de_priester | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:18 |
als je de drie zijden van een driehoek hebt maar geen hoeken Hoe bereken je die hoeken dan ook alweer? kom er met cos en sin regel niet uit | |
apophis4u | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:21 |
tangens, sinus en cosinus zijn gebaseerd op een 3hoek waar in elk geval een rechte hoek in zit. Je kan hiervoor een hoogtelijn vanuit 1 punt bepalen, maar dan moet je wel enige informatie daarbij hebben. Ezelsbruggetje bij de 3 was: toa, cas en sos -> Dan 2nd tan, cos of sin en je hebt de hoek desbetreffende hoek. -edit- [Dit bericht is gewijzigd door apophis4u op 17-02-2004 12:26] | |
DaFan | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:22 |
Overstaande zijde / schuine zijde = sin [hoek] (ook wel bekend als SOS) Aanliggende zijde / schuine zijde = cos [hoek] | |
Druppel | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:22 |
Teken hem is uit en voer de regel soscastoa daarop uit. | |
alki | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:23 |
bij een driehoek van 90 graden kun je de stelling van Pythagoras toepassen. Weet je niet hoe deze werkt ? dan heb je echt nooit opgelet | |
DaFan | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:24 |
quote:Dat heeft niks met hoeken te maken. | |
MetalBat | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:24 |
SOS CAS TOA m.a.w. om de hoek te berekenen heb je de lengte van de 2 zijden nodig. Sinus: verhouding tussen overliggende en schuine zijde Cosinus: verhouding tussen aanliggende en schuine zijde Tangens: verhouding tussen overliggende en aanliggende zijde. Heb je hier iets aan? | |
apophis4u | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:25 |
quote:ohja, is alweer ff geleden... was idd SOS -> zal m ff corrigeren ![]() | |
de_priester | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:25 |
ja hij heb dus geen rechte hoek. das dus makkelijk. hij is zeg maar net niet gelijkbenig. | |
Druppel | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:26 |
quote:Volgens mij heb je 2 gegevens nodig. Deze hoeven niet persee een zijde te zijn. ![]() | |
DaFan | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:26 |
quote:Het staat al 3x aangegeven. ![]() | |
NYJETS147 | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:28 |
Maar je kunt er vast wel een rechte hoek inprutsen en daarmee de rest berekenen. | |
whizzer2250 | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:28 |
quote:Wie heeft er nou niet opgelet? Pythagoras is er om de schuine zijde de berekenen..... ![]() | |
Ender_W | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:30 |
quote:onzin, als je de schuine en een rechte zijde weet kan je hem ook gebruiken..... | |
apophis4u | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:30 |
quote:Een hoogtelijn trekken. Je hebt de 3 zijden, en volgens mij is het dan wel mogelijk. Voor de verhouding van de basislijn waar de hoogtelijn de basis deelt, moet je 2 functies opstellen (denk ik), omdat je dus met 2 variabelen werkt. a12 + b2 = schuine zijde 12 volgens mij kan ik het nog een beetje | |
Druppel | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:30 |
quote:Jij dus. Met de pythagoras kan je namelijk mee dan alleen de schuine zeide te berekenen. En deze stelling gaat alleen op als er in de 3hoek een hoek van 90 graden tussen zit. | |
Sufferdt | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:32 |
quote:Dit is meer dan 10 jaar geleden, maar volgens mij moet het de cosinusregel zijn. Uit mijn hoofd: a2 = b2 + c2 -2*b*c*cos(alfa) | |
de_priester | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:33 |
lukt wel zo denk ik ![]() | |
a3aan | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:34 |
Tsja je kan idd wel een lijn trekken en daarmee gaan rekenen, maar die moet je dan eerst opmeten en das niet zo netjes. In een driehoek zonder rechte hoek moet je gebruik maken van de sinus-regel of de cosinus-regel Maar deze zijn uit mijn geheugen weggevaagd, moet je ff op googlen. edit: dankzij sufferdt begint ie weer terug te komen [Dit bericht is gewijzigd door a3aan op 17-02-2004 12:35] | |
DaFan | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:35 |
Volgens mij moet je deze regel gebruiken, want dat SOSCASTOA verhaal gaat ook niet op: a^2 = b^2 + c^2 - 2bc cos A b^2 = a^2 + c^2 - 2ac cos B c2 = a^2 + b2 - 2abcos C SOSCASTOA is alleen voor driehoeken met rechte hoeken. | |
Druppel | dinsdag 17 februari 2004 @ 12:47 |
quote:Dank dat wou ik ook even weten. Gr |