Ik heb de film afgelopen zondag gezien en vond 'em niet slecht, maar ook niet goed. Ik ben nu al ver in het boek waar de film op gebaseerd is en volgens mij weet ik waar Stone de fout ingaat.
Na de film kreeg ik niet het beeld of idee dat Alexander zo groot was. Integendeel. Hoewel Farrel het imo niet slecht doet als Alexander, komt de Alexander mij toch te emotioneel over. In het boek is Alexander, na lessen van Aristoteles, beheerst, kalm en vriendelijk. Alleen op het slagveld verliest hij dat temperament en wordt razend, maar niet wanhopig. En in sommige scenes wordt Alexander te wanhopig neergezet, zo ook op het slagveld.
Daarnaast belicht Stone de verkeerde punten van zijn leven. Ik zie constant allerlei feesten met oninteressante dialogen, terwijl er over zijn jeugd amper wat vertelt wordt, of over zijn veldslagen. In de film wordt gezegd dat Alexander nooit een slag verloor, dat klopt ook, maar het springt er niet uit. In de gevechten lijkt het er juist op dat het niet door Alexander komt dat ze winnen. En daarom was hij zo groot: zijn geniale strategische inzicht en zijn enorme verovering. Als je iemand neerzet die van het ene moment in Babylon zit en het andere op de grens bij India, komt dat gewoon niet over als een veroveraar. Meer iemand die op reis is.
Over gevechten gesproken, dat is allemaal te wazig. Als het geen zandstorm is dan zijn het wel 100 beelden per seconde die voorbij vliegen.
Waar ik wel over te spreken was zijn de soldaten en hun uitrusting. Zelden zie je dat zo realistisch neergezet worden in films. En de film zelf was ook wel aardig om naar te kijken (op Angelina Jolie na, :kots, zelden zo slecht acteerwerk gezien)
Ohja, wat me te binnen schiet. Philippos, de vader van Alexander, wordt neergezet als een beest. Iemand die zich aan alles vergrijpt en geen respect voor z'n zoon heeft. In het boek is hij een hele goede vader, waar de enige ruzie met zijn zoon tijdens zijn bruiloft met een jonge vrouw plaatsvindt en Alexander zich verbannen voelt. Stone gaat hier echt de mist in, want Philippos was een grootse koning die veel hield van zijn zoon en er alles aan deed hem een goede opvolger te maken.
Maar goed, ik heb niet veel vertrouwen in de komende Alexander film met Leonardi DiCaprio :kots. Waar ik wel benieuwd naar ben is naar "The 300" over 300 Spartanen en de slag bij Thermopylae en Kingdom of Heaven over de Middeleeuwen met kruistochten en al (helaas weer met Orlando Bloom :kotskotskots!)
Edit - Nog een laatste note
![]()
. Alexanders leven is zo groots en interessant, dat kun je niet in 3 uur vullen. Ik had Stone een trilogie, of een mini-serie aangeraden. Dat is wel het minste wat zo'n persoon verdient.
[ Bericht 4% gewijzigd door Steeven op 05-01-2005 17:17:55 ]