abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17204829
Er is weinig bekend over het vooroorlogs verleden van Ilse Koch. Ze werd in 1906 geboren te Dresden.

Ilse Koch in de rechtzaal te Dachau, April 1947

Ze werkte in Concentratiekamp Sachsenhausen voordat ze trouwde met haar man Karl Koch in 1937. Koch was een dief, een dronkaard en gokker. Hij kreeg een fortuin bij elkaar door vervalsingen. In september 1941 werd hij verplaatst naar Majdanek en vervangen door Standartenführer Hermann Pister. Koch werd later om zijn bedrog door de SS aangehouden, in Auschwitz verhoord en veroordeeld en gefusilleerd.

Karl Koch

Toen haar man tot Commandant van Buchenwald werd benoemd volgde ze hem naar Buchenwald. Daar werd ze SS Aufseherin (opzichter) van het kamp.

Ilse maakte gebruik van haar positie om haar sadistische en wrede karakter te uiten. Ze reed rond op haar bruine merrie en sloeg willekeurige gevangen met haar zweep. Als ze gevangenen zag met tatoeages noteerde ze hun serienummers en die gevangen stierf meestal de zelfde dag nog.

quote:
Dr. Wagner wrote a doctoral dissertation on tattooing, had the entire camp searched for people with tattoos, and had them photographed. The prisoners were later called to the gate by Commandant Koch, selected according to the splendor of their tattooed skin, and sent into the infirmary. Soon thereafter the best examples of skin appeared in the pathology department, where they were prepared and were shown to SS visitors as special treasures for years. Koch had an 'artistic' table lamp made for himself out of human bones stretched over with human skin. Hundreds of prepared human skins were sent to Berlin on orders of the chief doctor for the concentration camps, SS Colonel Dr. Lolling.
bron: The Buchenwald Report, trans. and edited by David A. Hackett (Boulder: Westview Press, 1995

Items gevonden te Buchenwald

Volgens sommige getuigen had Ilse Koch lampenkappen van Huid en zelfs een Tasje, maar dit is nooit bewezen.

quote:
"It is more interesting that Frau Koch had a lady's handbag made out of the same material. She was just as proud of it as a South Sea island woman would have been about her cannibal trophies .. "
Bron: "Sidelights on the Koch Affair by Stefan Heymann"

Ilse Koch werd na de oorlog gevangen genomen en veroordeeld tot levens lang, na 4 jaar kwam ze vrij maar werd in Duitsland opgepakt en veroordeeld wegens het doden van Duitse inwoners. Ze pleegde in 1967 zelfmoord in haar cel.

http://www.scrapbookpages.com/DachauScrapbook/DachauTrials/IlseKoch.html
http://www.us-israel.org/jsource/biography/ikoch.html

pi_17205922
Ilse Koch was niet de enigste waarvan gezegt werd dat ze Lampenkappen van huid had, ook van Irma Grese werd dit verteld:

quote:
In her hut was found the skins of three inmates that she had had made into lamp shades.
http://www.auschwitz.dk/Women/Grese.htm
pi_17207578
quote:
Op zondag 15 februari 2004 21:23 schreef _The_General_ het volgende:
Ilse Koch was niet de enigste waarvan gezegt werd dat ze Lampenkappen van huid had, ook van Irma Grese werd dit verteld:

[afbeelding]
[..]

wat een eng hoofd
pi_17208921
quote:
Op zondag 15 februari 2004 22:13 schreef Karrakas het volgende:

[..]

wat een eng hoofd

Bizar hoe ver die ss dames gingen, Deze vrouw dwong joden om muziek te maken terwijl mensen naar de gaskamers marcheerde:

http://www.auschwitz.dk/Women/Mandel.htm

pi_17218783
Inderdaad bizar!

Is daar eigenlijk een psychische verklaring voor... hoe mensen tot zulke sadistische praktijken kunnen komen in dit soort situaties? Ik vind het maar eng...

pi_17219248
Over beide dames staat een groot verhaal in een boek uit de serie True Crime, over vrouwelijke moordenaars. Echt te gruwelijk voor woorden wat die wijven deden, al vind ik het niet direct schokkender dan wat de mannen in die tijd klaarspeelden.

Wat ik wel opvallend vond was het verschil tussen deze twee en de andere vrouwelijke moordenaars: er zijn maar bar weinig vrouwen die moorden omdat ze er genot uit putten. De meeste vrouwelijke moordenaars doodden voor het geld

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_17219701
quote:
Op maandag 16 februari 2004 12:02 schreef MadGuy het volgende:
Inderdaad bizar!

Is daar eigenlijk een psychische verklaring voor... hoe mensen tot zulke sadistische praktijken kunnen komen in dit soort situaties? Ik vind het maar eng...

Het verschil in de ideologie en propaganda met toen en nu is de verklaring van het sadisme.

Hitler en Gobbels, waarvan de ideeen kwamen, Gobbels maakte de propeganda naar voornamelijk Hitler's ideeen. Voor de meerderheid was het dus ook meer dan normaal dat joden gehaat moesten worden.
De Duitse bevolking, het gros, wist niet wat er met de gedeporteerde joden gebeurde, de concentratiekampen waren immers niet in de buurt van de bewoonde wereld. Duitsers kregen van hun meerderen de opdracht alles uit te voeren volgens bevelen van meerderen, zelfs met gevaar voor eigen leven.

Deze Duitsers die in concentratiekampen werkzaam waren, wisten dan ook niet beter dan dat Joden slechter dan slecht waren. Opzich niet zo vreemd als een heel volk dit jaren achter elkaar te horen krijgt van een leider waar men vertrouwen in had.

pi_17221256
Karrakas, ik snap je verklaring en voor zover ik weet is deze ook algemeen geldend. Ik was er niet duidelijk genoeg mee, maar ik bedoelde het meer in algemene context. Ik bedoel, zelfs nu is er nog sprake van genocide. Kun je dat puur op propaganda gooien?
pi_17228261
quote:
Op maandag 16 februari 2004 13:35 schreef MadGuy het volgende:
Karrakas, ik snap je verklaring en voor zover ik weet is deze ook algemeen geldend. Ik was er niet duidelijk genoeg mee, maar ik bedoelde het meer in algemene context. Ik bedoel, zelfs nu is er nog sprake van genocide. Kun je dat puur op propaganda gooien?
Of deze puur sadistische prakteiken daar ook onder vallen weet ik niet, maar de meerderheid van de mensen zijn in staat eng ver te gaan als een leider/begeleider het vertrouwens heeft.
Ze hebben me ooit bij psychologie een expiriment waarin dat bewezen wordt uitgelegd. Echt eng als je er over na denkt.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_17231737
Je moet het zo zien een bepaalde groep mensen wordt afgebeeld als ongedierte misschien zelfs nog minder. Ga voor jezelf maar na hoe gemakkelijk je een vlieg doodslaat.
Als je maar lang genoeg blijft vertelllen dat Joden toen maar nu bijvoorbeeld palestijnen, tutsi's, of welk onderdruk volkje dan ook dat hun leven niets waard is. Dan word het op een gegeven ogenblik heel makkelik om zo iemand zijn leven af te nemen.
Kun je zeggen zoiets zou ik nooit doen maar dat zo adolf eichmann je waarschijnlijk ook gezegd hebbben als je hem in 1920 vertelt had dat hij een van de verantwoordelijke zou worden voor de dood van 6 miljoen joden.
Helaas zit de mens gewoon zo in elkaar.

[Dit bericht is gewijzigd door vipergts op 16-02-2004 19:24]

Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Admin dinsdag 17 februari 2004 @ 17:15:08 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_17259560
Excuus, veel weg moeten halen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_17259847
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:15 schreef yvonne het volgende:
Excuus, veel weg moeten halen.
Geeft niks, zo lang die idioot maar weg is
A mind with a heart of it's own
pi_17304699
Ik zag een reportage een paar jaar geleden over een of andere psychische aandoening die wel genetisch was bepaald, maar alleen onder bepaalde omstandigheden ook werd gerealiseerd.

De genetische aanleg ervoor maakt dat iemand eigenlijk gewoon normaal kan leven, net als alle andere mensen, maar als diegene iets meemaakt wat erg traumatisch is, daarna geeen emoties meer voelt. Zo iets is het zien van veel lijken, een verkrachting, het zien van een moord, een lynchpartij, en dergelijke.

Die documantaire ging over een meisje dat op haar 11de werd verkracht, waarna zij haar kind vermoordde omdat die teveel huilde toen ze een jaar of 25 was, en haar moeder omdat die te veel herrie maakte als ze rondliep in de flat. Daarna stopte ze de lijken in een kartonnen doos van een TVset en had ze diezelfde avond sex met haar vriendje in de kamer waar de lijken lagen.

D'r werd trouwens gezegd dat het bijna niet te behandelen was, in tegenstelling tot gewone mensen die een trauma hebben.

Maar goed, die mevrouw Koch dus, ik kan me voorstellen dat met zo'n man, zij thuis ook wel mishandeld zou zijn (dronken mensen gedragen zich niet adequaat), en in het kamp waar haar man werkte, zal ze ook wel van alles gezien hebben. Had ze die ziekte, was die ongetwijfeld naar boven gekomen.

donderdag 19 februari 2004 @ 03:35:22 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17304751
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 03:14 schreef Sessy het volgende:
Maar goed, die mevrouw Koch dus, ik kan me voorstellen dat met zo'n man, zij thuis ook wel mishandeld zou zijn (dronken mensen gedragen zich niet adequaat), en in het kamp waar haar man werkte, zal ze ook wel van alles gezien hebben. Had ze die ziekte, was die ongetwijfeld naar boven gekomen.
Er zit toch iets meer aan vast. Veel hoge nazi kopstukken betrokken bij het runnen van de concentratie kampen waren in het leven voor de oorlog doodnormale mensen zo als jij en ik. Maar door de indoctrenatie van de propaganda machine van de nazi's enz. Is men de joden en andere groepen niet meer als mens gaan zien. Maar als een soort ondergroep van niet mensen. En dan is het nog maar een kleine stap om de mensen zover te krijgen deze groepen te vermoorden. Daarnaast werd dat proces op een gegeven moment fabrieksmatig in afgesloten ruimte's uitgevoerd. Daarmee wordt de afstand tussen diegene die dood. En gedood wordt veel groter. Klinkt gruwelijk. Maar het open draaien van een kraan of drukken op een knop is voor een mens een veel minder belastende manier om iemand te doden. Dan dat je de mensen kunt zien en vervolgens een trekker van een geweer moet overhalen om ze te doden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_17304792
Ja, ik hoorde al dat de soldaatjes die de joden in polen, baltische staten, etc, in een loopgraf moesten zetten en neerschieten, nogal wat psychische problemen kregen.

Hoewel ik me dat eigenlijk niet kan voorstellen, dat dat anders zou zijn dan een kraan opendraaien. Maar goed ik heb ook alleen op een schietschijf geschoten, en alleen een waterkraan opengedraaid.

donderdag 19 februari 2004 @ 04:08:51 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17304805
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 04:03 schreef Sessy het volgende:
Ja, ik hoorde al dat de soldaatjes die de joden in polen, baltische staten, etc, in een loopgraf moesten zetten en neerschieten, nogal wat psychische problemen kregen.

Hoewel ik me dat eigenlijk niet kan voorstellen, dat dat anders zou zijn dan een kraan opendraaien. Maar goed ik heb ook alleen op een schietschijf geschoten, en alleen een waterkraan opengedraaid.

Kijk maar eens naar de moderne oorlogvoering. Dat is bijna een computerspel geworden. Dit alles weer binnen het kader dat het makkelijk is iemand vanachter een toetsenbord te doden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_17304807
Hmmm ja, erg makkelijk, de mensen die de atoombommen hadden gegooid hadden ook helemaal geen psychische problemen daarna of zo.
  donderdag 19 februari 2004 @ 04:17:17 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17304824
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 04:10 schreef Sessy het volgende:
Hmmm ja, erg makkelijk, de mensen die de atoombommen hadden gegooid hadden ook helemaal geen psychische problemen daarna of zo.
Dat klopt. Er is bijvoorbeeld geen Vietnam oorlogs piloot met een trauma. Tenzij neergestort en gevangen genomen door de vietcon. Kijk geen enkele mens vindt oorlog voeren leuk. Dus zijn er twee manieren omdat probleem op te lossen. Druk van de groep en dicipline. Zoals bijvoorbeeld de Grieken en de Romeinen dat deden. Of zoals tegenwoordig een combinatie van groepesdruk, dicipline. En de afstand tussen diegene die dood en gedood wordt letterlijk zo groot mogelijk maken. Gewoon basis militaire strategie niks bijzonders. Behalve de uitwerking dan.
pi_17305044
de teef van Buchenwald? Waar slaat die titel op
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_17305049
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 06:15 schreef pro_jeex het volgende:
de teef van Buchenwald? Waar slaat die titel op
Ilse Koch
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_17305162
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 06:21 schreef Caesu het volgende:

[..]

Ilse Koch

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  donderdag 19 februari 2004 @ 07:22:56 #22
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17305182
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 07:18 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Jij begrijpt iets niet.
pi_17305188
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 07:22 schreef Megumi het volgende:

[..]

Jij begrijpt iets niet.

Oja? Wat dan niet?
  donderdag 19 februari 2004 @ 07:26:32 #24
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17305197
quote:
Op zondag 15 februari 2004 21:23 schreef _The_General_ het volgende:

[afbeelding]
[..]

Mja, geloof ik geen reet van. Allemaal na-oorlogse propaganda om Duitsers als de ergste monsters die ooit bestaan hebben af te schilderen.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_17305201
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 07:26 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Mja, geloof ik geen reet van. Allemaal na-oorlogse propaganda om Duitsers als de ergste monsters die ooit bestaan hebben af te schilderen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')