abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17106297
nu eigenlijk op?

Zal toch niet zoveel zijn als je de extra kracht die je op de pedalen moet zetten beschouwt?

(topic is eigenlijk bedoelt voor die slappelingen die dit aandragen als excuus voor het fietsen zonder licht)

Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_17106493
Je kunt natuurlijk van een berg afrijden met je dynamo aan en een keer met je dynamo uit en dan even een kilometer teller regelen. Als het verschil zo klein is dat je het niet eens af kunt lezen dan kun je het verwaarlozen.

Of je gaat even met het behoud van energie principe knutselen.

Maar dat moet een beetje CT&Mer toch zelf wel kunnen bedenken.

pi_17106543
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:32 schreef Steijn het volgende:
Of je gaat even met het behoud van energie principe knutselen.

Maar dat moet een beetje CT&Mer toch zelf wel kunnen bedenken.

Dat vond ik dus wel mooi iets voor de wetenschappers hier. Civiele Techniek heeft hier weinig mee te maken.

pi_17106570
De extra inspanning die het aandrijven van de dynamo vergt is inderdaad vrijwel verwaarloosbaar.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_17106587
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:34 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Dat vond ik dus wel mooi iets voor de wetenschappers hier. Civiele Techniek heeft hier weinig mee te maken.
Misschien neemt de capaciteit van het fietspad wel af door het dynamogebruik.
pi_17106630
verschilt

je hebt verschillende dynamo's van verschillende maten, de ene dyname slipt wat meer dan de andere etc, dus om het precies uit te rekenen is denk ik vrij pittig.

Wat je zou kunnen doen is een torsiemeter op een fiets monteren en dan kijken wat het verschil is als je met en zonder dynamo fietst.

pi_17106837
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:38 schreef HeyFreak het volgende:
je hebt verschillende dynamo's van verschillende maten, de ene dyname slipt wat meer dan de andere etc, dus om het precies uit te rekenen is denk ik vrij pittig.
Gewoon zo één:

En hij slipt niet!

donderdag 12 februari 2004 @ 00:48:09 #8
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_17106841
Behoud van energie ofzoiets, wat de dynamo oplevert moet je erin douwen door te trappen plus nog wat extra voor wrijvingsverlies.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_17106896
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:48 schreef Pinobot het volgende:
Behoud van energie ofzoiets, wat de dynamo oplevert moet je erin douwen door te trappen plus nog wat extra voor wrijvingsverlies.
En het rendement.
pi_17106975
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:32 schreef Steijn het volgende:
Je kunt natuurlijk van een berg afrijden met je dynamo aan en een keer met je dynamo uit en dan even een kilometer teller regelen. Als het verschil zo klein is dat je het niet eens af kunt lezen dan kun je het verwaarlozen.
Dit lijkt mij best wel bullshit

Immers of ik een steen naar beneden gooi van 1 kilo of van 1000 snelheid veranderd toch niet?

Dus je zou zo en zo al een nauwelijks meetbaar verschil aantreffen mocht die er zijn.

pi_17106997
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:47 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

En hij slipt niet!

Zo'n ding zal altijd nog wel een beetje slippen
  donderdag 12 februari 2004 @ 00:57:39 #12
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_17107013
Ik denk dat het vooral psychisch is.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  donderdag 12 februari 2004 @ 01:02:21 #13
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17107080
De vertanding op je band ten opzichte van je dynamo klopt niet.
Hierdoor haal je niet het hoogste rendement.
Klaar?
Ik niet!
pi_17107317
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:55 schreef Poepoog het volgende:
Dit lijkt mij best wel bullshit
Immers of ik een steen naar beneden gooi van 1 kilo of van 1000 snelheid veranderd toch niet?
Dus je zou zo en zo al een nauwelijks meetbaar verschil aantreffen mocht die er zijn.
Verandert de massa van jouw fiets als je je dynamo aanzet?
  donderdag 12 februari 2004 @ 06:20:17 #15
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_17109269
Het vermogen van een fietser is gemiddeld 75 Watt. Als de lampjes bij elkaar 3 Watt zijn en het rendement van de dynamo is 10 % is dat 3,3 Watt. Dus alleen electrisch is het 5 %.

Voor de snelle fietsers zijn er ook losse dopjes te krijgen die je op de rol kan doen waardoor die dynamo minder toeren maakt en dus minder vermogen vraagt ((en levert)).

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  donderdag 12 februari 2004 @ 06:36:46 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17109295
Lampjes op batterijen zijn er tegenwoordig ook. Dus rijden zonder licht is niet meer nodig. Een excuus is er dus nooit.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_17109340
of je haalt je fiets van het slot af
pi_17109348
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:23 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
nu eigenlijk op?

Zal toch niet zoveel zijn als je de extra kracht die je op de pedalen moet zetten beschouwt?

(topic is eigenlijk bedoelt voor die slappelingen die dit aandragen als excuus voor het fietsen zonder licht)

Mijn excuus is niet dat m'n dynamo te zwaar fietst, maar dat m'n dynamo zwaar fietst en dat ik weet dat ik onzichtbaar ben...

Anders had ik wel acculampjes genomen.

En de weerstand is niet te verwaarlozen op zo'n zware fiets

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_17109681
Voor een volwassene maakt het geen donder uit, voor kinderen die slappere spieren hebben en kleinere wieltjes op de fietsen hebben (ik weet niet zeker of dat er effect op heeft) is het vele malen erger. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik als ukkie een oranje fietsje had en ik me echt de pleuris trapte om die dynamo aan te drijven. Hoe ouder ik werd (en hoe groter de wielen werden), hoe minder ik er van merkte.
pi_17109721
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 08:31 schreef ToT het volgende:
Voor een volwassene maakt het geen donder uit, voor kinderen die slappere spieren hebben en kleinere wieltjes op de fietsen hebben (ik weet niet zeker of dat er effect op heeft) is het vele malen erger. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik als ukkie een oranje fietsje had en ik me echt de pleuris trapte om die dynamo aan te drijven. Hoe ouder ik werd (en hoe groter de wielen werden), hoe minder ik er van merkte.
Dit komt puur door de vertanding van je tandwielen/ketting
mmmmja
  donderdag 12 februari 2004 @ 09:14:59 #21
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17110154
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 08:31 schreef ToT het volgende:
), hoe minder ik er van merkte.
Dat je je de pleures trapte?
Klaar?
Ik niet!
pi_17110218
Nee van de dynamo.
pi_17110439
Bij normaal fietsen lever je volgens mij ongeveer 80 Watt. De 2 lampjes laten branden verbruikt minder energie dan er op de lampjes staat aangegeven (Anders zouden de lampjes doorbranden). Wat het vermogen van die lampjes is weet ik niet, maar volgens mij inderdaad verwaarloosbaar t.a.v. 80 Watt (Natuurlijk wordt ook een klein deel omgezet in warmte, maar dat is volgens mij helemaal te verwaarlozen).
pi_17110852
Je moet natuurlijk ook rekening houden met hoe strak de dynamo tegen het wiel zit enzo. Je hebt allerlei weerstanden; wrijvingsweerstand enzo. Niet alle energie wat je nodig hebt om een dynamo aan te drijven wordt in electriciteit omgezet; het kost dus meer energie.

Maar ik blijf er bij dat volwassenen niet moeten zeuren over dat het zo zwaar is.

pi_17112829
De efficiëntie van een dynamo ligt ergens tussen de 10 en 50% (vooral afhankelijk van de prijs). De AXA HR is behoorlijk efficiënt, een van de efficiëntste banddynamo's, uit m'n hoofd ergens iets van 25%.
In de praktijk ging ik er altijd vanuit dat een AXA achter een tandje scheelde, dus bijv ipv 40x16 reed ik dan 40x17, bij dezelfde beenfrequentie. Dus ipv 5m14 ging ik per omwenteling 4m89 vooruit.
De dynamo die ik nu heb merk ik totaal niet (SON), maarja dan spreek ik wel over een prijs van rond de 300 Euro.

Ivo

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')