abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 mei 2004 @ 01:12:31 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_19113749
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:43 schreef D-FENS het volgende:
Denk aan de nieuwere lenzen zonder diafragma-ring, waarbij je het diafragma via de body moet instellen. Wanneer dat niet op je oudere body gaat, heb je dus een probleem.
Da's nou juist bij Nikon weer eens geen probleem. Samen met Pentax zijn ze de enige die waarvan je de oudste bajonetspullen op de nieuwste reflexen kunt gebruiken . Alle andere merken hebben midden jaren80 de vatting vernieuwd ten koste van de diafragmaring.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 14 mei 2004 @ 12:42:37 #106
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_19121433
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 01:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Da's nou juist bij Nikon weer eens geen probleem. Samen met Pentax zijn ze de enige die waarvan je de oudste bajonetspullen op de nieuwste reflexen kunt gebruiken . Alle andere merken hebben midden jaren80 de vatting vernieuwd ten koste van de diafragmaring.
Ja zelf vond ik dit nu het positieve van de nikon camera, de diafragma ring,omdat je met de linker hand meestal de zoom functie van een lens bedient, kan je tevens makelijk de diafragma instellen, de sluitertijd volgt wel.
Zo heb ik altijd gefotograveerd en dat bevalt mij het best,want scherpte diepte heeft bij mij de prioriteit.

En voorwat betreft de knopjes,Ik heb een F90X en juist het gemak van alle functie die eenvoudig te bereiken zijn, dit vind ik maklijker dan via menu's.
Je kan alle functies bedienen met duim en wijs vinger,zonder ook maar de camera van het oog af te halen.

Geef mij maar NIKON

[ Bericht 6% gewijzigd door apestartje op 14-05-2004 12:49:02 ]
Ach ik rommel maar wat aan.
pi_19314999
...en toen diende de vólgende zich alweer aan voor een 'wat nu?' posting... Sorry mensen!

Ik heb op dit moment een EOS 1000fn in gebruik, maar deze begint nu allerlei rare rammeltjes en kraakjes te laten horen en lijkt wat last te hebben met de AF/lichtmeting.

Na buurten bij wat fotozaakjes in Groningen kreeg ik de indruk dat het duurder is om te reviseren / oplappen dan een nieuwe regelen.

Heel leuk, maar nu zit ik dus een beetje met de volgende stap... Ik heb de keuze (Denk ik) uit:

* nieuwe canonbody (eos 300) met mijn huidige Tamron AF28-80/3.5-5.6Asp & Canon EF 80-200/4.5-5.6II & Soligor MZ-400 AF flitser

* nieuwe nikon f55 body met 28-80 kitlens voor 240 euro en een tweedehands (zoom)telelens

* nieuwe Minolta Dynax 40 met 28-100 kitlens (kent iemand deze lens?) voor 199 euro en tweedehands (zoom)telelens

*M'n vader' s antieke Ricoh singlex TLS overnemen met Meyer Oreston 50/1.8 & Makinon 28/2,8 & Pentacon 135/2,8 en simpel flitsertje.

In eerste instantie lag wat mij betreft voor de hand om een andere eos body te kiezen, totdat bleek dat er eigenlijk wel een stuk makkelijker aan minolta / nikonlenzen zou zijn te komen op de tweedehandsmarkt (arme student spreekt hier...).

Of is de Ricoh het waard om wat geld in te investeren voor wat leuke lenzen? Of... of... of...

Iemand een idee hierover? Ik gebruik de camera vooral voor natuurfoto's (beestjes en plantjes) en stedenfoto's en dat soort grappen. Zo nu en dan een sportfotootje (roeisport, dus zo retehard gaat 't ook niet: een ultrasnelle autofocus is dus niet noodzakelijk )
  zaterdag 22 mei 2004 @ 14:15:17 #108
35485 rique
with Canon, I can
pi_19315130
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 14:07 schreef Hayk het volgende:

Iemand een idee hierover? Ik gebruik de camera vooral voor natuurfoto's (beestjes en plantjes) en stedenfoto's en dat soort grappen. Zo nu en dan een sportfotootje (roeisport, dus zo retehard gaat 't ook niet: een ultrasnelle autofocus is dus niet noodzakelijk )
Aangezien je al best wat Canon-gear hebt ligt een canon-oplossing voor de hand. Dat verhaal dat nikon en minolta beter verkrijgbaar zouden zijn op de tweedehandsmarkt is onzin (check marktplaats). Wat ik niet in je lijstje zie staan is een tweedehands EOS body, bijvoorbeeld een 500 of een 50. Is dat geen optie?
verslaafd aan de cirkelkwadratuur
  FOK!fotograaf zaterdag 22 mei 2004 @ 14:21:40 #109
73911 ultra_ivo
pi_19315255
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 14:07 schreef Hayk het volgende:

*M'n vader' s antieke Ricoh singlex TLS overnemen met Meyer Oreston 50/1.8 & Makinon 28/2,8 & Pentacon 135/2,8 en simpel flitsertje.

In eerste instantie lag wat mij betreft voor de hand om een andere eos body te kiezen, totdat bleek dat er eigenlijk wel een stuk makkelijker aan minolta / nikonlenzen zou zijn te komen op de tweedehandsmarkt (arme student spreekt hier...).

Of is de Ricoh het waard om wat geld in te investeren voor wat leuke lenzen? Of... of... of...
Wat geld? Voor heel weinig geld kun je voor de Ricoh een aantal toplenzen aanschaffen. Ik zou zeker de Ricoh houden, wat je ook doet. Als je daar zo rond de 100-150 Euro in investeerd via bij ebay aangekochte lenzen, dan heb je een hele mooie camera. Of als belangrijkste camera als je graag klassiek fotografeert, of als camera voor erbij, voor die omstandigheden waar je je dure AF auto alles niet aan wilt wagen.

Ivo
pi_19315457
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 14:15 schreef rique het volgende:

[..]
(...) tweedehands EOS body, bijvoorbeeld een 500 of een 50. Is dat geen optie?
Jjjjja.... Dat ís wel een optie... Alleen die kosten (Voor zover beschikbaar) volgens mij nog meer dan een nieuwe 300... (bij Objectief / kamera-express / Konijnenbelt gekeken... en op Marktplaats)
pi_19315524
Heu... Voor zover het niet Nikon/Minolta/Canon/Pentax is ben ik een enorme no-no, dus euh...

{stomme--vraag-alert!}

In het kader van de uitbereidingsmogelijkheden...
Past elke -schroef-vatting-lens op die ricoh?????
pi_19315599
Ik heb bij mijn pa uit de kast een Olympus OM2 weten op te duikelen (omdat mijn ex de Canon EOS300 meenam en voordat ik dus mijn mooie Canon A75 kocht). Dat ding moet nog handmatig worden scherp gesteld en nou ben ik daar ondertussen redelijk handig in geworden.

Er zit op dit moment een 50 mm-objectief bij, maar ik wil over een aantal weken naar de open dagen van de Luchtmacht en dan is een wat groter zoomobjectief toch wel erg prettig . Wat denken jullie? Heeft het zin om hiervoor een zoomlens te kopen (die waarschijnlijk ook handmatig ingesteld moet worden?) of kan ik beter gaan kijken naar een nieuwe EOS300? Die vond ik nl. wel erg prettig werken..... stomme ex
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 mei 2004 @ 14:46:06 #113
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_19315671
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 14:37 schreef Hayk het volgende:
Heu... Voor zover het niet Nikon/Minolta/Canon/Pentax is ben ik een enorme no-no, dus euh...

{stomme--vraag-alert!}

In het kader van de uitbereidingsmogelijkheden...
Past elke -schroef-vatting-lens op die ricoh?????
Alles wat ooit voor p-draad is gebouwd past op de Ricoh, en daar zit heel wat fraais tussen.

Voor de toepassingen is het echter meer raadzaam om dat Canonsetje van een goeie camera te voorzien. Je levert met p-draad wel heel veel werkcomfort in en naar de echte goeie lenzen (Takumar Mamiya-Sekor, Yashica) ben je wel even op zoek, er is voor p-draad ook heel veel regelrechte rampoptiek gemaakt. Mijn advies is dan ook om een goeie Canonbody te kopen, tenzij je echt hele specifieke fotodingen van plan bent waarvoor je steeds weer andere optiekjes wilt hebben (da's voor Canon weer een prijziger liefhebberij)
  FOK!fotograaf zaterdag 22 mei 2004 @ 15:24:01 #114
73911 ultra_ivo
pi_19316352
P-draad is een M42 draad. Er bestaat ook nog M39 draad (ook schroefdraad), met een 3mm kleinere diameter. Daar zijn ook heel goede objectieven voor (en baggerspul), maar dat is dan voor meetzoekers, op een enkele uitzondering uit de KMZ-stal (Zenit) na.
Met name op de Duitse ebay is veel goed P-draad spul te krijgen. Binnen de 4-6 weken moet je een aardig setje in de gebruikelijke lengtes (28-50-135mm en 80-200mm zoom) krijgen, incouranter spul is idd moeilijker te krijgen. Aan Pentax/Takumar/Super-Takumar lenzen kun je je nooit een buil vallen. De archieven van ClubM42 op yahoogroups zijn een goudmijn voor tips over welke M42 lenzen goed zijn, en welke bagger.

Ivo
pi_19317996
Heyy... Dit opent wel perspectieven!!!
Ik ga de ricoh maar als fröbelcamera gebruiken voor de creatieve plaatjes... Eens kijken of er ook een 1:1 / 1:2 lens voor te krijgen is...

En voor het grote/snelle werk een canonbody opsnorren...
  dinsdag 1 juni 2004 @ 22:55:37 #116
73209 dnzl
Minimalist.
pi_19575816
Hallo leute ,

Omdat ik 'r achter ben gekomen dat ik misschien best wat talent heb om mooie plaatjes te schieten, ben ik op zoek naar een leuke 2e handsSLR voor een 'noob'.

Budget; 200 euro max.

Wil gewoon een leuke camera, met leuke lenzen waarmee ik lekker kan pielen.
Het hoeft geen bling bling ding te zijn, maar een mooie look is nooit weg natuurlijk

Iemand tips?

[ Bericht 2% gewijzigd door dnzl op 01-06-2004 23:02:35 ]
  woensdag 2 juni 2004 @ 20:40:22 #117
73209 dnzl
Minimalist.
pi_19598153
  woensdag 2 juni 2004 @ 20:45:50 #118
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_19598284
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 20:40 schreef dnzl het volgende:
Spaar je tranen ,voor 200 euro is zoveel moois te krijgen!
AF of MF?
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_19598310
een nieuwe (Analoge) SLR camera is helemaal niet zo duur meer! Als je goed zoekt, kan je zeker wel onder die 200 ¤ blijven...
Maar, goed zoeken

Je kan eens kijken bij www.kamera-express.nl daar hebben ze een aardige occasion-afdeling... en verder sites... en www.vergelijk.nl kan je prijzen vergelijken... succes ermee!
  woensdag 2 juni 2004 @ 21:05:03 #120
73209 dnzl
Minimalist.
pi_19598861
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 20:46 schreef De_Warme_bakker het volgende:

Je kan eens kijken bij www.kamera-express.nl daar hebben ze een aardige occasion-afdeling... en verder sites... en www.vergelijk.nl kan je prijzen vergelijken... succes ermee!
Mooie lijst met occassions, maar ik weet niet wat 'n goede/leuke/makkelijke/prutsbare camera is. Daarom vraag ik advies, welke camera dus
  woensdag 2 juni 2004 @ 21:10:41 #121
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_19599025
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:05 schreef dnzl het volgende:

[..]

Mooie lijst met occassions, maar ik weet niet wat 'n goede/leuke/makkelijke/prutsbare camera is. Daarom vraag ik advies, welke camera dus
Wat wil je !
mechanisch,Handmatig met diafragma of sluitertijdvoorkeuze en/of met program?(volledig automatisch?
pi_19599043
pfff... weinig verstand van analoge SLR. Moet je waarschijnlijk toch bij fotoloog zijn. ALs ik jou was zou ik gewoon eens langsgaan bij een fotozaak die professioneel oogt, en daar eens advies vragen.
pi_19599096
verder heb ik nog niet tot nauwelijks een Spiegelreflex gezien die geen 'prutsfuncties' had, om het maar zo te zeggen
zolang er een handmatige sluitertijdregelaar op zit, en je er een mooie lens bij hebt.. kan je prutsen totdat je opa ben
  woensdag 2 juni 2004 @ 21:33:10 #124
73209 dnzl
Minimalist.
pi_19599721
Tsja, ik ben niet echt into SLR camera's. Maar basicly wil ik gewoon sluitertijd, dieptescherpte etc allemaal zelf in kunnen stellen enzo.
  woensdag 2 juni 2004 @ 21:36:58 #125
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_19599841
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:33 schreef dnzl het volgende:
Tsja, ik ben niet echt into SLR camera's. Maar basicly wil ik gewoon sluitertijd, dieptescherpte etc allemaal zelf in kunnen stellen enzo.
Kijk eens naar een Olympus Om-2 perfecte camera!
Handmatig in te stellen en diafragma-voorkeuze
Echt een kleine compacte reflex voor weinig geld,enne optiekjes voor deze geweldenaar zijn ook voor weinig aan te schaffen!
pi_19601348
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:36 schreef fotoloog het volgende:

[..]

supertekst
Juist!

En die optiekjes zijn alles behalve belabberd.
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 2 juni 2004 @ 22:38:16 #127
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_19601906
Voor Olympus nog de tip om zoveel mogelijk Olympus voor je budget te kopen, dan is de kans het kleinst dat je eruit groeit.

Koop dus liever een OM2 (of liever een OM2n of een OM2sp, dan weet je zeker dat je een redelijk recente hebt) dan een OM10. Die laatste is weliswaar voordeliger, maar een OM2 voelt zoveel steviger aan en is een stuk robuuster gebouwd .

Als bruin het enigszins trekken kan ben je met een OM4 trouwens het beste bediend * . De OM4 kwam kort voor de introduktie van het AF-geweld. Heel veel OM4'en zijn destijds met weinig kilometers ingeruild tegen een Nikon of Canon AF-SLR. Er zijn daardoor nog redelijk veel OM4'en in omloop die nog zo goed als nieuw zijn. Krijg je een goeie in handen dan ben je voor jaren uit de brand, het is één van de beste SLR'ren ooit gebouwd.

Het is al eerder in dit topic gezegd: Olympus heeft een enorme hoeveelheid smuloptieken gebouwd die tegenwoordig voor relatief weinig geld te koop zijn. De kwaliteit van al die smuloptieken is voortreffelijk, er is bij mijn weten nooit een Olympus lens getest die ook maar een beetje tegenviel. Topspul dus .

Nee, Ouwesok heeft geen Olympus

Ja, een 35SP maar da's een meetzoeker

* Er is ook een OM3 gebouwd, helemaal mechanisch en handbediend, hij is op grond van zijn prijskaartje niet bar veel verkocht ondanks dat iedereen hem mooooooooi vond. In het tweedehandscircuit is een OM3 een zeldzaamheid
  woensdag 2 juni 2004 @ 22:44:26 #128
73209 dnzl
Minimalist.
pi_19602127
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 22:38 schreef Ouwesok het volgende:
tekst
Ouwesok, bedankt voor je reply.
Ik zal eens gaan zoeken naar een leuke OM2xx

Of iemand anders moet nog eens wat weten
pi_19602562
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 22:44 schreef dnzl het volgende:

[..]

Of iemand anders moet nog eens wat weten

Zoals gewoonlijk klopt het verhaal van Ouwesok weer als een zwerende vinger. Hij vergeet echter een goedkoop alternatief, de Olympus OM-1. Net zo sterk als die 2, zonder de belichtinsautomaat maar simpel en doeltreffend. Ik zie ze regelmatig liggen voor geen geld. Heerlijke camera.
Maar mocht je het geld hebben, ga voor nummertje 3 of 4.
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  woensdag 2 juni 2004 @ 23:06:25 #130
73209 dnzl
Minimalist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')