Pizza_Shooter | maandag 16 februari 2004 @ 16:15 |
Straatraces Het is acht uur s avonds. Op een slecht verlicht industrieterrein verstoort het geluid van ronkende motoren de ijzige stilte. In de verte doemt een groep van ongeveer 12 autos op. Auto is overigens een groot woord voor deze rijdende bakken met verlaagde wielbasis, felle neonlampen en spoilers die er niet alleen maar voor de aërodynamica op zitten. De bestuurders zijn voornamelijk mannen van een jaar of 20 met stoere petjes op en gouden halskettingen om. Nadat één van de organisatoren het startsein heeft gegeven scheuren de autos er van door. Met gierende banden vliegt de koploper alweer de eerste bocht om. De grote massa toegestroomde bewonderaars kijkt ademloos toe. Deze groep racers ziet zelf nog niet in dat zij erg gevaarlijk bezig zijn en ook anderen in groot gevaar kunnen brengen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er zo nu en dan gewonden of zelfs doden bij vallen. Het Openbaar Ministerie moet een zero-tolerance beleid voeren. Bij het op heterdaad betrappen zou de politie het rijbewijs moeten invorderen of zelfs de auto in beslag moeten nemen. Verder zijn preventieve maatregelen gewenst. Zoals het opvallend aanwezig zijn van kenteken-noterende politieagenten en bijvoorbeeld het opwerpen van barricades. Bij wijze van proef stuurde de gemeente Roermond bijvoorbeeld al preekbrieven naar ouders van straatracers. De overheid moet verder het organiseren van legale straatraces stimuleren. Het voordeel van legale races boven illegale races is voornamelijk de veiligheid. Niet alleen van de racers zelf, maar ook van de omstanders. Zo was het bij illegale straatraces niet ongebruikelijk dat een onoplettende voorbijganger van de sokken werd gereden. Bij legale races zit het publiek op een tribune en kan er in principe niets mis gaan. Verder wordt er bij het organiseren van legale races gelet op de locatie, zodat er niet tot nauwelijks last is van geluidsoverlast. In het Duitse Bitburg zijn er bijvoorbeeld al proeven gedaan met legale straatraces. Daar werden de straatraces gehouden op een voormalige vliegbasis. Ook in Nederland wordt er al legaal geraced. Zo worden er in Drachten legale straatraces georganiseerd. De bedoeling is dat zij deel uit gaan maken van een officiële straatrace-competitie. Deze competitie heet Streetpower Series en het is de bedoeling dat men elke twee weken ergens in het land kan racen. Zo wordt gehoopt dat de TT-baan in Assen en het circuit van Zandvoort daarvoor gebruikt kan worden. Er zal altijd nog wel een die-hard kern overblijven die nooit aan legale races mee zullen doen en illegaal blijven racen. Deze lui slaan de mogelijkheid om legaal en veilig te racen op circuits bewust af en moeten dan ook hard aangepakt worden. Het gros van de racers gaat voor de legale races kiezen en voorkomt daarmee een hoop narigheid. Zo is het de bedoeling dat de Streetpower Series binnen afzienbare tijd minstens 60% van de racers uit de illegaliteit haalt en veilig, op goed geasfalteerde circuits, laat racen. Het beleid dat de overheid nu voert moet aangescherpt worden. Boetes moeten worden verhoogd, voertuigen moeten ingevorderd worden en bij ernstige overtredingen moeten er zelfs arrestaties verricht worden. Massale inzet van de plaatselijke politie bij een eventuele illegale race is gewenst. Verder moet er een goed alternatief voor de racers komen, namelijk het legaal racen op een circuit. Zo stimuleert de overheid een legale straatrace-competitie waarin de racers elke twee weken ergens in Nederland kunnen racen. In de nabije toekomst worden ook aan races in België en Duitsland gedacht. Het aantal illegale straatraces zal in de nabije toekomst drastisch verminderen. | |
ikbengeweldig | maandag 16 februari 2004 @ 16:19 |
Waar wil je heen met dit topic? | |
Pizza_Shooter | maandag 16 februari 2004 @ 16:20 |
quote:Discussie over bovengenoemde stelling. | |
_GdR_ | maandag 16 februari 2004 @ 16:25 |
quote:ja dan mag je naar legale 'street'-races gaan. maar bij de ingang van de paddock staat er fijn politie met een decibel meter en elke auto die teveel herrie maakt. (99% dus) krijgt een uitnodiging om hun auto opnieuw te laten keuren dor het rdw. prijs kaartje: 300+ euro dus ze proberen het legaal te houden maar de auto's mogen geen andere uitlaat of iets dergelijks. | |
P4tricK | maandag 16 februari 2004 @ 16:26 |
Niet helemaal gelezen, maar ik vind dat t wel legaal moet worden. Ik heb pas nog gehoord over een fataal ongeluk met een dodelijk slachtoffer bij zo'n straatrace.. Niet dat dat niet mogelijk is met een legale streetrace maar toch lijkt het me een stuk veiliger (speciale aanpassingen, hulpdiensten paraat, ...) | |
ikbengeweldig | maandag 16 februari 2004 @ 16:27 |
quote:Aan auto's op de openbare weg worden nu eenmaal andere eisen gesteld dan op de (street)racebaan. ![]() | |
Pizza_Shooter | maandag 16 februari 2004 @ 16:27 |
quote:Zou je voor de grap eens wél moeten doen. | |
_GdR_ | maandag 16 februari 2004 @ 16:31 |
quote:op de normale weg word het 'gedoogd' maar als er zoiets georganiseerd wordt. dan staan ze daar vaak irritant te doen. heb ik tenminste van een aantal mensen gehoord waardoor ze naar het RDW moesten. en dan ben je lekker genaaid. stoere politie hoor. | |
HeatWave | maandag 16 februari 2004 @ 16:41 |
--> PTA | |
slashme | maandag 16 februari 2004 @ 16:42 |
quote: ![]() | |
Nissanfreak | maandag 16 februari 2004 @ 16:44 |
Auto is overigens een groot woord voor deze rijdende bakken met verlaagde wielbasis.
De wielbasis kan je niet verlagen. :y | |
livelink | maandag 16 februari 2004 @ 16:45 |
Ik ben zo bang bij die legale straatraces, dat de overheid direct wordt aangeklaagd als er toch een ongeluk gebeurt. Want dan krijg je weer gezeur dat de overheid niet mag gedogen. En de eigen verantwoordelijkheid is altijd ineens ver te zoeken als er iets mis gaat ![]() | |
ArnoKlaassen | maandag 16 februari 2004 @ 16:48 |
Ik denk meer dat jij dat bent. In de F1 mag je ook scheuren, maar je moet je wel aan de regels houden. | |
Pizza_Shooter | maandag 16 februari 2004 @ 16:51 |
quote:Oh, hoe noem je dat dan? | |
_GdR_ | maandag 16 februari 2004 @ 16:53 |
quote:is 'jij' ik? zo ja. ik bedoel als je aangehouden wordt en je moet je papieren laten zien en blazen etc. hoe zielig kan je zijn. | |
Ultimora | maandag 16 februari 2004 @ 16:55 |
quote:geloof dit eigenlijk maar moeizaam.. wij hebben met school ook ieder jaar een race op zandvoort en daar hoeft je auto alleen maar licht en gordels te hebben bij wijze van spreken.. | |
MewBie | maandag 16 februari 2004 @ 16:58 |
quote:het lijkt me wel dat je iets moet tekenen waarin staat dat alles wat met jou, je auto of wat dan ook JOU verantwoordelijkheid is en dat de organisatie en andere partijen op geen enkele wijze schuldig is aan wat dan ook | |
_GdR_ | maandag 16 februari 2004 @ 17:00 |
quote:joh hoe kan het dan dat die gasten een maand zonder auto zaten? (wacht tijden RDW. auto mocht niet trijden voordat ie goedgekeurd was) en ja op het circuit maakt het geen flikker uit wat er op een auto zit. als er maar 4 wielen en een rolkooi inzit. maar ik heb het dat je vooooor de ingang aangehouden wordt. | |
Youp | maandag 16 februari 2004 @ 17:01 |
quote:gewoon verlagen of bodemvrijheid verlagen of veersysteem verlagen of zowat... wielbasis is afstand tussen voor en achterwielen | |
Youp | maandag 16 februari 2004 @ 17:03 |
ik heb hier ergens op fok eens gelezen dat de motorrijders die naar de TT in assen gingen ook massaal gecontroleerd werden op aantal dB's... en zo nodig werd ook een uitlaat er af geschroefd... | |
pwnd | maandag 16 februari 2004 @ 17:09 |
quote:Ik zou ook niet legaal gaan racen de lol is er op die manier snel af. Het moet spannend blijven. Voor de moraalridder die gelijk weer huillie gaat doen: ja ik weet dat er een paar keer iemand door is om het leven gekomen en nee ik heb geen zin om toe te lichten waarom ik het dan toch niet afkeur jullie weten het toch beter. | |
Pizza_Shooter | maandag 16 februari 2004 @ 17:14 |
quote:Oh, dat gaat lastig ja. Klonk anders wel leuk. ![]() | |
miwi | maandag 16 februari 2004 @ 17:30 |
dat gezeur over de politie bij races en te veel db uit de uitlaat mijn auto (pontiac f.bird) maakt met een standaard uitlaat 96 bd tewijl je in nederland maar 82 db mag hebben heb nergens problemen mee... waarom niet alsje auto ergens in europa is goed gekeurd kan je hem daarna zonder problemen bij rdw aanbieden voor een nederlands kenteken en ze moeten de auto op dat soot punten gewoon doorlaten Dus koop hier een racebeest laat hem in duitsland of belgie goed keuren en voer de auto daarna in in nederland rij je legaal met illigale spullen onder je auto toppie toch die nederlandse wetgeving en laat de cops maar moeilijk doen bij de races je hebt een rdw keurings bewijs op zak | |
_GdR_ | maandag 16 februari 2004 @ 17:48 |
quote:elke auto heeft zn eigen db uitstoot en daar mag je maar een bepaalde marge boven hebben. dus elke auto met een 'sport uitlaat/demper' is eigenlijk de lul. | |
Ultimora | maandag 16 februari 2004 @ 17:52 |
quote:is niet helemaal waar (los van het bovenstaande verhaal) als je een donkerder (populair) geluid hebt is je DbA hoger en de Db kan gelijk zijn... | |
_GdR_ | maandag 16 februari 2004 @ 17:53 |
quote:ligt weer aan de auto. lage toeren is 'donker' geluid hoge toeren is 'harder' geluid mja wat maakt het uit. | |
Ultimora | maandag 16 februari 2004 @ 17:59 |
quote:duidelijk ![]() | |
_GdR_ | maandag 16 februari 2004 @ 18:01 |
hehehe juist. |