
pi_17382651
Ik ben op zich wel een geboren kok dus ik zou iets meer vertrouwen in mezelf moeten hebben
pi_17383963
En, was het lekker?
pi_17385322
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 21:40 schreef Knakker het volgende:
Ah, dank je

Nou, mijn eerste taart-bak-avontuur is bijna ten einde. Echt de he-le keuken zit onder de bloem, het eiwit en de chocola en de taart staat nu in de oven. Dit kán gewoon niet goed gaan
Een goede kok smeert alle chocola en overtollig beslag in een kom of op bestek. Dit in verband met het smakelijke opruim onderdeel
pi_17385651
- Let op, deze reactie is niet geschikt voor chefkoks kan zeer doen aan de ogen -

Alleen omdat de springvorm die ik gebruikt heb te groot was (wat resulteert in een lage taart) en ik nogal teveel topping/glazuur (chocola+room+nougatine) erop heb gekwakt ie echt prima te eten. Voor een eerste poging zeker niet slecht

Als het deeg droog is, hoe komt dat dan? Teveel bakmeel?

Dit is het recept dat ik gebruikt heb

Voor het deeg:
150 gr pure chocolade (heb 72% gebruikt)
3 eieren
100 gr fijne suiker
75 gr roomboter
75 gr bloem
1/2 zakje bakpoeder <-- ik wist dus echt niet wat dit was dus ik heb bakmeel gebruikt, en wel naar eigen inzicht (volgens mij iets van 250 gram)

Voor het glazuur:
150 gr chocolade
100 gr room

Bereiding:
Breek de chocolade in stukjes en smelt ze au bain marie (au bain marie? de magnetron werkt ook wel ). Splits de eieren en klop de suiker en de eierdooiers tot deze schuimig zijn. Doe de stukjes boter, de bloem, de chocolade en het bakpoeder er bijvoegen. Klop de eiwitten op met een snuifje zout en schep het voorzichtig onder het deeg. Boter een springvorm in en doe het deeg erin. Bak dit gedurende 40 minuten in een voorverwarmde oven op 180°c. Leg de taart op een taartrooster en laat dit afkoelen.

Bereiding : glazuur
De chocolade au bain marie laten smelten en voeg er de room bij, meng dit alles om een glad en homogeen deeg te bekomen. Giet het glazuur over de taart en strijk dit glad met een spatel. Laat dit drogen en versier dit vervolgens naar smaak met suikerparels of poedersuiker.

Any comments? En als ik er nou meer een ijstaart van wil maken, moet ik dan meer room toevoegen ipv meel?

[ Bericht 1% gewijzigd door Knakker op 27-02-2004 00:13:16 ]
pi_17385835
whahahahahhaha je bakpoeder/bakmeel is idd het probleem
een half zakje bakpoeder is 3,5 gram ofzo, is spul wat zorgt dat je bloem gaat rijzen.
Je kan de volgende keer wel bakmeel gebruiken, maar dan ipv je bloem.
dus 75 gram zelfrijzend bakmeel ipv 75gram bloem en een half zakje bakpoeder.
die 250gram extra bakmeel zal dus ook wel het probleem zijn geweest dat je taart wat erg droog werd. hihihi hij is leuk.
pi_17387982
Bakpoeder staat gewoon bij de bakproducten in de supermarkt. Het zit verpakt per 3 (of 5 ofzo) zakjes. Er zijn verschillende merken, maar Baukje is toch wel de bekendste (denk ik).
En anders gewoon even vragen aan een vakkenvuller, die weten wel wat dat is
pi_17389218
Ik héb het gevraagd ... aan 3 vakkenvullers (allen 20+), en geen van allen wisten wat het was!

Maar zoals ik al zei: écht droog is het niet en goed te eten... tis alleen meer koek dan taart zeg maar

Deze taart toch maar aan mn huisgenoten voeren
pi_17389262
geh geh 250 gram bakpoeder

Een zakje is meestal iets van 15 gr
BOE!
pi_17389301
Achja, iedereen maakt wel eens fouten.
Er zijn ook mensen die het niet eens proberen, en zo'n bagger ding uit de winkel halen. Das helemaal "makkelijk"
BOE!
pi_17392207
Leuke vergissing idd ik gebruik de volgende verhoudingen:
250 gr bloem, 200 gr boter, 6 gr bakpoeder, 150 gr suiker, 5 middelgrote eieren, 150 gr chocola, snufje zout

Een beetje melk is makkelijk om de gesmolten chocola aan het beslag toe te voegen. Verder doe ik nog wat maizena (10 gr) in het meel om het na bakken wat hechter te laten zijn.

Tip: naar smaak kan je rozijnen aan het beslag toevoegen, haal ze dan eerst even door de bloem dan blijven ze mooi en verdeeld in de cake/taart. Uiteraard kan je de rozijnen eerst ook ff in de gewenste likeur dopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')