Wanneer is ER dan wel een bijwoordelijke bepaling van plaats? Heeft iemand hier een voorbeeld van? Ik vind het voorbeeld ietwat onduidelijk.
In een zin als 'ik wil er bij horen' heeft heeft ER volgens mij de functie
van DAAR, en is het dan wel 'ik wil er bijhoren?'.
'er' is namelijk volgens mij geen bestaand nederlands woord, maar word wel gebruikt in de gesproken taal.
quote:Ja. Er is daarvan afgeleid inderdaad. Maar het behoort wel degelijk tot de geschreven taal.
Op maandag 16 februari 2004 18:15 schreef TheLonelyOne het volgende:
Is 'erbij horen' niet afgeleid van 'daar bij horen' (d'r bij horen; erbij horen)??'er' is namelijk volgens mij geen bestaand nederlands woord, maar word wel gebruikt in de gesproken taal.
Volgens bovenstaand stukje is het dus 'erbij horen', omdat er hier geen bepaling van plaats is.
Daarom is mijn vraag: wanneer is 'er' dan wel een bepaling van plaats.
[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 16-02-2004 20:24]
Het hangt ook van de betekenis van het werkwoord af. Een werkwoord en voorzetsel aan elkaar kan iets anders betekenen dan beide los. Bijvoorbeeld inzitten en in zitten.
Of neem doorgaan in de betekenis van verder gaan, blijven doen. Als iemand hard door blijft fietsen in een tunnel , zou je dus kunnen zeggen:
Hij blijft eronder doorgaan.
Als iemand echter maar steeds gebukt blijft gaan onder een groot verdriet of iets dergelijks, kun je zeggen:
Hij blijft eronderdoor gaan.
Zie ook: http://www.onzetaal.nl/advies/ervanuit.html
Bijwoordelijke bepalingen van plaats gaan me helaas boven de pet.
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 10:29 schreef Petra76 het volgende:
Hmm ik heb nog een vak gehad van Jan Renkema waar we dit soort ongein uit ons hoofd moesten leren...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |