abonnement Unibet Coolblue
pi_17195275
Wetenschappers hebben met de 300-meter grote radioschotel van Arecibo op Puorto Rico onderzoeken gedaan naar de hoeveelheid ijs op de Maan. Nu blijkt er veel minder ijs te zijn dan verwacht.


De 300-meter grote radioschotel van Arecibo op Puorto Rico

Vroeger hadden de ruimtevaartuigen Clementine en lunar Prospector van de NASA ontdekt dat er op de zuidpool van de Maan grote hoeveelheden bevroren water aanwezig moesten zijn. Op de zuidpool zijn grote kraters aanwezig en dit stuk van de Maan ligt altijd in de schaduw. De temperaturen zijn dus zo laag dat als er water aanwezig is het voor altijd bewaard blijft.

Vooral nu de Amerikaanse president Bush op de Maan een permanente lanceer basis wil maken is dit zeer belangrijk. We kunnen dit water dan eventueel gebruiken als drinkwater of om er waterstof van te maken, wat weer gebruikt kan worden als raketbrandstof. We hoeven dan geen water mee te nemen vanaf de aarde.

Nu dit zo belangrijk is hebben wetenschappers hier onderzoek naar verricht. Door de nieuwe metingen blijkt dat er hooguit een dunne laag ijs aanwezig is. Dit was een zware dobber voor de onderzoekers omdat nu de plannen voor een permanente basis misschien wel worden uitgesteld omdat het niet alleen moeilijker word maar ook stukken duurder.

Er zullen in de komende jaren meer onderzoeken gaan plaatsvinden en ook gaat de NASA maanverkenners sturen om dit resultaat meer zekerheid te geven. Op dit moment is een ruimtezonde van de ESA de Smart-1 onderweg naar de maan. Hij zal in december aankomen. De Smart-1 gaat ook op zoek naar water.

[url=http://www.spacesecrets.com][b]Spacesecrets.com[/b][/url]
  zondag 15 februari 2004 @ 14:56:14 #2
52063 hooiberg
okeej, fotos binnekort op site
pi_17195443
Hm.. klinkt jammer

edit ok ja

[Dit bericht is gewijzigd door hooiberg op 15-02-2004 15:00]

Je kunt beter een berin tegenkomen, beroofd van haar jongen,
dan een dwaas, beroofd van zijn verstand!
pi_17195500
quote:
Op zondag 15 februari 2004 14:56 schreef hooiberg het volgende:
bron?
spa. .
Religion : Mankind's worst invention !
pi_17195548
quote:
Op dit moment is een ruimtezonde van de ESA de Smart-1 onderweg naar de maan. Hij zal in december aankomen.
is 'ie afhankelijk van het OV ofzo
Het is nu februari, dat zou dus zo'n 9 a 10 maand reistijd zijn. Lijkt me wat lang
pi_17195610
quote:
Op zondag 15 februari 2004 14:58 schreef Flierp het volgende:

[..]

spa. .


Dat is een goede. Ik zet het er niet meer bij.

Het is wel bij spacesecrets.com te lezen maar de officieele bron is van sterrijk.nl

[url=http://www.spacesecrets.com][b]Spacesecrets.com[/b][/url]
  zondag 15 februari 2004 @ 15:27:06 #6
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_17196170
die sonde doet er zolang over omdattie een ion drive gebrukt
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_17196174
quote:
Op zondag 15 februari 2004 15:00 schreef Fester het volgende:

[..]

is 'ie afhankelijk van het OV ofzo
Het is nu februari, dat zou dus zo'n 9 a 10 maand reistijd zijn. Lijkt me wat lang


ik geloof dat ie een nieuw soort motor met zich mee heeft om te testen... meschien duurt het daarom zo lang
pi_17196201
quote:
Op zondag 15 februari 2004 15:27 schreef ATuin-hek het volgende:
die sonde doet er zolang over omdattie een ion drive gebrukt
pi_17207186
klopt

De Smart-1 is een proef voor een missie naar Mercurius, met het verbeterde en snellere type motor.

[url=http://www.spacesecrets.com][b]Spacesecrets.com[/b][/url]
  zondag 15 februari 2004 @ 22:08:54 #10
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_17207421
Ik zie eigenlijk niet in waarom dit een maanbasis in gevaar zou brengen, daarvoor is niet zoveel water nodig omdat alles gewoon te hergebruiken valt.

(Trouwens, een iondrive in een sonde naar de maan? Dan is 'ie nog niet eens op gang eer hij is aangekomen. )

Ik ga naar huis.
  maandag 16 februari 2004 @ 02:56:43 #11
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_17213420
tsja de beste manier om te testen he Het echte werk. En ook gelijk een duurtest.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_17238863
quote:
Op zondag 15 februari 2004 22:08 schreef nietzman het volgende:

(Trouwens, een iondrive in een sonde naar de maan? Dan is 'ie nog niet eens op gang eer hij is aangekomen. )


tja, maar aangezien zo'n motortje veel minder weegt en er -uiteindelijk- ook komt betekend alleen maar dat je meer wetenschappelijke zooi kunt meenemen... (PS lanceerkosten / kilo = +/- $30.000 PER KILO) Is ook meteen een van de redenen waarom Bush's maanplannen zo errug duur zijn (ik= +/- 80 kilo * $30.000 = $ 2.4Miljoen Good luck!!)
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_17245822
Om even verder te gaan op de ionen-motor, wat dat ding doet is ionen (kleine geladen atomen of molekulen) met enorme snelheid wegschieten, waardoor hij een zachte versnelling naar voren krijgt. Maar omdat die dingen geen kont wegen is de versnelling zeer laag. Toch is dit juist heel efficient, omdat je nu met heel weinig brandstof aan boord de motor wel lang (lees : weken tot maanden) aan kunt laten staan zodat je uiteindelijk sneller kunt gaan dan met conventionele verbrandingsmotoren.
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_17245861
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 03:18 schreef paladin het volgende:
Om even verder te gaan op de ionen-motor, wat dat ding doet is ionen (kleine geladen atomen of molekulen) met enorme snelheid wegschieten, waardoor hij een zachte versnelling naar voren krijgt. Maar omdat die dingen geen kont wegen is de versnelling zeer laag. Toch is dit juist heel efficient, omdat je nu met heel weinig brandstof aan boord de motor wel lang (lees : weken tot maanden) aan kunt laten staan zodat je uiteindelijk sneller kunt gaan dan met conventionele verbrandingsmotoren.
Ik dacht dat een ionen motor altijd op xenon werkte.
pi_17255275
Geen idee welk materiaal ze gebruiken, behalve dat het geioniseerd is
In principe zou je geloof ik zo een beetje alles kunnen gebruiken, maar zul je zien dat xenon het meest efficient is.
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
  woensdag 18 februari 2004 @ 02:34:53 #16
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_17275913
DS1 gebruikte iig xenon. Kweet niet hoe het met deze sonde zit.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')