Vraag 1:
Dit lijkt mij gewoon door slijtage te komen. Correct?
Vraag 2:
Valt dit te verbeteren door een beter element op mijn platenspeler te zetten? Ik heb een Gemini XL-120. Geen heel populair apparaat bij dj's geloof ik, aangezien iemand van www.new-line.nl wist te melden:
quote:
Ik zou aan deze draaitafel geen geld meer besteden. Er een duurder element op zetten is bijna gelijk aan race banden onder een lelijk eendje.
Dus, nieuw element proberen of versleten is versleten en er maar mee leren leven?
Wat je nog wel kunt proberen is de platen diep te reinigen en eventueel nat af te spelen. Krassen, ruis en tikken worden op deze manier een stuk minder of vallen zelfs helemaal weg.
quote:Kijk, aan zo'n antwoord heb ik dus heel wat meer dan een verhaaltje over lelijke eendjes met racebanden.
Op woensdag 11 februari 2004 18:29 schreef MSXUser het volgende:
Versleten platen kunnen in principe met geen enkel element goed worden weergegeven. Enige wat (misschien) nog wel werkt is een laser turntable (platen worden dan dmv. een laserstraal afgetast), maar dan moet je echt audiofiel zijn en een behoorlijke hoeveelheid geld willen investeren.Wat je nog wel kunt proberen is de platen diep te reinigen en eventueel nat af te spelen. Krassen, ruis en tikken worden op deze manier een stuk minder of vallen zelfs helemaal weg.
Maar ik heb de platen al gereinigd, en dat heeft inderdaad tot verbetering geleid (Disco Antistat apparaat). Nat afspelen begin ik liever niet aan, omdat je ze dan geloof ik altijd nat moet afspelen. En verder vind ik het ook gewoon teveel moeite.
Ik wist ook niet dat platen op zo'n manier konden slijten. Lekker naief waarschijnlijk. Maar ik had er nooit zo bij stilgestaan tot ik een aantal oudere platen kocht. In het begin dacht ik zelf nog even dat het aan mijn speler lag, maar bij een aantal andere lp spelers was het resultaat hetzelfde (ook geen high-end spelers overigens).
Ach, het is verder ook geen wereldramp. Door de treble wat na beneden te schroeven valt het ook minder op, omdat het vaak (niet altijd) juist de hoge tonen zijn waar je de vervorming goed hoort.
Misschien toch eens goed rondsnuffelen op een platenbeurs of je misschien betere exemplaren kunt bemachtigen. Dat is in ieder geval verstandiger dan je zuurverdiende geld in een duur element steken (en er dan achterkomen dat het toch nog niet zo klinkt als je had gehoopt).
quote:Zelfs met mijn lelijke eendje kan ik de naalddruk nog wel instellen in ieder geval.
Op woensdag 11 februari 2004 18:50 schreef MSXUser het volgende:
Veel 2e hands platen zijn door vorige eigenaren vaak behoorlijk mishandeld. Meestal door een compleet verkeerde naalddruk, waardoor de groeven bijna volledig zijn uitgesleten. Veel setjes uit de jaren 70 en 80 waren echte platenkillers. Zo hadden ze niet de mogelijkheid om de platenspeler exact waterpas te plaatsen en was de naalddruk dusdanig hoog dat je platen al na een aantal keren afspelen een lichtere kleur hadden gekregen (enige voordeel: overslaan gebeurde vrijwel niet).
quote:Een ding , ik ben het er niet mee eens dat een element versleten kan raken , waarom dan zou je denken , nou heel simpel ik heb de Technics 1200mk II nu al 17 jaar met de originele elementen en zijn nog in perfecte staat , maar op jou vraag , als ik het begrijp doet hij raar bij bepaalde platen en dat kan 1/2 ding(en) zijn en dat is de druk van je arm is niet goed afgesteld of heel belangrijk je naald loopt op zijn laatste end.
Op woensdag 11 februari 2004 18:22 schreef -Wepeel2- het volgende:
Situatie:
Ik draai veel oude platen. Krassen enzo heb ik helemaal geen problemen mee: karakter etc.
Waar ik me wel wat aan erger (of wat ik iig zonde vind) is het overstuurde geluid dat ik soms heb bij oudere (2e hands) platen. Of het nou een Joe Jackson plaat is of een Ramses Shaffy plaat, bij bepaalde nummers trekt de speler het even niet.Vraag 1:
Dit lijkt mij gewoon door slijtage te komen. Correct?Vraag 2:
Valt dit te verbeteren door een beter element op mijn platenspeler te zetten? Ik heb een Gemini XL-120. Geen heel populair apparaat bij dj's geloof ik, aangezien iemand van www.new-line.nl wist te melden:
[..]
Erg fijn, maar ik ben ook niet geinteresseerd in scratchen en dat hij een gammel plateau schijnt te hebben interesseert me al helemaal niet. Met nieuwe platen werkt hij verder perfect. Verder ging hij niet op mijn vraag in, dus vandaar dat me maar weer tot het alwetende fokforum wend.Dus, nieuw element proberen of versleten is versleten en er maar mee leren leven?
probeer eerst de druk van je arm te verzwaren dmv een muntje er op plaken als je het gewichtje al opz'n zwaarst hebt staan.
succes.
quote:Ik doelde ook op de platen.
Op donderdag 12 februari 2004 22:20 schreef Dj_Velvet het volgende:[..]
Een ding , ik ben het er niet mee eens dat een element versleten kan raken , waarom dan zou je denken...
Naalddruk etc.heb ik al geprobeerd. Natuurlijk kan ik het nog wel met een muntje proberen, maar ik denk dat dat niet heel veel zal uithalen. En zoveel moeite wil ik er ook niet voor doen. Plus dat het nog eens versnelde, extra slijtage zal opleveren.
Ik heb één plaat overigens ook bij een vriend geprobeerd met een goede platenspeler, en daar bleef het probleem zich voordoen. Dus het ligt er ook niet aan dat mijn naald versleten is. Zo veel is die ook nog niet gebruikt.
quote:Heb je dit al geprobeerd.
Op donderdag 12 februari 2004 22:30 schreef -Wepeel2- het volgende:[..]
Ik doelde ook op de platen.
![]()
Het ging mij erom of een nieuw element + betere naald een beter rendement uit mijn versleten platen zou halen.Naalddruk etc.heb ik al geprobeerd. Natuurlijk kan ik het nog wel met een muntje proberen, maar ik denk dat dat niet heel veel zal uithalen. En zoveel moeite wil ik er ook niet voor doen. Plus dat het nog eens versnelde, extra slijtage zal opleveren.
Ik heb één plaat overigens ook bij een vriend geprobeerd met een goede platenspeler, en daar bleef het probleem zich voordoen. Dus het ligt er ook niet aan dat mijn naald versleten is. Zo veel is die ook nog niet gebruikt.
kijk anders eve op
onder dj-Equipment
en dan op toebehoren.
quote:Het Disco Antistat apparaat heb ik gebruikt. Daarna klonken mijn lp's inderdaad een stuk beter.
Op donderdag 12 februari 2004 22:55 schreef Dj_Velvet het volgende:[..]
Heb je dit al geprobeerd.
Mixtur voor het reinigen van vynilkijk anders eve op
onder dj-Equipment
en dan op toebehoren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |