Deze dus:
een kleine terts op e = ges of f(dus op je vingers e,f,g -kleine secunde = ges of f. Dit zou betekenen dat het uit 2 kleine secundes bestaat, maar een kleine terts bestaat uit een grote en een kleine secunde?)
Net zoals:
Een overmatige kwart op f = bis of c(op je vingers fgab + kleine secunde is bis of c. Dit is 3 grote en een halve secunde terwijl in m'n boek staat dat het uit 3 grote secundes bestaat ?)
Hoelanger ik er naar kijk hoe minder ik het snap.
quote:hmm, kan volgend jaar ckm gaan kiezen, maar doe het tog maar niet
Op vrijdag 13 februari 2004 19:20 schreef thiamat het volgende:
hehehe een beetje domme vraag misschien in jullie ogen:
Ik heb een vraagje over de intervallen. Kom er bij sommige niet uitDeze dus:
een kleine terts op e = ges of f(dus op je vingers e,f,g -kleine secunde = ges of f. Dit zou betekenen dat het uit 2 kleine secundes bestaat, maar een kleine terts bestaat uit een grote en een kleine secunde?)Net zoals:
Een overmatige kwart op f = bis of c(op je vingers fgab + kleine secunde is bis of c. Dit is 3 grote en een halve secunde terwijl in m'n boek staat dat het uit 3 grote secundes bestaat ?)Hoelanger ik er naar kijk hoe minder ik het snap.
C-grote terts toonladder:
C 1 D 1 E 1/2 F 1 G 1 A 1 B 1/2 C { 1 D 1 E 1/2 F etc )
de kleine terts (anderhalve toon) op E is dus G, grote terts is Gis of As.
voor de overmatige kwart op F: (reine kwart is F-G-A-B, 4 keer hele toonsafstand, overmatig is 4,5) is Bis. Als je 'm C noemt is het een reine kwint, kijk je naar F - Ces heb je een verminderde kwint.
De naam van de intervallen is ook afhankelijk van welk e toonladder je gebruikt. Bij de meestgebruikte, grote en kleine terts (je hebt er nog een paar wiens griekse namen ik niet zo snel kan herinneren) heb je de volgende standaard intervallen:
majeur:
C - C : prime, rein
C - D : secunde, groot
C - E : terts, groot
C - F : kwart, rein
C - G : kwint, rein
C - A : sext, groot
C - B : sept, groot
C - C' :oktaaf, rein
mineur:
C - C reine priem
C - D grote secunde
C - Es : kleine terts
C - F : reine kwart
C - G : reine kwint
C - As : kleine sext
C - Bes : kleine sept
C - C' : rein oktaaf
Hoe je een interval telt hangt alleen van de letters af, C - Eses is dus een verminderde terts ook al is de afstand gelijk aan een grote secunde. Makt dit al eea duidelijker? ('t kan zijn dat er fouten in zitten, 't is meer dan 10 jar geleden )
Je maakt dus een foutje door te stellen dat de kleine terts op E, Ges (of F) moet zijn, het moet echt de G zijn. De Ges klinkt ook niet als F maar als Fis. De Fes (zeldzaam!) klinkt dus wel als E (omdat er maar een halve toon tussen E en F zit).
De overmatige kwart op F is idd. Bis maar da's een instinker omdat de 'gewone' kwart op F al vergroot is (in de toonladder van Cmaj dan). De reine kwart op F is nl. Bes (zoals in de toonladder van Fmaj, met één mol).
Als het nu een beetje begint te dagen moet je eens naar de kwinten cirkel kijken en hoe van daaruit de diverse kerktoonsoorten zijn gebouwd, dan kom je echt van alles tegen
quote:Hé, 't kost ff tijd dit goed in te typen hoor, en af en toe de gitaar er bij te hebben
weet dan niemand het hier? 'k zit er echt mee, ik kan nu niet verder studeren
quote:Ik zie m'n leraar binnekort niet... hopelijk is dan iemand hier die het weet?
Op vrijdag 13 februari 2004 19:56 schreef Boll het volgende:[..]
hmm, kan volgend jaar ckm gaan kiezen, maar doe het tog maar niet
misschien kun je het je leraar vragen?
quote:Hardstikke bedankt man!
Op vrijdag 13 februari 2004 20:05 schreef Barbaaf het volgendePrachtig verhaal
en dan van dat de normale kwart op f ook al verhoogd was snap ik ook niet.. waarom staat in m'n boek dan een overmatige kwart is 3 secundes ?
[Dit bericht is gewijzigd door thiamat op 13-02-2004 20:47]
quote:Graag gedaan, ik hoop dat het je verder helpt. Als ik je profiel bekijk zie ik dat je van bloaz'n houdt, je speelt zeker een blaasinstrument? Daar weet ik helaas de ballen van maar als je bij een piano in de buurt kan komen moet je eens naar de verdeling van zwarte en witte toetsen kijken, overal waar een hele toon tussen zit is er een zwarte toets.
Op vrijdag 13 februari 2004 20:11 schreef thiamat het volgende:[..]
Hardstikke bedankt man!
Anyway, er is een hoop theorie te vinden, onder andere bij mij onderin een of andere verhuisdoos, als het je echt interesseerd kan je leraar je vast wel een paar goede boeken aanraden, maar om met plezier muziek te maken heb je het niet nodig zolang het gevoel er is.
Veel plezier met je hobby, en (later) je beroep?
quote:Op een A wel
Op vrijdag 13 februari 2004 20:38 schreef thiamat het volgende:
Een grote terts is dan een cis? (2 grote secundes staat er in m'n boek)
quote:Dat van die F is een instinker, sowieso degene die van reine intervallen zijn afgeleid (kwart, kwint, oktaaf). Op deze pagina staat een heldere uitleg. De kwart (elke kwart) op F is dus B, en F - B is drie grote secundes, dus overmatig. De reine kwart is twee en een half (C - F, F - Bes).
en dan van dat de normale kwart op f ook al verhoogd was snap ik ook niet.. waarom staat in m'n boek dan een overmatige kwart is 3 secundes ?
Waarschuwing : Op deze pagina staan alle in het Nederlands benoemde intervallen, het zijn er 339. Niet voor mensen die snel ontmoedigd worden maar leuk om je leraar eens te pesten door een undecimale verminderde kwint te spelen
.
Met de meeste zal je nooit te maken krijgen maar de kommaatjes aan het eind misschien wel, deze geven namelijk het verschil aan tussen een verhoogde grondtoon en de verlaagde bovenliggende toon. Er is namelijk verschil tussen bv. Gis en de As. Dit kan je hoorbaar maken met een instrument als een viool, op een piano lukt dat niet (weer wel op een 31-toons orgel zoals die in het Teylers Museum in Haarlem).
Bedankt voor het stellen van de vraag zodat ik weer even jeugd- en studieherinneringen kon ophalen. Van mijn 12e tot +/- mijn 26e heb ik heel veel gespeeld (viool, gitaar, basgitaar) in uiteenlopende gezelschappen ( jeugdsymfonie-orkest, Big Band, punkband Nee en de laatste jaren af en toe een musical. Muziek is mooi man!
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 21:17 schreef Barbaaf het volgende:[..]
Op een A wel
[..]Dat van die F is een instinker, sowieso degene die van reine intervallen zijn afgeleid (kwart, kwint, oktaaf). Op deze pagina staat een heldere uitleg. De kwart (elke kwart) op F is dus B, en F - B is drie grote secundes, dus overmatig. De reine kwart is twee en een half (C - F, F - Bes).
Waarschuwing
: Op deze pagina staan alle in het Nederlands benoemde intervallen, het zijn er 339. Niet voor mensen die snel ontmoedigd worden maar leuk om je leraar eens te pesten door een undecimale verminderde kwint te spelen
.
Met de meeste zal je nooit te maken krijgen maar de kommaatjes aan het eind misschien wel, deze geven namelijk het verschil aan tussen een verhoogde grondtoon en de verlaagde bovenliggende toon. Er is namelijk verschil tussen bv. Gis en de As. Dit kan je hoorbaar maken met een instrument als een viool, op een piano lukt dat niet (weer wel op een 31-toons orgel zoals die in het Teylers Museum in Haarlem).Bedankt voor het stellen van de vraag zodat ik weer even jeugd- en studieherinneringen kon ophalen. Van mijn 12e tot +/- mijn 26e heb ik heel veel gespeeld (viool, gitaar, basgitaar) in uiteenlopende gezelschappen ( jeugdsymfonie-orkest, Big Band, punkband Nee en de laatste jaren af en toe een musical. Muziek is mooi man!
quote:Yep. 't Rijtje van prime, secunde t/m octaaf moet je van voor naar achter kennen. Als je de opgaven van degoeje, die link die ik je gaf, doet krijg je ook een aardig ezelsbruggetje. Ik moet wel opmerken dat IMHO het antwoord op opgave 7 fout wordt gedaan, het diagram toont nl. van D naar B, een sextiem (zes witte toetsen, stamtonen), met 4,5 toonsafstanden (1/2 x het totaal aantal toetsen na de eerste), een grote sext dus
Op vrijdag 13 februari 2004 22:18 schreef thiamat het volgende:[..]
dus in principe moet je te afstanden bij de namen uit je hoofd kennen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |