abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17375964
Ik werk regelmatig (de laatste maanden iedere week) voor een uitzendbureau (ASA), bij verschillende bedrijven. Ik heb geen contract, maar werk op oproepbasis. In de praktijk werk ik echter wel elke week een of meerdere keren via het uitzendbureau.

Ik ben voor ziektekosten verzekerd via de OHRA, voor 58 eu in de maand de goedkoopste verzekering die er is, met bijbehorende slechte voorwaarden zoals een hoog eigen risico en de tandarts e.d. niet vergoed. Ik krijg geen stufie meer dus kom niet in aanmerking voor goedkope studentenverzekering.

Nu wil ik via het uitzendwerk dat ik doe een goedkopere ziekenfondsverzekering afsluiten. Op het moment dat je dan een week niet werkt, moet je gelijk een boete betalen. Dat zou ik kunnen omzeilen doordat ik inmiddels aardig wat 'vakantie-uren' heb opgebouwd, en die kan gebruiken om een week zonder werk te overbruggen.

Echter, de ziekenfondsen die ik geprobeerd heb (OHRA, DSW), laten mij niet toe omdat ik een 'oproepkracht ben die niet op de oproep hoeft te reageren'.

Is het andere FOKkers wel gelukt om als uitzendkracht in het ziekenfonds te komen, en zo ja, bij welke?
pi_17376538
Ik heb bij zorg en zekerheid in het ziekenfonds gezeten als uitzendkracht, maar dat was voordat het 100 keer zo duur voor 10 keer minder werd, dus ik weet niet of dat nog steeds geldt
De jacht is schoner dan de vangst
pi_17376598
als je als uitzendkracht minimaal 4 uur per week werkt kun je gewoon in het ziekenfonds.
betere voorwaarden en minder betalen dus, ongeveer 30 euro geen eigen risico maar ook geen tandarts.
pi_17377137
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 16:42 schreef Pony-Lover het volgende:
als je als uitzendkracht minimaal 4 uur per week werkt kun je gewoon in het ziekenfonds.
betere voorwaarden en minder betalen dus, ongeveer 30 euro geen eigen risico maar ook geen tandarts.
Wat bedoel je met minimaal 4 uur? ik heb geen contract, dus dat is niet gegarandeerd. En ik heb nog geen ziekenfonds gevonden dat je toelaat als je "op oproepbasis werkt en je niet aan de oproep gehoor hoeft te geven".
pi_17382932
Ik werk ook voor het uitzendbureau. Ik werk echter wel elke week 16 uur, omdat ik dat zo heb afgesproken met het uitzendbureau en mijn werkgever. Zit al maanden in het Ziekenfonds, en die hebben het goedgekeurd (ik heb verzekeraar paar keer gebeld ter controle).

Ik zit bij Geove. Had eerst kaal Ziekenfonds voor 26 euro per maand, maar heb nu aanvullende verzekering afgesloten. In totaal betaal ik 56 euro per maand, maar dan heb ik de meest luxe verzekering + top tandarts. Meer kan je bij hen niet nemen zeg maar.
www.geove.nl
pi_17382978
Overigens zitten uitzendbureau's in een soort grijze zone. Verzekeraars hebben er niet echt duidelijke regels voor. Als jij kan aantonen dat je elke week werkt (werkbriefjes bewaren!) moet het lukken.
  donderdag 26 februari 2004 @ 22:57:06 #7
82364 Smartie32
a real woman drives a smart!!
pi_17384140
vraag aan het uitzendbureau of ze een ander werknemersverklaring voor je willen invullen op basis van je gewerkte diensten van de afgelopen maanden. Als zij een verklaring voor je invullen dat je wekelijks werkt dan ben je gewoon verzekerden kun je zo overstappen naar een ander ziekenfonds.
  donderdag 26 februari 2004 @ 23:03:25 #8
82364 Smartie32
a real woman drives a smart!!
pi_17384297
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 22:01 schreef Kontiki het volgende:
Overigens zitten uitzendbureau's in een soort grijze zone. Verzekeraars hebben er niet echt duidelijke regels voor. Als jij kan aantonen dat je elke week werkt (werkbriefjes bewaren!) moet het lukken.
Helaas, uitzendbureaus zitten niet in een "soort grijze zone". Ik werk zelf als salarisadministrateur bij een uitzendbureau. Als je niet wekelijks werkt (als oproepkracht die niet gehouden is om aan de oproep gehoor te geven) dan wordt er een KVOC verklaring ingevuld. Dan ben je dus alleen verzekerd op die dagen dat je werkt voor het uitzendbureau en moet je jezelf daarnaast extra verzekeren. Als je in vaste dienst, op contract of in ieder geval 1 dagdeel per week werkt (als oproepkracht die wel gehoor moet geven aan oproep) dan ben je gewoon via het uitzendbureau verzekerd.
pi_17385358
Als jij als oproepkracht via een uitzendbureau werkt, ben jij voor de Ziekenfondswet ten allen tijde uitzendkracht en nooit oproepkracht. Wat Smartie32 aangeeft klopt niet; een oproepkracht is iemand die in dienst is van een werkgever en daar een contract heeft waarin staat of hij wel of niet aan de oproep gehoor moet geven. Jij wordt echter ingeleend door een uitzendbureau en bent dus uitzendkracht. Je valt ook onder de uitzend-CAO.

Een KVC/O verklaring mag in dit soort situaties niet gebruikt worden en het laten in vullen van een verzekeringsverklaring is helemaal uit den boze. Smartie32: ziekenfondsen krijgen hun informatie tegenwoordig aangeleverd via het UWV (RINIS-netwerk). En die informatiestroom gaat wettelijk gezien voor op een papieren verklaring. Er kunnen nog zoveel verklaringen afgegeven worden waarop staat dat er iedere week wordt gewerk, maar blijkt uit de RINIS-melding dat dat niet zo is, dan wordt er nog steeds een schadevergoeding voor onrechtmatige inschrijving over de niet gewerkte weken opgelegd.

Voor dijkhuis: als uitzendkracht in de 1e en 2e fase heb jij een onvolledige dienstbetrekking. Dit wil zeggen dat jij op een dag in een week moet hebben gewerkt (het aantal uren doet niet terzake) om die week recht op ziekenfondsverzekering te hebben. Ook ben jij – onder voorwaarden – ziekenfondsverzekerd in de weken dat jij gedurende een uitzendperiode in overleg met de inlener vakantie opneemt. Uitbetaling van de vakantietoeslagen zonder dat er een overeenkomst is, geeft geen recht op ziekenfondsverzekering.

Werk jij een week niet, dan heb jij geen recht op ziekenfondsverzekering en zou je je particulier moeten verzekeren. Dit levert praktische problemen op, aangezien een particuliere verzekeraar er niet happig op is om iemand voor een paar weken particulier te verzekeren..

Gezien het bovenstaande, hebben personen met een onvolledige dienstbetrekking van de wetgever een keuzemogelijkheid gekregen. Als uitzendkracht kun je dus:
A) je in laten schrijven als ziekenfondsverzekerde en over de weken dat je niet werkt, een schadevergoeding voor onrechtmatige inschrijving betalen. Deze bedraagt (2004) ¤ 94,97 per maand en wordt naar rato verrekend. De schadevergoeding is inclusief de normaliter verschuldigde nominale premie.

De bovengenoemde regeling is bedoeld voor personen die voor een langere periode ingehuurd worden door een opdrachtgever en waarbij niet gewerkte weken incidenteel voorkomen, en niet voor personen die vaker niet dan wel werken. Daarom is er nog een tweede regeling:

B) je kunt je particulier verzekeren en over de gewerkte weken restitutie van de betaalde particuliere premie aanvragen bij een ziekenfonds naar keuze. Je krijgt trouwens niet al je premie terug; het gaat om de premie op basis van 3e klasse ziekenhuisverpleging en om de betaalde wettelijke bijdragen. Premie die je betaalt voor aanvullende verzekeringen valt buiten de regeling. Op dit premiebedrag wordt de nominale premie ziekenfonds in mindering gebracht. Het kan dus de moeite lonen om de aanvraag in te dienen bij het ziekenfonds met de laagste nominale premie.

Premierestitutie vraag je aan door bij je particuliere verzekeraar een premieverklaring over de gewerkte periode en een premierestitutieformulieraan te vragen. Deze documenten stuur je samen met je originele urenbriefjes of je weekstaten op naar het ziekenfonds. Let erop dat je aanvraag binnen 18 maanden na afloop van het kwartaal waarin voor het laatst is gewerkt, bij het ziekenfonds binnen moet zijn.

Het kan zijn dat er bij de particuliere verzekering ziektekostennota's niet vergoed zijn of met het eigen risico zijn verrekend. De vergoedingsspecificaties waaruit dit blijkt, kun je dan opsturen naar het ziekenfonds waar je restitutie hebt aangevraagd en gekregen. Er kan dan alsnog recht op vergoeding door het ziekenfonds zijn als:
- de behandeldatum van de nota ligt in een week waarin jij ziekenfondsrecht had;
- er vanuit de Ziekenfondswet recht op vergoeding van de betreffende kosten is (bijvoorbeeld: een huisartsnota wel, maar alternatieve geneeswijzen niet)

[ Bericht 11% gewijzigd door Superwhimpy op 27-02-2004 00:01:37 ]
I find it kind of funny, I find it kind of sad. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
pi_17389698
Superwimpy: dank!
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 23:53 schreef Superwhimpy het volgende:
Als jij als oproepkracht via een uitzendbureau werkt, ben jij voor de Ziekenfondswet ten allen tijde uitzendkracht en nooit oproepkracht. Wat Smartie32 aangeeft klopt niet; een oproepkracht is iemand die in dienst is van een werkgever en daar een contract heeft waarin staat of hij wel of niet aan de oproep gehoor moet geven. Jij wordt echter ingeleend door een uitzendbureau en bent dus uitzendkracht. Je valt ook onder de uitzend-CAO.
Ok, maar op de ziekenfondsformulieren komt het begrip uitzendkracht niet voor... daar kom je toch in de categorie 'oproepkracht, is niet gehouden aan oproep gehoor te geven' terecht?
quote:
(...) Als uitzendkracht kun je dus:
A) je in laten schrijven als ziekenfondsverzekerde en over de weken dat je niet werkt, een schadevergoeding voor onrechtmatige inschrijving betalen. Deze bedraagt (2004) ¤ 94,97 per maand en wordt naar rato verrekend. De schadevergoeding is inclusief de normaliter verschuldigde nominale premie.

De bovengenoemde regeling is bedoeld voor personen die voor een langere periode ingehuurd worden door een opdrachtgever en waarbij niet gewerkte weken incidenteel voorkomen, en niet voor personen die vaker niet dan wel werken.
Ik werk _wel_ elke week, maar heb alleen geen contract... dus kom hier waarschijnlijk dan niet voor in aanmerking?
quote:
Daarom is er nog een tweede regeling:

B) je kunt je particulier verzekeren en over de gewerkte weken restitutie van de betaalde particuliere premie aanvragen bij een ziekenfonds naar keuze. Je krijgt trouwens niet al je premie terug; het gaat om de premie op basis van 3e klasse ziekenhuisverpleging en om de betaalde wettelijke bijdragen. Premie die je betaalt voor aanvullende verzekeringen valt buiten de regeling. Op dit premiebedrag wordt de nominale premie ziekenfonds in mindering gebracht. Het kan dus de moeite lonen om de aanvraag in te dienen bij het ziekenfonds met de laagste nominale premie.
Hmm, maar ik lees overal dat ik als ik meer dan 3 maanden werk, verplicht het ziekenfonds inmoet? Maar dat ik als ik meer dan 3 maanden werk, geen recht meer heb op premierestitutie? Echter, geen een ziekenfonds wil mij hebben, dus dan komt het er op neer dat ik wel premie betaal, maar die niet terug kan krijgen of het ziekenfonds inkan?

pi_17396840
quote:
Ok, maar op de ziekenfondsformulieren komt het begrip uitzendkracht niet voor... daar kom je toch in de categorie 'oproepkracht, is niet gehouden aan oproep gehoor te geven' terecht?
Dat dit begrip op de aanmeldingsformulieren niet voorkomt is een gebrek. Uitzendkrachten vallen onder een aparte categorie en zouden als zodanig aangeduid moeten kunnen worden. Oproepkracht ben je iig niet.
quote:
Ik werk _wel_ elke week, maar heb alleen geen contract... dus kom hier waarschijnlijk dan niet voor in aanmerking?
Een contract is als uitzendkracht niet van toepassing; je wordt immers afgerekend op de niet gewerkte weken. Het ontbreken van een inleenovereenkomst heeft wel gevolgen voor het doorlopen van het ziekenfondsrecht bij eventuele vakantie.
quote:
Hmm, maar ik lees overal dat ik als ik meer dan 3 maanden werk, verplicht het ziekenfonds inmoet? Maar dat ik als ik meer dan 3 maanden werk, geen recht meer heb op premierestitutie? Echter, geen een ziekenfonds wil mij hebben, dus dan komt het er op neer dat ik wel premie betaal, maar die niet terug kan krijgen of het ziekenfonds inkan?
Die termijn van drie maanden is alleen van toepassing op personen die een volledige dienstbetrekking hebben. Niet op personen met een onvolledige dienstbetrekking. Helaas wordt dit nog weleens verkeerd uitgelegd. Zolang jij als uitzendkracht werkzaam bent en in fase 1 of 2 verkeert, kun jij van deze regeling gebruik maken.

I find it kind of funny, I find it kind of sad. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
pi_20711187
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:36 schreef Superwhimpy het volgende:

[..]
Die termijn van drie maanden is alleen van toepassing op personen die een volledige dienstbetrekking hebben. Niet op personen met een onvolledige dienstbetrekking. Helaas wordt dit nog weleens verkeerd uitgelegd. Zolang jij als uitzendkracht werkzaam bent en in fase 1 of 2 verkeert, kun jij van deze regeling gebruik maken.
Hmm, het is nu dus zover, de OHRA weigert (na over eerdere maanden wel uitgekeerd te hebben) de premie uit te betalen. Maar ik mag ook niet bij ze in het ziekenfonds Zo gaat mijn verdiende premie naar de staat toe.
pi_20715472
quote:
Op zondag 18 juli 2004 23:27 schreef dijkhuis het volgende:

[..]

Hmm, het is nu dus zover, de OHRA weigert (na over eerdere maanden wel uitgekeerd te hebben) de premie uit te betalen. Maar ik mag ook niet bij ze in het ziekenfonds Zo gaat mijn verdiende premie naar de staat toe.
Wat is hun onderbouwing van de weigering?
pi_20715574
Probeer het eens bij de onvz die wilden mij verplicht het ziekenfonds in hebben terwijl ik niet wou en ook niet hoefde.

[ Bericht 100% gewijzigd door Sorella op 19-07-2004 08:40:12 ]
pi_20721049
quote:
Op maandag 19 juli 2004 07:48 schreef Superwhimpy het volgende:

[..]

Wat is hun onderbouwing van de weigering?
Net gebeld met de afdeling premierestitutie van de OHRA, en ik krijg geen premie terug omdat ik meer dan 3 maanden heb gewerkt, en me dus bij het ziekenfonds had moeten inschrijven. Maar daarvoor heb ik een werkgeversverklaring van het uitzendbureau (ASA) nodig, en die willen mij die niet geven omdat ze mij dan elke week werk moeten aanbieden, en dat heb ik niet... ik werk als zij bellen (en ik kan ook), en de rest van de tijd studeer ik.

edit:

De afdeling OHRA-premierestitutie ziet mij als werknemer van het uitzendbureau, en vindt dat ik daar een werkegeversverklaring van moet krijgen en het ziekenfonds in moet (dat wil ik ook, is het goedkoopste voor mij). Het uitzendbureau doet daar echter moelijk over, omdat ik geen enkele vaste afspraken over werk heb; zij bellen mij als er werk is, en ze bellen mij voor een aantal baantjes vaak omdat ik daar nou eenmaal ervaring heb. Maar er is weinig regelmaat in.

De afdeling OHRA-ziekenfonds vindt de categorie uitzendkracht lastig, en probeerde mij weer als oproepkracht te zien (heb ik ze over laten bellen met afd. premierestitutie, is dus niet zo). En zij willen dus een verklaring van de werkgever (uitzendbureau) zien. Daar ga ik morgen maar even langs.

De OHRA geeft zelf ook toe dat ik tussen wal en schip val... Maar er moeten toch wel meer mensen in deze situatie zitten???

[ Bericht 20% gewijzigd door dijkhuis op 19-07-2004 14:34:15 ]
pi_20725007
Hmmm.... stelletje amateurs daar. Het CVZ heeft er een paar jaar geleden een keurige circulaire over gemaakt die de gang van zaken haarfijn uitlegt. Die circulaire is bedoeld voor alle belanghebbenden; waaronder de ziekenfondsen........ Ik heb dat ding nog in m'n persoonlijke archief staan. Zal er morgen even naar kijken; heb jij tenminste iets om Ohra mee om de oren te slaan. Stuur me maar ff een mailtje. Adres staat in m'n profiel.

In het kort is er het volgende aan de hand: vanaf fase 3 ben jij werknemer en in dienst van het uitzendbureau. Het uitzendbureau moet jou vanaf dat moment dan ook een verzekeringsverklaring verstrekken. Echter: fase 3 bereik je pas na een half jaar volcontinu werken. De door Ohra genoemde termijn van drie maanden geld voor personen met een aanstelling bij een werkgever en doet dus niet terzake.

Ik kan me voorstellen dat het uitzendbureau terughoudend is met het verstrekken van een verzekeringsverklaring zolang jij nog in fase 1 of twee zit; heeft nogal wat juridische consequenties. Maar goed, die verklaring heb je ook helemaal niet nodig: zolang jij d.m.v. weekstaten en/of urenbriefjes aan kan tonen dat je in de regel iedere week werkt, kunnen ze jouw inschrijving in het ziekenfonds niet weigeren. (en anders klaag je even bij het CVZ over de gang van zaken; die zetten Ohra dan snel genoeg op hun plaats)

de categorie uitzendkracht lastig? Moeten ze de categorie oproepkracht eens proberen; daar word je pas gek van
pi_20725206
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:15 schreef Superwhimpy het volgende:
Hmmm.... stelletje amateurs daar.
pi_20725236
Anderszorg schijnt nog steeds het goedkoopste ziekenfonds te hebben.

En hier kan je vergelijken.

http://www.independer.nl/thema/common/default_page.asp
pi_20725660
quote:
Op maandag 19 juli 2004 17:24 schreef bibi het volgende:

[..]

Niets persoonlijks, bibi, maar je moet toegeven dat het enigszins knullig overkomt.
pi_20733279
Ben bij het uitzendbureau langs geweest; die zijn er niet zo happig op om een verzekeringsverklaring af te geven. Zij gaan nu zelf met de OHRA bellen om te vragen hoe en wat... ik wordt morgen teruggebeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')