abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17367862
meest gestelde vraag onder bands neem ik aan... hoe kom je in gods naam aan de bak met je band? qua optredens bedoel ik dan.... ik speel zelf in een band.. Mindless http://www.mindless.nl en nou zijn we al best wel een tijdje bezig en zijn op zich wel klaar voor optredens en willen graag, maar hoe krijg je zalen zo gek om je te boeken? we proberen het nu via band competities en festivalletjes waar je je gewoon voor kunt inschrijven, maar we willen ook gewoon lekker losse optredens met andere bands doen... We zijn al bezig geweest met demo's naar zalen sturen enzo, maar dat schiet niet op. daar wordt gewoon niet op gereageerd. Als er wel wordt gereageerd verloop het contact gewoon heel moeizaam...
de hamvraag is dus... wat is dé manier om met je band op podium te komen? (zonder managment bureau achter je)

voor het geval de vraag komt.. Ik weet dat de mp3z op de site stuk zijn.. daarvoor kun je evt terecht op: http://www.ongekendtalent(...)stek.asp?clubid=4309
reclame maken is evil! http://www.obeah.nl
pi_17367907
tip
<a href="http://www.eddydibbink.nl" target="_blank" rel="nofollow">Goed Bezig</a>
pi_17367934
hangt er van af wat voor muziek je speelt hé ... in de meeste gevallen denk ik dat je moet proberen anders te zijn dan anderen op podium ... heb zelf ook in band gespeeld en een aantal optredens gedaan (geen volle zalen of grote concerten of zo zenne)

'k herinner mij ooit eens een bluesbandje te hebben gezien, op een kermispodium bij ons in 't dorp, en die gitarist-zanger deed echt de gekste dingen ... bv in een lantaarnpaal geklommen en daar een solo gespeeld (in vrij zatte toestand) (dan moet je natuurlijk wel een zendertje hebben en geen kabel) ... daarna in 't café gewandeld terwijl hij aan het soleren was, naar boven gegaan en op het balkon verder gedaan, etc .... dat blijft je natuurlijk bij hé

voor mij is het belangrijkste dat je goeie muziek en op een goeie manier brengt ... maar denk dat, vooral de laatste jaren dan, een goeie podiumshow ook steeds meer in de smaak valt hé ... en dan is't wel belangrijk dat je die niet gewoon tijdens het optreden gaat improviseren, maar dat je er op voorhand al over nadenkt en eventueel aan werkt
I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand.
pi_17367971
ik ken het belang van een goede podium presentatie... de wedstrijden waar we aan mee doen komen we de laatste tijd wel redelijk goed bij uit de bus. laatste wedstrijd werden we 2e... we krijgen altijd wel complimenten over de onze energieke uitstraling. nummers zitten ook wel goed in elkaar. duidelijk wel anders dan andere bands, maar ik denk dat juist dat het probleem vormt.. we zijn iets wat moeilijk te plaatsen.... kruizing van stijlen en dan ook nog eens nederlandstalig. we proberen als we optreden ook altijd lekker georganiseerd en verzorgd over te komen.. maar dat helpt allemaal niet echt als niemand je een kans geeft om het te laten zien... das zo'n beetje het probleem....
pi_17369356
Mmm, mailtjes sturen naar jongerencentra's, of je 'n keer kunt optreden. Denk ik, mijn band (Excessum.nl) bestaan ook nog geen jaar. We hebben nu komende weken toch al wel 5 optredens

Maar je moet in je stad/dorp checken in de kraten of er muziek festiviteiten zijn, dat werkt meestal wel.
  donderdag 26 februari 2004 @ 10:45:09 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_17369644
Met onze band hebben we de mazzel dat we in een heel specifiek muziek-segment zitten, nl. 'ska' en daar zijn er niet zo gek veel van in Nederland. En we spelen daar dus op in als we zalen aanschrijven. We hebben een keertje in het voorprogramma gestaan van Mark Foggo en dat hielp ook wel. Daar was heel veel ska-publiek, dus je naam komt dan best al een eind. Verder hebben we een demo-cd opgenomen en die sturen we op als zalen interesse hebben. Verder is het idd een kwestie van zalen aanschrijven. Begin ook met kleinere jongeren societeiten etc. etc.
Op dit moment loopt het bij ons best heel aardig. Maar het is gewoon heel hard werken!

We staan volgende week in Aalsmeer, en de week daarop in Oberhausen!!!!!!!!!!!!!
En dan meteen maar even spammen... als je meer wil weten over ons zie sig. Daar kan je ook veel foto's zien van ons tijdens optredens en hoe dus 'visueel aantrekkelijk zijn' werkt.
pi_17370424
Het kan behoorlijk frustrerend zijn optredens te realiseren.
Als eerste kun je alle tenten in de regio een demo + bio sturen, deze vervolgens na enkele weken bellen/mailen, vragen wat ze ervan vonden en indien positief vragen of je een daar een keer kunt komen spelen.

Daarnaast is een tip je in te schrijven voor popprijzen/talentenjachten, want hier krijg je over het algemeen de meeste reacties op.

Tot slot is het meest ideale wanneer je door een wat grotere band op sleeptouw genomen word, bv. als vast voorprogramma.
Netwerken dus.
pi_17371134
Proberen mee te doen met open podium-achtige/buurthuis-dingen of brutaal zijn en vragen of je in het voorprog. van een band mag spelen (ken iemand bij wie dat was gelukt) nouja niet meteen bij metallica ofzo , maar een bandje dat bekend is in de regio ofzo.
Ik denk dat je ook een hoop geluk moet hebben en de juist mensen moet kennen... want bandjes zijn er genoeg. En de een lukt het om door te breken, de ander gewoon niet.
Mooie site trouwens!
Succes!
  donderdag 26 februari 2004 @ 12:12:35 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_17371342
Oh, en wat ook nog wel eens werkt is aanpappen met het lokale radiostation. Wij zijn daar een keer bij een van die gasten in de uitzending geweest, muziek op de radio gedraaid etc. etc.

En wat wij tegenwoordig doen is overal waar we zelf heen gaan, ska-optredens ed, onze eigen CD meenemen en vragen of ze een nummer willen draaien. Is ook erg leuk! Helemaal uit je dak gaan op je eigen nummers.
pi_17371436
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 11:29 schreef Kolkus het volgende:
Netwerken dus.
precies, contacten is gewoon het makkelijkst, cdtjes die je opstuurt gaan bijna altijd direct de prullenbak in bij wijze van spreken
pi_17371455
Jongerencentra e.d. aanschrijven + demo, bellen, langsgaan, vrienden maken met bandjes die wel optredens hebben en in het voorprogramma spelen etc.
pi_17389090
komt er dus op neer dat we moeten doorgaan met wat we al deden... wedstrijden, netwerken en demos de deur uit knallen... wel jammer dat niemand echt een gouden tip heeft. is er niet toevallig een programmeur (lees: live bands programmeren op een podium) hier ergens op fok die ons wel op podium wil hebben?
pi_17389245
Wij doen momenteel vooral band contests, daar zijn er gelukkig een aantal van in Utrecht en dat is een zeer makkelijke manier om op te treden, binnenkort gaan we in het voorprogramma van de kunstbende spelen en dat schijnt heel goed te zijn voor je naamsbekendheid, het wordt ook nog opgenomen door RTV Utrecht (niet dat iemand dat kijkt maar ok). Een optreden (helemaal neit goed ofzo) op het Beleg van Zeist in de Peppel, daar krijgen we nu nog reacties van af en toe.
Verder is een goed functionerende, duidelijke, snelle website naar onze mening ook een heel goed medium, we zijn al een paar keer opgebeld om ergens te spelen door mensen die onze site hadden gelezen. Belangrijk is ook dat je je website linkt waar het maar kan.
Maar echt optreden in bijv. kroegen dat moeten we nog een keer gaan proberen, lijkt mij een stuk moeilijker. Ben het er mee eens dat je zonder demo en bio in ieder geval nergens komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')