abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17067481
Ik wil graag een betere mic kopen, maar eigenlijk heb ik er de ballen verstand van. Hulp gevraagd dus .

Wat ik zoek is een mic waarmee ik (zonder veel ruis!) akoestische gitaar en zang kan opnemen, en -minder belangrijk- andere instrumenten, zoals percussie etc.

Een veelzijdige mic dus, die van hoog tot laag een helder geluid geeft, en niet schrikt van grote dynamiek in geluidsniveaus (fluisteren/schreeuwen, tokkelen/raggen).

Ik heb er ongeveer 100 euro voor over.

Wat voor soort mic moet ik kopen? Ergens werd al een condensatormicrofoon genoemd, maar als ik zo eens kijk op marktplaats.nl is dat niet echt standaard...wat is een het verschil tussen een condensatormic en een "gewone"? En is het aan te raden om een tweedehands te kopen?

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_17067828
de Sennheiser e 815 is een redelijke alround microfoon.

Dan het verschil:
Het verschil tussen een dynamische ('gewone') mic en een condensatormicrofoon zit hem in het verschil in de manier waarop luchttrillingen worden omgezet in een elektrische impuls.
Een dynamische microfoon werkt precies omgekeerd als een luidspreker. Een heel licht, bewegend membraan zit verbonden aan een spoeltje dat in een magnetisch veld door trillen een elektrische stroom opwekt. Dit zijn de eenvoudigste en meest robuuste microfoons. Doorgaans zijn deze ook goedkoper dan condensatormicrofoons
De condensatormicrofoon werkt heel anders. In een condensatormicrofoon bevinden zich twee stukjes metaalfolie vlak tegenover elkaar. Hierdoor ontstaat een condensator Het voorste stukje folie wordt in trilling gebracht, waardoor de capaciteit van de condensator (dus de hoeveelheid lading die hij kan bevatten) verandert. Hierdoor onstaat een stroompje. Dit stroompje is echter heel klein en wordt door middel van elektronica versterkt. Voor deze elektronica en het in stand houden van de lading op de folie is de fantoomvoeding nodig.
Wat merk je nu van dit technisch verschil?
Een condensator microfoon is veel gevoeliger en zal in de regel veel zuiverder klinken. maar door die gevoeligheid is hij ook veel gevoeliger voor rondzingen (feedback dus). Bovendien is de dunne folie erg kwetsbaar. Daarom overleeft een condensatormicrofoon een val vaak niet.
Een dynamische microfoon is een stuk minder gevoelig en een stuk robuuster. Doordat de spoel en het membraan relatief zwaar zijn is de dynamische microfoon wat minder gevoelig, ook voor rondzingen. Ook is deze constructie een stuk minder kwetsbaar. Nadeel is wel dat ze door de spoel iets gevoeliger kunnen zijn voor magnetische velden (brom) Ook produceren ze vaak wat meer ruis.

Wat voor jou de beste mic is hangt vooral af van hoe jij het geluid wil hebben klinken en hoe je hem opstelt. Gewoon er een paar proberen in een winkel.

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_17069276
Aangezien ik de mic alleen zal gebruiken voor home recording doeleinden lijkt een condensatormic me dan idd het meest geschikt: zuiverder, en minder ruis/brom. Alleen een beetje voorzichtig ermee omspringen dus.

Wat kost zo'n Sennheiser e 815?

Op de site van Feedback zie ik 'm niet staan. Wel zie ik in mijn prijsklasse (ca. 100 euro):

Behringer doet het opnieuw! Na de B2, de B1, een groot membraam condensator microfoon (nier), incl. shockmount.

Van: ¤ 154,-
Voor: ¤ 129,

De B5 is een professionele condensatormicrofoon met verguld memebraan en twee uitwisselbare kapsels voor nier- of kogelkarakteristiek.

Van: ¤ 118,-
Voor: ¤ 99,-

Condensator microfoons (fantoom noodzakelijk!) zijn nauwkeuriger en helderder van klank; ideaal voor instrumenten als akoestische gitaar, piano, viool, maar ook de hihat en bekkens (overhead). De Opus 53 is lekker compact en biedt iets meer laag dan de PRA268A.

Van: ¤ 114,-
Voor: ¤ 99,-

De 1006 BP is een grootmembraam condensator mike (nierpatroon), die op een 9V batterij kan werken. Heel handig voor opnames "in het veld".

Van: ¤ 140,-
Voor: ¤ 119,-

De MXL 990 klinkt goed en ziet er heel duur uit, maar is dat absoluut niet! Deze allround condensator microfoon, met een frequentiebereik van 30 Hz tot 20 KHz en nier patroon, wordt geleverd met koffer en shockmount.

Van: ¤ 93,-
Voor: ¤ 79,-

De fraaie V 67 G (nierpatroon) is zeer geschikt voor zang en akoestische gitaar. De FET pre-amp en 25mm membraam zorgen voor een heel open sound en zeer lineair frequentie verloop.

Van: ¤ 128,-
Voor: ¤ 109,-

Ietsje duurder, maar oké:

De NT 1 is de bestverkochte studio condensator microfoon van de wereld! Need I say more?

Van: ¤ 317,-
Voor: ¤ 169,-

Allround echte condensatormicrofoon die tevens op een batterij werkt (9v)! Ideaal voor die situaties waar je wel de kwaliteit nodig hebt van een echte condensator microfoon, maar niet beschikt over fantoom. Hoogwaardige kwaliteit, prettig geprijsd.

Van: ¤ 236,-
Voor: ¤ 169,-

Hier moet wel wat tussen zitten, lijkt me.

Waar moet je op letten als je in de winkel een microfoon uitprobeert?
En wat is dat "fantoom" waar ze het over hebben?

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  dinsdag 10 februari 2004 @ 20:22:19 #4
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_17069485
'Fantoom' (ook aangeduid als Phantom power) is een 48Volt voedingspanning voor een condensatormicrofoon. Op de meeste mengpanelen waarop je microfoons kunt aansluiten zit wel een aansluiting voor deze spanning.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_17069544
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:22 schreef MSXUser het volgende:
'Fantoom' (ook aangeduid als Phantom power) is een 48Volt voedingspanning voor een condensatormicrofoon. Op de meeste mengpanelen waarop je microfoons kunt aansluiten zit wel een aansluiting voor deze spanning.
Ik was eigenlijk van plan m'n mic meteen in de computer te steken .
  dinsdag 10 februari 2004 @ 20:33:21 #6
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_17069856
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:23 schreef Kwark het volgende:
Ik was eigenlijk van plan m'n mic meteen in de computer te steken .
Ja, dat wordt lastig... Misschien een goedkoop mengpaneeltje erbij nemen?
pi_17070125
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:33 schreef MSXUser het volgende:
Of een specifiek microfoonvoorversterkertje. ¤ 27 bij Staffhorst Utrecht, gekocht om met een Shure SM-58 te werken. Kan ook Phantom Power leveren.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_17070163
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:33 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Hm, ik neem inderdaad maar aan dat deze mics geen simpele jack-uitgang hebben . Dus ik moet er ook een mengpaneel bij hebben?
Sommige van deze mics werken ook op 9v batterijen...
pi_17070334
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:42 schreef Litpho het volgende:

[..]

Of een specifiek microfoonvoorversterkertje. ¤ 27 bij Staffhorst Utrecht, gekocht om met een Shure SM-58 te werken. Kan ook Phantom Power leveren.

En hoe zit dat dan met stekkers?
pi_17070416
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:49 schreef Kwark het volgende:
En hoe zit dat dan met stekkers?
Die SM-58 heeft een XLR-stekker (geloof ik dat de officiële afkorting was) en vanuit de voorversterker kan ik grote jack doorpluggen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 10 februari 2004 @ 21:19:28 #11
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_17071295
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:51 schreef Litpho het volgende:

[..]

Die SM-58 heeft een XLR-stekker (geloof ik dat de officiële afkorting was) en vanuit de voorversterker kan ik grote jack doorpluggen.

Yup, de meeste duurdere microfoons hebben een XLR aansluiting.

Wat plaatjes van die aansluitingen: http://www.studio1productions.com/xlr-bp.htm

pi_17072057
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:15 schreef Kwark het volgende:
Aangezien ik de mic alleen zal gebruiken voor home recording doeleinden lijkt een condensatormic me dan idd het meest geschikt: zuiverder, en minder ruis/brom. Alleen een beetje voorzichtig ermee omspringen dus.

Wat kost zo'n Sennheiser e 815?

Op de site van Feedback zie ik 'm niet staan. Wel zie ik in mijn prijsklasse (ca. 100 euro):

.....

Microfoons Draadgebonden

Product: Sennheiser E 815 S

Prijs (excl.): ¤47.10
Prijs (incl.): ¤56.05

www.dj-products.nl

dinsdag 10 februari 2004 @ 22:10:41 #13
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17072942
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 21:42 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Microfoons Draadgebonden

Product: Sennheiser E 815 S

Prijs (excl.): ¤47.10
Prijs (incl.): ¤56.05

www.dj-products.nl

Leuk prijsje .

Maar geen condensator, dus ik denk toch dat ik voor een van de bovenstaande mics ga. Eentje die ook op batterijen werkt. En dan met een soort XLR converter naar Jack .

dinsdag 10 februari 2004 @ 23:24:20 #14
43172 crN
The Excessum
pi_17075295
Wij hebben de Behringer B1 en hij klinkt echt super goed, totaal geen ruis of storing.
Hij neemt alles op zelf gefluister of geluiden die van ver af komen.

Een echte aanrader voor dat geld!

Ik heb geen ervaring met andere condensator microfoons maar die zullen vast ook net zo goed zijn.

dinsdag 10 februari 2004 @ 23:52:37 #15
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17076127
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 23:24 schreef crN het volgende:
Wij hebben de Behringer B1 en hij klinkt echt super goed, totaal geen ruis of storing.
Hij neemt alles op zelf gefluister of geluiden die van ver af komen.

Een echte aanrader voor dat geld!

Ik heb geen ervaring met andere condensator microfoons maar die zullen vast ook net zo goed zijn.

Hey, cool .

Heb je heel misschien zelfs een voorbeeldopname?

woensdag 11 februari 2004 @ 00:21:58 #16
18617 sam_the_man
is on it again.....
pi_17076884
B1 is inderdaad een prima ding, zeker voor het geld.
Ennnnn Vast!
  woensdag 11 februari 2004 @ 00:27:08 #17
37221 Ceriel
Rustig aan, hoor.
pi_17076986
Wat ook een prima mic is, is deze:

Superlux, verkrijgbaar bij feedback. Heb 'm nu twee jaar, en ontzettend veel plezier van!! Gebruik 'm voor jingles, promo's voor meerdere radiozenders, en de kwaliteit tegen die zachte prijs is ontzettend goed!

Every Not Is Truething
pi_17078145
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 00:27 schreef Ceriel het volgende:
Wat ook een prima mic is, is deze:

[afbeelding]

Superlux, verkrijgbaar bij feedback. Heb 'm nu twee jaar, en ontzettend veel plezier van!! Gebruik 'm voor jingles, promo's voor meerdere radiozenders, en de kwaliteit tegen die zachte prijs is ontzettend goed!

Kostie dan? Ik zie 'm er niet bij staan. Wel een koffer met 7 Superlux mics, maar dat zijn drummicrofoons .
  woensdag 11 februari 2004 @ 08:32:43 #19
43172 crN
The Excessum
pi_17079420
Uhm hier is een voorbeeldje wat met gitaar is opgenomen:

http://82.192.67.27/~excessum.nl/gitaarsample.mp3

Je kunt dit geluid helemaal aanpassen als je een aantal functies hebt op je mixer zoals, high, mid, low etc.

woensdag 11 februari 2004 @ 10:39:19 #20
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_17081510
Ik zou voor de Rode nt-1 gaan!

Rode heeft als voordeel dat ze door de australische overheid veel subsidie krijgen op hun producten en dat scheelt superveel in de prijs. Ok, het is natuurlijk wel een van de minst mooie microfoons (Wit omhulsel) maar zeker in dit rijtje de beste qua tooneigenschappen en transparantheid.

Kijk eens op www.rodemicrophones.com daar zie je een mooi overzicht.

(ik heb zelf sinds kort de rode nt-1000 (gekocht van 413 voor 290E) en ben er echt superblij mee! ik ben er van overtuigd dat de nt-1 ook deze karakterestieken heeft!)

vrijdag 13 februari 2004 @ 18:15:50 #21
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17151176
De keuze is uiteindelijk gevallen op de MXL 990 (staat in de openingspost). De prijs heeft uiteindelijk de doorslag gegeven, want hij kon de vergelijking met een superdure (>1000 euro) mic prima doorstaan, en het bleek idd nodig om er nog een mixer, micstand & kabels bij te kopen, waardoor mijn budget toch al flink overschreden werd.

Maar goed, voor net 200 euro heb ik nu wel een heel mooi setje!

Iedereen bedankt trouwens voor de adviezen .

pi_17151339
En laat maar es een url ofzo achter, dat we het resultaat kunnen horen
  vrijdag 13 februari 2004 @ 19:49:55 #23
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17153861
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 18:22 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
En laat maar es een url ofzo achter, dat we het resultaat kunnen horen
zal ik zeker doen .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')