abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 februari 2004 @ 21:47:58 #1
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_17101201
Het valt me op dat de laatste maanden heel erg vaak, en steeds vaker bovendien, door een flink aantal personen werkwoorden in de derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd vervoegd worden met een d in plaats van een t. Voorbeeldje uit een Fok!topic:
quote:
maar ik vroeg me af wat de text eronder betekend..
Ook "hij/zij betaald" en "hij/zij veranderd" ben ik al een paar keer tegengekomen.

Iemand enig idee waarom juist deze fout de laatste tijd zo vaak (niet alleen op Fok!) gemaakt wordt?

woensdag 11 februari 2004 @ 21:49:53 #2
71678 Badmeester
Waneer komen de golven?
pi_17101273
oeh erstig.....verkapt ik ben beter topic
pi_17101277
Das de verloedering van fok...
pi_17101316
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 21:49 schreef Badmeester het volgende:
oeh erstig.....verkapt ik ben beter topic
wat heeft dat nou met ik ben beter te maken... mensen die d's en t's fout doen zijn gewoon stom bezig. Het is zooo makkelijk! En mensen blijven het fout doen for some reason...
pi_17101349
Ze verwarren de grammatica voor de tegenwoordige tijd met die voor de verleden tijd.
pi_17101376
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 21:47 schreef Leonardo1504 het volgende:
Het valt me op dat de laatste maanden heel erg vaak, en steeds vaker bovendien, door een flink aantal personen werkwoorden in de derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd vervoegd worden met een d in plaats van een t. Voorbeeldje uit een Fok!topic:
[..]

Ook "hij/zij betaald" en "hij/zij veranderd" ben ik al een paar keer tegengekomen.

Iemand enig idee waarom juist deze fout de laatste tijd zo vaak (niet alleen op Fok!) gemaakt wordt?

't is op zich knap dat het je opvalt, maar ik vraag me af wat het probleem is.

Tuurlijk, taalkundig gezien zal er van de meeste posts geen hol kloppen, maar wat hier staat is allemaal niet officeel of bindend of whatever, dus waar maak je je druk om?

't zijn hoogstwaarschijnlijk tikfouten die gemaakt worden omdat de meesten "even snel een berichtje tikken".

My 2 cents

Wie zoekt zal niet vinden.
pi_17101378
Ga eens een kwartier op tmf chat rondhangen ofzo, kijken of je dit soort fouten dan nog zo erg vindt.

Deze kan ik me zelfs nog wel voorstellen maar sommige fouten zijn erg stom ja.

Ik zag net ergens "budget" als "budged" geschreven, dat vind ik ernstige fouten maar een werkwoordsvorm een keer fout, kan gebeuren hoor.

woensdag 11 februari 2004 @ 21:53:32 #8
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_17101406
Geen verkapt "ik ben beter"- topic en ook geen verloedering. Het valt me wel op omdat de klassieke d-t-fout altijd gemaakt werd in voltooid deelwoorden (kofschip). De frequentie waarmee deze fout gemaakt wordt is volgens mij een nieuw verschijnsel.
pi_17101508
leg jij het nog eens een keer goed uit dan
- NAC Breda -
pi_17101663
Die d of t is t probleem niet echt. Maar bij bv. messchien of inderdaat heb ik ook zo m'n twijfels waar de taal heen gaat..
Where facts are few, experts are many.
  woensdag 11 februari 2004 @ 22:03:10 #11
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_17101739
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 21:52 schreef erikh het volgende:
Ga eens een kwartier op tmf chat rondhangen ofzo, kijken of je dit soort fouten dan nog zo erg vindt.

Deze kan ik me zelfs nog wel voorstellen maar sommige fouten zijn erg stom ja.

Ik zag net ergens "budget" als "budged" geschreven, dat vind ik ernstige fouten maar een werkwoordsvorm een keer fout, kan gebeuren hoor.

Met mijn leeftijd behoor ik niet meer tot de doelgroep van tmf
Met uit het Engels afgeleide woorden kan ik me nog wel voorstellen dat je je vergist (" hij coached" in plaats van "hij coacht"). Maar dat is niet wat ik bedoel. Het kofschip is niet voor niets zo berucht. Juist in voltooid deelwoorden wordt de standaard fout gemaakt om een d te schrijven waar een t moet staan of andersom. Dat is altijd al zo geweest. Maar dat de derde persoon enkelvoud met een d geschreven wordt is volgens mij iets van de laatste tijd. Waar komt dat vandaan?
pi_17105777
iK VinT hET HelEmAal NiET ErRug
" And if I don't make it, know that I loved you all along "
pi_17105871
Het is niet alleen met werkwoorden zo hoor. Kijk maar eens rond, dan zie je dat alle woorden die eindigen op een d of t vaak fout worden gespeld.
...
pi_17105888
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:03 schreef Leonardo1504 het volgende:

[..]

Met mijn leeftijd behoor ik niet meer tot de doelgroep van tmf
Met uit het Engels afgeleide woorden kan ik me nog wel voorstellen dat je je vergist (" hij coached" in plaats van "hij coacht"). Maar dat is niet wat ik bedoel. Het kofschip is niet voor niets zo berucht. Juist in voltooid deelwoorden wordt de standaard fout gemaakt om een d te schrijven waar een t moet staan of andersom. Dat is altijd al zo geweest. Maar dat de derde persoon enkelvoud met een d geschreven wordt is volgens mij iets van de laatste tijd. Waar komt dat vandaan?

Van mensen die het nooit hebben gesnapt. Of nooit hebben willen begrijpen hoe de regels nu eigenlijk zijn en maar wat aan zijn blijven modderen...
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_17106424
ik merk het bij mezelf ook hoor, dat d, dt, t niet altijd even logisch gebruikt wordt... maar ik zie niet in waarom ik daar moeilijk over zou gaan moeten doen bij nederlands al genoeg gezeur daarover
pi_17120507
welke van de volgende zinnen is goed?

a) Wat houd je tegen?
b) Wat houdt je tegen?
c) Wat hout je tegen?

pi_17120541
Waar het vandaan komt, geen idee. Maar ook ik maak deze stomme fout relatief vaak de laatste tijd.
pi_17120612
b)

[Dit bericht is gewijzigd door twentemeisje op 12-02-2004 16:58]

pi_17120659
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 16:43 schreef Maarten_GuiRo het volgende:

a) Wat houd je tegen?
b) Wat houdt je tegen?
c) Wat hout je tegen?

a) hé

Maar Leonardo, is er geen taalkundige\grammaticale website waar die onlogische Nederlandse regeltjes hieromtrent staan beschreven ?

pi_17120772
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 16:50 schreef Cybarite het volgende:

[..]

a) hé

Maar Leonardo, is er geen taalkundige\grammaticale website waar die onlogische Nederlandse regeltjes hieromtrent staan beschreven ?

B) dus, lieve mensen. In de zin 'Wat houdT je tegen" is 'je' lijdend voorwerp, geen onderwerp, de regel dat een werkwoordsvorm voor 'je' nooit eindigt op stam +t gaat hier niet op. Het onderwerp is het vragend voornaamwoord 'Wat'.
pi_17120775
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 16:43 schreef Maarten_GuiRo het volgende:

a) Wat houd je tegen?
b) Wat houdt je tegen?
c) Wat hout je tegen?

c)
  donderdag 12 februari 2004 @ 16:57:44 #22
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_17120816
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:01 schreef Atreidez het volgende:
Die d of t is t probleem niet echt. Maar bij bv. messchien of inderdaat heb ik ook zo m'n twijfels waar de taal heen gaat..
Dat is het probleem juist wel!

'Misschien' en 'inderdaad' zijn unieke woorden, en fouten daarin zijn dus unieke gevallen. Schrijf je 'inderdaad' fout? Dan leer je even hoe het wél moet en het probleem is opgelost.
Ik vind het daarentegen veel erger als iemand geen werkwoorden blijkt te kunnnen vervoegen. Dat doe je bij elk werkwoord opnieuw, honderden keren per dag dus. De vervoegingsregels zijn al tientallen jaren hetzelfde. En bij elke keer dat je een werkwoord moet vervoegen (honderden keren per dag dus), zijn de vervoegingsregels hetzelfde. En toch presteren mensen het steeds weer om het fout te doen. Dat vind ik vele malen erger dan een willekeurig woordje fout schrijven.

Werkwoorden vervoegen: het is zó ontzettend makkelijk, er hoeven eigenlijk maar zó ontzettend weinig regels onthouden te worden, en je ziet op tv, in tijdschriften, in boeken, op reclameborden etc. zo ontzettend veel voorbeelden van hoe het wél moet, dat ik niet snap hoe iemand het toch nog fout kan doen

[Dit bericht is gewijzigd door Frollo op 12-02-2004 17:02]

donderdag 12 februari 2004 @ 17:01:39 #23
55900 GM
vind ik dan toch
pi_17120923
Het talenonderwijs is blijkbaar minder geworden, maar ook de opkomst van SMS en MSN is zeker debet aan het slechtere taalgebruik.

Meest gebruikte excuus:
Bij MSN hoef je toch niet zo op te letten

en

Ik ben dyslectisch (blijkbaar is dat volksziekte nummer 1, want iedereen die niet kan spellen gebruikt dit excuus.. )

"IK HEB GEMERKT DAT JE HET LEVEN HET BEST KUNT NEMEN ZOALS HET OP JE AF KOMT
Dat lijkt me hoogst onverantwoordelijk.....
MIJ IS HET ALTIJD GOED BEVALLEN"
  donderdag 12 februari 2004 @ 17:03:53 #24
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_17120986
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 16:50 schreef Cybarite het volgende:

[..]

a) hé

Dit is een hele simpele regel: Op een enkele uitzondering na (bijvoorbeeld: "hij is") wordt de derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd altijd vervoegd met een t. Het is immers ook: "hij loopt" en niet "hij loopd". Ook werkwoorden waarvan de stam eindigt op een d, krijgen dan een t er achter: "hij wordt" en "zij vindt". Derde persoon enkelvoud slaat uiteraard op het onderwerp van de zin, en is hij/zij/het. Als je in de multiple choice vraag hierboven het onderwerp kan aanwijzen kan je met deze kennis zelf bedenken wat wel het goede antwoord is.

Kennelijk worden vooral vervoegingen die erg veel lijken op het voltooid deelwoord van hetzelfde werkwoord verkeerd geschreven. Het is een fout die de laatste tijd erg in opkomst is. Zou er (op school) opeens minder aandacht aan zinsontleding worden geschonken?

donderdag 12 februari 2004 @ 17:07:20 #25
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_17121067
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 17:03 schreef Leonardo1504 het volgende:

altijd

Dat bedoel ik. De regels zijn altijd hetzelfde en je gebruikt ze honderden keren per dag. Hoe iemand het dan over 'onlogische regeltjes' kan hebben, daar kan ik met mijn pet echt niet bij.

Ik heb me ooit voorgenomen om niet meer in dit soort topics te posten vanwege slecht voor m'n hart, maar ik tuin er toch weer in!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')