Wat bedoel je met minimaal 4 uur? ik heb geen contract, dus dat is niet gegarandeerd. En ik heb nog geen ziekenfonds gevonden dat je toelaat als je "op oproepbasis werkt en je niet aan de oproep gehoor hoeft te geven".quote:Op donderdag 26 februari 2004 16:42 schreef Pony-Lover het volgende:
als je als uitzendkracht minimaal 4 uur per week werkt kun je gewoon in het ziekenfonds.
betere voorwaarden en minder betalen dus, ongeveer 30 euro geen eigen risico maar ook geen tandarts.
Helaas, uitzendbureaus zitten niet in een "soort grijze zone". Ik werk zelf als salarisadministrateur bij een uitzendbureau. Als je niet wekelijks werkt (als oproepkracht die niet gehouden is om aan de oproep gehoor te geven) dan wordt er een KVOC verklaring ingevuld. Dan ben je dus alleen verzekerd op die dagen dat je werkt voor het uitzendbureau en moet je jezelf daarnaast extra verzekeren. Als je in vaste dienst, op contract of in ieder geval 1 dagdeel per week werkt (als oproepkracht die wel gehoor moet geven aan oproep) dan ben je gewoon via het uitzendbureau verzekerd.quote:Op donderdag 26 februari 2004 22:01 schreef Kontiki het volgende:
Overigens zitten uitzendbureau's in een soort grijze zone. Verzekeraars hebben er niet echt duidelijke regels voor. Als jij kan aantonen dat je elke week werkt (werkbriefjes bewaren!) moet het lukken.
Ok, maar op de ziekenfondsformulieren komt het begrip uitzendkracht niet voor... daar kom je toch in de categorie 'oproepkracht, is niet gehouden aan oproep gehoor te geven' terecht?quote:Op donderdag 26 februari 2004 23:53 schreef Superwhimpy het volgende:
Als jij als oproepkracht via een uitzendbureau werkt, ben jij voor de Ziekenfondswet ten allen tijde uitzendkracht en nooit oproepkracht. Wat Smartie32 aangeeft klopt niet; een oproepkracht is iemand die in dienst is van een werkgever en daar een contract heeft waarin staat of hij wel of niet aan de oproep gehoor moet geven. Jij wordt echter ingeleend door een uitzendbureau en bent dus uitzendkracht. Je valt ook onder de uitzend-CAO.
Ik werk _wel_ elke week, maar heb alleen geen contract... dus kom hier waarschijnlijk dan niet voor in aanmerking?quote:(...) Als uitzendkracht kun je dus:
A) je in laten schrijven als ziekenfondsverzekerde en over de weken dat je niet werkt, een schadevergoeding voor onrechtmatige inschrijving betalen. Deze bedraagt (2004) ¤ 94,97 per maand en wordt naar rato verrekend. De schadevergoeding is inclusief de normaliter verschuldigde nominale premie.
De bovengenoemde regeling is bedoeld voor personen die voor een langere periode ingehuurd worden door een opdrachtgever en waarbij niet gewerkte weken incidenteel voorkomen, en niet voor personen die vaker niet dan wel werken.
Hmm, maar ik lees overal dat ik als ik meer dan 3 maanden werk, verplicht het ziekenfonds inmoet? Maar dat ik als ik meer dan 3 maanden werk, geen recht meer heb op premierestitutie? Echter, geen een ziekenfonds wil mij hebben, dus dan komt het er op neer dat ik wel premie betaal, maar die niet terug kan krijgen of het ziekenfonds inkan?quote:Daarom is er nog een tweede regeling:
B) je kunt je particulier verzekeren en over de gewerkte weken restitutie van de betaalde particuliere premie aanvragen bij een ziekenfonds naar keuze. Je krijgt trouwens niet al je premie terug; het gaat om de premie op basis van 3e klasse ziekenhuisverpleging en om de betaalde wettelijke bijdragen. Premie die je betaalt voor aanvullende verzekeringen valt buiten de regeling. Op dit premiebedrag wordt de nominale premie ziekenfonds in mindering gebracht. Het kan dus de moeite lonen om de aanvraag in te dienen bij het ziekenfonds met de laagste nominale premie.
Dat dit begrip op de aanmeldingsformulieren niet voorkomt is een gebrek. Uitzendkrachten vallen onder een aparte categorie en zouden als zodanig aangeduid moeten kunnen worden. Oproepkracht ben je iig niet.quote:Ok, maar op de ziekenfondsformulieren komt het begrip uitzendkracht niet voor... daar kom je toch in de categorie 'oproepkracht, is niet gehouden aan oproep gehoor te geven' terecht?
Een contract is als uitzendkracht niet van toepassing; je wordt immers afgerekend op de niet gewerkte weken. Het ontbreken van een inleenovereenkomst heeft wel gevolgen voor het doorlopen van het ziekenfondsrecht bij eventuele vakantie.quote:Ik werk _wel_ elke week, maar heb alleen geen contract... dus kom hier waarschijnlijk dan niet voor in aanmerking?
Die termijn van drie maanden is alleen van toepassing op personen die een volledige dienstbetrekking hebben. Niet op personen met een onvolledige dienstbetrekking. Helaas wordt dit nog weleens verkeerd uitgelegd. Zolang jij als uitzendkracht werkzaam bent en in fase 1 of 2 verkeert, kun jij van deze regeling gebruik maken.quote:Hmm, maar ik lees overal dat ik als ik meer dan 3 maanden werk, verplicht het ziekenfonds inmoet? Maar dat ik als ik meer dan 3 maanden werk, geen recht meer heb op premierestitutie? Echter, geen een ziekenfonds wil mij hebben, dus dan komt het er op neer dat ik wel premie betaal, maar die niet terug kan krijgen of het ziekenfonds inkan?
Hmm, het is nu dus zover, de OHRA weigert (na over eerdere maanden wel uitgekeerd te hebben) de premie uit te betalen. Maar ik mag ook niet bij ze in het ziekenfondsquote:Op vrijdag 27 februari 2004 17:36 schreef Superwhimpy het volgende:
[..]
Die termijn van drie maanden is alleen van toepassing op personen die een volledige dienstbetrekking hebben. Niet op personen met een onvolledige dienstbetrekking. Helaas wordt dit nog weleens verkeerd uitgelegd. Zolang jij als uitzendkracht werkzaam bent en in fase 1 of 2 verkeert, kun jij van deze regeling gebruik maken.
Wat is hun onderbouwing van de weigering?quote:Op zondag 18 juli 2004 23:27 schreef dijkhuis het volgende:
[..]
Hmm, het is nu dus zover, de OHRA weigert (na over eerdere maanden wel uitgekeerd te hebben) de premie uit te betalen. Maar ik mag ook niet bij ze in het ziekenfondsZo gaat mijn verdiende premie naar de staat toe.
Net gebeld met de afdeling premierestitutie van de OHRA, en ik krijg geen premie terug omdat ik meer dan 3 maanden heb gewerkt, en me dus bij het ziekenfonds had moeten inschrijven. Maar daarvoor heb ik een werkgeversverklaring van het uitzendbureau (ASA) nodig, en die willen mij die niet geven omdat ze mij dan elke week werk moeten aanbieden, en dat heb ik niet... ik werk als zij bellen (en ik kan ook), en de rest van de tijd studeer ik.quote:Op maandag 19 juli 2004 07:48 schreef Superwhimpy het volgende:
[..]
Wat is hun onderbouwing van de weigering?
quote:Op maandag 19 juli 2004 17:15 schreef Superwhimpy het volgende:
Hmmm.... stelletje amateurs daar.
Niets persoonlijks, bibi, maar je moet toegeven dat het enigszins knullig overkomt.quote:Op maandag 19 juli 2004 17:24 schreef bibi het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()