abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17253140
Ik kijk naar Opsporing Verzocht. Nu zie ik bijvoorbeeld de overval op een tankstation, door een man die A op camera is vastgelegd en bij voor zijn overval nog sigaretten en een drankje heeft afgerekend.

Is het niet zo dat deze man daarbij vingerafdrukken moet hebben achtergelaten op de schappen die hij heeft aangeraakt en op het geld waarmee hij heeft afgerekend. Wellicht zelfs op de toonbank?

Is het niet zo dat deze man DNA heeft achtergelaten op zijn blikje of flesje drinken dat hij misschien wel iets verderop in een prullenbak heeft gegooid?

Doet de politie geen forensisch onderzoek meer?

Kijk, ik ben me er natuurlijk van bewust dat deze man niet bekend is bij de politie. (Hoewel, lijkt me toch onwaarschijnlijk, je overvalt niet zomaar uit het niets een tankstation, maar goed). Maar ik telkens van deze zaken. Mannen die telefoonkaarten hebben gestolen. Een jongetje dat misbruikt is en achtergelaten is in een beek. Er moeten toch meer sporen zijn die naar de dader leiden?!

Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_17253201
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 13:39 schreef JohnDDD het volgende:
Er moeten toch meer sporen zijn die naar de dader leiden?!
lijkt mij ook, maar ik weet niet hoe het zit
pi_17253242
de politie in nederland heeft als hoofddoel koffie dinken en makkelijk geld verdienen met flits apparaten.
imo zijn ze nooit echt bezig om op een dergelijke constructieve manier misdaad in kaart te brengen
Tenzij het natuurlijk gaat om een overval bij invloedrijke mensen

[Dit bericht is gewijzigd door RodaR op 17-02-2004 13:45]

1-2-3
pi_17253247
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 13:41 schreef stame het volgende:

[..]

lijkt mij ook, maar ik weet niet hoe het zit

te duur en te weinig man om bij elke misdaad forensisch onderzoek te gaan doen
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_17253265
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 13:43 schreef RodaR het volgende:
de politie in nederland heeft als hoofddoel koffie dinken en makkelijk geld verdienen met flits apparaten.
imo zijn ze nooit echt bezig om op een dergelijke constructieve manier misdaad in kaart te brengen
Misschien verwar je de verkeerspolitie met de recherche. Geeft niks hoor.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 13:49:13 #6
17820 SONIC
Verstand op 0 !
pi_17253408
Is in Nederland een idd geldkwestie. Er is gewoon geen genoeg resouces en mankracht om op grote schaal forensisch onderzoek te doen. Wat niet wil zeggen dat het helemaal niet gebeurt. Kijk bijv. naar het onderzoek naar het meisje van Nulde. Alleen, voor het onderzoek dat bijv. in Amerika gedaan wordt bij overvallen en zware delicten is veel meer geld beschikbaar.
Niet drukken ! Ik heb zoveel schijt aan je dat ik stront tekort kom !
Have you ever heard of the term... 'Fuck Buddy?'
pi_17253432
ik verwar niks..
op mijn werk 2 maal ingebroken, duidelijke braaksporen, rechercheur komt lang...
paar maanden later zitten we er nog op te wachten
en als je wil heb ik nog een paar voorbeelden...

[Dit bericht is gewijzigd door RodaR op 17-02-2004 13:51]

1-2-3
  FOK!fotograaf dinsdag 17 februari 2004 @ 13:50:35 #8
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_17253433
Afdrukken nemen op zeer publieke plaatsten (bijvoorbeeld de balie van een tankstation) is zeer moeilijk, door de vele aanwezige vingerafdrukken.

Verder zou het zo kunnen zijn dat er afdrukken gevonden en genomen zijn, maar die niet voorkomen in de database en zo alleen als controle middel en niet als opsporingsmiddel gebruikt kunnen worden!

pi_17253452
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 13:50 schreef RodaR het volgende:
ik verwar niks..
op mijn werk 2 maal ingebroken, duidelijke braaksporen, rechercheur komt lang...
paar maanden later zitten we er nog op te wachten
en als je wil heb ik nog een paar voorbeelden...
En dat is te danken aan de verkeerspolitie?
pi_17253468
Maar is het echt zo dat er bij overvallen en inbraken geen forensisch onderzoek wordt gedaan omdat daaar te weinig geld voor is?
pi_17253495
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 13:51 schreef suimasen het volgende:

[..]

En dat is te danken aan de verkeerspolitie?

je zit zeker zelf bij de politie ?

geeft niks, iedereen heeft een tekortkoming.

1-2-3
pi_17253506
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 13:53 schreef RodaR het volgende:

[..]

je zit zeker zelf bij de politie ?

geeft niks, iedereen heeft een tekortkoming.

Nee hoor. Maar jij wil gewoon ff je stoere barpraat kwijt. En daar gaat dit topic niet over.
pi_17253522
Toen bij mijn ex werd ingebroken, kwamen ze wel langs met hun kwastkitje.

Een toonbank oid is bijna niet te onderzoeken op vingerafdrukken omdat heel veel mensen daar hun handen op hebben gelegd en er dus tientallen, zoniet honderden vingerafdrukken opstaan.

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_17253547
Vingerafdrukken worden bijna altijd genomen, of er moet geen aanleiding toe zijn. Hoe spannend een serie als CSI ook is natuurlijk, een uitgebreid forensisch onderzoek is niet altijd nodig en ook nog eens erg duur en tijdrovend.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 13:57:15 #15
76212 Mr.Pie
De nieuwe Joepie!
pi_17253596
En een kwestie van efficient werken ben ik bang, verleden jaar is hier snachts een poging gedaan in te breken dmv gaat door raamkozijn boren om de klemmen omhoog te schuiven.
Na een uur op het bureau te hebben gezeten voor de aangifte, mocht het raam gewoon gefixed worden zonder dat er ooit een agent is komen kijken.
Gaat een dag of 10 later op zondagochtend de bel, technische recherche, ze hadden de nacht twee figuren aangehouden die op dezelfde wijze in probeerden te breken als bij ons was geprobeerd, ja toen zat er inmiddels al een ander raam in, dus beeeeeetje laat voor wat vingerafdrukken. (voorzover die na 10 dagen sowieso niet weggevaagd zijn door regen)
pi_17253638
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 13:53 schreef suimasen het volgende:

[..]

Nee hoor. Maar jij wil gewoon ff je stoere barpraat kwijt. En daar gaat dit topic niet over.

jij bent ergens naar opzoek.. jammer.
ik geef mijn mening en onderbouw hem desgevraagd.
1-2-3
  dinsdag 17 februari 2004 @ 13:59:36 #17
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_17253654
Toen men bij mij op het werk ingebroken had, kwam er ook een kerel met een kwastje en een koffertje langs. Het is alleen niet zo spectaculair als op tv.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 14:02:51 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17253744
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 13:39 schreef JohnDDD het volgende:
Is het niet zo dat deze man DNA heeft achtergelaten op zijn blikje of flesje drinken dat hij misschien wel iets verderop in een prullenbak heeft gegooid?
Het aantal DNA-profielen in de DNA-databank is beperkt, en bevat alleen DNA van zware criminelen.
pi_17254064
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 14:02 schreef freako het volgende:

[..]

Het aantal DNA-profielen in de DNA-databank is beperkt, en bevat
alleen DNA van zware criminelen.

Daar kunnen ze dus een einde aanmaken door meer onderzoek te doen!
  dinsdag 17 februari 2004 @ 17:00:38 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17259087
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 14:16 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Daar kunnen ze dus een einde aanmaken door meer onderzoek te doen!

Neuh, want de gemiddelde inbreker of overvaller hoeft volgens mij geen DNA af te staan voor de databank. Bovendien is er een grote kans dat deze man nog niet eerder met justitie in aanraking is geweest. Dan is er zeker geen DNA-profiel aanwezig. In dit soort zaken is een beveiligingscamera veel beter bewijs dan een DNA-profiel, dus loont het zeker om de beelden op Opsporing Verzocht te laten zien. Bovendien zullen bekende overvallers wel herkend worden door de politie. Bij Opsporing Verzocht verschijnen alleen de zaken die niet zonder het publiek opgelost kunnen worden.

[Dit bericht is gewijzigd door freako op 17-02-2004 17:02]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')