FOK!forum / Muziek / NMa doet inval bij Mojo Concerts
Zanderwoensdag 18 februari 2004 @ 10:47
Van de FP:
quote:
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft gistermorgen het kantoor van Mojo Concerts, dat zegt voor bijna alle concerten in Nederland verantwoordelijk te zijn, doorzocht. Het vermoeden bestaat dat Mojo de geldende concurrentieregels heeft overtreden.

De inval van de NMa komt na "berichten uit de media en klachten van partijen uit het veld". Mojo zou zijn monopoliepositie misbruiken, waardoor concurrerende partijen geen kans hebben. Bij de inval zijn digitale en papieren documenten inbeslaggenomen. Mojo werkt volledig mee aan het onderzoek.

Mojo Concerts bestaat sinds 1968 en houdt zich naast het organiseren van concerten, evenementen en festivals (waaronder Lowlands, Crossing Border en Dynamo Open Air) bezig met artiestenboekingen, artiestenmanagement en het vertegenwoordigen van auteursrechten van bekende Nederlandse artiesten.


Ik ben benieuwd wat hier uit gaat rollen.. het is natuurlijk wel opmerkelijk dat de organisatie van vrijwel alle grotere concerten in handen van 1 bedrijf is. Maar goed, dat NMa-onderzoek naar prijsafspraken bij de platenindustrie heeft ook weinig opgeleverd...
Roel_Jewelwoensdag 18 februari 2004 @ 10:50
Tsja, ik denk dat het weer zo'n inval "voor de vorm" is. Bij platenmaatschappijen is het ook al jaaaaren duidelijk dat afspraken worden gemaakt. Een onderzoek daarnaar is zogenaamd niet nodig ...
Ruudjewoensdag 18 februari 2004 @ 11:02
mojo-jojo muahahahahahahhahahah
timmie76woensdag 18 februari 2004 @ 11:03
Mojo en AT-productions maken zich mijns inziens ook op het gebied van artiestenboekingen schuldig aan misbruik van hun economische machtspositie. Te hoge prijzen vragen voor de bands die zij in hun "stal" hebben. Daarnaast maken zij zich ook nog eens schuldig aan koppelverkoop. Wilde je vorig jaar bijvoorbeeld een band als Di-rect boeken, dan moest je ook zo'n uitgerangeerde band als Van Dik Hout boeken. Die laatste konden ze natuurlijk nergens meer slijten en dan doen ze dat maar op zo'n illegale wijze... Dus... Hulde voor de NMA

En dan spreek ik uit eigen ervaring...

Markwoensdag 18 februari 2004 @ 11:04
Gaan ze nu ook die absurde administratiekosten aanpakken?
Tokuswoensdag 18 februari 2004 @ 11:07
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 11:04 schreef Mark het volgende:
Gaan ze nu ook die absurde administratiekosten aanpakken?
dat mogen ze ook wel 's doen ja, maar daar is Ticketservice voor verantwoordelijk, niet Mojo.
Markwoensdag 18 februari 2004 @ 11:09
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 11:07 schreef Tokus het volgende:
dat mogen ze ook wel 's doen ja, maar daar is Ticketservice voor verantwoordelijk, niet Mojo.
Het is pas 11:00 uur
timmie76woensdag 18 februari 2004 @ 11:14
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 11:09 schreef Mark het volgende:

[..]

Het is pas 11:00 uur


Ja en???
Williampiewoensdag 18 februari 2004 @ 11:38
mojo concerts? de enige echte mojo is die van Austin Powers oh behave
JaWiwoensdag 18 februari 2004 @ 11:39
Ha, ik wil graag korting op mijn RHCP kaartje
Angel_of_Dthwoensdag 18 februari 2004 @ 11:40
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 11:14 schreef timmie76 het volgende:

[..]

Ja en???


Wat niet is kan nog komen.
lukaswoensdag 18 februari 2004 @ 15:23
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 11:39 schreef JaWi het volgende:
Ha, ik wil graag korting op mijn RHCP kaartje
Ja, ik ook. En met terugwerkende kracht ook voor alle concerten waar ik al geweest ben

Toch goed dat ze dit doen, ik heb het idee dat kaartjes de laatste tijd alleen maar duurder aan het worden waren.

Jerommeke.nlwoensdag 18 februari 2004 @ 19:26
Yesss, eindelijk Lowlands goedkoop
Love Mae Kingwoensdag 18 februari 2004 @ 19:36
Willem Venema is met onmiddellijke ingang niet meer werkzaam bij MOJO Concerts. Hij was er in loondienst als seniorboeker, (festival)programmeur, projectleider en concertpromotor van voornamelijk buitenlandse acts.

Heeft niets te maken met de inval van deze week volgens MOJO

Fuc.Kwoensdag 18 februari 2004 @ 20:04
Goede zaak dit
PaRoDiUzZwoensdag 18 februari 2004 @ 20:37
ik vraag mij af of het wel zo'n goede zaak is , ok mojo heef best wel hoge prijzen , maar ze zorgen er wel voor dat er een aantal 'grote' artiesten in nederland kunnen optreden , kijk ik zou ook wel 50-100 euro minder uitwillen geven aan een festival kaartje , maar aan de andere kant wil ik toch ook wel een grote artiest kunnen zien , en ik ben gewoon bang dat als ze mojo te hard gaan aanpakken dat we het strax alleen nog maar kunnen doen met binnenlandse of b-artiesten (niets fout mee maar naast een brainpower wil ik ook wel een the roots kunnen zien op een festival bijvoorbeeld)
calvobbeswoensdag 18 februari 2004 @ 21:27

Opvallend... Maar of het wat goeds uit zal halen... Geen idee. In Belgie en Duitsland en Engeland zijn er meerdere concertorganisatoren, en daar liggen de prijzen meestal wel hoger dan hier in Nederland.

Dus of het goed zou zijn als ze meer concurrentie krijgen ofzo... Ik vraag het me af.

Toffe_Ellendedonderdag 19 februari 2004 @ 12:43
quote:
MOJO VERDEDIGT MONOPOLIE OP EEN ONFATSOENLIJKE MANIER
CONCERTORGANISATOR ZELF LIGT NIET WAKKER VAN INVAL NMa
INTRO: Het chanteren van zaaleigenaren, het kapotmaken van concurrenten, het buitenspel zetten van artiesten. De hoge prijs voor een concertkaartje is maar een fractie van de kritiek op Mojo Concerts, de muziekpromotor waar de kartelpolitie NMa deze week binnenviel op verdenking van machtsmisbruik. Allemaal de kift, zegt Mojo.
(Door Hans van der Beek)
(GPD) - De geuzennaam Mojopolie is nota bene ooit verzonnen door mensen van Mojo zelf. Leuk woordgrapje. Lekker blufferig ook. Nu komen ze er, tot hun spijt, nooit meer van af. Zeker niet nu de NMa, de waakhond over kartelvorming in Nederland, dinsdag binnenviel op het hoofdkantoor van Mojo Concerts in Delft. De grootste promotor van het land - 85 procent van de buitenlandse acts in Nederland is in handen van Mojo - wordt verdacht van machtsmisbruik.
De NMa zou een dossier hebben opgebouwd van tien tot vijftien bronnen, onder wie zaaleigenaren, boekingsagenten, promotors en festivalorganisatoren. Een kleine rondgang langs de kleine spelers in het popcircuit maakt duidelijk wat de al jarenlange klacht is. Mojo verdedigt haar monopolie op een onfatsoenlijke manier, zegt Jan Hendrik Bouw van boekingsagentschap Fillin Da Gap in Alkmaar, één van de bedrijven waar de NMa enkele weken geleden informatie inwon. Bouw: Ze zeggen tegen zaaleigenaren: werk niet met Bouw, anders kun je onze artiesten wel schudden. Ook dringt Mojo zaaleigenaren package deals op. Bouw: Een zaaleigenaar wil een bepaalde artiest, maar dan moet hij ook een andere nemen, anders krijgt hij de artiest die hij wilde, niet.
Volgens Bouw maakt Mojo ook dwingende afspraken met gemeenten. Ze stellen terreinen veilig. Niemand anders mag dan een bepaald weiland gebruiken voor een festival. Zij geven tenslotte naamsbekendheid aan zon dorp en dan dwingen ze af dat geen concurrent meer in de buurt mag worden geboekt.
Het dance event Dance Valley kan geen artiesten boeken van wie Mojo de promotor is. Toen de organisatie daarom direct contact opnam met de agenten van de artiesten in Engeland, en daar ook een boeking mee afspraken, werden die boekingen enkele weken later geannuleerd. De agenten bleken onder druk te zijn gezet door Mojo: als jullie op Dance Valley spelen, spelen jullie nergens anders in Nederland.
Duncan Stuttenheim van dance-eventorganisator ID&T: We hebben in twaalf jaar tijd niet één act van een beetje naam kunnen krijgen. Het is altijd afgeblokt, afgeblokt, afgeblokt. Iedereen vist achter het net. Terwijl de artiesten zelf graag willen spelen op een dancefestival waar veertigduizend mensen komen.
Ook Rob Berends van het boekingskantoor Paperclip Agency in Nijmegen heeft slechte ervaringen. De manier waarop ze hun monopolie verdedigen, is niet fatsoenlijk. Een jaar of vier, vijf geleden hebben ze een nieuw onafhankelijk reggae-festival weggeconcurreerd door dertig kilometer verderop een podium neer te kwakken met allemaal reggae-artiesten en veel promotie. Ze hebben zwaar verlies geleden, maar dat reggae-festival is wel de nek omgedraaid.
Ook bieden ze geregeld bij buitenlandse agenten op, zodat Nederlandse promotors óf kapotgaan óf afhaken. Toen Buffalo Tom net een grote naam begon te worden, is Mojo achter onze rug naar zijn agent gestapt. Wij mochten hem, als laatste gunst, nog wel op Pinkpop boeken. Toen ik die man van Mojo daarop aansprak, zei hij: Rob, we moeten af en toe onze tanden laten zien. Dat was hun bedrijfspolitiek.
ZIELIG
Allemaal onzin, zegt Jan Willem Luyken van Mojo. Gewoon de kift. En directeur Leon Ramakers: Ik hoor deze verhalen al zo lang we de positie hebben, die we hebben. Ik kan er niet wakker van liggen. Als wij tegen de Audio Bullys zeggen: Wij hebben Pinkpop, kies maar, dan begrijp je wel wat ze kiezen. Ik kan het ook niet helpen. Het is het verhaal van Ik is klein en jij is groot.
Wij hebben ons bedrijf in 25 jaar opgebouwd en nu komt Phillin Da Gap en die wil dezelfde privileges als wij. Maar wij werden vroeger ook gepiepeld door de groten. Laten ze dat maar meemaken. Zij steken hun vingertje op en zeggen: Wijkt allen, ik kom eraan. Maar zo werkt het niet. Op basis van zulke verhalen valt de NMa met twaalf man binnen. Te zielig voor woorden. Dan heb je geen idee hoe deze wereld in elkaar zit. Maar ik heb een klaar geweten. Ik zie dat onderzoek met vertrouwen tegemoet.
Dat Mojo-man Willem Venema, de man achter Lowlands, deze week op staande voet werd ontslagen, een dag vóór de inval van de NMa, is toeval, zegt directeur Ramakers. Dat zou te veel eer voor de NMa zijn als dat iets met elkaar te maken had. Over de reden van het ontslag doet hij geen uitspraken.
De NMa onderzoekt dus niet de hoge prijs van de entreebiljetten. Op dit terrein kan Mojo zich verschuilen achter de steeds hogere gages die de artiesten zelf eisen. Luyken: In de tijd van Paul Acket en Lou van Rees, met artiesten als Paul Anka, was de verdeelsleutel nog zestig/veertig, maar vanaf de jaren tachtig ging het al naar tachtig/twintig, en tegenwoordig krijgen de artiesten standaard negentig procent. En bands van het kaliber Rolling Stones en Bruce Springsteen krijgen zelfs 95 procent, of zelfs 97.5 procent.
Het mag dan lijken dat Mojo Concerts een machtige monopolist is, in de praktijk zijn ze, wat de prijs van de kaartverkoop betreft, overgeleverd aan de eisen van de artiesten. Zo kost een kaartje voor Cher 49 euro. Luyken: Anders zeggen ze: dan komen we toch gewoon niet naar Nederland. De artiest is de baas. Wij zijn slechts een klein schakeltje.
Want de muzikanten, zeker de top-acts, hebben ontdekt dat het grote geld tegenwoordig vooral te verdienen is met live-optredens. Vroeger waren de concerten er om de fans eraan te herinneren vooral het nieuwste album te kopen. Luyken: Een live-concert was een cadeautje voor de fans.
Vooral met de terugloop van de cd-verkoop begrepen de muzikanten dat er op tournee veel geld te verdienen is. De cd-verkoop van een band als de Rolling Stones is allang niet meer indrukwekkend, maar een kaartje in Ahoy kostte vorig jaar 126 euro, voor een plekje op de eerste rang, dat wel. Alle concerten waren uitverkocht. Luyken: En dan zijn wij in Nederland nog aan de goedkope kant.
Berends van Paperclip bevestigt die lezing: Mojo heeft zich tegenover de artiesten en de zalen altijd netjes gedragen. Ze hebben altijd hun best gedaan om de entreeprijzen zo laag mogelijk te houden. Maar dat is nu aan het veranderen. Mojo moet zich aanpassen aan de omstandigheden die de nieuwe eigenaar hen opdringt. Dat is een club in Texas, Clear Channel, die alleen maar naar rendement kijkt en naar wat de aandeelhouders willen. Dus maakt Mojo wat prijzen betreft een inhaalslag.
Bouw van Fillin Da Gap: Mojo speelt het altijd achterbaks. Ze zullen nooit rechtstreeks naar mij toestappen. Ik moet altijd horen dat ze achter mijn rug naar mijn klanten of concurrenten of managers stappen, en die durfden dat nooit hardop te zeggen. Ik hoop dat dat nu verandert.
Interessant verhaal. Ik zal eraan denken als ik weer naar het podium sta te turen.
Snakeydonderdag 19 februari 2004 @ 12:45
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 12:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Interessant verhaal. Ik zal eraan denken als ik weer naar het podium sta te turen.


Kun je ajb de bron hiervan even vermelden?
Toffe_Ellendedonderdag 19 februari 2004 @ 12:47
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 12:45 schreef Snakey het volgende:

[..]

Kun je ajb de bron hiervan even vermelden?


Staat erbij..: GDP. Zal morgen wel in sommige kranten staan.
Snakeydonderdag 19 februari 2004 @ 13:04
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 12:47 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Staat erbij..: GDP. Zal morgen wel in sommige kranten staan.


Sorry, ik las eroverheen.
calvobbesdonderdag 19 februari 2004 @ 19:37
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 12:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:

Interessant verhaal. Ik zal eraan denken als ik weer naar het podium sta te turen.


Tja... Ik vraag me af wat er allemaal echt waar van is en niet is overdreven...

Ze hebben 2 concrete voorbeelden van concurenten die zeggen dat Mojo hun tegengewerkt heeft. Vind ik eerlijk gezegd niet zo indrukwekkend. Mojo heeft gewoon het geluk gehad (en nu dus de pech) dat ze 10 jaar terug al de eerste waren en niemand met ze mee is gegroeid zodat er meerdere boekingskantoren zijn ontstaan.

JaWidonderdag 19 februari 2004 @ 20:34
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 15:23 schreef lukas het volgende:

[..]

Ja, ik ook. En met terugwerkende kracht ook voor alle concerten waar ik al geweest ben

Toch goed dat ze dit doen, ik heb het idee dat kaartjes de laatste tijd alleen maar duurder aan het worden waren.


Ben het volledig met je eens
Grobbeldonderdag 19 februari 2004 @ 22:07
Verbaast me niks; ik heb al vaker gemerkt dat kleinere, niet door Mojo georganiseerde festivals het bijzonder lastig gemaakt wordt door Mojo bij hun pogingen om bepaalde bands te boeken.
Yodiumdonderdag 19 februari 2004 @ 22:18
Ik ben heel erg benieuwd hoe het afloopt!
Ik ben er iig voor dat er een concurent komt voor Mojo
Citroentjedonderdag 19 februari 2004 @ 22:41
Een concurrent voor Mojo zal een goede zaak zijn, helaas lijkt het me niet haalbaar om uit het niets tegen gigant Mojo op te boksen. Misschien een idee dat al die kleine organiseerders en promoters onder één naam gaan en via de lokale evenementen naamsbekendheid creeëren en groter worden. Wishful thinking...
BL_Henkiedonderdag 19 februari 2004 @ 22:55
quote:
Duncan Stuttenheim van dance-eventorganisator ID&T: We hebben in twaalf jaar tijd niet één act van een beetje naam kunnen krijgen. Het is altijd afgeblokt, afgeblokt, afgeblokt. Iedereen vist achter het net. Terwijl de artiesten zelf graag willen spelen op een dancefestival waar veertigduizend mensen komen.
Tja, de pot en de ketel. Mojo krijgt ook geen poot aan de grond bij dance evenementen waar ID&T een monopolie positie bekleedt.

Wanneer kunnen we een inval van de NMA verwachten bij ID&T?