abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 februari 2004 @ 20:57:48 #1
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17295507
Bestaat er een materiaal/substantie waar een radar doorheen kijkt, zonder dat het iets waarneemt?

Hiermee doel ik echt op een materiaal, niet bijvoorbeeld één of andere Stealth-techniek die op bepaalde typen vliegtuigen wordt toegepast...

[Dit bericht is gewijzigd door TheDon18 op 18-02-2004 21:04]

pi_17295555
ehm, radar is niet om door objecten heen te kijken. Maar de amerikanen gebruiken op hun stealth vliegtuigen een soort radargolf absorberende verf ofzo, ik denk dat je dit bedoelt.
pi_17295556
Ehmmm, je bedoelt denk ik materiaal waar een rader juist wél doorheen kan kijken?
pi_17295583
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 20:59 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Ehmmm, je bedoelt denk ik materiaal waar een rader juist wél doorheen kan kijken?
Denk ik ook, anders is iedere plaat ijzer wel voldoende lijkt me
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_17295600
Sinds wanneer kijkt een radar door substanties heen

Volgens gaat het juist zo dat het radarsignaal wordt terugkaatst wanneer het tegen bijvoorbeeld een vliegtuig 'botst'. Maar goed, ik weet er verder geen bal van hoor.

Krekker is de bom!
  woensdag 18 februari 2004 @ 21:01:44 #6
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_17295617
Je kunt hoogstens het radar-profiel verkleinen, moderne stealths zitten al op de groote van een flinke sprinkhaan
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 18 februari 2004 @ 21:03:34 #7
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17295676
Ik bedoel zeg maar zoiets als dat ''Shake'' zojuist benoemde

dus eigenlijk is het dan inderdaad juist niet zichtbaar... zal het gelijk effe corrigeren

woensdag 18 februari 2004 @ 21:06:05 #8
63035 Badharing
Met of zonder uitjes??
pi_17295741
Heeft volgens mij ook te maken met de scherpte van de hoeken van de constructie
Ojee, wat klinkt uw triangel vals ... laat ik nou toevallig ...
pi_17295801
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 21:01 schreef KreKkeR het volgende:
Sinds wanneer kijkt een radar door substanties heen
Nou zo raar is dat op zich niet hoor. In de geologie wordt al sinds tientallen jaren gebruik gemaakt van "Ground-penetrating radar", die meters diep in een rotsbodem dringt. En uiteraard ook weer gereflecteerd wordt, en aan de hand van die reflecties kan je dan een beeld krijgen van hoe de ondergrond is opgebouwd. Dit wordt nog weleens toegepast op plaatsen waar sonderingen met explosieven of seismische vibratoren niet mogelijk of wenselijk zijn.
pi_17295936
deze link is wel interessant:
http://www.aeronautics.ru/f117a.htm

oeh, en op dezelfde pagina:
http://www.aeronautics.ru/archive/plasma/index.htm
interesting...

pi_17296014
Ga je iets geheims bouwen Shake?
  woensdag 18 februari 2004 @ 21:16:51 #12
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17296055
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 21:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou zo raar is dat op zich niet hoor. In de geologie wordt al sinds tientallen jaren gebruik gemaakt van "Ground-penetrating radar", die meters diep in een rotsbodem dringt. En uiteraard ook weer gereflecteerd wordt, en aan de hand van die reflecties kan je dan een beeld krijgen van hoe de ondergrond is opgebouwd. Dit wordt nog weleens toegepast op plaatsen waar sonderingen met explosieven of seismische vibratoren niet mogelijk of wenselijk zijn.

En dát is nu exact wat ik bedoel!
Maar nu ben ik dus benieuwd of er een materiaal/substatie bestaat die de golven van zo'n rader absorbeert, zodat hetgeen er achter het bewuste materiaal/substantie aanwezig is, niet wordt waargenomen.

Bestaat zoiets?

pi_17296204
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 21:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Ga je iets geheims bouwen Shake?
nee, ik wil mijn modelbouw f-117 zo echt mogelijk maken dus doe ik er een likje RAM verf op.

woensdag 18 februari 2004 @ 21:24:00 #14
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17296276
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 21:21 schreef Shake het volgende:

[..]

nee, ik wil mijn modelbouw f-117 zo echt mogelijk maken dus doe ik er een likje RAM verf op.

Oh, de echte doe-het-zelver kan niet zonder de gamma
pi_17296278
Dat een driehoekige vliegtuig dat van achter gekarteld is en zo strak in een punt naar voren loopt wordt toch niet opgemerkt door radars Hoe heten die ook alweer...

[edit]
Dat is dus de Stealth kan ik nu achter:

[Dit bericht is gewijzigd door Kapmes op 18-02-2004 21:25]

woensdag 18 februari 2004 @ 21:24:17 #16
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_17296284
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 21:21 schreef Shake het volgende:

[..]

Heb je dan ook een mini radarinstallatie thuis staan?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_17296422
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 21:16 schreef TheDon18 het volgende:

[..]

En dát is nu exact wat ik bedoel!
Maar nu ben ik dus benieuwd of er een materiaal/substatie bestaat die de golven van zo'n rader absorbeert, zodat hetgeen er achter het bewuste materiaal/substantie aanwezig is, niet wordt waargenomen.

Bestaat zoiets?

Je zit hier met een conceptueel probleem. Ground-penetrating radar (in het vervolg GPR) heeft een aangepaste golflengte om diep in de grond door te kunnen dringen. Militaire organisaties (legers en zo) zijn natuurlijk ook niet achterlijk, en gaan lekker zitten radaren met een golflengte die NIET ergens in kan doordringen, maar gewoon zo veel mogelijk weerkaatst wordt. Daar heb je als stealth-piloot mee te maken, dus je kan beter kijken naar reflectie, dispersie (verstrooiing) en eventueel refractie (breking, zoals licht breekt in een prisma, maar ik weet niet of dat bij radar zin heeft), dan naar absorptie. Sowieso krijg je ernstige problemen aan de randen van je fighter plane: denk maar aan een glazen vliegtuig. Glas laat hardstikke veel licht door.en zelfs als het niet glinstert: dat vliegtuig ZIE je gewoon
pi_17296473
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 21:24 schreef Kapmes het volgende:
Dat een driehoekige vliegtuig dat van achter gekarteld is en zo strak in een punt naar voren loopt wordt toch niet opgemerkt door radars Hoe heten die ook alweer...

[edit]
Dat is dus de Stealth kan ik nu achter:

[afbeelding]

Dat is een Northrop B2 en dat is een stealth. De Lockheed f-117 is er ook één.
  woensdag 18 februari 2004 @ 21:45:47 #19
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17296928
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 21:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je zit hier met een conceptueel probleem. Ground-penetrating radar (in het vervolg GPR) heeft een aangepaste golflengte om diep in de grond door te kunnen dringen. Militaire organisaties (legers en zo) zijn natuurlijk ook niet achterlijk, en gaan lekker zitten radaren met een golflengte die NIET ergens in kan doordringen, maar gewoon zo veel mogelijk weerkaatst wordt. Daar heb je als stealth-piloot mee te maken, dus je kan beter kijken naar reflectie, dispersie (verstrooiing) en eventueel refractie (breking, zoals licht breekt in een prisma, maar ik weet niet of dat bij radar zin heeft), dan naar absorptie. Sowieso krijg je ernstige problemen aan de randen van je fighter plane: denk maar aan een glazen vliegtuig. Glas laat hardstikke veel licht door.en zelfs als het niet glinstert: dat vliegtuig ZIE je gewoon

Stel dat er in de grond een koperen plaat ligt, met op een kleine afstand daaronder een projectiel...
Dan zou de GPR dus uitsluitend de koperen plaat detecteren, omdat deze als eerste reflecteert... Het projectiel zou onopgemerkt blijven...of niet?
  Milf woensdag 18 februari 2004 @ 21:47:06 #20
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_17296966
wetenschap
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_17302556
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 21:47 schreef nikky het volgende:
wetenschap
O ja, ik was net zo lekker bezig, sorry
pi_17303270
als er al zon onzichtbaar materiaal bestaat waardoor de radar een bepaald object niet kan zien... is het in ieder geval niet mogelijk dat te gebruiken om vliegtuigen van te maken want dan hadden we nu onzichtbare vliegtruigen gehad en dat is (nog) niet het geval...

voordat we commentaar krijgen over de stealth deze is NIET onzichtbaar voor radar.. hij is echter wel onzichtbaar voor de meeste radars... en wie heeft de eer om de eerste (en naar mijn weten de enige) enige radar te hebben ontwikkeld die de stealth kan waarnemen... juist HOLLAND signaal... een nederlandse uitvinding

When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  donderdag 19 februari 2004 @ 13:01:36 #23
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_17310927
Er bestaat wel een dergelijke verf, die zit ook op de stealth-planes. Dat goedje, is niet alleen toxic, maar blijkbaar moet het ook steeds bijgewerkt worden bij elke onderhoudsbeurt. Scheen een zoort pek-achtige substansie te zijn.

Wat je eigenlijk wilt (lijkt mij, theoretisch gezien) is een soort gel-achtige coating waar microscopisch kleine kristallen zitten, zodat alle inkomende lichtgolven gescattered worden naar alle richtingen.

Een alternatief, die onderzocht wordt voor cloaking is glasvezel/camera's gebruiken. Dus licht wordt langs het object geleidt, reflecteert dus niet en is dan 'onzichtbaar'. Helaas werkt dat nog vanuit een bepaalde zichtshoek en is er toch nog vrij veel weerkaatsing. Je zou dus eigenlijk superdunne glasvezel moeten hebben, gebundeld op elkaar.

EN ik denk dat je hoe dan ook de politie niet blij maakt, als je met een dergelijke coating e.d. werkt. Kunnen ze het gooien op moedwillig belemmeren van opsporingsaparatuur, net zoals die lasershield/garagedeuropener.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
  donderdag 19 februari 2004 @ 14:05:58 #24
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17312627
Op deze site wordt duidelijk uitgelegd hoe o.a de Ground Penetrating Radar werkt...

De werking wordt ontleent aan het uitzenden van elektromagnetische golven... zoiets moet wel te blocken/absorberen zijn, toch?

Ik denk dat er zelfs apparatuur bestaat die dergelijke golven verstoort?

Er is immers ook apparatuur op de markt die de verbinding van o.a Gsm-telefoons verstoort, zodat het niet mogelijk is om in een bepaald gebied te bellen...

[Dit bericht is gewijzigd door TheDon18 op 19-02-2004 14:11]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')