Lang geleden (vorige eeuw jaren 90 geloof ik), kwam ik het al eens in de Music Maker tegen: een advertentie voor "Perfect Pitch", een gehoortrainingsmethode (1 woord?) waarmee je jezelf een absoluut gehoor zou kunnen aanleren.
Leek me erg gaaf, maar nooit wat mee gedaan.
Maar het lijkt me nog steeds erg gaaf om gewoon out of the blue een perfecte a kunnen fluiten (stem heb ik dus niet ;-). Plus dat er werd/wordt beweerd dat het je helpt bij het spelen, dat je dan makkelijk iets wat je bedenkt in noten op papier kunt zetten en meer van dat fraais.
de grote vraag/vragen
Wat ik me afvraag is: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
En vooral of het ueberhaupt werkt? Had je er echt iets aan?
En weet iemand of het nog in Nederland te koop is?
Vragen, vragen, vragen...
Ik weet in ieder geval wel dat het nog te koop is op http://www.perfectpitch.com , maar verkooppraat in 'Tell Sell' stijl wil ik niet te veel op vertrouwen . Kost daar trouwens 139 dollar.
[Dit bericht is gewijzigd door firelight op 15-02-2004 19:57]
Is me gehoor toch niet zo al te best.
quote:Ja, okee. Dat snap ik
Op zondag 15 februari 2004 19:50 schreef Luxxx het volgende:
je kan jezelf leren hoe een A klinkt ja
maar je gehoor aanpassen of "beter maken" in de zin van een wijder frequentiebereik is onmogelijk voor zover ik weet
Ik had erbij moeten zetten dat het dus gaat het verschijnsel 'absoluut gehoor'. Zal het erbij zetten, thx!
quote:Is eigenlijk wat anders dan wat ik precies bedoel, maar ziet er op zich cool uit. Alleen m'n plugins zijn een beetje fucked lijkt 't
Op zondag 15 februari 2004 21:51 schreef LenL het volgende:
je kunt ook gratis allerlei solfege oefeningen doen op http://good-ear.com
Maar het idee van de perfect pitch was eigenlijk dat je een soort van 'kleuren' zou moeten leren horen. Geen echte kleuren, maar iets vergelijkbaars met kleuren, maar dan met geluid.
Maar voor dit iig. thnks!
*toevoegt aan bookmarks*
Mijn 'relative pitch' is na 'tig jaar spelen wel behoorlijk goed geworden (al zeg ik 't zelf), intervallen en accoorden herkennen doe ik vrij makkelijk en de meeste pop- en rocknummers kan ik zonder moeite meespelen. Met jazzdingen met gealtereerde accoorden en accoorden zonder 'root' wordt het al wat lastiger. "Perfect pitch" heb ik niet, maar als ik de toon van een bepaalde noot eenmaal 'in m'n hoofd' heb zitten (bijv. de lage open E-snaar van een gitaar), dan kan ik andere noten wel benoemen. Volgens mij is het een kwestie van veel, veel oefenen...
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 16-02-2004 01:37]
Als ik een toonhoogte wil bepalen denk ik aan 'Vader Jacob', de eerste noot is een C, dan vanaf daar steeds een noot hoger denken en vaak heb ik het dan goed.
De toon die je hoort als je de telefoon oppakt was een G geloof ik, die gebruikte een kennis van mij om z'n gitaar mee te stemmen
quote:Geen G, maar een A, volgens mij (440 Hz). Details
Op maandag 16 februari 2004 01:36 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
De toon die je hoort als je de telefoon oppakt was een G geloof ik, die gebruikte een kennis van mij om z'n gitaar mee te stemmen
quote:Ah, okay, was allemaal al weer heel lang geleden
Op maandag 16 februari 2004 01:39 schreef Zander het volgende:Geen G, maar een A, volgens mij (440 Hz). Details
Ik heb er altijd een beetje om moeten lachen, eerlijk gezegd. Vooral door de 'Tell-Sell'-stijl die je zelf ook al noemt (en die dus ook in het blad voorkomt). Ik denk sowieso dat er wel goedkopere manieren zijn om dit te trainen. Misschien wat rondkijken of Steve Vai (virtuoos/gitaargod) hier wat lessen over heeft circuleren of wat andere bronnen.
Maar dat de advertentie elke keer weer in die bladen staat kán dus betekenen dat het een goedlopend product is, waar weinig mensen over klagen, maar het kan ook betekenen dat veel mensen het gewoon proberen en verder nergens op internet hun beklag doen, maar het laten voor wat het is en dus een complete cursus in de kast hebben liggen waar ze nooit meer iets mee doen.
Kijk in ieder geval voor een paar reviews hier op Amazon en ga zelf ook verder op zoek naar allerlei soorten reviews voordat je hiermee in zee gaat.
Er staat op die Amazon-pagina trouwens ook een review in dezelfde Tell-Sell-stijl als die het bedrijf zelf ook gebruikt - zal dan ook vast wel door dat bedrijf zelf geplaatst zijn, lol.
quote:Okee. Je eerste indruk 'wazig'
Ik heb een paar van die David L. Burge 'perfect pitch' training-cdtjes (niet geheel legaal, ik heb de bijbehorende boeken of lesmethodes ook niet). Dat is waarschijnlijk dezelfde methode waar je al die advertenties van kent. Ik heb er nog niet veel tijd aan besteed, maar eerlijk gezegd vind ik het maar een wazige methode met die 'kleurenassociatie', ik denk niet dat veel mensen daardoor echt 'perfect pitch' aanleren. Sowieso zijn wetenschappers er niet uit of je het op latere leeftijd nou echt nog kunt leren of niet...
quote:Gaaf. Op dit moment herken ik eigenlijk alleen de kwint goed (nouja, naast prime en octaaf
Mijn 'relative pitch' is na 'tig jaar spelen wel behoorlijk goed geworden (al zeg ik 't zelf), intervallen en accoorden herkennen doe ik vrij makkelijk en de meeste pop- en rocknummers kan ik zonder moeite meespelen. Met jazzdingen met gealtereerde accoorden en accoorden zonder 'root' wordt het al wat lastiger. "Perfect pitch" heb ik niet, maar als ik de toon van een bepaalde noot eenmaal 'in m'n hoofd' heb zitten (bijv. de lage open E-snaar van een gitaar), dan kan ik andere noten wel benoemen. Volgens mij is het een kwestie van veel, veel oefenen...
quote:Dat lijkt me dus gewoon gaaf om te kunnen.
Op maandag 16 februari 2004 01:36 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
Een vriendin van mij en haar moeder hebben absoluut gehoor, erg grappig. Die moeder kan ook alles in do-re-mi zingen.
quote:Zojuist ook geprobeerd.
Als ik een toonhoogte wil bepalen denk ik aan 'Vader Jacob', de eerste noot is een C, dan vanaf daar steeds een noot hoger denken en vaak heb ik het dan goed.
quote:
quote:Volgens mijn stemdoosje is het een G, maar ik heb een isdn lijn, mischien dat dat nog uitmaakt
Op maandag 16 februari 2004 01:39 schreef Zander het volgende:
Geen G, maar een A, volgens mij (440 Hz). Details
quote:Precies wat me het meeste tegenstaat; het Tell Sell gehalte is gewoon verdacht hoog...
Op maandag 16 februari 2004 06:26 schreef Bombie het volgende:
Er staat al vanaf zó lang geleden in zo'n beetje elk nummer van Guitar World wel zo'n advertentie van Perfect Pitch, met zo'n wazig blij figuur die 'het heeft ontdekt'. De ene keer is het een John Denver-kloon, de andere keer een schattig meisje. En nu staat er een weer een rocker in die net een citroen in één keer heeft doorgeslikt.Ik heb er altijd een beetje om moeten lachen, eerlijk gezegd. Vooral door de 'Tell-Sell'-stijl die je zelf ook al noemt (en die dus ook in het blad voorkomt). Ik denk sowieso dat er wel goedkopere manieren zijn om dit te trainen. Misschien wat rondkijken of Steve Vai (virtuoos/gitaargod) hier wat lessen over heeft circuleren of wat andere bronnen.
quote:Zo werkt zoiets als Tell Sell ook denk ik, mensen zijn denk ik ook gewoon te lui om van de 30-dagen geld terug garantie gebruik te maken.
...
en dus een complete cursus in de kast hebben liggen waar ze nooit meer iets mee doen.
quote:Tja de eerste een uittreksel uit wat Mr. Burge zelf geschreven heeft, en de enige positieve reaktie had in 10 minuten al prijs, terwijl anderen klagen dat progress wel erg slow is...
Kijk in ieder geval voor een paar reviews hier op Amazon en ga zelf ook verder op zoek naar allerlei soorten reviews voordat je hiermee in zee gaat.Er staat op die Amazon-pagina trouwens ook een review in dezelfde Tell-Sell-stijl als die het bedrijf zelf ook gebruikt - zal dan ook vast wel door dat bedrijf zelf geplaatst zijn, lol.
Hm. Ik geef het zaakje vooralsnog maar even het nadeel van de twijfel Ik denk dat ik wat meer onderzoek moet doen voor ik iets besluit.
Bedankt voor jullie reakties!!
Om mijn gitaar netjes te stemmen weet ik dat mijn stem de laaste noot een Eb behaalt. En als ik verkouden ben een D. Ik zit er meestal maar 2 Hz naast.
Om iets direct goed op papier te kunnen zetten gaat niet. Wat ik wel grappig vond en wat ook kan helpen:
--> Als ik een leuk nummer in mijn hoofd heb bel ik mijn voice mail op en neurie of zing ik dit in. Thuis luister ik het af terwijl ik meespeel. <--
Van wie de quote is weet ik niet, maar het werkt wel (ook duur trouwens, jezelf opbellen en dan doorverwezen worden naar je voice mail)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |