Uit de Haagsche Courant d.d. 25-02-04
'Verdronken stad' werk Spielberg-scenaristen
door Ruud Marneth
DEN HAAG | Het leest als een scenario voor een derderangs Hollywood-productie en bij nadere beschouwing blijkt die omschrijving nog aardig te kloppen ook. Het deze week 'uitgelekte en geheime' rapport van Pentagon-adviseur Peter Schwartz schetst oorlog, hel en verdoemenis als gevolg van bliksemsnelle klimaatverandering. En die ellende komt nog aardig dichtbij ook. In 2007 vernielen stormen onze zeeweringen, worden grote delen van Nederland onbewoonbaar en wordt Den Haag een spookstad doordat de bevolking op de vlucht slaat voor het wassende water.Via een bericht deze week in de serieuze Britse krant The Observer won het hiervoor geschetste pandemonium nog eens aan geloofwaardigheid. Strekking: klimaatveranderingen bedreigen de internationale stabiliteit. Voedsel- en energieschaarste zullen leiden tot een gewapende strijd.
Den Haag, mooie stad achter de duinen, weggeslagen door een kolkende Noordzee. Het moet allemaal een groot misverstand zijn of toch niet?
Nee, het blijkt zelfs boze opzet, bedacht door Amerikaanse scenarioschrijvers. Dezelfde die Steven Spielberg hebben voorzien van materiaal voor zijn film 'Minority Report'. De schrijvers zijn Peter Schwartz en co-auteur Doug Randall van de Monitor Group's Global Business Network, een Californische denktank die op verzoek toekomstscenario's ontwikkelt. In dit geval in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Opdracht: schets wat er gebeurt als de klimaatverandering zich sneller voltrekt dan gedacht.
Het Amerikaanse rijkeluisblad Fortune claimt dat het Pentagon ermee akkoord is gegaan dat het de inhoud van het 'niet-vertrouwelijke' rapport van Schwartz mocht publiceren. "Het rapport heeft niet de pretentie een voorspelling te zijn. Het schetst veel eerder een dramatisch, maar toch aannemelijk scenario dat beleidsmedewerkers in staat stelt na te denken over een goede strategie", luidt een deel van de tekst in Fortune.
Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat hecht eraan om hier onderscheid te maken tussen wilde fictie en werkelijkheid.
"Het gaat om een gedramatiseerd scenario. Het dient als stuk voor strategen om van gedachten te wisselen. Maar we nemen de langetermijnontwikkeling wel serieus: zeespiegelstijging, meer stormen en meer regenval. Het beleid is daarop aangepast. Het verhaal in Fortune is op zich wel plausibel, maar dat jaartal 2007 laten we voor rekening van de bedenkers."
Het Haagse Stadspartij-raadslid Wijsmuller is er niet gerust op. Hij wil van het college weten waarom het Pentagon uitgerekend Den Haag door de golven laat verzwelgen en of er al een evacuatieplan klaarligt. Bij zijn laatste vraag klinkt toch twijfel door: "Gelooft het college eigenlijk wel in klimaatverandering?"
..........................
Leuk om zo'n scenario als serieus bericht te plaatsen... Ik geloof dat er gerust wel het één en ander zal veranderen, maar ik zie het nog niet gebeuren dat Nederland in 2007 een stuk land kwijt is. Zo'n vaart zal het niet lopen lijkt me. Of ben ik nou iets te optimistisch?