Was het niet zo dat als je in Israel bent geweest dat je Iran niet meer inkomt?quote:Op maandag 5 januari 2009 13:53 schreef Elkafila het volgende:
Nou,
In April is het al lekker warm in Jordanie. Ik heb toen ik wat jonger was vier jaar in Syrie gewoond en toen regelmatig tripjes naar Jordanie gemaakt. Amman heeft wel wat leuke moskeeen en musea die je kan bezoeken, staan in elke lonely planet etc. Duiken in de rode zee is prima te doen in April.
Als ik jou was zou ik trouwens ook kijken of het mogelijk is om een uitstapje naar Syrie (Damascus) te maken. Zeer indrukwekkend en maar 4/5 uurtjes met de bus vanuit Amman. In principe kan je als Nederlander aan de grens ook gewoon een single entry visa regelen, dus die hoef je niet eens van te voren in Nederland te halen..
Ik ben voor April trouwens ook een trip aan het plannen in die regio.
Tel Aviv, Israel
vliegtuig
Amman, Jordanie
bus
Damascus, Syrie
vliegtuig
Tehran, Iran
trein
Damascus, Syrie
bus
Amman, Jordanie
Ik heb twee paspoort...quote:Op maandag 22 maart 2010 13:07 schreef DaYwALKuR het volgende:
[..]
Was het niet zo dat als je in Israel bent geweest dat je Iran niet meer inkomt?heb zoiets ooit gehoord?
Waarom niet in vredesnaam?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:25 schreef Snapcount2 het volgende:
. Ik moet alleen mijn vriendin zien over te halen, die wil er met geen mogelijkheid naartoe..
Hou eens op met dat getroll.quote:Op woensdag 7 juli 2010 17:00 schreef rubje het volgende:
hoe is de temperatuur daar in de winter(dec-jan) en de waar vind je de mooie resorts want ik neem aan dat het daar lekker 30+ graden is in die tijd van het jaar.
Jerusalem zou in principe goed te bezoeken zijn vanuit Amman/Madaba, maar de grensovergang kan wel een uur of 5/6 duren (kan sneller, kan veeeeeeeeeeeel langzamer), dus op een dag heen en terug wordt dan lastig. Als je 'maar' 3 weken gaat, dan zou ik het niet doen, wordt je schema wel erg strak van, en op een dag heen en terug gaat niet echt lukken denk ik. (Hangt ook een beetje van de situatie daar af, je kan het altijd even navragen in Madaba/Amman, ze zijn daar wel goed op de hoogte)quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:49 schreef RobertVH het volgende:
- Is het te doen om Jerusalem te bezoeken vanuit Amman/Madaba ?
- Van te voren al wisselen of daar op het vliegveld of bij lokale banken pinnen in de grote steden ??
Een beetje cash lijkt me handig om te beginnen maar voor de grote bulk ?
Dat is niet mijn ervaring! Veel van de lokale banken accepteren geen buitenlandse kaarten, werd ons verteld (en dat was ook zo). De buitenlandse banken (denk Emirates ofzo) hebben wel pin-mogelijkheden, maar zelfs dan konden wij de helft van de keren alleen maar pinnen met de Visa.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 19:10 schreef Basboussa het volgende:
Ik weet niet hoe het zit met aankomen in Libanon of Syrie, maar in Jordanie kan je gewoon op elke straathoek pinnen, bijna, met name in Amman. Geen probleem.
Afgelopen november had ik geen probleem met geld opnemen met mijn (Canadese) bankpas, noch vinden van een bank....quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 19:33 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Dat is niet mijn ervaring! Veel van de lokale banken accepteren geen buitenlandse kaarten, werd ons verteld (en dat was ook zo). De buitenlandse banken (denk Emirates ofzo) hebben wel pin-mogelijkheden, maar zelfs dan konden wij de helft van de keren alleen maar pinnen met de Visa.
Als ik naar je reisschema kijk is het denk ik wel mogelijk om het te redden. Wel met goed plannen! Je hebt op deze manier namelijk weinig spelingsruimte. Het is in ieder geval een hele uitdaging. Reken voor de afstanden die je moet reizen gerust maar een dag. Zeker als je ook nog wat van de plaatsen wilt zien. Je kan wel dagen sparen in bijvoorbeeld Madaba (doe die gewoon onderweg naar Petra, zoveel tijd kan je daar niet besteden) en Baalbek. Je moet voor je zelf goed bedenken hoe lang je in bepaalde plaatsen wil rondkijken, er is in veel van de plaatsen genoeg te zien, ook qua "musts". (Ikzelf had o.a.: Beiroet 2 dagen, Damascus 4 dagen, Palmyra een hele dag, Amman een paar dagen, Petra 2 volledige dagen). Ikzelf heb hetzelfde gedaan in 4,5 week, inclusief duiken van 4 dagen, 5 dagen noord Syrië en rond Amman paar dagen waar je op kan besparen.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:49 schreef RobertVH het volgende:
Ik ben van plan over +/- 1 week naar libanon, syrië & Jordanië te gaan voor een week of 3.
Beetje in twijfel of ik wel of niet Libanon erbij pak. Is het van Baalbek een beetje te doen om in Hims te komen?
Of 'moet' je dan toch weer via Damascus/Beiroet ?
Idee zou grofweg zijn;
Beiroet > Baalbek || Hims > Palmyra > Damascus || Amman > Petra > Aqaba > Wadi Rum > Aqaba > Madaba > Amman
Je zegt dat je over een week gaat? Nu nog regelen kan niet meer. (ik had geloof ik tot 2 weken van te voren gewacht en ook dat kon niet) Visums zijn in alle landen waarschijnlijk geen probleem. Ik heb ook alles ter plekke gekocht. (Libanon wel met hulp van de taxi-chauffeur, maar op vliegveld zal makkelijker zijn)quote:- Van te voren regelen; Visums? of deze gewoon aan de grens regelen ?
Zie eerste stuk. Ik raad je dus af om te proberen ook Jeruzalem erbij te doen.quote:- Is het te doen om Jerusalem te bezoeken vanuit Amman/Madaba ?
Ik ga er vanuit dat je kan pinnen op het vliegveld van Beiroet. Overigens kan je er ook dollars pinnen bij elke automaat (in ieder geval in Beiroet zelf) en het wordt gewoon geaccepteerd (weet even niet bij hoeveel punten, maar verwacht geen grote problemen). Libanese Lires zijn sowieso niet in Nederland te krijgen. Dus als je wat dollars meeneemt kom je een heel eind. (in alle landen)quote:- Van te voren al wisselen of daar op het vliegveld of bij lokale banken pinnen in de grote steden ??
Een beetje cash lijkt me handig om te beginnen maar voor de grote bulk ?
Okay thanks, ik heb nog niks geboekt qua vluchten dus heb nog de mogelijkheid om iets langer te zoeken, naast dat ik 21 october naar Aruba moet vliegen heb ik alle tijd.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 22:45 schreef -aad- het volgende:
[..]
Als ik naar je reisschema kijk is het denk ik wel mogelijk om het te redden. Wel met goed plannen! Je hebt op deze manier namelijk weinig spelingsruimte. Het is in ieder geval een hele uitdaging. Reken voor de afstanden die je moet reizen gerust maar een dag. Zeker als je ook nog wat van de plaatsen wilt zien. Je kan wel dagen sparen in bijvoorbeeld Madaba (doe die gewoon onderweg naar Petra, zoveel tijd kan je daar niet besteden) en Baalbek. Je moet voor je zelf goed bedenken hoe lang je in bepaalde plaatsen wil rondkijken, er is in veel van de plaatsen genoeg te zien, ook qua "musts". (Ikzelf had o.a.: Beiroet 2 dagen, Damascus 4 dagen, Palmyra een hele dag, Amman een paar dagen, Petra 2 volledige dagen). Ikzelf heb hetzelfde gedaan in 4,5 week, inclusief duiken van 4 dagen, 5 dagen noord Syrië en rond Amman paar dagen waar je op kan besparen.
Als alternatief houd ik rekening mee om mogelijk van Baalbek naar Damascus te gaan en van daaruit naar Hims. Eventueel doe ik dan eerst een paar dagen (+/- 3) Damascus dan Hims/palmyra en dan alleen via Damscus naar beneden. (omgekeerde volgorde)quote:Ik ben vanuit Damascus naar Beiroet gegaan (en weer terug), dus ik weet niet hoe de aansluiting is tussen Baalbek en Hims. Je zal in Baalbek een minibus moeten vinden die je die richting op kan brengen (goed voorbereiden m.b.v. hostel dus als je geen Arabisch kent)
Noted, het was een kleine ingeving, zal kijken hoe het verloopt, maar anders laat ik dat idee maar varen.quote:Zie eerste stuk. Ik raad je dus af om te proberen ook Jeruzalem erbij te doen.
Ik regel van de week bij de bank nog even een (klein) stapeltje Dollars, scheelt dat ik ook nog naar Amerika ga voor een weekje dus alles wat ik hier niet nodig heb kan ik mee terug nemen.quote:Ik ga er vanuit dat je kan pinnen op het vliegveld van Beiroet. Overigens kan je er ook dollars pinnen bij elke automaat (in ieder geval in Beiroet zelf) en het wordt gewoon geaccepteerd (weet even niet bij hoeveel punten, maar verwacht geen grote problemen). Libanese Lires zijn sowieso niet in Nederland te krijgen. Dus als je wat dollars meeneemt kom je een heel eind. (in alle landen)
Ik heb sowieso net als de rest niet veel problemen gehad met pinnen (met een pinpas van ING, nooit m'n creditcard nodig gehad). Gewoon zorgen dat je een buffer hebt als je even geen automaat in de buurt hebt.
In Syrië heb ik gemerkt dat sommige banken problemen geven, maar er is altijd wel een bank te vinden die het wel doet [..]
Als je echt de ruimte hebt zou ik wat langer gaan (Misschien 4 weken ofzo). Als je dan jouw route doet heb je ook een grotere kans dat je gewoon de tijd over hebt voor Jerusalem.quote:Op woensdag 1 september 2010 16:34 schreef RobertVH het volgende:
Okay thanks, ik heb nog niks geboekt qua vluchten dus heb nog de mogelijkheid om iets langer te zoeken, naast dat ik 21 october naar Aruba moet vliegen heb ik alle tijd.
Baalbek -> Damascus is volgens mij goed mogelijk. Moet je denk ik in Zahle overstappen of de goeie minibus vinden. Ik weet alleen niet hoe goed de grens te doen is met een minibus als buitenlander. (Heen had ik een taxi: te duur... Terug had ik een prive-minibusquote:Als alternatief houd ik rekening mee om mogelijk van Baalbek naar Damascus te gaan en van daaruit naar Hims. Eventueel doe ik dan eerst een paar dagen (+/- 3) Damascus dan Hims/palmyra en dan alleen via Damscus naar beneden. (omgekeerde volgorde)
Wat ik zei: als je langer gaat zal het misschien geen probleem zijn. Houd wat Basboussa zei gewoon in je achterhoofd. In dat geval kost het je dus wel wat extra dagen. (Jeruzalem lijkt me geen stad die je even in een dagje bekijkt...)quote:Noted, het was een kleine ingeving, zal kijken hoe het verloopt, maar anders laat ik dat idee maar varen.
Ik heb een beetje het idee dat naast de lokale valuta dollars de voorkeur hebben, maar met euro's zal misschien ook redelijk uit de voeten kunnen.quote:Ik regel van de week bij de bank nog even een (klein) stapeltje Dollars, scheelt dat ik ook nog naar Amerika ga voor een weekje dus alles wat ik hier niet nodig heb kan ik mee terug nemen.![]()
Hebben ze nog een voorkeur in bepaalde landen? Euros of Dollars
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |