quote:Bingo, eindelijk een label die zich niet in allerlei bizarre bochten wringt om te voorkomen dat mensen MP3'tjes binnen halen via hun computer, maar nieuwe technologie juist omarmt. Ik roep al tijden dat maatschappijen zelf veel beter een goed alternatief voor het aanbieden van MP3's kunnen beginnen dan er een vloek over uit te spreken.
Brits muzieklabel start verkoop mp3's zonder DRMOnze oosterburen van heise online berichten dat het Britse muzieklabel Warp Records een online muziekwinkel heeft opgezet waar mp3's gekocht kunnen worden zonder Digital Rights Management (DRM) technologie. Een los nummer kost 0,99 pond wat neerkomt op circa 1,50 euro en een compleet album kost tussen de 6,99 en 8,99 pond wat neerkomt op 10 à 13 euro. Hiermee liggen de prijzen iets hoger dan bij andere online muziekwinkels, maar hier staat tegenover dat je bijvoorbeeld niet gelimiteerd wordt in het aantal keer dat je een nummer op cd kan branden.
Bron: http://www.tweakers.net/nieuws/31074
Goeie zaak dit!
quote:Ach, branden, hoezo? Het aantal mensen die hun muziek alleen nog maar op de computer beluisteren is nog altijd groeiend. En de prijzen zakken natuurlijk vanzelf als er meer aanbieders op de markt komen, maar tis een begin
Op zondag 15 februari 2004 17:55 schreef fripper het volgende:
Ik vind 13 euro veel geld voor een cd zonder hoesje, die ik dan nog zelf moet branden.
Ik vind het in elk geval al heel wat dat ze eens positief naar een nieuw medium willen kijken ipv het alleen maar willen bestrijden.
SNapp niet dat mensen die muziek gaan downloaden voor geld als er via usenet, kazaa, etc gewoon gratis te downloaden is
Downloaden via die protocollen is zelfs niet eens illegaal, waarom er dan geld voor betalen
Haal wel lekker gratis van internet me mp3's en en de goede cd's koop ik in de winkel
quote:Sjonge sjonge zeg... wat een standpunt..
Op zondag 15 februari 2004 18:04 schreef drumdude het volgende:
Fuck it man veelste duur, je hebt het alleen maar op je pc staan niet eens een originele gedrukte cd en dan ook nog voor 13 euSNapp niet dat mensen die muziek gaan downloaden voor geld als er via usenet, kazaa, etc gewoon gratis te downloaden is
Downloaden via die protocollen is zelfs niet eens illegaal, waarom er dan geld voor betalen
Haal wel lekker gratis van internet me mp3's en en de goede cd's koop ik in de winkel
-edit: smileyspam.-
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 15-02-2004 21:07]
klasse actie!
quote:Waarom wat is daar mis mee dan :S:S:S kots lekker over jezelf heen ofzo
Op zondag 15 februari 2004 18:06 schreef Omkron het volgende:[..]
Sjonge sjonge zeg... wat een standpunt..
![]()
-edit:-
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 15-02-2004 21:08]
quote:Warpmart
Warpmart are proud to announce an extensive price reduction on many Warp titles. For the rest of February and the whole of March, you can pick up Warp classics from artists like Black Dog, Aphex Twin and Autechre from as little as £4.99, as well as some of the best albums of 2003 for £8.99.
quote:Jo volgens mij snap jij het nie helemaal vriend
Op zondag 15 februari 2004 18:12 schreef Omkron het volgende:
Moet dat nog uitgelegd worden...Echt slim ben je niet zeg..
Toen de LP's in de handel waren kosten ze 20 piek, de cd kwam uit en koste 40 piek, dat was een huge bedrag omdat je bij een LP een brute hoes kreeg, en bij cd een klein kut cd'tje, maar er werd gezegt het wordt goedkoper naarmate de LP "uit de handel is" en dat het goedkoper kon worden als een LP ( productie kosten e.d) als iedereen cd's koopt
NOT
De prijzen stegen alleen maar
UIteindelijk kwam de Euro en de prijs werd nog duurder voor een schijffie 23 euro geloof ik voor een standaard cd, de muziek industrie kreeg het zwaar te voorduren en er werden bijna geen cd's verkocht. tot een half jaar/jaar geleden mega veel cd's in magazijnen bleven liggen dat ze achter hun hoofd gingen krabbelen
Nu zijn er maatschappijen (ramp records ) die cd's uitbrengen voor 10 euri's en waarschijnlijk (als ze slim zijn) volgen er meer.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, je vind mischien 13 euro niet veel voor een cd ( wat op je pc staat wat je gedownload hebt) maar het is gewoon vreselijk duur te benken dat vroeger een LP 20 piek was (ok inflatie e.d er bij zou het mischien een acceptabel bedrag zijn voor 15 eu voor een CD in de winkel)
IK hoop dat je nu een beetje snap wat ik bedoel
en by the way 90 % van de muziek koop in gewoon in de winkel omdat ik gewoon een muziek liefhebber ben, die mijn cd's legaal wil hebben\
greetzz
quote:Dit is toch niet nieuw? iTunes bestaat al een tijdje die hetzelfde principe gebruikt. Enige verschil is dat iTunes geen bepaalde platenmaatschappij is maar een onderdeel van Apple.
Bingo, eindelijk een label die zich niet in allerlei bizarre bochten wringt om te voorkomen dat mensen MP3'tjes binnen halen via hun computer, maar nieuwe technologie juist omarmt. Ik roep al tijden dat maatschappijen zelf veel beter een goed alternatief voor het aanbieden van MP3's kunnen beginnen dan er een vloek over uit te spreken.
Het is zeker een goede ontwikkeling dat een label het principe van legale mp3's eindelijk ook overneemt, maar het is niet verassend als je ziet hoe succesvol iTunes is.
quote:Niet waar. Mainstream muziek is minder gaan verkopen inderdaad, maar alternatieve genres doen het de laatste paar jaar juist beter qua cd afzet.
UIteindelijk kwam de Euro en de prijs werd nog duurder voor een schijffie 23 euro geloof ik voor een standaard cd, de muziek industrie kreeg het zwaar te voorduren en er werden bijna geen cd's verkocht.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 15-02-2004 18:42]
quote:Heb het hier over de gehele cd verkoop niet tussen genres ofzo
Niet waar. Mainstream muziek is minder gaan verkopen inderdaad, maar alternatieve genres doen het de laatste paar jaar juist beter qua cd afzet.
Ik houd het lekker bij een mooi fysieke verzameling.
quote:Nou denk dat het algemeen wel bekend is dat er minder muziek cd's verkocht worden
Op zondag 15 februari 2004 18:37 schreef Yokozuna het volgende:
Waar heb je die informatie vandaan dan?Geef eens een link.
Ik ben erg benieuwd of het gaat werken.
Het enige waar je nu voor ZOU MOETEN betalen is de webspacekosten van het label, de productiekosten van het album, en de royalties aan de bandleden (wie nog meer weet, zeg het maar). Nou, laten we zeggen 20% winstmarge erbovenop. Volgens mij kom je dan nog steeds niet op 13 euro.
quote:Je wilt toch je band steunen? Daar betaal je volgens mij nog steeds royalties aan.
maar ik kan me voorstellen dat de moralisten onder ons toch graag hun bijdrage willen leveren aan het label, financieel gezien
Daarbij kun je sowieso mp3's naar elkaar doorsturen dus ik ben erg benieuwd in hoeverre hier misbruik van gemaakt kan en gaat worden.
quote:Een band verdient volgens mij niet zo gek veel uit de opbrengst van verkoop, maar zo'n band staat natuurlijk wel onder contract en haalt volgens mij nog de meeste opbrengst uit optredens en de merchandising bij de optredens.
Op zondag 15 februari 2004 18:41 schreef Yokozuna het volgende:
Je wilt toch je band steunen? Daar betaal je volgens mij nog steeds royalties aan.
Maar WARP is een geliefd label, veel bands die in hetzelfde straatje zitten en niet die ene commerciele instellling die men vaak associeert bij grote platenbazen met asociale salarissen. Dat zit toch net even iets anders wat support dan bij de grotere jongens (hoewel WARP zelf ook niet klein is binnen het genre waarin ze voornamelijk actief zijn)
quote:- IP adres koppelen aan een gebruiker? (ADSL gebruikt ook steeds meer static IP, kabel altijd al)
Op zondag 15 februari 2004 18:44 schreef Vork het volgende:
ben ik benieuwd hoe zo hiermee gaan voorkomen dat een groep mensen allemaal een album betaald download en vervolgens de inloggegevens doorspeelt naar een ander die datzelf album download en een ander album betaald download, doorspeelt etc.Daarbij kun je sowieso mp3's naar elkaar doorsturen dus ik ben erg benieuwd in hoeverre hier misbruik van gemaakt kan en gaat worden.
quote:Hoeveel procent van bijv. een cd van 22 euro, zou je moeten betalen aan royalties? 8% ?
Een band verdient volgens mij niet zo gek veel uit de opbrengst van verkoop
quote:Bingo. Dat is ook precies wat ik er zo vernieuwend aan vind. Een webwinkel die MP3s verkoopt is niet nieuw, maar een platenmaatschappij die een MP3-handel begint ipv er een aan te klagen is dat wel.
Op zondag 15 februari 2004 18:32 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Dit is toch niet nieuw? iTunes bestaat al een tijdje die hetzelfde principe gebruikt. Enige verschil is dat iTunes geen bepaalde platenmaatschappij is maar een onderdeel van Apple.
Het is zeker een goede ontwikkeling dat een label het principe van legale mp3's eindelijk ook overneemt, maar het is niet verassend als je ziet hoe succesvol iTunes is.
quote:Dat klinkt wel leuk, zeker omdat home-recording tegenwoordig steeds beter te doen is.
Op zondag 15 februari 2004 21:46 schreef Drumkruk het volgende:
Ah als muzikant zie ik hier ook toekomst... alle muzikanten moeten zich samenvoegen op een muzikanten mp3 site. Geen platenmaatschappijen meer waar al die centen naartoe gaan, maar rechtstreeks naar de muzikant zelf! want wie is nou uiteindelijk degene die het product maakt. platenmaatschappijen eruit, muzikanten gaan meer geld verdienen wat ze ook werkelijk verdienen en de mp3's (lees cd's) worden goedkoper! Ik denk dat hier een behoorlijke toekomst in ligt!
Platenmaatschappijen hebben als voornaamste doel de dure studiokosten te dekken zodat artiesten hun werk op kunnen nemen zonder dat ze dit hun spaarpot kost, maar tegenwoordig loopt de homestudio zo hard op de professionele studio in, dat het een kwestie van tijd is voordat daar onwijze frictie ontstaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |