FOK!forum / General Chat / KLM - Air France
TheSeeker_NLdonderdag 12 februari 2004 @ 09:23
Ja in oktober vorig jaar is KLM gefuseerd met Air France, opzich niets vreemds aan, maar gezien de historie van KLM op het gebied van alliantiemanagement wel. Want ze hebben voorheen echt tientallen pogingen gedaan om een alliantie te sluiten en die zijn keer op keer mislukt ( denk aan Britain Air, Alcazar, Swissair, Austrian Airlines en SAS en nog veel meer )

deze alliantiepogingen zijn toen mislukt op de volgende punten

code:
·      Cultuurverschillen werden niet weloverwogen aangevat
·      Strategische allianties zijn vaak een brug te ver
·      Indrukwekkende papieren alliantievoordelen worden zelden    gerealiseerd 
·      De factor politiek moet nooit worden onderschat, vooral niet in politieke bedrijfstakken
·      De alliantieonderhandelingsperiode moet nooit te lang duren

maar waar ik niet achter kan komen is, waarom is die alliantie / fusie met Air France wel gelukt? wat ging hier goed wat fout ging bij de anderen
Dr_Croutondonderdag 12 februari 2004 @ 09:30
De grote druk van KLM's beperkte overlevingskansen als het zelfstandig door zou gaan omdat het vergeleken met andere Europese reuzen klein is, de druk van alliantie-partner NorthWest die deze fusie/samenwerking als groot voordeel ziet omdat het aansluit op haar eigen routes, de toezeggingen van Air France dat KLM onder eigen naam zal blijven opereren of tenminste haar identiteit behouden houdt en omdat het in één klap kan concurreren met een andere grote alliantie, de Star Alliance ofzo, waar Lufthansa in zit.

Dat heb ik dan gehoord, hè?

TheSeeker_NLdonderdag 12 februari 2004 @ 09:30
geen klm experts op fok huh
TheSeeker_NLdonderdag 12 februari 2004 @ 09:33
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:30 schreef Dr_Crouton het volgende:
De grote druk van KLM's beperkte overlevingskansen als het zelfstandig door zou gaan omdat het vergeleken met andere Europese reuzen klein is, de druk van alliantie-partner NorthWest die deze fusie/samenwerking als groot voordeel ziet omdat het aansluit op haar eigen routes, de toezeggingen van Air France dat KLM onder eigen naam zal blijven opereren of tenminste haar identiteit behouden houdt en omdat het in één klap kan concurreren met een andere grote alliantie, de Star Alliance ofzo, waar Lufthansa in zit.
ahh nice ja ik zit nu voor school een rapport te maken maar de luchtvaart wereld is echt zo bizar groot. Echt lastig om een duidelijk beeld te krijgen. Maar ik denk dat wat je zegt wel waar is. Ik zal eens kijken of ik nog meer kan vinden.
Dr_Croutondonderdag 12 februari 2004 @ 09:36
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:33 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

ahh nice ja ik zit nu voor school een rapport te maken maar de luchtvaart wereld is echt zo bizar groot. Echt lastig om een duidelijk beeld te krijgen. Maar ik denk dat wat je zegt wel waar is. Ik zal eens kijken of ik nog meer kan vinden.


Succes! Ik heb mijn informatie zo'n beetje hier en daar in mijn hoofd bijgehouden sinds het bekend was in de media dat ze zouden fuseren. Ik denk dat er nog wel volop informatie te vinden is op het net, of bel anders KLM om haar standpunten te ontdekken.
TheSeeker_NLdonderdag 12 februari 2004 @ 09:38
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:36 schreef Dr_Crouton het volgende:

[..]

Succes! Ik heb mijn informatie zo'n beetje hier en daar in mijn hoofd bijgehouden sinds het bekend was in de media dat ze zouden fuseren. Ik denk dat er nog wel volop informatie te vinden is op het net, of bel anders KLM om haar standpunten te ontdekken.


ja er is inderdaad veel informatie te vinden maar dat maakt het tegelijk ook moeilijk want het is lastig om de bruibare info eruit te halen. Maar het komt wel goed heb nu een aardig stuk geschreven vind ik en ik moet over 2 uurtjes presenteren dus bellen oid heeft geen zin meer
Dr_Croutondonderdag 12 februari 2004 @ 09:40
okee dan...