FOK!forum / Televisie / Italiaanse Filmklassiekers
Sanveanwoensdag 18 februari 2004 @ 09:26
Welke Italiaanse klassieker is nu eigenlijk het mooist, en wat is de grootste Italiaanse regisseur volgens ons?

Mezelf heeft o.a. Novecento (Bertolucci), Il Vangelo Secondo Matteo (Pasolini) en veel van Fellini gezien, maar nog niets van Antonioni, Visconti, De Sica of Rossellinni.
De door mij opgenoemde films zijn trouwens de moeite waard, evenals het meeste van Fellini, zoals La Dolce Vita en La Strada.

Maar het kan zijn dat iemand eens tegen L'Avventura of een film van andere grootmeesters is gestuit. Iemand ideeen over films nog te kijken, of iemand die zijn ervaringen met de Italiaanse filmklassieker uit de doeken wil doen?

Rnejwoensdag 18 februari 2004 @ 09:29
het origineel van the italian job
Nappywoensdag 18 februari 2004 @ 09:34
Ben meer van de spagetti westerns
dolle_hondwoensdag 18 februari 2004 @ 09:42
als je een andere regisseur dan fellini de grootste noemt, zorgt Gorro persoonlijk voor een ban op FTR
De_Schaduwwoensdag 18 februari 2004 @ 09:50
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 09:42 schreef dolle_hond het volgende:
als je een andere regisseur dan fellini de grootste noemt, zorgt Gorro persoonlijk voor een ban op FTR
Felinni
Pietverdrietwoensdag 18 februari 2004 @ 09:56
Ik heb net Kaos gekocht van de broertjes Taviani. Heel mooi..
Gorrowoensdag 18 februari 2004 @ 09:59
Wat ik van Fellini gezien heb en vind is natuurlijk in dit topic terug te lezen: Federico Fellini - De Chaotische Fantast. Mijn favoriet van hem (en één van mijn favoriete films allertijden) is 8 1/2 (Otto e mezzo).

Van Michelangelo Antonioni heb inderdaad L'avventura gezien, maar om eerlijk te zijn vond ik die tegenvallen. Mooie beelden, dat zeker, maar ik vond hem saai en dat is me bij niet veel van de klassiekers tot nu toe gebeurd.

Van Vittorio de Sica heb ik Ladri di biciclette (misschien wel de bekendste film uit het Italiaanse neorealisme) en Umberto D. gezien. Beide sterke films, maar een echte liefhebber van het neorealisme zal ik nooit worden. La Strada en Notti di Cabiria vond ik ook de minste van de 5 Fellini's die ik gezien heb.

Van Robert Rossellini heb ik Roma, città aperta mogen aanschouwen. Die vond ik wat traag op gang komen, maar de tweede helft is erg sterk en zal ik niet gauw vergeten.

Van Bernardo Bertolucci heb ik nog Ultimo Tango a Parigi gezien, met Marlon Brando. Veel mooie scenes, maar een slechte samenhang in mijn ogen.

Op het gebied van Visconti en Pasolini ben ik helaas nog een maagd.

Van de meeste regisseurs heb ik hun grootste werken wel gezien. Deze zijn me allemaal goed bevallen, maar ik prefereer tog de Japanse cinema (Kurosawa, Ozu, Mizoguchi, Kobayashi) en de Franse cinema (Godard, Truffaut, Melville, Resnais, Clouzot) uit die tijd.

Gelukwoensdag 18 februari 2004 @ 10:04
La vita est bella (ofzo) mag je natuurlijk ook niet vergeten.
Niet zo oud, maar wel zo mooi.
De_Schaduwwoensdag 18 februari 2004 @ 10:10
Okee, ik ken wel wat Italiaanse films hoor Ik heb er diversen gezien in de loop der jaren op België 2 En de Nederlandse zenders, maar ik zou er niets over kunnen zeggen.
Italiaanse films lijken mij niet te kunnen boeien, en daardoor ben ik ze snel vergeten. Het enige dat een beetje is blijven hangen zijn La Strada en La Dolce Vita. En daarvan heb ik toch het meest met La Strada.
Edit: En ik herinner me wel nog wat Pasolini films, waaronder Salò o le 120 giornate di Sodoma.
Ik heb die op een vrij jonge leeftijd gezien en vond het toen nogal ziek. Ik ben benieuwd hoe ik het nu zou beleven.

[Dit bericht is gewijzigd door De_Schaduw op 18-02-2004 10:17]

dolle_hondwoensdag 18 februari 2004 @ 10:22
waarom hebben we nog niet Ettore Scola genoemd.

Hele interessante films gemaakt. Vooral Brutti, sporchi e cattivi vond ik geweldig. en una giornata particolare is ook veel gelauwerd (vind ik persoonlijk niet veel aan).

Sanveanwoensdag 18 februari 2004 @ 11:53
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 10:22 schreef dolle_hond het volgende:
waarom hebben we nog niet Ettore Scola genoemd.
Ja, heeft ook een paar klassiekers gemaakt. Kaos lijkt me inderdaad ook erg mooi, en je hebt nog een recentere "moderne klassieker" met Il Ladro di Bambini uit begin jaren negentig. Erg mooi, in de stijl van de oude neorealisten.
Sanveanwoensdag 18 februari 2004 @ 11:58
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 09:59 schreef Gorro het volgende:Van de meeste regisseurs heb ik hun grootste werken wel gezien. Deze zijn me allemaal goed bevallen, maar ik prefereer tog de Japanse cinema (Kurosawa, Ozu, Mizoguchi, Kobayashi) en de Franse cinema (Godard, Truffaut, Melville, Resnais, Clouzot) uit die tijd.
Wat prefereer je dan aan de Franse cinema, welke films?
Ik heb niet gelijk zin in die Franse films, Godard en Truffaut etcetera. Ik ben begonnen met Fellini, Tarkovsky en andere interessante toppers (Italiaans, Japans), en schuif vooral die Franse "meesters" voor me uit. Van Godard wat werk gezien, en dat beviel me niet gelijk in grote mate.
Ik wil best wat werk zien van regisseurs die ik als een soort "tweede garnituur" beschouw (bovengenoemden dus, en Rossellini, De Sica etc., toch van iets mindere kwaliteit dan Bergman, Fellini, Kurosawa schijnt), maar de echte behoefte is er niet gelijk.

Alleen Bresson en Cocteau zijn vooralsnog de moeite waard voor mij (maar het is maar wat je zoekt verder).

Gorrowoensdag 18 februari 2004 @ 12:49
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 11:58 schreef Sanvean het volgende:

[..]

Wat prefereer je dan aan de Franse cinema, welke films?


Ik vind de Nouvelle Vague stroming leuker/interessanter dan het Italiaans neorealisme, maar dat is maar net wat je zoekt in een film. Het neorealisme (begin periode van Fellini, De Sica, Rossellini) zijn, zoals de naam al zegt, realistische, vaak sentimentele verhalen. Nouvelle Vague daarentegen is veel uitdagender. Men speelt daarmee met "de wetten" en de mogelijkheden van het medium film. Achronologische vertellingen, verschillende genres in één film gooien en kijken wat eruit komt en dat soort dingen. Dat vind ik persoonlijk veel leuker om te kijken en blijft me ook beter bij over het algemeen, dan het zoveelste (realistische) verhaal, hoe mooi ook. Elke keer is het weer een verrassing wat je voorgeschoteld krijgt. Van Godard vind ik Vivre sa vie: Film en douze tableaux en A Bout de souffle het best wat ik ervan gezien heb. Hiroshima mon amour van Resnair en Les quatre cents coups van Truffaut zijn ook erg goed, maar net als bij de Italianen heb ik bijna alleen nog maar de films die als het belangrijkste aangegeven zijn gezien.
Sanveanwoensdag 18 februari 2004 @ 13:14
Vivre sa Vie ooit gezien, maar wel via de Duitser. Moeilijk te volgen dus.

Die films van Godard zijn denk ik eerder "interesant" als "erg goed", als ik de meningen zo eens overzie bij de betere filmfan.
Wat me wel interessant lijkt, is zijn "essayistische" manier van filmen: laten zien wat er gebeurd in een stad, met bepaalde mensen, etcetera. Godard wordt vooral genoemd als een essayistisch filmer, op zoek naar sociologische, antropologische verschijnselen.

Twee tips trouwens:
Chris Marker - wordt een van de belangrijkste Franse filmmakers van afg. eeuw genoemd. Niet bekend bij het grote publiek, omdat hij vooral korte films en documentaires heeft gemaakt. Ook zo'n pure essayist/ intellectueel. Erg interessant, hij houdt zich bezig met filosofische vraagstukken, tijd en ruimte, science fiction en veel andere zaken.
Bekendste/ beste werken: La jetee & Sans Soleil Het eerste is een kort cult-sf-filmpje en het tweede een wervelend filmessay over van alles en heel veel nog wat. Zeker te proberen. Hij heeft trouwens ook een uitstekende docu gemaakt over Tarkovsky:
Une Journee d'Andrei Arsenevich

Andere tip:
de Belgische regisseuse Chantal Akerman wordt vaak genoemd als een soort "essayistische filmmaakster". Minder bekend, en waarsch. ook geen echte topregisseur, maar haar films lijken me ook wel het proberen waard. Erg scherp, uitdagend, schijnt. Maar haar films zijn moeilijk te vinden.

[Dit bericht is gewijzigd door Sanvean op 18-02-2004 13:27]

Fabulousbakerboywoensdag 18 februari 2004 @ 13:24
Mijn lijstje:

Federico Fellini

Amarcord (1973)
Le Notti di Cabiria (1957) (erg goed filmjaar trouwens)
Otto e Mezzo (8 1/2) (1963)
La Dolca Vita (1960)
La Strada (1954)
Satyricon (1969)
Roma (1972)
Giulietta Degli Spiriti (1965)
E la Nave Va (1983)
I Vitelloni (1953)

Ook zag ik nog.....

Boccaccio '70 (1962)

Samenwerking van 4 regisseurs, elke met een eigen episode.
(Federico Fellini, Luchino Visconti, Vittorio De Sica en de vrij onbekende Mario Monicelli)
Vrouwelijke cast is ook om van te watertanden (Sophia Loren, Anita Ekberg en Romy Schneider).

Pier Paolo Pasolini

Il Vangelo Secondo Matteo (1964)
Salo O Le 120 Giornate Di Sodoma (1975)
Uccellacci e Uccellini (1966)
Edipo Re (1967)
Teorema (1968)
Mamma Roma (1962)
Accattone (1961)
Il Decameron (1970)

Luchino Visconti

Rocco e i Suoi Fratelli (1960)
La Terra Trema: Episodio del Mare (1948)
La Caduta degli Dei (1969)
Ossessione (1943)

Vittorio De Sica

Ladri di Biciclette (1948)

Marco Ferreri

Dillinger e Morto (1969)

Roberto Rossellini

Roma, Citta Aperta (1945)

Ettore Scola

Una Giornata Particolare (1977)
Brutti, Sporchi e Cattivi (1976)

Michelangelo Antonioni

L' Avventura (1960) (inderdaad een tegenvaller)

Bernardo Bertolucci

Ultimo Tango a Parigi (1972) (ook niet best eigenlijk)

Verder heb ik ook nog werk van Leone gezien en de Don Camillo reeks met Fernandel.........

Fellini blijft mijn favoriete Italiaanse regisseur......

Absolute meesterwerken:

Amarcord
Le Notti Di Cabiria
Rocco e i Suoi Fratelli
Il Vangelo Secondo Matteo

Aanstormende meesterwerken:

Otto e Mezzo
La Dolca Vita

( ik heb het idee dat ik dubbelop aan het posten ben..... ik vermoed dat ik de topicstarter van een andere site ken, maar weet 't niet zeker)

[Dit bericht is gewijzigd door Fabulousbakerboy op 18-02-2004 13:48]

Sanveanwoensdag 18 februari 2004 @ 13:31
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 13:24 schreef Fabulousbakerboy het volgende:Aanstormende meesterwerken:
Otto e Mezzo
La Dolca Vita

Jezusmina, zijn ze al veertig jaar bezig aan te stormen?
Dan zal het er wel nooit meer van komen, denk ik.
Fabulousbakerboywoensdag 18 februari 2004 @ 13:36
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 13:31 schreef Sanvean het volgende:

[..]

Jezusmina, zijn ze al veertig jaar bezig aan te stormen?
Dan zal het er wel nooit meer van komen, denk ik.


Ik moet ze gewoon nog een keer herzien.
(ik heb ze op dvd)
Maar jij bent elders niet vernoemd naar een dwerg of zo?
Posdnouswoensdag 18 februari 2004 @ 13:37
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 13:24 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
( ik heb het idee dat ik dubbelop aan het posten ben..... ik vermoed dat ik de topicstarter van een andere site ken, maar weet 't niet zeker)

Ontopic:

Naast de voor de hand liggende Fellini's, Visconti's, Antonioni's, Pasolini's en Rosselini's zou je kunnen kijken naar Elio Petri, Pietro Germi, Scola inderdaad, Ermanno Olmi, Dino Risi, De Sica.

Smotswoensdag 18 februari 2004 @ 15:16
Professione: reporter van Antonioni is ook best cool.
Sanveanwoensdag 18 februari 2004 @ 16:21
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 13:37 schreef Posdnous het volgende:
Ermanno Olmi
Hee, interessant. Als ik eens de hand kon leggen op een Olmi... (wat er niet in zit)
Sanveanwoensdag 18 februari 2004 @ 16:24
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 13:36 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
Ik moet ze gewoon nog een keer herzien.
(ik heb ze op dvd)
Maar jij bent elders niet vernoemd naar een dwerg of zo?
Hee, een wat?, ben altijd mezelf hoor.

[Dit bericht is gewijzigd door Sanvean op 18-02-2004 16:31]

BTMwoensdag 18 februari 2004 @ 17:13
Van Luchino Visconti zijn wat mij betreft vooral Morte a Venezia en Il Gattopardo niet te missen. Visconti is wel een - bijna decadentistische - estheet van de hoogste orde; zijn films verliezen soms aan zeggingskracht omdat hij zo verliefd is op delicaat-mooie plaatjes. La Caduta degli Dei is eigenlijk een vreselijke draak, zó melodramatisch. En het melodramatisch lange Ludwig II, daar wil ik me eigenlijk niet aan wagen, ben bang dat ik me dan toch echt ga vervelen.