abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 december 2004 @ 00:48:00 #151
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_23812140
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 00:46 schreef SunChaser het volgende:

Morgenavond premiere Amazones trouwens. Voor foktv Fulltime baan voor jou?
Kan dit niet via de mail? Hier is het nogal offtopic.
pi_23812157
Nee, is geen fulltime baan (nog niet). Werk ook als uitzendtechnicus bij at5. Vanaf februari moet er wel meer tijd in gaan zitten, want we maken het filmprogramma met 4 personen (zowel inhoudelijk als camera etc). Maar als het goed is heb ik dan daarnaast nog tijd voor doceren aan de uva
Ah, ok, zal ik ook eens naar de Frontpage gaan hehe
"We're all pretty small in the grand scheme of things. The most we can hope for is to make a difference."
pi_23812172
k...sorry meneer...
"We're all pretty small in the grand scheme of things. The most we can hope for is to make a difference."
  Redactie Frontpage dinsdag 7 december 2004 @ 00:49:52 #154
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_23812188
Pretoriaan, wat is jouw mail? Mijne is sunfactorx@hotmail.com

Kunnen we ff prive kletsen
pi_23812225
sgerrets@at5.nl
(maar wilde wel net richting bed, morgen om 10:30 Il Dono (ofzo) in het filmmuseum
(sorry meneer gorro meneer, nu hou ik echt op)
  Redactie Frontpage dinsdag 21 december 2004 @ 23:30:44 #156
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_24127886
Mijn review
quote:
Film: Alexander
De filmAlexander de Grote. Verplichte kost op school, deze man. Hij veroverde de wereld en was een bevlogen leider die legers aanvoerde en inspireerde. Na succesvolle epossen als Gladiator, Lord of the Rings en Troy is het de beurt aan de zoveelste sandalenfilm: Alexander, geregisseeerd door Oliver Stone en met Colin Farrell, Val Kilmer, Angelina Jolie en Anthony Hopkins in de hoofdrollen. Maar wat een spannende film had moeten worden over de grootste veroveraar aller tijden, mondt uit in een slaapverwekkende film over een biseksueel moederskindje.

Het verhaal

Alexander groeit op bij zijn moeder en kijkt op tegen zijn vader. Die twee zetten hem tegen elkaar op en daarmee wordt de basis gelegd van de veroveringsdrift van Alexander. Hij wil zich continu bewijzen, zowel tegenover zijn vader als tegenover zijn moeder. Hij verovert werelddelen, voert legers aan en nog is het niet genoeg. Hij wil meer, steeds meer.
Ook wil hij Hephaistion, zijn beste vriend. Ze houden op een Griekse manier van elkaar, maar echt uitgesproken wordt hun verliefdheid nooit. Maar ze kijken wel de hele tijd smachtend naar elkaar.
Het verhaal van Alexander wordt verteld door Ptolemy, een oude strijdmakker, die veertig jaar na Alexanders dood, zijn geschiedenis opschrijft voor het nageslacht.

De film

‘Alexander’ is op alle fronten een misser. Om te beginnen het verhaal. Er is gekozen voor een raamvertelling, waarbij Anthony Hopkins ellenlange monologen dicteert aan zijn slaven. In wollige zinnen vertelt Hopkins wie Alexander was en vooral waarom deze man zo bijzonder werd. Natuurlijk gaan we ook kijken naar Alex, maar de voice-over blijft en wordt gebruikt op momenten waarop je liever de beelden had gezien. Het verhaal vertraagt door de vele terzijdes met Hopkins.
Op de een of andere manier wordt het niet echt overtuigend aannemelijk gemaakt waarom deze Alexander de grootste veroveraar aller tijden werd. Je ziet hem legers aanvoeren, maar dat deed Aragorn in de Lord of the Rings-trilogie overtuigender. Daarbij komen we meteen bij de tweede misser: de casting. Laten we maar meteen beginnen bij Colin Farrell. Een prima acteur om Speed 3, SWAT 4 of PhoneBooth 8 mee te maken, maar als historische veroveraar? Nee, geen moment overtuigt hij als Alexander. Voor een man van dat formaat heb je toch iemand nodig met charisma, en Colin heeft dat niet, althans niet in Alexander. Alexander blijft een melkmuil. Waarom volgen al die mensen hem naar het einde van de wereld? Dat wordt nergens aannemelijk gemaakt.

--------------------------------------------------------------------------------

Edit - DeleteFilm: Alexander
ConclusieTweede fout is Angelina Jolie als zijn moeder (!!) Olympias. Ze schelen in het echt slechts een jaar, waarom in hemelsnaam Jolie als moeder?
Om mij onduidelijke redenen mag Jolie van regisseur Oliver Stone schmieren en overacteren. Ze heeft belachelijke teksten, die ze met een nog belachelijker accent en belachelijke gezichtsuitdrukkingen oplepelt.
Dan de actiescènes. Die zijn saai en veel van hetzelfde. Er vloeit bloed, er wordt gehakt en gestoken, maar helaas is het allemaal bijzonder slaapverwekkend. Het had best intelligenter gemogen allemaal. Na 2,5 uur film heb je nog een half uur te gaan en denk je: nóg een veldslag?

Tot slot de biseksualiteit. In de Verenigde Staten was dit controversieel, in Griekenland gingen ze over de rooie. En dat terwijl homoseksualiteit zo’n beetje in dat land is uitgevonden. Maar in de film komt het niet uit de verf. Er wordt wat smachtend naar elkaar gekeken door de hoofdpersonen en op een feestje wordt een jongeman verkracht (buiten beeld) maar daar blijft het bij. Maar het maakt de film er niet beter op. Wat boeit het nu of Alexander het nu liever met een man of een vrouw doen. We willen zien waarom hij een groot veroveraar was, niet met wie hij neukte.

Conclusie

Alexander is een saaie film die nooit echt op gang komt en niet spannend wil worden. Het ergste zijn de belachelijke dialogen en monologen en Oliver Stone krijgt nergens grip op zijn film. In Amerika flopte de film, in Europa doet hij het goed. Als je gek bent op films als Troy, Ben Hur en Gladiator, zou je deze film wellicht kunnen waarderen. Ik vond er niets aan in ieder geval.

Score: 4
  woensdag 22 december 2004 @ 03:43:53 #157
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_24131421
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 23:30 schreef SunChaser het volgende:
Mijn review
[..]
I hope you're wrong... but I think you're not.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
  donderdag 23 december 2004 @ 19:58:58 #158
46511 Linz
held der helden
pi_24165014
van alle big screen epossen is dit toch wel de minste. Erg jammer, want over Alexander moet je toch een indrukkewekkend goeie film kunnen maken gezien zijn geschiedenis.

ook als film vind ik het minder, soms zelfs saai
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_24176496
Gisteren na lang wachten eindelijk aanschouwd Helaas bleek alles behalve de hype gerechtvaardigd. Ik was niet erg onder de indruk van Alexander, dit terwijl Troy hun Achilles wel mooi kregen afgebeeld, zelfs in King Arthur was ik aardig onder de indruk van Arthur, dit in tegenstelling tot de afgebeelde Alexander van Oliver Stone. Dit zegt overigens niet dat Troy en Arthur geweldige films waren, voordat mijn mening hierdoor alweer teniet wordt gedaan

Zoiezo wordt het verhaal zo ontzettend saai verteld door die Hopkins, leek het bijna een Memento, dan weer 8 jaar voorruit dan weer 2 terug, dan weer voordat hij werd geboren. Daarnaast had ik dat ze liever sommige verhaal stukken uitbeelden dan dat Hopkins ze ons vertelde.

Wat betreft veldslagen, waar ik eigenlijk vanuit ging dat er wel een paar geweldige in zouden zitten, kwamen we ook van een koude kermis thuis. Welgeteld 2 noemenswaardige gevechten vonden er plaats. Waarvan eentje een gevecht was waarvoor we allemaal kwamen, de ondergang van het Persische rijk. Dit gevecht werd reusachtig in beeld gebracht, het bloed vloeide rijkelijk en alles werd lekker chaotisch in beeld gebracht. Ben zoiezo fan van die legioen gevechten, lekker met de speren en zwaarder tegen de schilden aan slaan om de vijhand te imponeren. De helden te paard die langs het legioen stuiven en dan lekkere muziek, die scenes boeien me altijd wel

Wat betreft het spel hadden ze die Tomb Raider ook weg kunnen laten, lekker geloofwaardig een Angelina Jolie als moeder van Colin Farell en dan heb ik nog niet eens gehad over d'r acteer prestaties, want die zogen des te meer.
Ook Colin Farell bleek niet de juiste man voor deze job te zijn, de man straalt totaal geen charisma en leiderschap uit en dat moet dan een van de grootste leiders in de geschiedenis zijn geweest, het leek wel of zijn manschappen hem uit pure ellende bleven volgen of zo ver mogelijk van het thuisfront wilden zijn. Hij kwam alles behalve als een inspirator en motivator voor zijn manschappen over.

Wat betreft die bi-wereldheerser, behalve wat blikken, een los handje en een kus zie je helemaal niets, weet niet waar die preutse Grieken zo moeilijk over doen, aanstellers...

Film is gewoon slecht. Ik wil graag Oliver Stone bedanken voor het om zeep helpen van deze mythologie. Hij had hier zo'n vette film van kunnen maken, verhaal is zo geschikt en dan komt hij hiermee op de proppen. Oliver Stone je zuigt...
Het is beter dat ik het zeg in plaats van iemand met een vol verstand...
pi_24177908
Gisteren gezien... en eigenlijk viel het me niet eens tegen als kijk-ervaring. Het verhaal was wel raar gekozen; sommige belangrijke elementen uit het leven van Alexander werden gewoon weggelaten (de slag bij Issus, het orakel van Siwah, de terugtocht door de woestijn... dat mag er toch wel in lijkt me!!), en verder leek het meer een verzameling losse scènes die weinig verband met elkaar hadden. En die raamvertelling door Ptolemaeus hadden ze er rustig uit mogen laten; vooral aan het eind was het echt overbodig. Ook alle hetero- bi- en incestueuze sexuele relaties deden niet echt ter zake voor het verhaal en hadden ze dus van mij weg mogen laten.
Het is natuurlijk voor een filmmaker een onmogelijke spagaat tussen het neerzetten van Alexander als held; tenslotte is het een van de grootste mensen die de geschiedenis heeft voortgebracht; en het al dan niet laten zien van zijn wreedheden (waar dus ook alleen even naar werd verwezen door Ptolemaeus).
Daarentegen was er genoeg te zien; het was duidelijk dat er veel tijd, geld en moeite in de aankleding was getsopt. Zag er allemaal prima uit!! En het was ook allemaal heel mooi in beeld gebracht: de veldslag was heel indrukwekkend, en ook de slag met de olifanten (geweldige scène waar Alexander met zijn paard tegenover een olifant staat). Ook Babylon zag er zeer mooi uit. En ik ben geen paardenmeisje, maar door dit soort films krijg ik altijd erg in om te gaan leren paardrijden.
Kortom: het verhaal had beter gekund, maar het was wel 3 uur kijkplezier naar mooie plaatjes.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 24 december 2004 @ 19:38:55 #161
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_24186682
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 12:24 schreef SaskiaR het volgende:
Gisteren gezien... en eigenlijk viel het me niet eens tegen als kijk-ervaring. Het verhaal was wel raar gekozen; sommige belangrijke elementen uit het leven van Alexander werden gewoon weggelaten (de slag bij Issus, het orakel van Siwah, de terugtocht door de woestijn... dat mag er toch wel in lijkt me!!),
Ok dat is duidelijk voor mij, ik boycot die film.
  dinsdag 28 december 2004 @ 01:29:07 #162
3604 MightyV
Just Breathe
pi_24248228
Net terug van Alexander en wat een topfilm!
Na het teleurstellende Troy en het zeer trieste King Arthur eindelijk weer eens een epische film die ook goed is.

Het is niet zozeer episch als in spektakel maar qua inhoud. Alexander's jeugd tot zijn dood word beschreven. Maar het spektakel ontbreekt gelukkig niet gheel; natuurschoon (mooier nog dan dat van LotR) en de slag bij Gaugamela is niet te versmaden (zeker de beste battle op celluloid sinds RotK). De decors en props zien er allemaal top uit (Babylon!) en de kostuums zijn ook prachtig. Op een of andere manier komt alles echt authentiek over op mij, wat bijvoorbeeld bij Troy totaal niet zo was. De muziek van Vangelis vind ik ook passend, vooral bij de beelden met overdonderende vergezichten.
Zoals het Oliver Stone betaamt is het dus geen standaard actiefilm. Hij zoomt erg in op Alexander's karakter en de reis die hij doormaakt. Colin Farrell speelt echt de mens Alexander, waar sommigen misschien hadden verwacht dat hij de held Alexander zou uithangen. De supporting cast is ook goed op dreef met Val Kilmer als papa Philippos en (een met een vrij overdreven accent pratend) Angelina Jolie als mama Olympias.

Ik heb deze film als saai, te lang en chaotisch beschreven gezien. Saai is de film zeker niet vind ik, lang wel maar niet te (178 min die blijven boeien). Denk dat de mensen die de film chaotisch/onvolgbaar vonden niet voldoende kennis hadden van het achtergrond verhaal en daardoor in de war raakten. Ikzelf kon alles prima volgen en genoot van de twists die Stone af en toe aanbracht.
Een andere klacht was dat er belangrijk dingen werden weggelaten (bezoek aan het orakel van Amon in Egypte, de slag om Issus en Tyrus) maar dat misde ik totaal niet. Er is zoveel stof om te verwerken in de film dat Stone deze vrij algemeen bekende gebeurtenissen liever buiten beschouwing liet ten voordele van de ontwikkeling van Alexander als persoon niet veldheer.

Persoonlijk ben ik dus zeer onder de indruk van deze film. Geen actiefilm maar een character-driven story over Alexander, die heikele onderwerpen (in de U.S. is zijn bi-seksualiteit bijvoorbeeld nogal... merkwaardig ontvangen) niet schuwt. Mensen die (matig) spektakel a la Troy verwachten, blijf weg! Mensen die feeling hebben met historische fictie en geinteresseerd zijn in Stone's kijk op Alexander, komt allen!
Het is natuurlijk zo dat niet alles 100% overeenkomt met wat er in de geschiedenisboeken staat (maar die zijn het vaak niet eens met elkaar eens, dus wat dat betreft) en dat is ook schier onmogelijk om te doen. Bizarre verdraaiingen zoals in Braveheart zitten hier in ieder geval niet in, maar houd altijd in je achterhoofd dat dit Stone's interpretatie is van Alexander's leven, net zoals LotR Peter Jackson's interpretatie is van JRRT's boeken.

Conclusie: dit kan schouder aan schouder staan met Gladiator en Braveheart (en overstijgd dezen wellicht, daarvoor moet ik de film nogmaals zien) waar King Arthur en Troy diep kunnen wegzakken in de krochten van Hollywood-onzin.

Tip: ken de feitjes rond Alexander een beetje (lees je desnoods een beetje in) want dat geeft echt meerwaarde. De mensen met wie ik de film zag hadden deze kennis niet paraat (ik, als student geschiedenis wel) en vatten sommige onderdelen niet helemaal, naar mijn mening.
pi_24250639
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 01:29 schreef MightyV het volgende:
Net terug van Alexander en wat een topfilm!
Na het teleurstellende Troy en het zeer trieste King Arthur eindelijk weer eens een epische film die ook goed is.

Het is niet zozeer episch als in spektakel maar qua inhoud. Alexander's jeugd tot zijn dood word beschreven. Maar het spektakel ontbreekt gelukkig niet gheel; natuurschoon (mooier nog dan dat van LotR) en de slag bij Gaugamela is niet te versmaden (zeker de beste battle op celluloid sinds RotK). De decors en props zien er allemaal top uit (Babylon!) en de kostuums zijn ook prachtig. Op een of andere manier komt alles echt authentiek over op mij, wat bijvoorbeeld bij Troy totaal niet zo was. De muziek van Vangelis vind ik ook passend, vooral bij de beelden met overdonderende vergezichten.
Zoals het Oliver Stone betaamt is het dus geen standaard actiefilm. Hij zoomt erg in op Alexander's karakter en de reis die hij doormaakt. Colin Farrell speelt echt de mens Alexander, waar sommigen misschien hadden verwacht dat hij de held Alexander zou uithangen. De supporting cast is ook goed op dreef met Val Kilmer als papa Philippos en (een met een vrij overdreven accent pratend) Angelina Jolie als mama Olympias.

Ik heb deze film als saai, te lang en chaotisch beschreven gezien. Saai is de film zeker niet vind ik, lang wel maar niet te (178 min die blijven boeien). Denk dat de mensen die de film chaotisch/onvolgbaar vonden niet voldoende kennis hadden van het achtergrond verhaal en daardoor in de war raakten. Ikzelf kon alles prima volgen en genoot van de twists die Stone af en toe aanbracht.
Een andere klacht was dat er belangrijk dingen werden weggelaten (bezoek aan het orakel van Amon in Egypte, de slag om Issus en Tyrus) maar dat misde ik totaal niet. Er is zoveel stof om te verwerken in de film dat Stone deze vrij algemeen bekende gebeurtenissen liever buiten beschouwing liet ten voordele van de ontwikkeling van Alexander als persoon niet veldheer.

Persoonlijk ben ik dus zeer onder de indruk van deze film. Geen actiefilm maar een character-driven story over Alexander, die heikele onderwerpen (in de U.S. is zijn bi-seksualiteit bijvoorbeeld nogal... merkwaardig ontvangen) niet schuwt. Mensen die (matig) spektakel a la Troy verwachten, blijf weg! Mensen die feeling hebben met historische fictie en geinteresseerd zijn in Stone's kijk op Alexander, komt allen!
Het is natuurlijk zo dat niet alles 100% overeenkomt met wat er in de geschiedenisboeken staat (maar die zijn het vaak niet eens met elkaar eens, dus wat dat betreft) en dat is ook schier onmogelijk om te doen. Bizarre verdraaiingen zoals in Braveheart zitten hier in ieder geval niet in, maar houd altijd in je achterhoofd dat dit Stone's interpretatie is van Alexander's leven, net zoals LotR Peter Jackson's interpretatie is van JRRT's boeken.

Conclusie: dit kan schouder aan schouder staan met Gladiator en Braveheart (en overstijgd dezen wellicht, daarvoor moet ik de film nogmaals zien) waar King Arthur en Troy diep kunnen wegzakken in de krochten van Hollywood-onzin.

Tip: ken de feitjes rond Alexander een beetje (lees je desnoods een beetje in) want dat geeft echt meerwaarde. De mensen met wie ik de film zag hadden deze kennis niet paraat (ik, als student geschiedenis wel) en vatten sommige onderdelen niet helemaal, naar mijn mening.
helemaal mee eens.. vond het ook een geweldige film.
Mensen die hem saai vinden en dan met bijvoorbeeld Troy op de proppen komen als goeie film zijn imho niet de doelgroep. Sorry, maar als je zo'n amerikaanse verkrachting van een mooi verhaal goed vindt, is dit inderdaad geen zak aan.

Vond alleen het begin wat irritant, maar dat kwam doordat ik dat jochie nogal om te kotsen vond. Verder vond ik dat mama's kindje gedoe waar je zoveel over hoort ook erg meevallen, en ook de relatie met hefaistion vond ik erg goed neergezet;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat de feitjes kennen betreft, het helpt wellicht om wat basiskennis van hem te hebben.. maar mijn vriendin vond de film ook geweldig.. (en zelfs jolie goed... komt ook niet vaak voor:P ) en die kent het verhaal van zijn leven ook maar erg summier.. dus echt een must is het niet.

Al met al een geweldige film... denk dat ik er nog wel een keer naar toe ga in de bios
  woensdag 29 december 2004 @ 09:22:47 #164
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_24271375
Hoe kun je deze in hemelsnaam geweldig vinden?

1. De cast is verkeerd. Colin Farrel is niet geschikt voor dit soort rollen, ik had veel liever Eric Bana (Hector uit Troy) in de rol van Alexander gezien. Angelina Jolie als z'n moeder.....welke idioot verzint dat nou toch? Val Kilmer viel me dan wel weer mee.

2. Er gebeurt 2 uur lang geen fuck en de 2 gevechten die er zijn, zijn slecht uitgebeeld en totaal niet boeiend. Heel de tijd worden ze in de pan gehakt maar toch winnen ze uiteindelijk

3. Ik wist niet dat ze al silliconen hadden in die tijd en die rode boxershort van Alexander heeft ie zeker uit 2004

4. TIjdens de scene dat Alexander die speer in z'n buik krijgt klopt er ook weinig van. Eerst wordt er een pijl in z'n paard geschoten, daarna gooit de gast die Alexander wil pakken een speer in het paard, vervolgens draait de camera en taaaaaadaaaaaaaa Alexander heeft een speer in z'n buik

5. Er werden vaak ook 20 namen in 2 zinnen genoemd, hoe bedoel je duidelijk

Enige positieve in de film vind ik de soundtrack, die is goed!

Nee verder vind ik dit een waardeloze film, slecht acteerwerk, slecht camerawerk en teveel niet boeiend gezeik. Een dikke 4!

p.s. Stone: één Gaylord scene is wel genoeg
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
  woensdag 29 december 2004 @ 09:25:16 #165
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_24271397
Hoewel het niet de beste film van het jaar is, verdient de film zeker niet al die negatieve kritiek die je overal hoort. Stone excesseert overal in, de veldslagen zijn enerverend, bloederig en chaotisch, de dialogen zijn beladen en pompueus, evenals de muziek en veel van de acteerprestaties, maar storen deed het me niet. Ergens vond ik het wel bij Alexander passen, het is immers een grootse persoonlijkheid. De film heeft zeker z'n fouten. Het accent van Angelina Jolie is belachelijk en de biseksuele kant van Alexander wordt wat te vaak benadrukt, maar de film is net als Alexander zelf in z'n falen groter dan menig film in z'n successen, om Ptolemeus' woorden maar eens aan te halen. ***½
pi_24271589
quote:
Op woensdag 29 december 2004 09:22 schreef Morpheus2002 het volgende:

1. De cast is verkeerd. Colin Farrel is niet geschikt voor dit soort rollen, ik had veel liever Eric Bana (Hector uit Troy) in de rol van Alexander gezien. Angelina Jolie als z'n moeder.....welke idioot verzint dat nou toch? Val Kilmer viel me dan wel weer mee.
ik hoop toch echt dat je dit niet serieus meent.. Eric Bana?
ik vond zowel farrel als jolie prima voor de rollen.
quote:
2. Er gebeurt 2 uur lang geen fuck en de 2 gevechten die er zijn, zijn slecht uitgebeeld en totaal niet boeiend. Heel de tijd worden ze in de pan gehakt maar toch winnen ze uiteindelijk
als je op let is het beide keren gewoon duidelijk waarom ze winnen.. en er gebeurt genoeg.. maar wellicht niet genoeg om jouw te plezieren.. maar dan moet je maar naar Troy kijken ( )
quote:
3. Ik wist niet dat ze al silliconen hadden in die tijd en die rode boxershort van Alexander heeft ie zeker uit 2004
ach.. zo kun je in elke film wel wat te zeiken vinden... vindt je Gladiator een k#tfilm omdat er een vent in spijkerbroek loopt en sommige dialogen nogal fout geknipt zijn?
quote:
4. TIjdens de scene dat Alexander die speer in z'n buik krijgt klopt er ook weinig van. Eerst wordt er een pijl in z'n paard geschoten, daarna gooit de gast die Alexander wil pakken een speer in het paard, vervolgens draait de camera en taaaaaadaaaaaaaa Alexander heeft een speer in z'n buik
uhm.. was het niet een pijl die deels door de nek van het paard ging en daarom alexander niet vol trof?
quote:
5. Er werden vaak ook 20 namen in 2 zinnen genoemd, hoe bedoel je duidelijk
beetje conentratie mag toch wel bij een film?.. soms was het even nadenken en opletten met al die namen ja..
quote:
Enige positieve in de film vind ik de soundtrack, die is goed!
enige vind ik dus niet.. maar soundrack was inderdaad ook erg goed
quote:
Nee verder vind ik dit een waardeloze film, slecht acteerwerk, slecht camerawerk en teveel niet boeiend gezeik. Een dikke 4!
acteerwerk vond ik niet slecht (over het algemeen..die perzische was echt om te schijten zo slecht) camerawerk vond ik goed.. niet continu van die voor de hand liggende shots.. goed over nagedacht.. goed verhaal zonder amerikaanse poepdramas erin verwerkt.. Een dikke 7,7 toch zeker wel
quote:
p.s. Stone: één Gaylord scene is wel genoeg
ik vond juist dat Stone de relatie heel goed neerzette... de vriendschap en respect voor elkaar werd veel meer benadrukt dan de sexuele kant en de lust.
  woensdag 29 december 2004 @ 15:18:33 #167
3604 MightyV
Just Breathe
pi_24277161
quote:
Op woensdag 29 december 2004 09:22 schreef Morpheus2002 het volgende:

Ben juist verschrikkelijk bang dat als Bana de rol had gekregen dat hij er, net als Hector, een flawless held van had gemaakt. Wat dus niet gepast had bij Stone's opzet en imho minder interessant is dan die rare pief ide Farrell neerzette.
quote:
Dus als er niet gevochten word gebeurd er volgens jou meteen "geen fuck"? Dat vind is zo kort door de bocht dat ik snap waarom deze film je niet boeid.
  woensdag 29 december 2004 @ 15:32:07 #168
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_24277429
Nee want ik ben een enorme fan van LOTR en daar zitten ook hele lange non-actie stukken in die ik wel zeer boeiend vindt.

Bij deze film ging het in die tussenstukken alleen maar over die irritante vrouw van em en over z'n gaylord gevoelens
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_24279200
Wat een rukfilm zeg.
Ik had er heel wat van verwacht, maar dat viel toch bitter tegen.
Slechte personages en niet diep uitgewerkt.
En natuurlijk het standaard kritiek: Angelina Golie kan gewoon niet de rol van Alexander's moeder spelen. Als ze elkaar tig jaar later terug zien is er geen rimpeltje bijgekomen.
Vond het wel grappig dat ze op gegeven moment op een dak stonden in Babylon en dat de hele stad verlicht was, elektriciteit is een klein detail wat ze vergeten waren.

Voor de rest weinig diepzinnig en veel 'grappige foutjes' wat de film eigenlijk een flop maakte.
Mond dicht, stil genieten dus, wees blij..
pi_24283192
Eric Bana was inderdaad beter geweest...

Maar heeft er iemand ook maar een positieve review van deze film gelezen? En dan bedoel ik wel van een kwalitieve bron, dus niet een of andere veredelde weblog...
Kranten als het NRC laten namelijk ook niets over van Olivers "meesterwerk"...

[ Bericht 11% gewijzigd door twistednerve op 29-12-2004 20:52:56 ]
Het is beter dat ik het zeg in plaats van iemand met een vol verstand...
  woensdag 29 december 2004 @ 21:17:38 #171
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_24283869
quote:
Op woensdag 29 december 2004 20:46 schreef twistednerve het volgende:
Maar heeft er iemand ook maar een positieve review van deze film gelezen? En dan bedoel ik wel van een kwalitieve bron, dus niet een of andere veredelde weblog...
Het Britse filmblad Empire (volgens Tarantino het beste filmblad ter wereld) was er positief over en gaf de film 4 sterren van de 5. Een review waar ik het meer mee eens ben dan de rest van de reviews overigens.

http://www.empireonline.c(...)InFull.asp?FID=10522
  Redactie Frontpage woensdag 29 december 2004 @ 21:24:11 #172
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_24284004
Het andere gerenommeerd en kwalitatief filmblad, premiere is daarentegen weer negatief. Met deze recensie ben ik het dan weer eens.

http://www.premiere.com/article.asp?section_id=2&article_id=1892
  woensdag 29 december 2004 @ 21:36:28 #173
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_24284286
Stone zelf:
quote:
Stone heeft spijt van geflopte Alexander

UTRECHT - 27/12/04 - Oliver Stone heeft spijt van de manier waarop hij de film 'Alexander' heeft gemaakt. Dit heeft de filmmaker maandag gezegd in een interview met het filmvakblad Variety. "Als ik terug kon gaan dan zou ik de film in rechtlijnige volgorde maken met minder gebruik van voice-overs", stelt Stone. De 116 miljoen euro kostende productie over het leven van Alexander de Grote krijgt slechte kritieken en trekt weinig bezoekers.

Als Stone een herkansing zou krijgen, zou hij de lengte van de film terugbrengen van drie naar twee uur en de homoseksuele toespelingen niet laten zien aan Amerikaanse bioscoopbezoekers. "Kinderen voelen zich niet prettig bij mannen die elkaar omhelzen en een koning die huilt", denkt de 'Platoon'-regisseur. De film heeft in de Verenigde Staten in vijf weken tijd 35 miljoen dollar (26 miljoen euro) opgebracht.

Het zou beter zijn geweest als Stone meer tijd had gestoken in zijn levensdroom en de film volgend jaar had uitgebracht, zegt de directeur van producent Intermedia. "Misschien hadden we de film dan wel eerst in Europa uitgebracht, voor hem op Amerika los te laten."

Stone gaat zich nu voorbereiden op zijn volgende film, die volgens hem een 'klein' project wordt. "Ik heb mijn droom mogen verzenlijken en als ik nooit meer een film zou mogen maken, zou ik daar vrede mee hebben", zegt de regisseur.

Maandagmiddag wordt bekendgemaakt hoeveel bezoekers 'Alexander' in zijn eerste weekeinde in Nederland heeft getrokken.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  Redactie Frontpage woensdag 29 december 2004 @ 21:43:39 #174
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_24284462
De film staat vier in de bioscoop top 10.
  woensdag 29 december 2004 @ 21:45:12 #175
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_24284511
quote:
Op woensdag 29 december 2004 21:36 schreef SaintOfKillers het volgende:
Stone zelf:
[..]
Dat wordt dus een director's cut DVD.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  Redactie Frontpage woensdag 29 december 2004 @ 21:46:53 #176
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_24284549
Mosterd na de maaltijd. Er valt geen eer meer aan te behalen.
  woensdag 29 december 2004 @ 21:50:47 #177
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_24284657
quote:
Op woensdag 29 december 2004 21:46 schreef SunChaser het volgende:
Mosterd na de maaltijd. Er valt geen eer meer aan te behalen.
Mwach, over een paar jaar gewoon naar terug gaan en opnieuw uitbrengen, zou best moeten lukken denk ik.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_24289575
quote:
Op woensdag 29 december 2004 21:50 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Mwach, over een paar jaar gewoon naar terug gaan en opnieuw uitbrengen, zou best moeten lukken denk ik.
En wie gaat dat dan betalen?
Hangt natuurlijk ook af van hoe Stone het scenario gevormd heeft en hoeveel 'scenes' er daarbij gesneuveld zijn...

Ben wel benieuwd of mensen hier ook ooit Iskander van Couperus hebben gelezen.
pi_24292656
quote:
Op woensdag 29 december 2004 21:36 schreef SaintOfKillers het volgende:
Stone zelf:
[..]

dat zijn juist de punten waarom de film wel goed is..!
als een film het niet goed doet in amerika is mijn interesse juist gewekt.. en grote kans dat het dan een goeie film is. Zodra die daar goed ontvangen wordt (zoals troy) kun je er de donder op zeggen dat ie vol zit met stoere mannen praat en poepromances...
  donderdag 30 december 2004 @ 19:08:50 #180
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_24303042
quote:
Op donderdag 30 december 2004 00:59 schreef Sassie het volgende:

[..]

En wie gaat dat dan betalen?
Hangt natuurlijk ook af van hoe Stone het scenario gevormd heeft en hoeveel 'scenes' er daarbij gesneuveld zijn...
Mwach, je kan al een heleboel doen door bijvoorbeeld bepaalde scenes anders te snijden en in een andere volgorde te plaatsen, de voice-over verwijderen (zoals bijv. in Bladerunner) en dat soort dingen, dan hoef je niet eens heel veel te snuffelen in de vuilnisbak. Ook zou je de muziek aan kunnen passen en zo een scene een compleet andere lading meegeven.
quote:
Ben wel benieuwd of mensen hier ook ooit Iskander van Couperus hebben gelezen.
Vraag het in TTK
pi_24414116
Ik heb de film afgelopen zondag gezien en vond 'em niet slecht, maar ook niet goed. Ik ben nu al ver in het boek waar de film op gebaseerd is en volgens mij weet ik waar Stone de fout ingaat.

Na de film kreeg ik niet het beeld of idee dat Alexander zo groot was. Integendeel. Hoewel Farrel het imo niet slecht doet als Alexander, komt de Alexander mij toch te emotioneel over. In het boek is Alexander, na lessen van Aristoteles, beheerst, kalm en vriendelijk. Alleen op het slagveld verliest hij dat temperament en wordt razend, maar niet wanhopig. En in sommige scenes wordt Alexander te wanhopig neergezet, zo ook op het slagveld.
Daarnaast belicht Stone de verkeerde punten van zijn leven. Ik zie constant allerlei feesten met oninteressante dialogen, terwijl er over zijn jeugd amper wat vertelt wordt, of over zijn veldslagen. In de film wordt gezegd dat Alexander nooit een slag verloor, dat klopt ook, maar het springt er niet uit. In de gevechten lijkt het er juist op dat het niet door Alexander komt dat ze winnen. En daarom was hij zo groot: zijn geniale strategische inzicht en zijn enorme verovering. Als je iemand neerzet die van het ene moment in Babylon zit en het andere op de grens bij India, komt dat gewoon niet over als een veroveraar. Meer iemand die op reis is.
Over gevechten gesproken, dat is allemaal te wazig. Als het geen zandstorm is dan zijn het wel 100 beelden per seconde die voorbij vliegen.

Waar ik wel over te spreken was zijn de soldaten en hun uitrusting. Zelden zie je dat zo realistisch neergezet worden in films. En de film zelf was ook wel aardig om naar te kijken (op Angelina Jolie na, :kots, zelden zo slecht acteerwerk gezien)
Ohja, wat me te binnen schiet. Philippos, de vader van Alexander, wordt neergezet als een beest. Iemand die zich aan alles vergrijpt en geen respect voor z'n zoon heeft. In het boek is hij een hele goede vader, waar de enige ruzie met zijn zoon tijdens zijn bruiloft met een jonge vrouw plaatsvindt en Alexander zich verbannen voelt. Stone gaat hier echt de mist in, want Philippos was een grootse koning die veel hield van zijn zoon en er alles aan deed hem een goede opvolger te maken.

Maar goed, ik heb niet veel vertrouwen in de komende Alexander film met Leonardi DiCaprio :kots. Waar ik wel benieuwd naar ben is naar "The 300" over 300 Spartanen en de slag bij Thermopylae en Kingdom of Heaven over de Middeleeuwen met kruistochten en al (helaas weer met Orlando Bloom :kotskotskots!)

Edit - Nog een laatste note . Alexanders leven is zo groots en interessant, dat kun je niet in 3 uur vullen. Ik had Stone een trilogie, of een mini-serie aangeraden. Dat is wel het minste wat zo'n persoon verdient.

[ Bericht 4% gewijzigd door Steeven op 05-01-2005 17:17:55 ]
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_24415329
Ik deze film afgelopen zondag gezien, en hij komt toch wel in de buurt van de meest langdradige film die ik ooit heb gezien. Zelfs de 2 gevechtsscenes waren nog zo langdradig als de pest. Ik heb minstens het hele laatste uur zitten wachten tot de film een keer afgelopen was.
pi_24422674
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 23:30 schreef SunChaser het volgende:
Mijn review
[..]
Ik weet nog dat ik deze review terzijde schoof, en hebben de goden me voor die hybris gestraft vanavond. De film was precies zoals je hem hier neerzette.
pi_24422812
quote:
Film is gewoon slecht. Ik wil graag Oliver Stone bedanken voor het om zeep helpen van deze mythologie. Hij had hier zo'n vette film van kunnen maken, verhaal is zo geschikt en dan komt hij hiermee op de proppen. Oliver Stone je zuigt...
Mythologie? Zullen we het houden op legende, of waarheid?
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_24428758
Ik snap trouwens niet hoe mensen kunnen verwachten dat het levensverhaal van een man die slechts twee bekende grote liefdes in zijn leven heeft gehad (Hephaistos en Bagoas) volledig voorbijgaat aan de verhouding die hij met die twee had. Zoals het nu staat mag het voor een major film gewaagd zijn geweest dat hij in ieder geval niet als hetero wordt neergezet, maar uit historisch opzicht is het natuurlijk een lachertje. Er is zelden een heerser geweest waarvan zijn voorkeur voor mannen zo publiekelijk bekend was.

En dan heb ik het niet over het lulverhaaltje dat dit soort verhoudingen nou eenmaal normaal was tussen Grieken, want dat was het namelijk helemaal niet. Op zijn best was de mentor-pupil verhouding geaccepteerd, maar noch de verhouding van Alexander met Hephaistos, noch die met Bagoas voldeed aan de eisen van zo'n verhouding.
pi_24450691
heb deze film gisteren gezien.
goede film hoewel ik ze soms het idee kreeg dat ze teveel proberen te vertellen en daardoor het gevoel kreeg dat er iets mistte.
en ik wist ook wel dat Alexander bi-seksueel was maar die gasten in deze film! die ene dansende nicht ziet er zo belachelijk uit, de hele zaal moest lachen iedere keer dat hij in beeld kwam.
pi_24450773
Helaas was Bucephalus zo ongeveer de enige geloofwaardige acteur in deze film...
(ja dat is het paard)

Die dialogen, jeeeezus
Niks tegen lange dialogen hoor, maar dit was een en al blabla

Dan wel weer voor de actie scenes, super gefilmd!

Roxanne vond ik ook nog wel leuk moet ik toegeven.
pi_24451304
Ik heb de film op woensdag gezien en ik heb er gemengde gevoelens over. Het begin van de film was goed. Sommige scenes waren meesterlijk zoals de binnenkomst van Alexander in Babylon(kippenvel). Maar Stone besteedde te veel aandacht aan de val van Alexander, dit vond ik erg frustrerend.
Ik zou graag meer willen zien over hoe Alexander zo groot is geworden. Verder vond ik de keuze voor Farrel als Alexander slecht. De man heeft te weinig charisma voor dit soort rollen. Hij straalt geen grootsheid uit als Alexander.
pi_24460422
Ik ben gisteravond naar Alexander geweest en ik vond het een geweldige film! Prachtige beelden, Babylon was echt helemaal te gek (moest dat hoge gebouw de Toren van Babel voorstellen?).

Ik had trouwens graag gezien hoe Alexander werd 'overwonnen door de dijen van Hephaistion', maar de liefdesscène tussen die twee is er helaas uitgeplukt. Laf. Er was nu een erotische spanning tussen de twee die niet werd opgelost. Bovendien vind ik het gewoon lekker, twee mannen, vooral als ze allebei zo mooi zijn.

Ik vond Angelina Jolie als moeder qua uiterlijk helemaal niet zo'n verkeerde keus. Ik was alleszins overtuigd als het om haar leeftijd gaat. Ze hadden haar mooi ouder gemaakt. Ze was alleen geen overtuigend karakter.

Bucephalos was cool! Een Fries paard: goede keus. Alleen bestond dat ras bij mijn weten toen nog niet, maar dat is iets waar alleen een paardenkenner aan denkt.

De enige scène die ik echt over the top vond was het stukje na de confrontatie tussen Alexander en de olifant. Veel te melodramatisch. Maar het moment dat Alexander Hephaistion aankeek was weer wel mooi.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 08-01-2005 11:03:57 ]
pi_24460749
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 10:54 schreef HiZ het volgende:
En dan heb ik het niet over het lulverhaaltje dat dit soort verhoudingen nou eenmaal normaal was tussen Grieken, want dat was het namelijk helemaal niet. Op zijn best was de mentor-pupil verhouding geaccepteerd, maar noch de verhouding van Alexander met Hephaistos, noch die met Bagoas voldeed aan de eisen van zo'n verhouding.
Ik hoorde zelfs Martin Ros dit soort onzin uitkramen over de Grieken ("Je deed het met een man of een vrouw, dat was heel gewoon").

Bagoas was ook erg lekker trouwens.
pi_24461557
wat is die hephaistion een eng wijf zeg.
pi_24461653
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 12:04 schreef jimjim1983 het volgende:
Ben dol op androgyne mannen, vooral als ze ook nog kohlpotlood rond hun ogen hebben (Bagoas). Hephaistion heeft vrouwenogen.

Hij (Jared Leto) is trouwens door People Magazine uitgeroepen tot één van de vijftig mooiste mensen ter wereld.
pi_24461812
dan hoort hij zeker bij de 50 mooiste vrouwen
die andere gast, die voor Alexander gaat dansen, die is nog 10x zo erg!
pi_24462087
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 12:20 schreef jimjim1983 het volgende:
dan hoort hij zeker bij de 50 mooiste vrouwen
die andere gast, die voor Alexander gaat dansen, die is nog 10x zo erg!
Nee, de vijftig mooiste mensen.

Je bedoelt Bagoas. Die is net zo jummie.
pi_24463298
Bagoas is overigens 100% historisch gegarandeerd de minnaar van Alexander geweest. Hij staat in diverse klassieke bronnen (o.a. Curtius) vermeld als zodanig. M.b.t. tot Hephaistos is dat niet zo heel erg zeker. Bagoas was een eunuch uit de harem van Darius (die niet gevonden werd in de harem, maar als geschenk aan Alexander werd gegeven door een van de mannen die Darius gedood hadden), die bekend stond om zijn danskunsten.

Dat de zaal in lachen uitbarstte als hij in beeld kwam kan ik me wel voorstellen, want al die lokkende blikken leidden tot totaal geen enkel herkenbaar vervolg (afgezien van die ene keer dat de suggestie wordt gewekt dat Alexander Bagoas in zijn bed roept).
pi_24463682
Mijn zaal barstte helemaal niet in lachen uit. En ik zat gewoon te kwijlen.

Maarreh, ze zoenden wel een keer. I want more!
pi_24463740
Oh, zelfs die kusscene is historisch verantwoord
pi_24463747
Ja? Cool. Toch eens wat meer gaan lezen over Alexander de Grote.
  Redactie Frontpage zaterdag 8 januari 2005 @ 14:20:47 #199
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_24463791
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 12:04 schreef jimjim1983 het volgende:
Brad Pitt zou die rol eerst spelen, maar zag er toch maar van af
pi_24463848
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 14:20 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Brad Pitt zou die rol eerst spelen, maar zag er toch maar van af
Gaat die andere Alexander-film nog komen of is die definitief in de ijskast verdwenen na deze flop ?

Raar eigenlijk dat ze door deze flop bang worden om een goede film over het onderwerp te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')