Ilse Koch in de rechtzaal te Dachau, April 1947
Ze werkte in Concentratiekamp Sachsenhausen voordat ze trouwde met haar man Karl Koch in 1937. Koch was een dief, een dronkaard en gokker. Hij kreeg een fortuin bij elkaar door vervalsingen. In september 1941 werd hij verplaatst naar Majdanek en vervangen door Standartenführer Hermann Pister. Koch werd later om zijn bedrog door de SS aangehouden, in Auschwitz verhoord en veroordeeld en gefusilleerd.
Karl Koch
Toen haar man tot Commandant van Buchenwald werd benoemd volgde ze hem naar Buchenwald. Daar werd ze SS Aufseherin (opzichter) van het kamp.
Ilse maakte gebruik van haar positie om haar sadistische en wrede karakter te uiten. Ze reed rond op haar bruine merrie en sloeg willekeurige gevangen met haar zweep. Als ze gevangenen zag met tatoeages noteerde ze hun serienummers en die gevangen stierf meestal de zelfde dag nog.
quote:bron: The Buchenwald Report, trans. and edited by David A. Hackett (Boulder: Westview Press, 1995
Dr. Wagner wrote a doctoral dissertation on tattooing, had the entire camp searched for people with tattoos, and had them photographed. The prisoners were later called to the gate by Commandant Koch, selected according to the splendor of their tattooed skin, and sent into the infirmary. Soon thereafter the best examples of skin appeared in the pathology department, where they were prepared and were shown to SS visitors as special treasures for years. Koch had an 'artistic' table lamp made for himself out of human bones stretched over with human skin. Hundreds of prepared human skins were sent to Berlin on orders of the chief doctor for the concentration camps, SS Colonel Dr. Lolling.
Items gevonden te Buchenwald
Volgens sommige getuigen had Ilse Koch lampenkappen van Huid en zelfs een Tasje, maar dit is nooit bewezen.
quote:Bron: "Sidelights on the Koch Affair by Stefan Heymann"
"It is more interesting that Frau Koch had a lady's handbag made out of the same material. She was just as proud of it as a South Sea island woman would have been about her cannibal trophies .. "
Ilse Koch werd na de oorlog gevangen genomen en veroordeeld tot levens lang, na 4 jaar kwam ze vrij maar werd in Duitsland opgepakt en veroordeeld wegens het doden van Duitse inwoners. Ze pleegde in 1967 zelfmoord in haar cel.
http://www.scrapbookpages.com/DachauScrapbook/DachauTrials/IlseKoch.html
http://www.us-israel.org/jsource/biography/ikoch.html
quote:http://www.auschwitz.dk/Women/Grese.htm
In her hut was found the skins of three inmates that she had had made into lamp shades.
quote:wat een eng hoofd
Op zondag 15 februari 2004 21:23 schreef _The_General_ het volgende:
Ilse Koch was niet de enigste waarvan gezegt werd dat ze Lampenkappen van huid had, ook van Irma Grese werd dit verteld:[afbeelding]
[..]http://www.auschwitz.dk/Women/Grese.htm
quote:Bizar hoe ver die ss dames gingen, Deze vrouw dwong joden om muziek te maken terwijl mensen naar de gaskamers marcheerde:
Op zondag 15 februari 2004 22:13 schreef Karrakas het volgende:[..]
wat een eng hoofd
Is daar eigenlijk een psychische verklaring voor... hoe mensen tot zulke sadistische praktijken kunnen komen in dit soort situaties? Ik vind het maar eng...
Wat ik wel opvallend vond was het verschil tussen deze twee en de andere vrouwelijke moordenaars: er zijn maar bar weinig vrouwen die moorden omdat ze er genot uit putten. De meeste vrouwelijke moordenaars doodden voor het geld
quote:Het verschil in de ideologie en propaganda met toen en nu is de verklaring van het sadisme.
Op maandag 16 februari 2004 12:02 schreef MadGuy het volgende:
Inderdaad bizar!Is daar eigenlijk een psychische verklaring voor... hoe mensen tot zulke sadistische praktijken kunnen komen in dit soort situaties? Ik vind het maar eng...
Hitler en Gobbels, waarvan de ideeen kwamen, Gobbels maakte de propeganda naar voornamelijk Hitler's ideeen. Voor de meerderheid was het dus ook meer dan normaal dat joden gehaat moesten worden.
De Duitse bevolking, het gros, wist niet wat er met de gedeporteerde joden gebeurde, de concentratiekampen waren immers niet in de buurt van de bewoonde wereld. Duitsers kregen van hun meerderen de opdracht alles uit te voeren volgens bevelen van meerderen, zelfs met gevaar voor eigen leven.
Deze Duitsers die in concentratiekampen werkzaam waren, wisten dan ook niet beter dan dat Joden slechter dan slecht waren. Opzich niet zo vreemd als een heel volk dit jaren achter elkaar te horen krijgt van een leider waar men vertrouwen in had.
quote:Of deze puur sadistische prakteiken daar ook onder vallen weet ik niet, maar de meerderheid van de mensen zijn in staat eng ver te gaan als een leider/begeleider het vertrouwens heeft.
Op maandag 16 februari 2004 13:35 schreef MadGuy het volgende:
Karrakas, ik snap je verklaring en voor zover ik weet is deze ook algemeen geldend. Ik was er niet duidelijk genoeg mee, maar ik bedoelde het meer in algemene context. Ik bedoel, zelfs nu is er nog sprake van genocide. Kun je dat puur op propaganda gooien?
[Dit bericht is gewijzigd door vipergts op 16-02-2004 19:24]
quote:Geeft niks, zo lang die idioot maar weg is
Op dinsdag 17 februari 2004 17:15 schreef yvonne het volgende:
Excuus, veel weg moeten halen.
De genetische aanleg ervoor maakt dat iemand eigenlijk gewoon normaal kan leven, net als alle andere mensen, maar als diegene iets meemaakt wat erg traumatisch is, daarna geeen emoties meer voelt. Zo iets is het zien van veel lijken, een verkrachting, het zien van een moord, een lynchpartij, en dergelijke.
Die documantaire ging over een meisje dat op haar 11de werd verkracht, waarna zij haar kind vermoordde omdat die teveel huilde toen ze een jaar of 25 was, en haar moeder omdat die te veel herrie maakte als ze rondliep in de flat. Daarna stopte ze de lijken in een kartonnen doos van een TVset en had ze diezelfde avond sex met haar vriendje in de kamer waar de lijken lagen.
D'r werd trouwens gezegd dat het bijna niet te behandelen was, in tegenstelling tot gewone mensen die een trauma hebben.
Maar goed, die mevrouw Koch dus, ik kan me voorstellen dat met zo'n man, zij thuis ook wel mishandeld zou zijn (dronken mensen gedragen zich niet adequaat), en in het kamp waar haar man werkte, zal ze ook wel van alles gezien hebben. Had ze die ziekte, was die ongetwijfeld naar boven gekomen.
quote:Er zit toch iets meer aan vast. Veel hoge nazi kopstukken betrokken bij het runnen van de concentratie kampen waren in het leven voor de oorlog doodnormale mensen zo als jij en ik. Maar door de indoctrenatie van de propaganda machine van de nazi's enz. Is men de joden en andere groepen niet meer als mens gaan zien. Maar als een soort ondergroep van niet mensen. En dan is het nog maar een kleine stap om de mensen zover te krijgen deze groepen te vermoorden. Daarnaast werd dat proces op een gegeven moment fabrieksmatig in afgesloten ruimte's uitgevoerd. Daarmee wordt de afstand tussen diegene die dood. En gedood wordt veel groter. Klinkt gruwelijk. Maar het open draaien van een kraan of drukken op een knop is voor een mens een veel minder belastende manier om iemand te doden. Dan dat je de mensen kunt zien en vervolgens een trekker van een geweer moet overhalen om ze te doden.
Op donderdag 19 februari 2004 03:14 schreef Sessy het volgende:
Maar goed, die mevrouw Koch dus, ik kan me voorstellen dat met zo'n man, zij thuis ook wel mishandeld zou zijn (dronken mensen gedragen zich niet adequaat), en in het kamp waar haar man werkte, zal ze ook wel van alles gezien hebben. Had ze die ziekte, was die ongetwijfeld naar boven gekomen.
Hoewel ik me dat eigenlijk niet kan voorstellen, dat dat anders zou zijn dan een kraan opendraaien. Maar goed ik heb ook alleen op een schietschijf geschoten, en alleen een waterkraan opengedraaid.
quote:Kijk maar eens naar de moderne oorlogvoering. Dat is bijna een computerspel geworden. Dit alles weer binnen het kader dat het makkelijk is iemand vanachter een toetsenbord te doden.
Op donderdag 19 februari 2004 04:03 schreef Sessy het volgende:
Ja, ik hoorde al dat de soldaatjes die de joden in polen, baltische staten, etc, in een loopgraf moesten zetten en neerschieten, nogal wat psychische problemen kregen.Hoewel ik me dat eigenlijk niet kan voorstellen, dat dat anders zou zijn dan een kraan opendraaien. Maar goed ik heb ook alleen op een schietschijf geschoten, en alleen een waterkraan opengedraaid.
quote:Dat klopt. Er is bijvoorbeeld geen Vietnam oorlogs piloot met een trauma. Tenzij neergestort en gevangen genomen door de vietcon. Kijk geen enkele mens vindt oorlog voeren leuk. Dus zijn er twee manieren omdat probleem op te lossen. Druk van de groep en dicipline. Zoals bijvoorbeeld de Grieken en de Romeinen dat deden. Of zoals tegenwoordig een combinatie van groepesdruk, dicipline. En de afstand tussen diegene die dood en gedood wordt letterlijk zo groot mogelijk maken. Gewoon basis militaire strategie niks bijzonders. Behalve de uitwerking dan.
Op donderdag 19 februari 2004 04:10 schreef Sessy het volgende:
Hmmm ja, erg makkelijk, de mensen die de atoombommen hadden gegooid hadden ook helemaal geen psychische problemen daarna of zo.
quote:Ilse Koch
Op donderdag 19 februari 2004 06:15 schreef pro_jeex het volgende:
de teef van Buchenwald? Waar slaat die titel op
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 06:21 schreef Caesu het volgende:[..]
Ilse Koch
quote:Jij begrijpt iets niet.
Op donderdag 19 februari 2004 07:18 schreef pro_jeex het volgende:[..]
quote:Oja? Wat dan niet?
Op donderdag 19 februari 2004 07:22 schreef Megumi het volgende:[..]
Jij begrijpt iets niet.
quote:Mja, geloof ik geen reet van. Allemaal na-oorlogse propaganda om Duitsers als de ergste monsters die ooit bestaan hebben af te schilderen.
Op zondag 15 februari 2004 21:23 schreef _The_General_ het volgende:
Ilse Koch was niet de enigste waarvan gezegt werd dat ze Lampenkappen van huid had, ook van Irma Grese werd dit verteld:[afbeelding]
[..]http://www.auschwitz.dk/Women/Grese.htm
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 07:26 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Mja, geloof ik geen reet van. Allemaal na-oorlogse propaganda om Duitsers als de ergste monsters die ooit bestaan hebben af te schilderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |