Succes met je opdracht
quote:In hoeverre werd dat gecombineerd met ERP? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat mensen relaties op elkaar afgestemd kunnen worden.
Op dinsdag 17 februari 2004 14:31 schreef frenkb het volgende:
Ik ben ooit bezig geweest om dit bij een bedrijf te implementeren.
quote:hoor je achteraf dan ook of die invoeringen succesvol waren of niet? ben wel benieuwd naar de resultaten van de invoering namelijk.
Op dinsdag 17 februari 2004 14:41 schreef anarchitect het volgende:
Ik doe nu een jaar of vier niets anders dan CRM implementaties en het enige dat er gebeurt is dat er, eventueel, met een ERP systeem wordt geintegreerd. Maar dat is dan een project op zich.
quote:Mja, definieer 'succesvol'. De vuile was wordt, ook intern, niet snel buiten gehangen. De integratie werkt natuurlijk wel gewoon (in technische zin) maar of ze ook de business doelstellingen gehaald hebben, dat is erg moeilijk te meten...
Op dinsdag 17 februari 2004 14:51 schreef TheSeeker_NL het volgende:[..]
hoor je achteraf dan ook of die invoeringen succesvol waren of niet? ben wel benieuwd naar de resultaten van de invoering namelijk.
quote:en merk je dat er een stijgende vraag is naar crm's of juist niet? kan je dat eventueel ook nog verklaren?
Op dinsdag 17 februari 2004 14:55 schreef anarchitect het volgende:[..]
Mja, definieer 'succesvol'. De vuile was wordt, ook intern, niet snel buiten gehangen. De integratie werkt natuurlijk wel gewoon (in technische zin) maar of ze ook de business doelstellingen gehaald hebben, dat is erg moeilijk te meten...
kijk eens voor de CRM index van cap gemini.
Cap Gemini Ernst & Young heeft in samenwerking met Gartner Group de CRM-index ontwikkeld. De index is het eerste serieuze instrument dat organisaties inzicht geeft in hun CRM-vaardigheden, afgezet tegen die van een selectie van toonaangevende organisaties. Daarmee voorziet de CRM-index in een behoefte bij bedrijven waarin tot op heden niet werd voorzien.
http://www.capgemini.nl/campagnes/crmscan/crmscan.htm
http://www.capgemini.nl/resources/cgey_crm_zorgverzekeraars_2003.pdf
http://www.capgemini.nl/diensten/bpo/crm.htm
ps: zoek op case studies m.b.t. CRM
quote:Ligt aan het segment waar de org. zijn core business tot uitvoering brengt. het is de bedoeling dat een betere concurentiepositie behaald kan worden door CRM goed te voeren.
Op dinsdag 17 februari 2004 15:04 schreef TheSeeker_NL het volgende:[..]
en merk je dat er een stijgende vraag is naar crm's of juist niet? kan je dat eventueel ook nog verklaren?
quote:Ik werk voor een bedrijf dat zijn eigen produkt als zijnde een "eCRM" oplossing pobeert te verkopen en te implementeren en ik moet zeggen... het is voornamelijk gebakken lucht tot nu toe...
Op dinsdag 17 februari 2004 15:10 schreef joeplemmens het volgende:
valkuilen crm implementatie:
1. Zorg dat de cultuur van het bedrijf er aan toe is. De aanstaande gebruikers moeten informatie willen delen.
2. Een ander systeem gebruiken betekent verandering van werkwijze. En veranderen doen de meesten van ons niet graag. Hoezeer zijn we niet gehecht aan onze oude vertrouwde werkwijze. Een tikje inefficiënt misschien, maar we werken al jaren zo. Onderken dit op tijd!
3. CRM is geen IT-project. Aandacht voor "Change Management" is onontbeerlijk.
4. Een CRM project is ook geen ERP project. CRM gaat over marketing en verkoop en is dus veel abstracter van aard dan productieprocessen.
5. Gun jezelf voldoende tijd voor de implementatie. Bedrijven staan onder hoogspanning. Een CRM-project doen we er dus even tussendoor. Dat werkt niet. Als je voor CRM kiest, kies je voor een relatief langdurig proces van veranderen, wat een keer zijn vruchten gaat afwerpen. Heb je die tijd niet dan kun je beter kiezen voor een andere aanpak.
6. CRM-systemen veroorzaken vaak een enorme ballast voor de verkoopstaf, zonder dat er in eerste instantie voordelen tegenover staan. Daardoor kan er een afkeer van dit soort systemen ontstaan. Probeer draagvlak en rust te creëren door zo veel mogelijk uitleg te geven.
Om CRM op zich te kunnen implementeren is volgens mij je computersysteem niet het belanrgijkste. De CRM leer kan goed gebruik maken van systemen op maat, maar met een beetje passen en meten moeten een hoop bedrijven ook uit de voeten kunnen met minder, naar mijn idee.
Eerst kijken wat je qua CRM activiteiten wel of niet overneemt. Dan kun je gaan kijken wat je qua systeem nodig hebt.
begin met een bedrijf, en ik geef een situatieschets. Het bedrijf zit te twijvelen of zij een CRM moeten invoeren. Om erachter te komen of dit wel zo slim is heb ik alle leerlingen in groepen onder verdeeld en deze allemaal een afdeling gegeven, zo heb je dus een groepje inkoop, verkoop etc.
ze moeten allemaal kijken welke vereiste de CRM moet hebben voor hun afdeling, en dan maken we 1 lijst met vereisde voor het CRM systeem.
de bedoeling is dan dat ik met een long list kom van potentiele CRM systemen, maar ik weet echt bij god niet waar ik die vandaan moet halen. Ik zoek dus gewoon kant en klare CRM systeems die gemaakt zijn voor specifieke situaties, maakt niet uit of ze goed of slecht zijn voor het bedrijf dat ik kies, de bedoeling is dat we uit de long list een aantal goede halen en er een short list van gaan maken.
dus weet iemand van jullie een site waar ik wat omschrijvingen van zulke CRM systeems kan halen?
bvd.
quote:Nou je wilt dus gebruik maken van "proven technologie" dwz. bestaande pakketten.
Op woensdag 18 februari 2004 16:04 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Ok ik heb de les nu beter uitgewerkt:begin met een bedrijf, en ik geef een situatieschets. Het bedrijf zit te twijvelen of zij een CRM moeten invoeren. Om erachter te komen of dit wel zo slim is heb ik alle leerlingen in groepen onder verdeeld en deze allemaal een afdeling gegeven, zo heb je dus een groepje inkoop, verkoop etc.
ze moeten allemaal kijken welke vereiste de CRM moet hebben voor hun afdeling, en dan maken we 1 lijst met vereisde voor het CRM systeem.
de bedoeling is dan dat ik met een long list kom van potentiele CRM systemen, maar ik weet echt bij god niet waar ik die vandaan moet halen. Ik zoek dus gewoon kant en klare CRM systeems die gemaakt zijn voor specifieke situaties, maakt niet uit of ze goed of slecht zijn voor het bedrijf dat ik kies, de bedoeling is dat we uit de long list een aantal goede halen en er een short list van gaan maken.
dus weet iemand van jullie een site waar ik wat omschrijvingen van zulke CRM systeems kan halen?
bvd.
TIP: Probeer na de longlist zoveel mogelijk eisen naar de wensen kant over te hevelen (eisen/wense analyse) dit om het alg. draagvlak te behouden in de organisatie.... Als iedereen (de fictieve medewerkers)eisen hebben en zich daarop vast pint zal het draagvlak bij sommigen personen wegvallen dus kan het implementatietraject falen.
ik zal eens kijken naar een lijst....
vervolgens zou ik die longlist gaan toetsen op die eisen... (na wensen weg te laten...) elke eis geef je een waarde (bijv. 1 t/m 5 voor mate belangrijkheid) en toets deze eisen met de lijst van bestaande pakketten.
Dan ontstaat er een winnaar, of niet.... indien niet kan men overgaan op ontwikkeling van een crm systeem... 2 methodes voor systeemontwikkeling bijv. RAD of SDM (Cap gemini)
[Dit bericht is gewijzigd door joeplemmens op 18-02-2004 16:51]
quote:bedankt voor deze info! goed bezig
Op woensdag 18 februari 2004 16:38 schreef joeplemmens het volgende:[..]
Nou je wilt dus gebruik maken van "proven technologie" dwz. bestaande pakketten.
TIP: Probeer na de longlist zoveel mogelijk eisen naar de wensen kant over te hevelen (eisen/wense analyse) dit om het alg. draagvlak te behouden in de organisatie.... Als iedereen (de fictieve medewerkers)eisen hebben en zich daarop vast pint zal het draagvlak bij sommigen personen wegvallen dus kan het implementatietraject falen.
vervolgens zou ik die longlist gaan toetsen op die eisen... (na wensen weg te laten...) elke eis geef je een waarde (bijv. 1 t/m 5 voor mate belangrijkheid) en toets deze eisen met de lijst van bestaande pakketten.Dan ontstaat er een winnaar, of niet.... indien niet kan men overgaan op ontwikkeling van een crm systeem... 2 methodes voor systeemontwikkeling bijv. RAD of SDM (Cap gemini)
[Dit bericht is gewijzigd door TheSeeker_NL op 18-02-2004 19:09]
quote:is het nog gelukt?
Op woensdag 18 februari 2004 16:38 schreef joeplemmens het volgende:[..]
quote:Nou ik ben er nog mee bezig....
Op donderdag 19 februari 2004 11:41 schreef TheSeeker_NL het volgende:[..]
is het nog gelukt?
ik heb wel een lijst maar geen urls:
4CIS InfoBase
ACCPAC CRM
ACT
AFAS Profit CRM
AIMS
Amyyon Advance
Appenta
Archie
Brio Performance Suite
Business Base versie 10.2
Business Net
Center 1 CRM
ClientProof & Clientele.NET
Commence RM
ComPac
Covide
Customer Marketing Suite
Dobrinet CONTACT®
E.piphany E.6
ELAN Windows
Enterprise Relationship Management (ERM)
E-synergy / E-CRM
GoldMine Business Contact Manager
iBaanCRM
INTRAC-CRM
INTRAC-CRM Enterprise
Jeeves CRM
KB-Aladin
KB-relatie
KIM - Customer Care Software
KODE - Knowledge On Demand
Lexter.crm
Lift Totaal