Iedereen (neem ik aan) weet dat het kookpunt van water 100 graden Celsius is. Nu heb ik hier een pan staan met water, op het vuur enzo....of wacht, nee geen vuur, ik kook elektrisch, maar dat geheel terzijde en/ofzo
Als die pan kookt (het water dan) dan issie (dat water dus) 100 graden
Maar als ik die pan eraf haal, dus echt optillen en van de plaat afhalen, dan stopt het water met koken binnen 1 seconde
Dus ik dacht, NOU, dat water is wel snel afgekoeld!
Laat ik eens een grotere pan nemen, dat duurt langer voordat het afkoelt!
Ja lauw, godverdomme als mijn 10 liter-pan kookt en ik ik pak hem op, dan stopt ie ook binnen 1 seconden met koken?!
De vraag is dus hoe dat kan? 10 liter water blijft toch langer warm dan 1 liter?
quote:Wel he
Op vrijdag 13 februari 2004 00:06 schreef japiejo het volgende:
Je houdt jezelf wel bezig he
quote:ONZ is die kant op -->
Op vrijdag 13 februari 2004 00:08 schreef navvy het volgende:
Kook 4 pannen (allemaal verschillende formaten tuuk), haal ze van het vuur als het water kookt en stop je snikkel erin. Je eikel zal het geheim ontrafelen.
Dit is een serieus topic
quote:zegmaar gemiddelde huiskamerluchtdruk heb ik hier
Op vrijdag 13 februari 2004 00:08 schreef tinkebell het volgende:
water kookt niet altijd met 100 graden!
hangt af van de luchtdruk!
quote:wat hij zegt
Op vrijdag 13 februari 2004 00:09 schreef vosss het volgende:[..]
ONZ is die kant op -->
Dat ik een notoire baggeraar ben wil nog niet zeggen dat alle topics van mij kut zijn!Dit is een serieus topic
quote:hehe steekt uwer hand er maar in.. dat water in echt nog wel ongeveer 100 graden, alleen je ziet geen luchtbelletjes meer (heeft te maken met imploderende lucht wat gebeurt bij het opwarmen bijv. in een pan
Op vrijdag 13 februari 2004 00:04 schreef vosss het volgende:
De vraag is dus hoe dat kan? 10 liter water blijft toch langer warm dan 1 liter?
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 00:10 schreef nikky het volgende:[..]
wat hij zegt
quote:Pardon, google al gebruikt?
Op vrijdag 13 februari 2004 00:09 schreef vosss het volgende:[..]
ONZ is die kant op -->
Dat ik een notoire baggeraar ben wil nog niet zeggen dat alle topics van mij kut zijn!Dit is een serieus topic
quote:En waarom is dat dan zo volgens jou?
[b]De vraag is dus hoe dat kan? 10 liter water blijft toch langer warm dan 1 liter?
quote:ja okay, geen luchtbellen, maar als mn water kookt en ik draai het vuur (in mijn geval d'n elektriek
Op vrijdag 13 februari 2004 00:10 schreef Metalpunk het volgende:[..]
hehe steekt uwer hand er maar in.. dat water in echt nog wel ongeveer 100 graden, alleen je ziet geen luchtbelletjes meer (heeft te maken met imploderende lucht wat gebeurt bij het opwarmen bijv. in een pan
)
[Dit bericht is gewijzigd door vosss op 13-02-2004 00:12]
en nou slapen jij!!
quote:Dat snap ik, maar waarom daalt die pan van 10 liter in dezelfde tijd netzo hard als 1 van 1 liter?! (beiden pannen hebben eenzelfde diameter en staan dus beiden netzo veel in contact met de (koudere) kamertemperatuur
Op vrijdag 13 februari 2004 00:11 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Kookpunt vraagt veel energie (soort barriere) zodra energiebron wegvalt daalt de temp vrijwel direct een graad....ergo: geen bubbels!!en nou slapen jij!!
quote:het water onderin de pan moet je als een soort apart systeem zien..
Op vrijdag 13 februari 2004 00:11 schreef vosss het volgende:
ja okay, geen luchtbellen, maar als mn water kookt en ik draai het vuur (in mijn geval d'n elektriek) op een laag pitje, dan blijft het water wel koken. Dus dan is het niet zozeer opwarmen, maar meer warmhouden zegmaar?!
quote:opgelost! slotje!
Op vrijdag 13 februari 2004 00:17 schreef Metalpunk het volgende:[..]
het water onderin de pan moet je als een soort apart systeem zien..
daar waar het water hert metaal van de pan raakt koelt het heel erg snel af.. zelfs een klein pitje is dus nog eigenlijk opwarmen.. voor dat kleine stukje.. het water in de rest van de pan blijft dan idd op gelijke temperatuur..
quote:Nobelprijs material.
Op vrijdag 13 februari 2004 00:18 schreef vosss het volgende:
Je eigen topic verkloten, how about that!
quote:Omdat deze grotere pan alsnog +/- 100 graden heeft en dus per "eenheid" water evenveel energie als de kleinere pan. De grotere pan verliest net zo snel zijn energie omdat :
Op vrijdag 13 februari 2004 00:13 schreef vosss het volgende:[..]
Dat snap ik, maar waarom daalt die pan van 10 liter in dezelfde tijd netzo hard als 1 van 1 liter?! (beiden pannen hebben eenzelfde diameter en staan dus beiden netzo veel in contact met de (koudere) kamertemperatuur
De oppervlakte groter is,
De pan -zelf- qua oppervlakte groter is
-water enorm snel "uitgekookt" is zoals al eerder gemeld is er erg veel energie nodig voor het water om te koken het moment dat er geen energie meer toegevoegd wordt stopt al het water vrijwel direct met koken.
Bovendien is het onderste deel van het water het heetst, waar de pan verward wordt. Dus als je dan de energiebron weg haalt wordt de pan daar snel kouder en het water dus ook.
Nog iets,
Als je het vuur uitzet komt er tamelijk wat stoom van het water af, om van water stoom te maken is veeel energie nodig en daarom stopt het water vrijwel direct met koken..
quote:Hulp nodig?
Op vrijdag 13 februari 2004 00:18 schreef vosss het volgende:
Je eigen topic verkloten, how about that!
quote:nee hoor, want nikky doet hem zo opslot, toch nikky?
Op vrijdag 13 februari 2004 00:30 schreef trekdrop het volgende:[..]
Hulp nodig?
quote:Oke, suc6 met je topic dan
Op vrijdag 13 februari 2004 00:31 schreef vosss het volgende:[..]
nee hoor, want nikky doet hem zo opslot, toch nikky?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |