abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17205728
Nou broodbakmachine topic deel 2 is geopend.

Het vorige topic:
Broodbakmachine deel 1

quote:
Op zondag 15 februari 2004 15:10 schreef knuppelhout het volgende:
hehe, ik zit in een studentenflat en de stroomrekening wordt verdeeld over ongeveer 200 mensen.
als ik een grote wietplantage van mn kamer zou maken zou de eneco het nog niet merken

meel kost 19ct per kilo -> 10ct per keer
gist kost 10 a 15 cent per keer (zakje instant-gist)
melk kost 20ct per brood
klein beetje olie
wat noten, kaas of feta erdoor -> 20 ct

totaal: 60 cent

doen we 2 dagen mee met 2 personen

Wat voor soort meel gebruik je dan? Ik vind het toch wel een goedkoop broodje. Voor mezelf heb ik dat eigenlijk nog nooit uitgeteld.
Je gebruikt ook feta, heb je daar recepten van? Ben wel nieuwsgierig.

[Dit bericht is gewijzigd door Randa_v op 15-02-2004 21:25]

pi_17207485
ben ook benieuwe naar dat recept met feta
pi_17216573
Ik heb laatst een brood gebakken met 40 gram olijven, 40 gram feta en 40 gram zongedroogde tomaatjes erdoor, alle ingredienten klein gesneden en een beetje specerijen erdoor en in de machine gedaan bij het vulling-alarm.

het resultaat was overheerlijk!! Subliem mag ik wel zeggen!

Voor 20 cent aan feta door je brood is natuurlijk mogelijk, maar proef je het dan nog wel, het lijkt me namelijk zo weinig. Verse feta is rond de 10 euro per kilo, in die som gebruik je maar 20 gram feta voor je brood, lijkt mij erg weinig eerlijk gezegd...

Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 16 februari 2004 @ 12:19:48 #4
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_17219222
Zo'n broodbakmachin verbruikt trouwens niet zo veel stroom dat dat geweldig in de papieren gaat lopen.
***I have an attitude and I'm not afraid to use it***
Angelic1 since 2001
pi_17221052
Het wil me maar niet lukken een fatsoenlijk brood te bakken. Heb al verschillende verhoudingen geprobeerd maar elke keer stort het brood in het midden in tijdens het bakken. Ik kan ook nergens vinden waar dat aan zou moeten liggen. Misschien dat jullie nog tips voor mij hebben?

Mijn brood bestaat uit:

500 gram meel
320 ml. water
10 gram suiker
7 gram zout
6 gram gedroogde gist
10 ml olijfolie

Ik ben begonnen met 10 gram zout, maar dan was het brood niet te eten, te zout. Het water heb ik al een keer verminderd naar 300 ml, maar dat hielp ook niet. Waardoor stort het in, en hoe is dit op te lossen? Iemand?? Ik ben het beu om "bakstenen" te eten.

pi_17229995
quote:
Op maandag 16 februari 2004 13:28 schreef Coelho het volgende:
Het wil me maar niet lukken een fatsoenlijk brood te bakken. Heb al verschillende verhoudingen geprobeerd maar elke keer stort het brood in het midden in tijdens het bakken. Ik kan ook nergens vinden waar dat aan zou moeten liggen. Misschien dat jullie nog tips voor mij hebben?

Mijn brood bestaat uit:

500 gram meel
320 ml. water
10 gram suiker
7 gram zout
6 gram gedroogde gist
10 ml olijfolie

Ik ben begonnen met 10 gram zout, maar dan was het brood niet te eten, te zout. Het water heb ik al een keer verminderd naar 300 ml, maar dat hielp ook niet. Waardoor stort het in, en hoe is dit op te lossen? Iemand?? Ik ben het beu om "bakstenen" te eten.

Het kookboekje voor de broodbakmachine geeft aan bij inzakken brood:
- is het deksel open geweest?
- broodbakmachine verplaatst tijdens het bakken?
- staat de machine trillingsvrij opgesteld?
- zijn de ingredienten juist afgewogen?

Tijdens het bakken de broodbakmachine niet openen.
Je kunt na afloop nog een 15 minuten extra laten bakken.

Is het kijkvenster afgedekt kan ook helpen.

Veel succes.

pi_17230211
quote:
Op maandag 16 februari 2004 18:19 schreef Randa_v het volgende:

Het kookboekje voor de broodbakmachine geeft aan bij inzakken brood:
- is het deksel open geweest?

Nee, dat doe ik nooit
quote:

- broodbakmachine verplaatst tijdens het bakken?
Nope...
quote:

- staat de machine trillingsvrij opgesteld?
Ja
quote:

- zijn de ingredienten juist afgewogen?
Met een digitale weegschaal, lijkt me dus goed te zijn.
quote:

Tijdens het bakken de broodbakmachine niet openen.
Je kunt na afloop nog een 15 minuten extra laten bakken.

Dan is ie al ingestort. Dat gebeurt meestal minuten nadat het proces van "rise 3" is overgegaan in "bake"
quote:

Is het kijkvenster afgedekt kan ook helpen.

Veel succes.

Dat ga ik nog eens proberen. Bedankt.
pi_17232817
quote:
Op maandag 16 februari 2004 13:28 schreef Coelho het volgende:

Mijn brood bestaat uit:

500 gram meel
320 ml. water
10 gram suiker
7 gram zout
6 gram gedroogde gist
10 ml olijfolie

Als je brood inzakt nadat het al genoeg gerezen is, kun je last hebben van overrijs. Probeer het eens met maar 4 gram gist ipv 6. Ik gebruik zelf op jou hoeveelheden een theelepel gist, dit staat ongeveer gelijk aan 3 a 4 gram. En mijn broden zakken niet (meer) in. Dus wie weet kun je dit ook eens proberen.
pi_17234080
Ik ben momenteel een mueslibrood aan het bakken. Ben heel benieuwd naar het resultaat. Het brood is nu aan het rijsen, maar het ruikt nu al heel lekker.

Nog 2,5 half uur, even geduld hebben dus.

pi_17236966
Net nog even havervlokken overheen gestrooid. Was al mooi gerezen. Nog even geduld. Over een 3 kwartier gaat hij bakken en dan bakt hij een uur. Mmm, altijd als ik een brood ga bakken, heb ik er al zin nog voordat hij aanstaat. Moeilijk hoor, geduld hebben.
pi_17238886
Het brood was nu volledig gerezen, maar stond wel erg hoog in het bakblik. Zo hoog dat zelfs de deksel een stuktje meeomhoog was gekomen.
pi_17249031
quote:
Op maandag 16 februari 2004 20:24 schreef Randa_v het volgende:
Ik ben momenteel een mueslibrood aan het bakken. Ben heel benieuwd naar het resultaat. Het brood is nu aan het rijsen, maar het ruikt nu al heel lekker.

Nog 2,5 half uur, even geduld hebben dus.

mueslibrood, goed idee *gaat recept opzoeken*
pi_17251795
Nou, mijn mueslibrood was dus zo erg gerezen, dat hij de deksel mee omhoog nam. Hierdoor kwam er tijdens het bakken teveel lucht ineens van onder en crashte mijn brood. nu is hij niet eens lekker meer. Ga het deze week nog wel een keer overnieuw proberen.

Voor mueslibrood heb ik voor een brood van 800 gram als vulling gebruikt. 200 gram rozijnen en 150 gram muesli. Muesli kun je wel het beste een dagje laten weken. Het brood heb ik daarna met havervlokken bestrooid net voor hij ging bakken.

pi_17267108
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:44 schreef Randa_v het volgende:
Nou, mijn mueslibrood was dus zo erg gerezen, dat hij de deksel mee omhoog nam. Hierdoor kwam er tijdens het bakken teveel lucht ineens van onder en crashte mijn brood. nu is hij niet eens lekker meer. Ga het deze week nog wel een keer overnieuw proberen.

Voor mueslibrood heb ik voor een brood van 800 gram als vulling gebruikt. 200 gram rozijnen en 150 gram muesli. Muesli kun je wel het beste een dagje laten weken. Het brood heb ik daarna met havervlokken bestrooid net voor hij ging bakken.

Jammer dat t mislukt is maarja volgende keer beter dan maar
Ik ga van het weekend maar eens een poging wagen.
pi_17329055
Ik heb vandaag mijn eerste maisbrood gemaakt met Soubry Boerenmais meel.

Erg lekker

pi_17334235
Vrijdag heb ik een Gemberbrood gemaakt. Het is best wel apart van smaak maar erg lekker. Het proberen waard.
pi_17389530
Even een vraagje...
Waar halen jullie meel?
Want hier in de supermarkt vind ik alleen bloem (ik wil geen witbrood) of van dat kant en klare spul waar je alleen nog water bij hoef te knikkeren... Daar is niks aan...

Overigens had ik laatst meergranen broodmix van Wrights (hoeft ook alleen water bij) die was wel lekker.

Iemand nog ideeen?
Fake it till you make it...
pi_17399403
Was ik net ff boodschappen doen en nu hadden ze ineens wel gewoon volkorenmeel, dus voor nu ben ik weer even voorzien .

Edit: Nog even wat anders... Ik heb hier zo'n princess 1935 machine (zo'n zilverkleurige), maar mijn brood blijft aan de bovenkant altijd een beetje bleekjes. Heb al geprobeerd wat er gebeurd als ik een donkere korst instel, maar dat haalt niet veel uit. Enkel dat de korst die in het blik zit harder wordt.
Het brood smaakt verder wel goed eigenlijk, maar het oog wil ook wat...

Morgen ga ik proberen een brood te bakken met appel en kaneel... ben benieuwd.

[ Bericht 29% gewijzigd door Nijna op 27-02-2004 20:37:02 ]
Fake it till you make it...
  vrijdag 27 februari 2004 @ 20:35:39 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17399873
ben net een brood aan het bakken, met zelfgemaakt zuurdesem
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17406931
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 10:50 schreef Nijna het volgende:
Even een vraagje...
Waar halen jullie meel?
Want hier in de supermarkt vind ik alleen bloem (ik wil geen witbrood) of van dat kant en klare spul waar je alleen nog water bij hoef te knikkeren... Daar is niks aan...

Overigens had ik laatst meergranen broodmix van Wrights (hoeft ook alleen water bij) die was wel lekker.

Iemand nog ideeen?
Ik haal mijn meel altijd bij de molen, tegenwoordig gebruik ik ook het gewone meel van de molen. Ik al het meel en toebehoren in een grote afsluitbare kist staan, deze heb ik laatst weer moeten vervangen door een nog grotere.

Ik heb nu zoveel soorten meel in die kist staan. Van de molen gebruik het volkorenmeel en het witte meel. Hier krijg je trouwens echt niet persé een wit brood volgens mij. Want het witte meel gebruik ik om bijvoorbeeld er 250 gram bij de Waldkornmeel van soezie te doen. Die waldkorn is niet speciaal voor in de broodbakmachine maar het resultaat is toch erg goed.

Ik moet zeggen dat de all-in-mixen, die waar alleen water in hoeft ook heel erg lekker zijn hoor. Maar Soezie heeft ook gewonen meel-mixen warr je wel gist, suiker, boter etc in moet doen. Ieder zijn eigen smaak. Er is zoveel keuze.

Ik wil van de week weer eens een nieuw brood gaan proberen. Ik wil gaan proberen om een zemelenbrood te gaan maken. Is nl. wel goed voor mijn darmpjes denk ik.

pi_17413118
Zometeen bij Kassa een test van broodbakmachines. (Ned3, 19:00)
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  zaterdag 28 februari 2004 @ 19:51:06 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_17414032
Nou, die test was wel leuk om te zien. Zeker omdat de goedkoopste ook het beste uit de test kwam.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_17414669
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 19:51 schreef Troel het volgende:
Nou, die test was wel leuk om te zien. Zeker omdat de goedkoopste ook het beste uit de test kwam.
Nog even de top 3
1 AFK Broodbakautomaat BM-2
2 Inventum BM 05
3 HEMA

Wat ik weer eens erg waardeloos vond waren die brooddeskundigen. Die keuren het brood alleen door te kijken en te voelen. Het brood moet terugveren als je het samendrukt, het moet zo en zo kruimig zijn, het moet mals aanvoelen. Door dat soort lui kan je nu bijna alleen nog maar van dat sponzige brood krijgen. Ik wil gewoon brood dat breekt als je het dubbelvouwd, een boterham hoef je niet op te kunnen rollen als een pannenkoek.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  zaterdag 28 februari 2004 @ 20:49:13 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17415010
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 20:30 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Wat ik weer eens erg waardeloos vond waren die brooddeskundigen. Die keuren het brood alleen door te kijken en te voelen. Het brood moet terugveren als je het samendrukt, het moet zo en zo kruimig zijn, het moet mals aanvoelen. Door dat soort lui kan je nu bijna alleen nog maar van dat sponzige brood krijgen. Ik wil gewoon brood dat breekt als je het dubbelvouwd, een boterham hoef je niet op te kunnen rollen als een pannenkoek.
Precies waar ik me ook over op liep te winden, dit zijn de mensen die de bakkers leren hoe te bakken, het is toch geen wonder dat de bakkers in Nederland het engelse stopverfbrood maken.
Gatverdamme
Ben benieuwd hoe zo een keurmeester over een goed gebakken vloer brood op basis van half rogge, half tarwe meel zou reageren, met een stevige korst (lekker knapperig) en zuurdesem deeg.
Ik hield vroeger ook niet van zuurdesem, maar als je eenmaal gewend bent aan een lekker smakelijk brood, dan kan je bij die bagger alleen nog maal huilen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17415271
vraagje aan alle bbm-ers: eten jullie nou ook veel meer brood sinds je dat apparaat hebt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')