abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17357372
Ik vraag me af wat bands onder ons (die cd's releasen) vinden van legale muziekdiensten, waar op internet wordt betaald per nummer (Napster, iTunes, Weblisten, Yeahronim0o, etc). Houd je het niet liever bij de tastbare cd, de romantiek van het artwork en het tastbare, of zie je ook mogelijkheden met dit nieuwe middel?

En hoe denken de muziekconsumenten erover, betalen voor een digitaal bestand en het genot van de platenkast thuis, het snuffelen in platenzaken, bladeren in artwork missen? Of is dat een romantisch beeld wat ooit uitsterft?

Zelf zie ik niks in betaalde diensten, wel in mp3 als gratis middel zoals op mp3.com of vitaminic of anders even illegaal downloaden om te kijken wat het is en vervolgens te kopen, of niet natuurlijk als het tegenvalt.

Gaarne uw visies.
pi_17358213
Iemand die zowat al z'n muziek download zal er minder problemen mee hebben dan iemand die er een hele LP of CD collectie in een kast op nahoud, maar in de meeste gevallen gaat het om de muziek, niet het artwork. En informatie over artiesten is natuurlijk al volop te vinden op i-net.

Hoewel het erg leuk is om in een platenzaak daar de verschillende bakken te browsen naar obscure / oude muziek kan dat online natuurlijk net zo goed alleen dan vanuit je bureaustoel.

Je kan op die legale sites trouwens gewoon gratis muziek streamen dus waarom dat volgens jou nu weer illegaal moet gaan snap ik even niet?
pi_17358686
Ik denk dat de mensen die nu nog cds in de winkel kopen juist sneller zullen overschakelen naar een legale muziekdienst dan de die-hard downloaders. Er is nu eenmaal een groep gebruikers die pertinent weigert om geld aan muziek uit te geven, en die zul je eerder in de laatste categorie aantreffen dan de eerste.

Zelf zie ik wel potentieel in die online diensten , vooral als het aanbod een beetje breed is en ik niet van 3 of 4 verschillende diensten gebruik moet maken om alle muziek te vinden die ik wil hebben. Maar ik hecht nog steeds wel waarde aan een 'echte' cd met artwork, dus voorlopig zal ik zelf ook nog wel netjes cds in de winkel blijven kopen.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_17359323
Ik zie er weinig en ben ook niet van plan die diensten te gaan gebruiken. Een mp3 voelt voor mij ook niet aan als een 'bezit' of zoiets dergelijks. Ik hecht er geen waarde aan, terwijl dat met een cd of een andere 'tastbare' geluidsdrager wel zo is. De meerwaarde van een cd (ik spreek nu even voor het gemak van het schrijven deze post over alléén cd's, echter gaat het hier om alle geluidsdragers) is voor mij dermate groot, dat de overstap voor mij in mijn ogen erg onwaarschijnlijk is.

De mp3 als testmateriaal om vervolgens een cd te kopen, vind ik wel goed. Dat doe ik ook nog heel af en toe, hoewel het de laatste tijd meer blind geluidsdragers kopen is geweest.

Tevens moet ik me bij Zander aansluiten over het illegaal downloaden of het downloaden van muziek via een betaalregelening. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat downloaders zomaar zullen overstappen op zo'n regeling, zeker de hardnekkige downloaders die honderden nummers per dag binnenhalen. Ze zullen echt niet gaan betalen voor die hoeveelheid aan bestanden.
pi_17359473
Bij welke legale muziekdienst kun je trouwens gratis streamen? Zonder er lid van te worden dan, he. Dat zouden platenmaatschappijen sowieso vaker moeten doen: gewoon het hele album gratis als stream aanbieden in acceptabele kwaliteit. Zoals bijv. de Luisterpaal van de VPRO, vind dat zelf een stuk beter dan die laffe 30-seconden sampletjes waar je niks aan hebt.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_17361571
Mocht ik ooit goed genoeg worden wat betreft het bespelen van instrumenten en het schrijven van muziek (wat niet gebeurt), ik een platenmaatschappij zou vinden die het mij toestaat (wat niet gebeurt) en ik er de middelen voor had (wat niet gebeurt), zou ik al mijn muziek gratis op mijn website aanbieden, met de mogelijkheid voor hen die mij willen steunen om een gewone cd incl. artwork etc. aan te schaffen.
.
pi_17362091
Ik houd het gewoon bij het rondsnuffelen in platenbakken, heerlijk. Elke keer wachten tot je weer genoeg geld hebt om een cd te kopen en helemaal in je element thuis in je luie stoel/bed de pas aangeschafte muziek beluisteren op je degelijke muziekinstallatie terwijl je het bijhorende boekje doorspit. En dan, na jaren sparen, de omvang van je muziekcollectie koesteren. Dat pakken ze echt niet van me af...

Bovendien, het is toch ook helemaal niet gezellig om met bijvoorbeeld vrienden, familie en/of je geliefde samen achter de computer muziek te luisteren door middel van mp3's aan te klikken in je mp3-lijst.

Voor sommige misschien een romantisch beeld, maar wat mij betreft is die romantiek onsterfelijk...
What's it going to be then, eh?
pi_17362288
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 21:11 schreef Gillingham het volgende:
Bovendien, het is toch ook helemaal niet gezellig om met bijvoorbeeld vrienden, familie en/of je geliefde samen achter de computer muziek te luisteren door middel van mp3's aan te klikken in je mp3-lijst.

Voor sommige misschien een romantisch beeld, maar wat mij betreft is die romantiek onsterfelijk...
Line-out

Bovendien, mp3s kunnen op cd gebrand worden, die in de meeste DVD-spelers afgespeeld kunnen worden.
.
pi_17362766
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:22 schreef Zander het volgende:
Bij welke legale muziekdienst kun je trouwens gratis streamen? Zonder er lid van te worden dan, he. Dat zouden platenmaatschappijen sowieso vaker moeten doen: gewoon het hele album gratis als stream aanbieden in acceptabele kwaliteit. Zoals bijv. de Luisterpaal van de VPRO, vind dat zelf een stuk beter dan die laffe 30-seconden sampletjes waar je niks aan hebt.
Ik haal altijd ontzettend veel uit sites van platenmaatschapijen, en alles gratis zonder ergens lid van te hoeven worden. (dus geen spam of niet toegestaan om er een paar te noemen hoop ik)
En er is natuurlijk veel meer dan alleen mijn smaak. Ik vind het iig allemaal wel meevallen met de onwil.

http://www.bluenote.com/jukebox.asp
http://www.warprecords.com/
http://www.naked-music.com/
http://www.source-records.com/
http://www.astralwerks.com/
http://www.regal.co.uk/
  woensdag 25 februari 2004 @ 21:41:37 #10
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_17362913
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:15 schreef Seborik het volgende:
Ik zie er weinig en ben ook niet van plan die diensten te gaan gebruiken. Een mp3 voelt voor mij ook niet aan als een 'bezit' of zoiets dergelijks. Ik hecht er geen waarde aan, terwijl dat met een cd of een andere 'tastbare' geluidsdrager wel zo is. De meerwaarde van een cd (ik spreek nu even voor het gemak van het schrijven deze post over alléén cd's, echter gaat het hier om alle geluidsdragers) is voor mij dermate groot, dat de overstap voor mij in mijn ogen erg onwaarschijnlijk is.
Thou speaketh the words of the Summoner. In essentie heb je niks. Alleen een stel geluidsbestanden waar iedereen aan kan komen. CD's en LP's zijn veel gaver, je kan er trots op zijn en het geeft aan dat je wat voor de artiesten over hebt. Zolang er CD's en LP's zijn zul je mij ook niet betrappen op het gebruikmaken van zulk soort diensten.
  woensdag 25 februari 2004 @ 21:43:53 #11
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_17362988
quote:
[b]Bovendien, het is toch ook helemaal niet gezellig om met bijvoorbeeld vrienden, familie en/of je geliefde samen achter de computer muziek te luisteren door middel van mp3's aan te klikken in je mp3-lijst.

Helemaal mee eens. Als ik bij iemand thuis kom ga ik eerst de cd/lp collectie doorspitten. Zo'n mp3-lijst heeft helemaal geen karakter.
pi_17363585
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 21:43 schreef Summoner het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Als ik bij iemand thuis kom ga ik eerst de cd/lp collectie doorspitten. Zo'n mp3-lijst heeft helemaal geen karakter.
Door iemands i-pod of playlist browsen is vaak net zo leuk imo.
pi_17364504
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 22:12 schreef el_bario het volgende:

[..]

Door iemands i-pod of playlist browsen is vaak net zo leuk imo.
Tja, daar heb ik echt niks mee. Sowieso heb ik eigenlijk weinig met gadgets.
pi_17364886
Als ik een cd'tje brand hecht ik er toch minder waarde aan als ik hem koop in de winkel. Waarom? Het is net zo tastbaar etc. Maar het is niet echt, ook niet waardevol. Ik ben niet trots op een gebrand cd'tje, wel op een originele cd. Toch blijf ik een matige koper, en een intensieve brander/donwloader. Gewoon omdat ik het geld niet heb. En nooit zo regelmatig een cd kan kopen als ik branden kan.
Houdoe en bedankt olé olé
  woensdag 25 februari 2004 @ 23:43:12 #15
43606 OphiOn
Dark Fields For Brilliance
pi_17365343
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 21:41 schreef Summoner het volgende:

[..]

Thou speaketh the words of the Summoner. In essentie heb je niks. Alleen een stel geluidsbestanden waar iedereen aan kan komen. CD's en LP's zijn veel gaver, je kan er trots op zijn en het geeft aan dat je wat voor de artiesten over hebt. Zolang er CD's en LP's zijn zul je mij ook niet betrappen op het gebruikmaken van zulk soort diensten.
Dat zit dus tussen je oren. Als je mp3'tjes download dan support je net zo goed de artiesten maar dan op een andere manier. Ik koop helemaal geen cd's meer omdat de kwaliteit overeen komt met mp3's. Een booklet is leuk maar het is eigenlijk ook maar een stukje papier. Wat ik wel leuk vind om te kopen zijn LP's. Als ik een band goed vind dan koop ik daar meestal de LP versie van. Verder koop ik ook band merchandise dus op zo'n manier kan je ook de artiest supporten. Ik heb toch echt liever een aantal playlisten dan dat ik steeds cd'tjes moet gaan wisselen. Ik browse ook veel liever op een server rond dan dat ik in een CD-bak kijk in een winkel. Ga met de tijd mee zou ik zo zeggen. Een master cd is ook meestal een CDR die daarna word gedrukt dus in feite heeft de artiest het ook zo bedoelt. Qua CD's en dan met name geluidskwaliteit, boekje en hoesje en prijs vind ik dat je tegenwoordig net zo goed kan downloaden. Wat ik al eerder in deze post schreef dat ik wel vinyl koop.
[......]
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 februari 2004 @ 23:47:32 #16
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_17365416
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 23:43 schreef OphiOn het volgende:

Een master cd is ook meestal een CDR die daarna word gedrukt dus in feite heeft de artiest het ook zo bedoelt.
dat laatste deel is echt grote bullshit, en dat weet je ook.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_17365418
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 22:56 schreef Seborik het volgende:

[..]

Tja, daar heb ik echt niks mee. Sowieso heb ik eigenlijk weinig met gadgets.
van mij mag er zoveel mogelijk kontrast in een avondje muziek luisteren zitten als mogelijk is (alsof je naar John Peel zit te luisteren, zeg maar ). En het is erg makkelijk om dat met die technologie te doen.
Het werkt iig beter dan iedere keer je LPs terug in de hoes te moeten stoppen en een nieuwe aan te draaien. Vorsprung durch technik noemen de Duitsers dat. Maar okay de charme van vinyl zal bij mij ook nooit verdwijnen, dus ik snap wel wat je zegt.

[ Bericht 21% gewijzigd door el_bario op 25-02-2004 23:52:12 (ff de quote erbij ;)) ]
  woensdag 25 februari 2004 @ 23:49:17 #18
12221 Tijn