Oud nieuws! Voor dat die aflevering voor de eerste keer hier werd uitgezonden, wist ik dit al. Ja, die aflevering is al een paar keer herhaald
![]()
. Mijn nick is niet voor niets Mexoryl
![]()
.
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 17:29 schreef Avani het volgende:Die aflevering heb ik ook gezien
![]()
Maar er moest toch iets van parsol in de zonnebrandcrème zitten?
Dat hoeft niet per definitie. Het gaat om de UVA beschermende eigenschappen van Parsol 1789, wat je meestal terug vindt op de verpakking als "butyl methoxydibenzoylmethane" ook wel "avobenzone" genoemd. Het is helaas niet fotostabiel, dus verliest zijn werking in het licht.
Wij Europeanen hebben beschikking tot de beste UVA filters ter wereld. In de VS hebben ze alleen avobenzone en de fysieke filters (zinkoxide en titaniumdioxide) als UVA beschermers. De andere UVA filters zijn daar niet toegelaten door de FDA.
De beste manier om een zonnebrandcreme te beoordelen om zijn rimpelbeschermende werking is de PPD, de Persistent Pigment Darkening methode. Dit is een graadmeter voor UVA bescherming. Er is nog geen algemene standaard voor UVA bescherming, maar dit is een veel gebruikte. Op dit moment gebruik ik er een met een PPD van 16.