abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 februari 2004 @ 18:48:01 #201
53149 MasterPeace
Venus in Steenbok
pi_17123705
Weg met de sluier! Iraanse schrijfster in het verweer.

quote:
'Ik heb tien jaar een sluier gedragen. Het was de sluier of de dood. Ik weet waarover ik spreek.' Zo luidt de eerste zin van het ophefmakende essay Bas les voiles! van de Iraanse schrijfster Chahdortt Djavann die in Frankrijk woont en anthropologie studeerde in Parijs. In dit boekje neemt ze radicaal stelling tegen de hoofddoek.

Het is een keihard protest tegen de islamitische voorschriften, de houding van de meeste moslimmannen én van heel wat westerse intellectuelen die voorbijgaan aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Moslims dwingen meisjes om zich op te sluiten in een private gevangenis, vindt Djavann.

Op die manier worden meisjes van tien jaar gereduceerd tot een seksobject dat ze moeten beschermen voor hun latere echtgenoot. Ze worden geculpabiliseerd als potentiële zondaars die mannen op slechte ideeën brengen. Volgens de auteur zijn er in de moslimstaten veel gevallen van verkrachting, prostitutie en pedofilie. Geen enkele islamitische wet beschermt immers de kinderen.

Hoe dun de sluiers ook zijn, ze zorgen voor een radicale scheiding tussen de wereld van de mannen en die van de vrouwen. Een scheiding die wordt doorgetrokken tot in de scholen, cafés, bibliotheken, werkplaatsen en publieke plaatsen. Vrouwen worden in de moslimwereld niet beschouwd als volwaardige personen omdat de individuele rechten van de mens ondergeschikt zijn aan de collectieve rechten van de cultuur. Hiermee brengt de auteur een belangrijk argument aan tegen het cultuurrelativisme.

Primitiviteit

Chahdortt Djavann keert zich fel tegen de vrouwen die beweren dat ze met hun sluier uiting geven aan hun identiteit. Die sluier is volgens haar een symbool van primitiviteit. Een zaak uit het verleden, gebruikt in achterlijke beschavingen en vroeger opgelegd door de meeste traditionele kerken in het oude Europa. Ze keert zich tegen de intellectuelen in de moslimwereld.

'We hebben ze niet zien revolteren tegen de arrestaties, de repressie, de moorden, het geweld, de drugs, de armoede, de miserie, de pedofilie en het gebrek aan rechten voor vrouwen en kinderen in hun moslimstaten. We hebben ze niet horen protesteren tegen de ouders die hun meisjes verplichten een sluier te dragen, tegen de gedwongen huwelijken met volwassenen hier in Frankrijk.'

Ze keert zich tegen de westerse regeringen die de dictatoriale en theocratische regimes steunen. Ze keert zich tenslotte tegen de moslimstaten zelf waar vrouwen zonder sluier bespuwd, geslagen en aangerand worden.

Zelf gezocht

De auteur waarschuwt voor een afschuwelijke mentaliteit in heel wat voorsteden waar allochtone moslims wonen. Daar verdedigen verkrachters zich met het argument dat het meisje het zelf gezocht heeft: 'want als ze niet verkracht wou worden, dan had ze zich maar moeten sluieren.'

Het betreft hier geen uitzondering zoals blijkt uit het boek Dans lenfer des tournantes van Samira Bellil die zelf slachtoffer werd van een groepsverkrachting. En uit het boek Ni putes, ni soumises van Fadela Amara, genoemd naar de beweging van 30.000 vrouwen die op 8 maart 2003 in Parijs betoogden tegen hun onderdrukking en voor vrijheid.

Dit essay van Chahdortt Djavann is indrukwekkend. Het confronteert je met de vaak dubbelzinnige houding van heel wat moslims en van westerse intellectuelen. Met woorden verdedigen zij de vrijheid en de democratie, maar in de praktijk staan ze toe dat tienduizenden meisjes en vrouwen direct of indirect onderdrukt worden.

De sluier is in de ogen van velen maar een detail. Het is de verdienste van de auteur om dit detail uit te vergroten tot een essentieel kernpunt. Net als Ayaan Hirsi Ali verdient Chahdortt Djavann al onze steun in haar strijd tegen het religieus obscurantisme en het cultuurrelativisme dat zoveel vrouwen in de onvrijheid houdt.

http://www.divazine.be/index.asp?module=varia&id=381&van=archief
"Veel naoorlogse Nederlandse architecten moeten ervan overtuigd zijn
dat iemands levensgeluk evenredig toeneemt met de omvang van zijn ramen."
Benno Barnard
  donderdag 12 februari 2004 @ 19:01:54 #202
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17124053
al dat gezeik om die kloterige hoofdoek en ik weet niet of ik de enige arische man ben, maar ik begin sommige ingepakte vrouwen best wel ehhhmmm, hoe moet je dat netjes zeggen....geil te vinden?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 12 februari 2004 @ 19:09:01 #203
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17124254
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 19:01 schreef zoalshetis het volgende:
al dat gezeik om die kloterige hoofdoek en ik weet niet of ik de enige arische man ben, maar ik begin sommige ingepakte vrouwen best wel ehhhmmm, hoe moet je dat netjes zeggen....geil te vinden?
Laat ik het anders stellen. Een hoofddoekje zal mij er zeker niet van weerhouden om een vrouw aantrekkelijk te vinden.

En laat het gezeur over dat dat niet mag van hun familie maar achterwege hierin.

Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  donderdag 12 februari 2004 @ 19:11:48 #204
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17124331
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 19:09 schreef Ype het volgende:

[..]

En laat het gezeur over dat dat niet mag van hun familie maar achterwege hierin.

ehm ok
  donderdag 12 februari 2004 @ 19:12:51 #205
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17124363
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 19:11 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ehm ok

Dat was niet tegen jou. Dat was tegen mensen die standaard zo reageren op dergelijke reacties.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  donderdag 12 februari 2004 @ 19:23:02 #206
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17124673
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 19:12 schreef Ype het volgende:

[..]

Dat was niet tegen jou. Dat was tegen mensen die standaard zo reageren op dergelijke reacties.

oh ok sorry ik had je enter verkeerd beoordeeld.
  donderdag 12 februari 2004 @ 20:49:05 #207
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_17127507
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 11:03 schreef maxso het volgende:
En voor de nonnetjes(zusters) hoe zit het daar mee?
Je mag er toch wel van uit gaan dat die daar zelf voor gekozen hebben en niet door de familie het klooster is zijn geduwd.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  donderdag 12 februari 2004 @ 20:51:54 #208
60090 Akkersloot
pi_17127614
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 14:10 schreef Gia het volgende:

[over macxo.]

Gevalletje uit positie geluld?

Enneh....ben geen kerel!

(Moeilijk hè? Nederlands!)

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  donderdag 12 februari 2004 @ 21:05:55 #209
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17128026
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 20:49 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Je mag er toch wel van uit gaan dat die daar zelf voor gekozen hebben en niet door de familie het klooster is zijn geduwd.

bovendien eeuwenoud in onze cultuur, niet te verwarren met de nieuwe hooddoekstroom. dit is realistisch niet racistisch.
  donderdag 12 februari 2004 @ 21:16:22 #210
60090 Akkersloot
pi_17128324
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 21:05 schreef zoalshetis het volgende:
bovendien eeuwenoud in onze cultuur, niet te verwarren met de nieuwe hooddoekstroom. dit is realistisch niet racistisch.
Het beste argument gaf Gia nog
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 12:13 schreef Gia het volgende:
Die zijn nog geen non als ze op de basisschool zitten. Nog niet eens op de middelbare school.
Nonnen verdwijnen ook uit het straatbeeld. Hoofddoekjes juist niet. Is ook een argument als het gaat over nonnen en hoofddoekjes.
  donderdag 12 februari 2004 @ 21:20:32 #211
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_17128459
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 21:16 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het beste argument gaf Gia nog
[..]

Nonnen verdwijnen ook uit het straatbeeld. Hoofddoekjes juist niet. Is ook een argument als het gaat over nonnen en hoofddoekjes.

als je dat het beste argument vindt, ok toch?
  donderdag 12 februari 2004 @ 22:02:42 #212
60090 Akkersloot
pi_17129922
Leuk is ook dat als argument voor een de hoofdddoek wordt aangevoerd dat het mannen op geilt. En vervolgens laten ze een 4 jarig meisje met zo'n doekje rond lopen. Dat is dan ook echt om de traditie van die pedofiele godsdienststichter Mohammed in ere te houden.

En hoe komt het dat zo'n twintig jaar terug er helemaal geen hoofddoekjes te zien waren in Egypte en Bagdad ?

vrijdag 13 februari 2004 @ 00:46:05 #213
84053 skunkator
Pro Hoofddoek !
pi_17135195
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 22:02 schreef Akkersloot het volgende:
Leuk is ook dat als argument voor een de hoofdddoek wordt aangevoerd dat het mannen op geilt. En vervolgens laten ze een 4 jarig meisje met zo'n doekje rond lopen. Dat is dan ook echt om de traditie van die pedofiele godsdienststichter Mohammed in ere te houden.
Gaarne zou ik willen weten van de gezaghebbenden op dit forum of zulks taalgebruik is toegestaan
quote:
En hoe komt het dat zo'n twintig jaar terug er helemaal geen hoofddoekjes te zien waren in Egypte en Bagdad ?
Hoe komt het dat tegenwoordig zelf nederlandse vrouwen zich bekeren tot de islam en de hoofddoek dragen ?
[b]Daar waar een hond de hemel bijt, is het gat in de hemel het grootst[/b]
  vrijdag 13 februari 2004 @ 01:09:04 #214
53149 MasterPeace
Venus in Steenbok
pi_17135684
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 00:46 schreef skunkator het volgende:

Gaarne zou ik willen weten van de gezaghebbenden op dit forum of zulks taalgebruik is toegestaan

Hoezo zou jij je door deze woordjes beledigd of gekwetst moeten voelen, heet je soms Mohammed, doe je het met een 9-jarige en heb je toevallig ook het afgelopen jaar een religie op poten gezet ofzo
"Veel naoorlogse Nederlandse architecten moeten ervan overtuigd zijn
dat iemands levensgeluk evenredig toeneemt met de omvang van zijn ramen."
Benno Barnard
  vrijdag 13 februari 2004 @ 06:48:56 #215
60090 Akkersloot
pi_17137689
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 00:46 schreef skunkator het volgende:

[pedofiele godsdienststichter

Als je op een 6 jarig meisje valt ben je een pedofiel. Zeker als je met haar in de leeftijd van 9 jaar gemeenschap heeft.

Heb je zelfs het woord "godsdienststichter" dik gedrukt. Foutje ? Mohammed was toch een godsdienststichter. Of denk je dat niet moslims geloven dat die vent een profeet was ? (Wat heb ik een hekel aan die islamofielen die zelf niet in Mohammed geloven maar "uit respect" Mohammed een profeet noemen )

quote:
Hoe komt het dat tegenwoordig zelf nederlandse vrouwen zich bekeren tot de islam en de hoofddoek dragen ?
Als reactie waarom er 20 jaar terug veel minder hoofddoekjes werden gedragen? Politiek politiek politiek.

En het is weldegelijk de hoofddoek en niet een hoofddoek. Een hoofddoekje met bloemetjes, poezen, hondjes, Babe het biggetje er op worden door de Mullahs niet geaccepteerd. Van de godsdienststichter Mohammed mochten er immers geen afbeeldingen van dieren gemaakt worden. Dat zou immers kunnen verwijzen naar de pre-islamitische "afgoden". (alsof "allah" of "god" geen afgod is).

[Dit bericht is gewijzigd door Akkersloot op 13-02-2004 06:55]

vrijdag 13 februari 2004 @ 10:01:15 #216
84053 skunkator
Pro Hoofddoek !
pi_17139207
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 01:09 schreef MasterPeace het volgende:

[..]

Hoezo zou jij je door deze woordjes beledigd of gekwetst moeten voelen, heet je soms Mohammed, doe je het met een 9-jarige en heb je toevallig ook het afgelopen jaar een religie op poten gezet ofzo

Hoe ik het opvat als persoon is irrelevant, wel relevant is dat waarschijnlijk de moslims op dit forum zich wel beledigd zullen voelen hierdoor, en dat er zich moslims bevinden op dit forum is geen twijfel. De user in kwestie, Akersloot, kan zijn tekst toch ook verwoorden zonder voor elk islamitisch woord een smerig bijvoeglijk naamwoord te zetten ?
  vrijdag 13 februari 2004 @ 10:12:24 #217
84053 skunkator
Pro Hoofddoek !
pi_17139429
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 06:48 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Als je op een 6 jarig meisje valt ben je een pedofiel. Zeker als je met haar in de leeftijd van 9 jaar gemeenschap heeft.

Uiteraard, maar hoe moet ik als leek de link trekken met jouw tekst en het onderwerp van dit topic ?
quote:
Heb je zelfs het woord "godsdienststichter" dik gedrukt. Foutje ?
Ja, dus ?
quote:
Als reactie waarom er 20 jaar terug veel minder hoofddoekjes werden gedragen? Politiek politiek politiek.
Sorry hoor, maar dit riekt naar onzin van de beste soort, hoe kom jij aan deze ongefundeerde brinta-tekst ?
quote:
En het is weldegelijk de hoofddoek en niet een hoofddoek.
Ik ga niet moeilijk doen om een lidwoord, ik zou zeggen, kies het beste lidwoord dat bij je past
quote:
Een hoofddoekje met bloemetjes, poezen, hondjes, Babe het biggetje er op worden door de Mullahs niet geaccepteerd. Van de godsdienststichter Mohammed mochten er immers geen afbeeldingen van dieren gemaakt worden.
Dat is een regel in de godsdienst zoals Christenen geen wijn mogen drinken en Joden zich niet mogen vergrijpen aan wellustig overspel
  vrijdag 13 februari 2004 @ 10:13:43 #218
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_17139460
Op OPENBARE scholen gewoon verbieden die doeken maar dan ook kruizen en alle andere verwijzigingen naar godsdientsten!!!
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  vrijdag 13 februari 2004 @ 10:13:53 #219
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_17139464
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
pi_17139674
Hehe Skunkator, ik voel me niet beledigd hoor. AKKKersloot is zo'n ventje die niet doorheeft dat hij een extremist is. Het liefst zou hij de kruistochten weer zien.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 februari 2004 @ 10:27:45 #221
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_17139699
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 00:53 schreef Dr.Stupid het volgende:
De hoofddoek is een gevangenis. Als straf dat je vrouw bent. Dus moet je je verbergen voor de blikken van mannen. Want anders ben je een hoer. En je wordt door middel van die hoofddoek er constant aan herinnerd dat je niet gelijk bent aan de man. Dat je minder bent dan die man. Dat je geen rechten hebt.
Je bent namelijk schuldig aan het feit dat je in een vrouwenlichaam zit. Dat je daarmee mannen op wellustige gedachten kan brengen en dat mag niet van de islam. Daarom moet dat lichaam verborgen worden.
De hoofddoek is er omdat Moslims geloven dat schoonheid van binnen zit, niet van buiten.
Niet als gevangenis.
Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
  vrijdag 13 februari 2004 @ 10:35:26 #222
84053 skunkator
Pro Hoofddoek !
pi_17139851
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 10:13 schreef cerror het volgende:
Op OPENBARE scholen gewoon verbieden die doeken maar dan ook kruizen en alle andere verwijzigingen naar godsdientsten!!!
Een kruis, onderbroek, keppeltje, aalmoes, zijn allemaal geen verplichtingen vanuit de godsdienst, het dragen van de hoofddoek wel, dus je vergelijkt appels met peren.

Je moet proberen te denken vanuit de visie van de moslima's, voor hun is de hoofddoek net als bovenkleding, als een moslima haar hoofddoek uit doet voelt zij zich net zo naakt als een andersgelovige die haar broek en bovenkleding uit doet waardoor je haar borsten en aanverwanten kunt zien

vrijdag 13 februari 2004 @ 10:45:47 #223
84053 skunkator
Pro Hoofddoek !
pi_17140019
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
Hehe Skunkator, ik voel me niet beledigd hoor. AKKKersloot is zo'n ventje die niet doorheeft dat hij een extremist is. Het liefst zou hij de kruistochten weer zien.
  vrijdag 13 februari 2004 @ 10:46:42 #224
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_17140037
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 10:35 schreef skunkator het volgende:

[..]

Een kruis, onderbroek, keppeltje, aalmoes, zijn allemaal geen verplichtingen vanuit de godsdienst, het dragen van de hoofddoek wel, dus je vergelijkt appels met peren.

Je moet proberen te denken vanuit de visie van de moslima's, voor hun is de hoofddoek net als bovenkleding, als een moslima haar hoofddoek uit doet voelt zij zich net zo naakt als een andersgelovige die haar broek en bovenkleding uit doet waardoor je haar borsten en aanverwanten kunt zien

Ik heb een moslima als collega, draagt nevernooit een hoofddoek hoor
Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
  vrijdag 13 februari 2004 @ 10:49:45 #225
84053 skunkator
Pro Hoofddoek !
pi_17140102
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 10:46 schreef Graveland het volgende:

[..]

Ik heb een moslima als collega, draagt nevernooit een hoofddoek hoor

Dat is er dan 1-tje die niet de regels van de godsdienst volgt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties