abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17351640
je hiervan.
quote:
29 juli '73: Zwarte dag op Zandvoort

Formule 1 wordt vaak geassocieerd met technische vooruitgang. Vandaag de dag is deze vorm van sport een belangrijk kanaal voor bijvoorbeeld autofabrikanten om hun merken onder de aandacht van de fans te brengen.

Het zijn echter niet altijd commercieel belang of de drang naar snelheid die de constructeurs dwingen te zoeken naar deze technische vooruitgang. In de geschiedenis zijn er namelijk een groot aantal gebeurtenissen voorgevallen die van grote invloed zijn geweest op, met name, de veiligheid in de sport. Helaas gaan dergelijke gebeurtenissen vaak gepaard met persoonlijk leed; diverse coureurs verloren hun leven bij grote crashes

Een recent voorbeeld hiervan is de dood van racelegende Ayrton Senna in 1994 op het circuit van Imola. Naar aanleiding van zijn ongeluk en dat van enkele andere rijders dat jaar werden de veiligheidsvoorschriften onder druk van de rijders flink aangescherpt. Dit was echter niet de eerste keer dat de Formule 1-wereld werd opgeschrikt door een dergelijke omvang. Begin jaren '70 vond tot twee keer toe een tragedie plaats op eigen bodem, waarvan er één een diepe, onuitwisbare indruk maakte op velen. De eerste was de dood van de geliefde Piers Courage, die in de vlammen omkwam in 1970. Van het andere ongeluk waren miljoenen live via de televisie getuige..


Op 29 juli 1973 om precies te zijn, op het circuit van Zandvoort. De 25-jarige jongeling Roger Williamson verschijnt voor de tweede keer aan de start van een Grand Prix. De race daarvoor kwam hij niet verder dan de eerste bocht, toen hij betrokken raakte bij de beruchte massacrash een ronde na de start, in Woodcote, Silverstone. Williamson, deze keer gestart vanaf een achttiende plaats, en zijn boezemvriend David Purley vochten al enige tijd voor een plekje binnen de Formule 1 en lagen die dag beiden goed op koers om zich te bewijzen.

In de achtste ronde sloeg echter het noodlot toe voor Williamson. In de bocht Hondsrug brak de linkervoorwielophanging van zijn March 731, de breuk was een gevolg van een extrusie-fout bij fabricage. Met een snelheid van zo’n 210 kilometer per uur verliet zijn STP March de baan. Na het raken van de vangrail veranderde de bolide van richting en schoot, nog altijd op zeer hoge snelheid, terug over de baan om enkele honderden meters later tot stilstand te komen, vlak bij het stuk circuit dat destijds bekend stond onder de naam “Tunnel Oost”. Het wrak van Williamson’s auto brandde door de nog nagenoeg volle brandstoftank als een fakkel en de Engelsman bevond zich in een nagenoeg kansloze positie.

Zijn maatje Purley, die alles van korte afstand had zien gebeuren terwijl hij Williamson achtervolgde over het Zandvoort zoals het er destijds bij lag, bedacht zich geen twee keer en zette ogenblikkelijk zijn auto aan de kant om Williamson te hulp te kunnen schieten.


De Formule 1 van toen is in geen enkel opzicht te kunnen vergelijken met de Formule 1 van nu. Sinds 1950, toen het kampioenschap werd opgericht, draaide het met name om vermogen en snelheid. De auto’s waren sigaren op wielen met zo veel mogelijk pk’s aan boord.
In '68 of '69 werden voor het eerst vleugels toegepast In de dagen van Roger Williamson en David Purley werden de aërodynamische ontwikkelingen serieuzer van aard en kreeg men oog voor het zinvol gebruiken van luchtstromen.

Met de veiligheid rondom de baan was het echter nog altijd droevig gesteld. Juist in het begin van 1973 waren er voor het eerst vangrails rond het Circuit van Zandvoort geplaatst. Van een veilige situatie was echter nog lang geen sprake; het circuit was net van exploitant veranderd en na 29 juli waren veel critici van mening dat de verbouwing van het circuit eerder dat jaar veel beter had gekund. De circuits zouden onvoldoende zijn berekend op de almaar toenemende snelheden.


Hoewel de wegligging van de auto’s er door de komst van vleugels flink op was vooruit was gegaan, had men in die dagen nog niet echt gehoord van kreukelzone’s en andere vindingen om de veiligheid van de rijder te bevorderen. Van koolstofvezel monocoques die ook meteen de benzinetanks beschermen bij een crash was al helemaal geen sprake. En zo kon het zijn dat Roger Williamson gevangen zat in een brandende omgeslagen Formule 1-wagen.

Passerende coureurs dachten dat David Purley driftig probeerde zijn eigen auto te redden, de baanpostte wilde telefoneren naar de wedstrijddirectie om hulp, en trok in paniek de telefoonkabel kapot. Na enkele verwoede pogingen om de auto weer overeind te zetten, greep Purley uit wanhoop de brandblusser van een baanmarshall en probeerde de auto van Williamson te blussen.

Het moet voor Purley een afgrijselijk aanzicht geweest zijn. Te zien hoe het lichaam van zijn vriend, al vechtend om zichzelf uit het inferno te redden, verbrandde. Toen hij de hulp in wilde roepen van brandweermensen langs de baan, probeerde men te verhinderen dat hij terug zou keren naar het wrak, "voor zijn eigen veiligheid". Politie wist niet veel beters te doen dan toeschouwers, die Purley te hulp wilden schieten, achter de omheining te houden. Met honden nota bene.
Purley deelde een klap uit aan een brandweerman, en ging door tot hij zich realiseerde dat het leven van zijn kameraad niet meer te redden viel.


Om de gebeurtenis van 29 juli 1973 niet voorgoed verloren te laten gaan, heeft een groepje enthousiastelingen kort geleden een stichting opgericht die zichzelf als doel heeft gesteld om een gedenkteken voor Roger Williamson in het leven te roepen. Deze racefans in hart en nieren zien het verongelukken van Roger Williamson en de heldendaad van David Purley als een belangrijk hoofdstuk in de Formule 1-geschiedenis.
Bij het horen van het verhaal verbaasden ze zich erover dat er op het Zandvoort van nu nergens iets tastbaars terug te vinden is dat herinnert aan die zwarte dag. Het circuit doet Tunnel Oost immers al lang niet meer aan en op de plek waar de tragedie zich destijds voltrok is nu een golfbaan gevestigd.

De stichting wil proberen op termijn middels een website fondsen te werven, om het doel, een gedenkteken voor Roger Williamson en David Purley op het circuit van Zandvoort, te kunnen verwezenlijken. InsideF1 zal u op de hoogte houden van eventuele ontwikkelingen rondom dit mooie project.


Volgende week dinsdag zal in het programma Andere Tijden van NPS en VPRO aandacht besteden aan de tragedie rond Williamson en Purley. In de tv-uitzending zal men terugblikken op de bewuste 29 juli 1973 en de gebeurtenissen daaromheen. Er zijn onder andere interviews met direct betrokkenen gemaakt. Tevens is er aandacht voor de onthulling van het beeld van Roger Williamson bij Donington Park, exact 30 jaar na dato.

bron: www.insideF1.nl
Iemand daar een filmpje van? Toen was ik nog niet geboren dus ik heb het niet gezien
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_17351693
kan je opvragen bij audiovisueel archief in Hilversum
pi_17351781
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 12:14 schreef KonnieKipke het volgende:
kan je opvragen bij audiovisueel archief in Hilversum
wie wat waar
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_17352103
Google
pi_17354571
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 12:11 schreef vosss het volgende:
-(Lap tekst)-
Iemand daar een filmpje van? Toen was ik nog niet geboren dus ik heb het niet gezien
Het filmpje staat hier
http://www.crashesonline.com/index1.htm. Leuk is overigens anders .
pi_17354583
dankjewel smurf
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Trouwste user 2022 woensdag 25 februari 2004 @ 15:08:50 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_17354610
Ik heb het live gezien. Krijg het er nog koud van.

Ik snap niet dat je het wil zien.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_17354618
je wordt er idd niet echt vrolijk van nee
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_17354628
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 15:08 schreef tong80 het volgende:
Ik heb het live gezien. Krijg het er nog koud van.

Ik snap niet dat je het wil zien.


ben jij al zo'n ouwe lul dan?!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_17354742
Die van formula dream crash!
Die kerel in dat hokje durft nooit meer zo kortbij te staan denk ik!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 25 februari 2004 @ 15:29:16 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_17354969
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden, maar ze lijken bij mij niet te willen laden.
Ik hoor alleen de piano van het achtergrond muziekje.
Iemand suggesties?
***
pi_17355077
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 15:29 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden, maar ze lijken bij mij niet te willen laden.
Ik hoor alleen de piano van het achtergrond muziekje.
Iemand suggesties?
sommige laden hier ook niet
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_17355244
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 15:35 schreef vosss het volgende:

[..]

sommige laden hier ook niet
hier evenzo
bv ronnie petterson doet t niet
pi_17355878
Sodeju, die Formula Dream crash is idd heftig. Ongelofelijk hoeveel krachten er in en op zo'n kleine wagen werken, en hoe erg het mis kan gaan als het misgaat...
  woensdag 25 februari 2004 @ 16:45:32 #15
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_17356358
Wel een mooie site!
Echte schoonheid zit van binnen! Nou, echte lelijkheid zit ook vaak van buiten...
Mijn DVD-collectie
pi_17357596
Dit is denk ik het treurigste filmpje wat ik ooit heb gezien.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_17357699
Senna's crash staat er ook, .
-
pi_17357747
Jeetje, wat een indrukwekkend filmpje zeg..
.
-
pi_17357856
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 17:51 schreef Dr.Daggla het volgende:
Senna's crash staat er ook, .
Bij mij doet 't er maar een. Maar denk dat dat ook wel genoeg is.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_17357885
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 17:59 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Bij mij doet 't er maar een. Maar denk dat dat ook wel genoeg is.
Ik wil um niet eens zien, zit nog op m'n netvlies gebrand.. .
Voor mij by far het meest indrukwekkende moment ooit, dat vergeet je nooit meer.. .
-
pi_17357992
ja hallo, dit topic staat potdomme niet in R&P he, als jullie willen janken ga daar dan maar naartoe!
Ja het is allemaal kut en erg enzo en bladieblabla, maar daardoor laat ik mijn kater van het overmatig alcoholmisbruik van de afgelopen dagen dus mooi niet door verpesten he!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Redactie Frontpage woensdag 25 februari 2004 @ 18:27:21 #22
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_17358390
Ik zit hier nu ff met kippenvel op m'n armen... tiefus zeg! Wat een lef had z'n maatje trouwens, moeten meer van dat soort mensen zijn (en minder van dit soort crashes....)

It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_17358499
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 15:08 schreef tong80 het volgende:
Ik heb het live gezien. Krijg het er nog koud van.

Ik snap niet dat je het wil zien.


Mijn vader was er bij als baan-marchel. Hij had het er wel is over en nu weet hoe het er ongeveer heeft uitgezien

Dat filmpje op die site van Tom Pryce is ook overigens ook niet prettig.
X
X
X
pi_17358902
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 18:33 schreef Frasier het volgende:

[..]

Mijn vader was er bij als baan-marchel. Hij had het er wel is over en nu weet hoe het er ongeveer heeft uitgezien

Dat filmpje op die site van Tom Pryce is ook overigens ook niet prettig.
Inderdaad, dat Tom Pryce filmpje is wel erg... grafisch, ik schrok me kapot
Ik kan er niet met m'n verstand bij dat er na een erge crash nog steeds coureurs blijven rondracen, tis toch levensgevaarlijk!!
Gelukkig is het met de veiligheid flink opgeschoten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')