BMW_Master | donderdag 26 februari 2004 @ 20:33 |
amerikaanse auto's hebben ondanks hun hele grote cilindercapiciteit veel minder pk's dan Europese/Japanse auto's. toch hebben ze flink veel koppel (nee, geen diesel) dan hun Europese concurrenten. Hoe komt dit? | |
Jordy-B | donderdag 26 februari 2004 @ 20:37 |
Omdat Europese en Aziatische motoren gewoon slimmer in elkaar zitten... Denk aan geintjes als Vtec | |
BMW_Master | donderdag 26 februari 2004 @ 20:37 |
quote:je lult maar wat om als eerste te kunnen reageren. Ik heb OVER HET KOPPEL! | |
Jordy-B | donderdag 26 februari 2004 @ 20:40 |
quote:Het koppel komt voornamelijk door die grote cilinderinhoud, druif.Het hoge aantal PK's wat ze uit de kleinere cilinderinhoud weten te persen, komt door slimme motorbouw. En je had het niet alleen over het koppel, schreeuwlelijk, je gaf eveneens als vraag hoe het komt dat Euro/Jappen meer pk's leveren terwijl ze doorgaans een kleinere cilinderinhoud hebben. | |
Xtreem | donderdag 26 februari 2004 @ 20:45 |
goedkopere techniek... geen stimuli om dingen als Vtec te ontwikkelen, omdat de amerikaanse consument geen ruk geeft om benzineverbruik. Dat is 1. En waarom ze koppel hebben? andere opzet. Honda mikt op een hoog specifiek vermogen, GM niet... 't is maar net waar je prioriteiten stelt als fabrikant. | |
DeBastaardo | donderdag 26 februari 2004 @ 21:11 |
Volgens mij komt het gewoon door die het brute aantal cillinders + inhoud. Even though dit niet echt veel pk geeft, trekt het wel lekker hard.. denk aan je brommertje opvoeren ofzo ![]() | |
yup | donderdag 26 februari 2004 @ 21:15 |
quote:In de USA noemen ze een 5.4 liter een "small block" ![]() En sportwagens daar hebben een asociaal groot motorblok, wat BMW hier uit een 3.2 6 cyl haalt, halen zij uit een 5.7 liter V8 ![]() Klap op de vuurpijl: Dodge Viper: 8.0 liter V10 ![]() Een 5 liter V8 in een Chevy Caprice Classic heeft maar 174 pk, het heeft wel 347 nm, en eigenlijk vind ik dat ook maar heel zwakjes. Een BMW 540i heeft een 4.4 liter motor met 286 pk en 440 nm. Amerikanen houden gewoon van "cubic inches", niet van mooie technieken zoals Vanos of VTEC. [ Bericht 18% gewijzigd door yup op 26-02-2004 21:21:08 ] | |
DeBastaardo | donderdag 26 februari 2004 @ 21:20 |
Tja tuurlijk, het geeft absurd veel vermogen. en de benzine kost daar niks ![]() De meeste gasten hier in europa (BMW bijv.) Willen het nog een beetje redelijk houden, dus ze trekken ontzettend veel vermogen uit n relatieve kleine motor... Maarja zo'n Dodge gaat dan ook weer superhard hehe.... | |
yup | donderdag 26 februari 2004 @ 21:22 |
quote:Met 8 liter en een V10 moet ie ook superhard gaan, anders zou het wel een lachertje zijn vind je niet? ![]() | |
Youp | donderdag 26 februari 2004 @ 21:28 |
quote:standaard is de viper motor niet zo veel... maar als je dan 'japanse snufjes' enzo toe gaat passen zoals turbo's en de hele handel dan ga je ECHT hard! maar btw een amerikaanse motor gaat meestal ook stukken langer mee... omdat ze maar zo 'weinig' vermogen uit zo'n enorm blok halen... dat blok hoeft gewoon NIKS te doen en maakt ook amper toeren... | |
Metro2005 | donderdag 26 februari 2004 @ 21:33 |
tis heel simpel lijkt me: benzine kost daar erg weinig, hier veel. om benzineverbruiken omlaag te doen kan je je cilinder inhoud verkleinen. omdat dan ook automatisch je vermogen omlaag gaat passen japanse en europese automakers allerlei optimatlisaties toe om toch aan een acceptabel aantal pk's te komen met een relatief kleine cilinderinhoud. in amerika is het heel simpel, wil je meer pk's ? verhoog de cilinderinhoud, verbuik stijgt iets? o dan zetten we er gewoon een grotere benzinetank in ![]() dat is mijn theorie op het geheel iig ![]() | |
Eyeopener | donderdag 26 februari 2004 @ 21:40 |
quote:Nieuwe BMW 545 (4,4 liter_ heeft 333 pk ![]() | |
yup | donderdag 26 februari 2004 @ 21:50 |
quote:Ik vergeleek de oude 540i met de oude Caprice Classic, snappie? Ik ga geen blok uit 2003 ofzo tegen een USA blok van 94 ofzo vergelijken. Ik weet dat de nieuwe 4.4 liter 333 pk's heeft. | |
Patrick281 | donderdag 26 februari 2004 @ 21:52 |
Amerikanen houden van lage toeren, dus automatisch krijg je dan minder pk's op je wielen. Een Camaro 5.7 liter draait bij 110/120 km/u maar ongeveer 1.500 toeren. | |
Youp | donderdag 26 februari 2004 @ 21:57 |
quote:ho ho, minder toeren wil niet zeggen minder pk's... dat hangt puur van de motor af! er zijn genoeg blokken die hun max vermogen (pk's) bij 1500 toeren al leveren ![]() | |
Patrick281 | donderdag 26 februari 2004 @ 21:58 |
quote:Maar waarom draaien F1 auto's iets meer dan 17.000 toeren. En Honda V-Tec om maar iets normalers te noemen. ![]() | |
Youp | donderdag 26 februari 2004 @ 22:00 |
quote:omdat dat hoogtoerige blokken zijn... meer toeren wil alleen niet zeggen meer pk's ![]() | |
HarigeKerel | donderdag 26 februari 2004 @ 22:03 |
In de VS betaal je alleen voor je benzine, en geen wegenbelasting die hoger is als je een 6 liter blok hebt dan als je een 1 liter motor heb. Toch? | |
Patrick281 | donderdag 26 februari 2004 @ 22:04 |
quote:Tuurlijk .. tuning part 1. ![]() ![]() Wil je meer vermogen uit een big block: hete nokkenas = meer toeren moeten maken. Ga geen vrachtwagens met racewagens vergelijken he. Dat gaat om de trekkracht. (24 versnellingen e.d.) | |
Patrick281 | donderdag 26 februari 2004 @ 22:06 |
quote:Ja, maar ook in sommige landen in Europa. Mijn oude Camaro (nou ja 1989) is in 1996 overgenomen door een paar Spanjaarden. Die namen hem dus mee daarnaar toe. ![]() | |
Youp | donderdag 26 februari 2004 @ 22:10 |
quote:zoals ik al zei heeft het puur te maken met waar het blok voor gemaakt is... zie een ageregraat (of hoe the fuck je dat ook schrijft) die draait een constante 2000-3000 toeren daar heeft ie zn max pk's of zie en trialbike.. die maken ook totaal geen toeren en toch zitten ze dan aan hun max pk's btw we hadden het ook niet over tuning.. als je een blok gaat tunen zal het inderdaad wel meer toeren gaan maken... tenzij je gaat tunen dmv de gassnelheid enzo te verhogen dan gaat vooral je koppel omhoog je pk's een klein beetje en je toerental blijft t zelfde... | |
Patrick281 | donderdag 26 februari 2004 @ 22:24 |
quote:En er valt je niets op aan het toerenbereik van een V-tec en een gemiddeld autoblok. Volgens mij ging het hier om verschillen tussen Amerikaanse en Europese/Nippon blokken. Inderdaad het doel waarvoor het gemaakt is, meer cruisen bij lage toeren of max. specs op papier. ![]() | |
Nimitz | donderdag 26 februari 2004 @ 22:28 |
De meeste oude blokken zijn gewoon: dikke inhoud, veel koppel weinig pk's. Aangezien je in de meeste plekken in de USA niet hard mag, willen ze snel optrekken. En dat kunnen die Amerikaanse bakken als de beste. Ze zijn zwaar, maar door dat koppel (dat snel bereikbaar is) kunnen ze snel weg zijn ![]() | |
Youp | donderdag 26 februari 2004 @ 22:31 |
quote:er valt mij zeker wat op tussen een v-tech toerenberijk en het toerenberijk van een 'normale' 16klepper of iets in die trend... die v-tech maakt zeker meer toeren en heeft ook meer pk's maar het is niet doordat hij meer toeren maakt hij meer pk's heeft... | |
yup | donderdag 26 februari 2004 @ 22:56 |
quote:Dat word een eindeloze discussie. Een Opel Astra GSi 2.0i 16v krijgt niet opeens meer pk's als ie meer toeren kan maken... Een Honda Civic VTi 1.6i 16v heeft meer pk's mede omdat hij veel meer toeren kan maken dan een normale motor... | |
menmul | donderdag 26 februari 2004 @ 23:00 |
Denk dat het ook voor een groot deel te maken heeft met duurzaamheid een grote v8 word volgens mij zo weinig belast dat ze niet stuk te krijgen zijn, enja benzine verbruik maakt uiteindelijk toch niet uit. Als je er veel pk's uit zou halen zou de levenduur vast ook wel weer omlaag gaan | |
jaapgvk | donderdag 26 februari 2004 @ 23:08 |
Over de balk genomen kun je zeggen dat een grotere motorinhoud voor meer koppel zorgt en meer toeren voor meer pk's zorgen. Amerikaans=grote motorinhoud en lage toeren Japans=kleine motorinhoud en veel toeren Niet altijd maar zo is het over het algemeen... | |
beyond_cool | vrijdag 27 februari 2004 @ 07:53 |
Meer toeren betekent imho dat je minder moet schakelen (tenzij je er een ultrakorte bak in stopt). Als een F1 auto slechts 9000 toeren zou kunnen maken maar wel dezelfde 'response' zou hebben dan zouden die jongens alleen maar zitten schakelen. Verder dacht ik dat hun maximaal aantal pk's langer bewaard bleef (in de zin dat het max pk nadat het eenmaal bereikt is vrij traag inzakt ten opzichte van het aantal toeren). | |
Patrick281 | vrijdag 27 februari 2004 @ 17:45 |
quote:Jongens gaan in de laatste 3-4 versnellingen alleen maar close-ratio dus +/- 5.000 toeren = 12.000 t/m 17.000 ![]() | |
seto | vrijdag 27 februari 2004 @ 17:53 |
There`s no replacement for displacement ![]() | |
MouseOver | vrijdag 27 februari 2004 @ 17:54 |
Amerikanen hebben over het algemeen een lagere compressie. Daardoor gaan ze idd langer mee en daarnaast kunnen ze daardoor ook op prutbenzine lopen. Benzine is in de usa niet alleen goedkoper door een lagere belasting maar ook omdat de kwaliteit lager is. Op sommige -weinig- plaatsen schijn je zelfs nog 81 octaan te krijgen. |