abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 juli 2001 @ 17:02:14 #1
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_1189838
quote:
LONDEN - Astronomen hebben bij de planeet Saturnus twaalf nieuwe manen ontdekt. Rond de planeet cirkelen nu dertig manen, een recordaantal in het zonnestelsel. Saturnus verslaat daarmee de huidige recordhouder Jupiter met twee extra manen.

De uitkomst van het onderzoek staat in het wetenschappelijke blad Nature van donderdag. De nieuw ondekte manen zijn zes tot dertig kilometer groot.

Een onderzoeker van het observatorium aan de Franse Côte d'Azur en zijn collega's uit Canada, Noorwegen en de Verenigde Staten kregen de manen op het oog tijdens een systematische zoektocht.

Een vergelijkbaar onderzoek bij Jupiter kan eveneens tot de ontdekking van diverse kleine manen leiden, zo vermoedt een Amerikaanse astronoom.

Bron: ANP

Maar wij hebben de mooiste maan, die essentieel bleek te zijn voor het onstaan van leven en een gematigd klimaat op deze planeet
The Internets, I needs it..
  woensdag 11 juli 2001 @ 17:05:26 #2
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1189860
En de grootste ten opzichte van de planeet waar die omheen cirkelt
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_1189866
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:05 schreef X-Ray het volgende:
En de grootste ten opzichte van de planeet waar die omheen cirkelt
Dat is Sharon van Pluto, bijna net zo groot.
  woensdag 11 juli 2001 @ 17:07:55 #4
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1189878
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:06 schreef dus het volgende:

[..]

Shit....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_1189892
Zullen de astrologen blij mee zijn...

Que cera et cetera
  woensdag 11 juli 2001 @ 17:11:01 #6
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1189900
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:06 schreef dus het volgende:

[..]

Sharon is van Israel, Charon is van Pluto.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1189946
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:11 schreef links234 het volgende:
Sharon is van Israel, Charon is van Pluto.
Of course.
pi_1190249
Cool nieuwe manen.
pi_1190358
Ik vind het niet echt iets nieuws. Het is al heel lang bekend dat er een hoop puin om Saturnus heen draait. Het is maar net vanaf welke afmetingen je iets een maantje wilt noemen. Je zou zelfs het ringenstelsel kunnen kwalificeren als miljarden kleine maantjes.
pi_1190424
En toch is onze maan het best.
pi_1190439
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 19:01 schreef HiZ het volgende:
En toch is onze maan het best.
Ik vind Charon persoonlijk het meest roeleren. Per jaar dan.

Stel je voor, gewoon zo ver van de zon af dat die nog maar een zwak klein stipje is, minder helder nog dan onze (volle) maan. Lijkt me echt zwaar cool. Jammer dat we nooit op Pluto zullen kunnen komen.

pi_1190466
100% wetenschappelijk gezien is Charon geen maan, maar een planeet opzich... hoe dat precies zit weet ik niet, maar het heeft wat te maken met hoe Pluto en Charon om elkaar cirkelen..
Are you man enough to be my woman?
pi_1190520
Zie de huidige ATP-wereldranglijst voor planeten:
code:
No. Planeet       Manen

1.  Saturnus      30
2.  Jupiter       15
3.  Uranus        5
4.  Mars          2
    Neptunus      2
6.  Aarde         1
    Pluto         1
8.  Mercurius     0
    Venus         0

woensdag 11 juli 2001 @ 21:14:20 #14
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191281
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 19:11 schreef beurdy het volgende:
100% wetenschappelijk gezien is Charon geen maan, maar een planeet opzich... hoe dat precies zit weet ik niet, maar het heeft wat te maken met hoe Pluto en Charon om elkaar cirkelen..
Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat Pluto eigenlijk ook niet kwalificeert als een planeet, omdat het daarvoor te klein is. We noemen haar wel als planeet in ons zonnestelsel, maar volgens de definitie is ze dat eigenlijk niet.
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 18:50 schreef Aernout het volgende:
Ik vind het niet echt iets nieuws. Het is al heel lang bekend dat er een hoop puin om Saturnus heen draait. Het is maar net vanaf welke afmetingen je iets een maantje wilt noemen. Je zou zelfs het ringenstelsel kunnen kwalificeren als miljarden kleine maantjes.
Ja, daar zijn dus ook regels voor vanaf wanneer je iets een maan noemt, dus in die zin kun je dit zeker wel nieuws noemen. K'vind het overigens wel vreemd dat dat nu pas ontdekt wordt. 12 extra manen is niet niks.
pi_1191341
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:14 schreef Lithion het volgende:
Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat Pluto eigenlijk ook niet kwalificeert als een planeet, omdat het daarvoor te klein is. We noemen haar wel als planeet in ons zonnestelsel, maar volgens de definitie is ze dat eigenlijk niet.
Wat maakt zo'n definitie eigenlijk uit? Ik bedoel, manen of geen manen, planeten of geen planeten, het schijnt toch allemaal maar rond te zweven in ons zonnestelsel. En Pluto heeft toch nog steeds wel een middellijn van 3000 km dacht ik, net zo groot als Mercurius of onze maan. Dan zouden we dus opeens 7 planeten hebben?
In het geval van Charon zie je dat die 'planeet' of 'satelliet' zo zwaar is (bijna even groot en zwaar als Pluto) dat ze feitelijk 'om elkaar heen draaien'. Tsja, dan is het echt een kwestie van welke namen je wilt gebruiken...
  woensdag 11 juli 2001 @ 21:21:21 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_1191353
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 19:19 schreef dus het volgende:
code:
No. Planeet       Manen

1.  Saturnus      30
2.  Jupiter       15
3.  Uranus        5
4.  Mars          2
    Neptunus      2
6.  Aarde         1
    Pluto         1
8.  Mercurius     0
    Venus         0

Eigenlijk sucken we op het gebied van manen dus
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1191473
Maar wat betekent zo'n ontdekking nou voor de astrologie vroeg ik me dus af?

Want kijk, als je er van uit gaat dat alles in ons zonnestelsel van invloed is op ons karakter en op onze levensloop, dan kun je natuurlijk niet al die manen gaan negeren. Dat zou dan uiterst inconsequent zijn. Lijkt mij tenminste hoor...

Que cera et cetera
  woensdag 11 juli 2001 @ 21:40:17 #18
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191538
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:19 schreef dus het volgende:
[..]
Wat maakt zo'n definitie eigenlijk uit? Ik bedoel, manen of geen manen, planeten of geen planeten, het schijnt toch allemaal maar rond te zweven in ons zonnestelsel.
Nou ja, zo kun je alles aan de kant schuiven. Dieren/mensen/planten... het zijn allemaal koolwaterstofverbindingen.
Zo'n definitie maakt het nou eenmaal makkelijker communiceren en je kunt consistentie tussen verschillende instanties van dezelfde soort bereiken.

Een maan is een maan omdat deze met een regelmaat een baan om een planeet beschrijft en daarbij een zekere afmeting heeft. Een satelliet is in feite hetzelfde, zij het dat de afmeting niet ter zake doet. Dus een maan is wel een satelliet, maar een satelliet is niet per definitie een maan. (meen ik) Ik weet niet in hoeverre de vorm er ook mee te maken heeft, maar het zou ook zo kunnen zijn dat een maan een bol-vormig lichaam moet zijn.

quote:
En Pluto heeft toch nog steeds wel een middellijn van 3000 km dacht ik, net zo groot als Mercurius of onze maan. Dan zouden we dus opeens 7 planeten hebben?
De diameter van Pluto bedraagt 2274 km, maar daarbij dient wel opgemerkt te worden dat het oppervlak zeer pokdalig is en een bol-vorm zoals de andere planeten in ons zonnestelsel dus ontbreekt. Daarmee is Pluto zelfs kleiner dan 7 manen uit ons zonnestelsel (en ook Mercurius), namelijk: onze Maan, Io, Europa, Ganymedes, Callisto, Titan and Triton.

De diameter van Charon is 1172 km en vormt daarmee de grootste verhouding van maan/planeet, nog vóór de aarde en de maan.

quote:
In het geval van Charon zie je dat die 'planeet' of 'satelliet' zo zwaar is (bijna even groot en zwaar als Pluto) dat ze feitelijk 'om elkaar heen draaien'. Tsja, dan is het echt een kwestie van welke namen je wilt gebruiken...
Ha'k even niet gezien dat je dit al zei
Maar inderdaad, sommigen prefereren het om het een dubbel-planeet te noemen, vanwege het geringe afmetings-verschil.
  woensdag 11 juli 2001 @ 21:40:31 #19
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1191543
De meest interessante maan lijkt me dat ding waarvan ontdekt is dat er misschien wel een gigantische hoeveelheid water aanwezig is in ijzige toestand, Europa?
pi_1191617
Je weet maar nooit.
Misschien heeft Pluto nu wel 30 manen, maar dat kunnen we niet zien omdat des te verder je de ruimte inkijkt des te meer je terug in de tijd gaat.

P.S: Ik vind Europa wel de coolste maan...

woensdag 11 juli 2001 @ 21:55:23 #21
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191696
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:40 schreef Sniper het volgende:
De meest interessante maan lijkt me dat ding waarvan ontdekt is dat er misschien wel een gigantische hoeveelheid water aanwezig is in ijzige toestand, Europa?
Erm... dat er water in ijzige toestand aanwezig is staat al vast
Waar het bij Europa om draaide was, dat er zich waarschijnlijk vloeibaar water bevond onder die dikke laag ijs, vanwege de vele scheuren die het oppervlak vertoont. Er zijn dan ook al plannen om eens sonde te lanceren die door die laag ijs penetreert en gegevens over de onderliggende laag doorstuurt.
  woensdag 11 juli 2001 @ 21:59:15 #22
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1191734
Ja precies

Ik geloof dat er ergens in Siberie een perma bevroren meer is waar ze de technologie voor die onderneming willen testen. Moeten ze dacht ik 3km boren om in het water te komen, probleem was het voorkomen van mogelijke vervuiling van het water door de sonde.

Interessant.

woensdag 11 juli 2001 @ 22:00:54 #23
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191749
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:46 schreef bossie het volgende:
Je weet maar nooit.
Misschien heeft Pluto nu wel 30 manen, maar dat kunnen we niet zien omdat des te verder je de ruimte inkijkt des te meer je terug in de tijd gaat.
Welgeteld 5 uur en 20 minuten ja
pi_1191770
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:00 schreef Lithion het volgende:
Hmm jij hebt je tabelletjes wel bij de hand zeg! Of heb je dat van nature zo?
pi_1191781
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:00 schreef Lithion het volgende:

[..]

You rulezzz
pi_1191782
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:40 schreef Lithion het volgende:
De diameter van Pluto bedraagt 2274 km, maar daarbij dient wel opgemerkt te worden dat het oppervlak zeer pokdalig is en een bol-vorm zoals de andere planeten in ons zonnestelsel dus ontbreekt. Daarmee is Pluto zelfs kleiner dan 7 manen uit ons zonnestelsel (en ook Mercurius), namelijk: onze Maan, Io, Europa, Ganymedes, Callisto, Titan and Triton.
Ja precies! maar Pluto wordt in de astrologie wel belangrijk genoeg gevonden om mee te nemen in horoscoop berekeningen! Terwijl deze dus kleiner is en ook nog 'ns verder van onze planeet vandaan staat als sommige manen!

Nu kun je natuurlijk zeggen: "ja maar, Pluto is een planeet en die anderen zijn 'slechts' manen..." Maar hoe zit dat dan met onze maan?

Ben ik dan de enige die dit een vreemde inconsequentie vind in de astrologie?

[Dit bericht is gewijzigd door HipShake op 11-07-2001 22:06]

Que cera et cetera
pi_1191785
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:59 schreef Sniper het volgende:
Ik geloof dat er ergens in Siberie een perma bevroren meer is waar ze de technologie voor die onderneming willen testen. Moeten ze dacht ik 3km boren om in het water te komen, probleem was het voorkomen van mogelijke vervuiling van het water door de sonde.
Op zo'n moment denk ik wel eens heel eventjes in een onbewaakt ogenblik: toch zonde, dat broeikaseffect. Heel eventjes maar hoor.
pi_1191800
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:04 schreef HipShake het volgende:
Astrologie is natuurlijk op bijna niets gebaseerd dan de eeuwenlange traditie die het heeft. Maar wat je zegt is vrij snel te verklaren: Pluto draait om de zon en die zeven manen niet. Het gaat niet om massa (het is geen wetenschap dus waarom zou het ook).
pi_1191810
Maken jullie nu niet een fout.
Dit is toch astronomie.
astrologie is toch met sterren en toekomst voorspellen.
pi_1191814
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:14 schreef Lithion het volgende:
Ja, daar zijn dus ook regels voor vanaf wanneer je iets een maan noemt
Daar zijn dus GEEN regels voor. Noch voor de grootte, noch voor de vorm. Zo zijn bijvoorbeeld de mars-maantje Phobos en Deimos verre van rond te noemen en de aantrekkingskracht is zo laag dat je er zo vanaf zou kunnen fietsen .

Wat betreft de discussie over Pluto/ Charon: omdat Charon in verhouding tot Pluto erg groot is zou je kunnen spreken van een dubbelplaneet. Ook onze eigen maan is erg groot in verhouding tot de aarde zelf (de diameter is ongeveer 1/3 van die van de aarde dacht ik)

Het is strikt genomen niet juist dat een maan om een planeet draait. Eigenlijk draaien ze samen om een gemeenschappelijk zwaartepunt dat ergens tussenin ligt. Als beide hemellichamen even zwaar zijn ligt dat zwaartepunt precies in het midden en draaien ze dus om elkaar heen. Maar meestal is de massa van de planeet veel groter waardoor dit gemeenschappelijk zwaartepunt binnen in de planeet komt te liggen (maar dus nooit in het midden, de planeet zal dus altijd enigzins 'schommelen' tgv het maantje).

woensdag 11 juli 2001 @ 22:08:58 #31
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191817
quote:
[..]
Oops, d'r stond dus astrologie
Nahja, astronomisch antwoord dan maar

Nee, vreemd is ie niet hoor
In 1930 is Pluto pas (bij toeval) ontdekt en in die tijd waren de telescopen nog in de verste verte niet zo sterk als die van nu. Men dacht dan ook, dat Charon en Pluto samen één planeet was, doordat het onderscheidend vermogen van de telescoop niet groot genoeg was.

Uit berekeningen had men de baan van de 9e planeet in ons zonnestelsel voorspeld en men ging op zoek. Alleen was er een rekenfout ingeslopen en keek men op de verkeerde plaats. Pluto heeft een ietwat afwijkende baan, waardoor ze de planeet toch gevonden hebben. Dus door de berekening van de baan van de 9e planeet en doordat men de afmeting te groot inschatte is het ook daadwerkelijk de 9e planeet geworden. Nu weten we wel beter, maar veranderen zal het waarschijnlijk toch niet

[Dit bericht is gewijzigd door Lithion op 11-07-2001 22:18]

pi_1191827
Waarom zouden trouwens alleen op planeten levende wezens gevonden moet worden en niet op manen
  woensdag 11 juli 2001 @ 22:13:53 #33
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191863
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:08 schreef Aernout het volgende:
[..]
Daar zijn dus GEEN regels voor. Noch voor de grootte, noch voor de vorm.
Hmm, hoe zit het dan met de baan die ze omschrijven? Of het gemeenschappelijke zwaartepunt wat ze hebben? D'r zal toch wel een kenmerk zijn wat een maan een maan maakt?
quote:
(de diameter is ongeveer 1/3 van die van de aarde dacht ik)
Straal maan: 1,738.106
Straal aarde: 6,378.106

Ratio: 0,272
Bijna 1/4 dus...

woensdag 11 juli 2001 @ 22:16:35 #34
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191895
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:10 schreef bossie het volgende:
Waarom zouden trouwens alleen op planeten levende wezens gevonden moet worden en niet op manen
Erm, gewoon niet eigenlijk
Dat is ook één van de redenen dat men een sonde naar Europa wil sturen. Als onder die laag ijs inderdaad zich vloeibaar water bevindt, is het namelijk niet geheel ondenkbaar dat zich daar ook enige vorm van (primitief) leven heeft gevormd.
pi_1191903
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:16 schreef Lithion het volgende:

[..]

Erm, gewoon niet eigenlijk
Dat is ook één van de redenen dat men een sonde naar Europa wil sturen. Als onder die laag ijs inderdaad zich vloeibaar water bevindt, is het namelijk niet geheel ondenkbaar dat zich daar ook enige vorm van (primitief) leven heeft gevormd.

Dat zou zwaar tof zijn, dat als die sonde daar allemaal vissen zou vinden onder dat ijs...
pi_1191904
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:13 schreef Lithion het volgende:
Hmm, hoe zit het dan met de baan die ze omschrijven? Of het gemeenschappelijke zwaartepunt wat ze hebben? D'r zal toch wel een kenmerk zijn wat een maan een maan maakt?
Elke baan van een maan om een planeet is een ellips, als je de invloed van andere massa's (zoals de zon) wegdenkt. Het gemeenschappelijke zwaartepunt ligt heel eenvoudig op het 'massamiddelpunt'. Stel je voor dat je van maan en planeet een halter maakt, dus met een grote staaf in het midden, dan is het massamiddelpunt het punt waarop je die halter kunt laten balanceren.
Een maan is volgens mij alles wat om een planeet heenbeweegt en niet al te klein is. Vage normen dus.
  woensdag 11 juli 2001 @ 22:20:54 #37
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191934
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:18 schreef dus het volgende:
[..]
Elke baan van een maan om een planeet is een ellips, als je de invloed van andere massa's (zoals de zon) wegdenkt. Het gemeenschappelijke zwaartepunt ligt heel eenvoudig op het 'massamiddelpunt'.
Nahgoed, dat snap ik, maar misschien dat het zwaartepunt een bepaalde mate van het middelpunt van de 'planeet' vandaan moet liggen om als maan te kwalificeren? Dus dat het niet alleen samenhangt met afmeting, maar ook met massa?
pi_1191935
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:13 schreef Lithion het volgende:
In de meeste gevallen is het maantje gewoon veel kleiner en lichter, dan is het dus duidelijk. Het zwaartepunt ligt dan zo ver in de richting van het zwaarste hemellichaam dat het zelfs IN de planeet ligt. Maar als ze in de zelfde orde-grootte komen kwa massa dan wordt het vaag. Ik zou het dan een dubbelplaneet noemen. Anyway, waarschijnlijk is Pluto/ Charon daarvan het enige voorbeeld in ons zonnestelsel (en zelfs daar ben ik niet zeker van)
  woensdag 11 juli 2001 @ 22:21:32 #39
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1191943
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:18 schreef bossie het volgende:

[..]

Dat zou zwaar tof zijn, dat als die sonde daar allemaal vissen zou vinden onder dat ijs...

Dat leven zou afhankelijk zijn van chemosynthese (er is namelijk geen licht aanwezig) en een dergelijke biotoop is ook al op aarde gevonden (een volkomen afgesloten grot in Roemenie?). Het zou dus kunnen..
pi_1191949
Sjezus, ik dacht dat ik veel van de ruimte afwist.
Maar jullie weten volgens mij echt alles.
  woensdag 11 juli 2001 @ 22:43:46 #41
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1192162
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:21 schreef Sniper het volgende:
[..]
Dat leven zou afhankelijk zijn van chemosynthese (er is namelijk geen licht aanwezig) en een dergelijke biotoop is ook al op aarde gevonden (een volkomen afgesloten grot in Roemenie?). Het zou dus kunnen..
Dat is dus als je uitgaat van koolstof als het basiselement van leven. Er is door wetenschappers ook al geopperd dat Silicium ook een bouwsteen van leven zou kunnen zijn, maar dan wordt het problematisch of we het ook als zodanig zouden herkennen.
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:20 schreef Aernout het volgende:
[..]
In de meeste gevallen is het maantje gewoon veel kleiner en lichter, dan is het dus duidelijk. Het zwaartepunt ligt dan zo ver in de richting van het zwaarste hemellichaam dat het zelfs IN de planeet ligt.
Goed, wat ik bedoelde was:
Stel
planeet A heeft straal: rplaneet
middelpunt planeet A op: xmiddel-A
massamiddelpunt op: xmassa-m

Dat als:

(xmassa-m-xmiddel-A)
---------------------------- > grenswaarde
rplaneet

Iets bestempelt wordt als een maan en indien < grenswaarde, bestempeld wordt als een satelliet o.i.d.

woensdag 11 juli 2001 @ 23:23:52 #42
13591 Bizarre
Don't call me Bizarre....
pi_1192500
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:07 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Shit....

LOL!

Ja dat doet pijn he

Drop outta school, Take drugs and molest sluts. Got your girlfriend sucking on my left nut , Your parents don't like me, but guess what (what) , Cuz Bizarre don't give a fuck!
  donderdag 12 juli 2001 @ 01:13:17 #43
10188 links234
pi_1193266
quote:

[..]

Ja precies! maar Pluto wordt in de astrologie wel belangrijk genoeg gevonden om mee te nemen in horoscoop berekeningen! Terwijl deze dus kleiner is en ook nog 'ns verder van onze planeet vandaan staat als sommige manen!

Nu kun je natuurlijk zeggen: "ja maar, Pluto is een planeet en die anderen zijn 'slechts' manen..." Maar hoe zit dat dan met onze maan?

Wat ik de laatste maanden vaak las op de wetenschapspagina's van de kranten op zaterdag, is dat men in de astronome wereld nu een gigantische ruzie heeft over het feit of Pluto nu een planeet is of een groot uitgevallen astroide.

Er zijn in de baan waarin Pluto zich bevindt namelijk ook bijna even grote rotsklompen gevonden.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 12 juli 2001 @ 01:15:03 #44
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1193276
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 01:13 schreef links234 het volgende:
blaat
Lees z'n vraag nog es... het ging hem om astrologie, niet astronomie... had ik ook al overheen gelezen
  donderdag 12 juli 2001 @ 11:18:20 #45
6290 Dr_Crouton
pi_1194299
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 01:13 schreef links234 het volgende:

[..]

Wat ik de laatste maanden vaak las op de wetenschapspagina's van de kranten op zaterdag, is dat men in de astronome wereld nu een gigantische ruzie heeft over het feit of Pluto nu een planeet is of een groot uitgevallen astroide.

Er zijn in de baan waarin Pluto zich bevindt namelijk ook bijna even grote rotsklompen gevonden.

In dat geval zou het wel eens kunnen zijn dat Charon en Pluto ooit een planeet was of poogde te worden. Een inslag van een meteoor of door andere oorzaken zou het uitelkaar gevallen zijn.
Zou ik niet eens een vreemde theorie vinden. Toen wetenschappers beweerden dat onze Maan ontstaan is uit een enorme schavende inslag waarbij een vuurbal werd losgeslingerd van Aarde 1 (en daardoor onze Aarde (2) onstond en de maan afkoelde en om ons planeet bleef draaien), kon ik in de eerste instantie ook niet geloven, wat een flauwekul. Maar toch is het wel logisch; onze maan is eigenlijk te groot om door de zwaartekracht van de Aarde aangetrokken te worden; een kleinere maan, een afgedwaalde hoopje rots/asteroïde/whatever dat 'gevangen' wordt door de Aardse zwaartekracht zou kunnen, maar een hemellichaam zo groot als de maan zou simpelweg langs de planeet scheren of... op de Aarde inslaan. En zoiets is er gebeurd volgens een groepje wetenschappers. Een enorm object sloeg in op de Aarde in de juiste hoek zodat de Aarde materiaal ter grootte van (precies) onze maan afstootte of afketste waardoor de vuurbal zich al ronddraaiende afkoelde en zo onze maan onstond. Aarde 1 werd volledig verwoest en was een kokende ronde massa dat zichzelf opnieuw moest vormen tot de Aarde van vandaag, dat schuin in zijn as draait, ook het gevolg van de inslag op Aarde 1.
Als de inslag net op een verkeerde hoek kwam, dan zou onze planeet vernietigd zijn door een schot in de roos (midden op de planeet) of van de baan om de zon zijn geknikkerd.

Het eerste geval zou wel eens gebeurd zijn met Pluto/Charon.

Zow, wat een stukje...

donderdag 12 juli 2001 @ 11:47:11 #46
2405 vAr
Gimme the casshhhhhhhh!
pi_1194481
Pluto is 'eigenlijk' geen planeet omdat het niet in een circulaire baan om de aarde gaat, maar in een eliptische (spelling?) baan. Veel kometen hebben dit ook, maar om Pluto nou weer een komeet te noemen...

Een planeet is te definieren aan het feit dat het in een circulaire baan om de aarde draait.

Een maan is een maan omdat het om een planeet heen draait. De maan is hierbij afhankelijk van het zwaartekrachtsveld van de planeet, die op haar beurt weer afhankelijk is van de ster waar zij omheen draait.

De eliptische (?) baan van Pluto is misschien ook wel het gevolg van het omelkaar heen draaien van de twee 'planeten', waardoor het dus gelijkwaardige objecten zijn, dus OF 2 planeten OF 2 manen. Maar gezien de niet circulaire baan.... ?

Ik weet trouwens niet precies het verschil tussen een planeet en een plantoide; was het niet dat een planatoide een 'planeet' zonder ster is?

(verwarrend hoor die astrologie )

*edit*

donderdag 12 juli 2001 @ 11:50:58 #47
6290 Dr_Crouton
pi_1194503
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 11:47 schreef vAr het volgende:
Pluto is 'eigenlijk' geen planeet omdat het niet in een circulaire baan om de aarde gaat, maar in een eliptische (spelling?) baan. Veel kometen hebben dit ook, maar om Pluto nou weer een komeet te noemen...

Een planeet is te definieren aan het feit dat het in een circulaire baan om de aarde draait.

Een maan is een maan omdat het om een planeet heen draait. De maan is hierbij afhankelijk van het zwaartekrachtsveld van de planeet, die op haar beurt weer afhankelijk is van de ster waar zij omheen draait.

De eliptische (?) baan van Pluto is misschien ook wel het gevolg van het omelkaar heen draaien van de twee 'planeten', waardoor het dus gelijkwaardige objecten zijn, dus OF 2 planeten OF 2 manen. Maar gezien de niet circulaire baan.... ?

Ik weet trouwens niet precies het verschil tussen een planeet en een plantoide; was het niet dat een planatoide een 'planeet' zonder ster is?

*edit*

Zie mijn theorie: misschien zijn Pluto en Charon van de baan geraakt en daardoor ook van de normale baan afgeraakt?

Astronomie

donderdag 12 juli 2001 @ 11:57:42 #48
2405 vAr
Gimme the casshhhhhhhh!
pi_1194537
Misschien is Charon wel een planetoide of grote komeet die ons sterrenstelsen is binnengevlogen, gegrepen is door de zwaartekracht van Pluto, waardoor ze omelkaarheen draaien, en dat daar weer door Pluto, tezamen met Charon, uit de circulaire baan om de Zon zijn gevlogen, en dus nu een eliptische (?) baan hebben...

Zo, dat zijn weer heel wat 'als'-en en 'zou kunnen's...

donderdag 12 juli 2001 @ 12:57:00 #49
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1194823
quote:

Zullen we daar maar Zon van maken? Dat de aarde het middelpunt van het heelal is, is al een paar honderd jaar geleden weerlegd.
quote:
Hoeveel manen heeft Saturnus dan? Die ringen bestaan uit miljoenen brokstukken, weliswaar allemaal heel klein (tot een paar meter doorsnede), maar niettemin lichamen die om saturnus draaien.
quote:
van een site
Planetoïden (ook wel astroïden genoemd) zijn eigenlijk hele kleine planeetjes. De meeste planetoïden draaien rond de Zon tussen de banen van Mars en Jupiter. Er zijn planetoïden die een paar meter in doorsnee zijn, tot planetoïden die enkele honderden kilometers in doorsnee zijn.

Men denkt dat er wel zo'n honderduizend planetoïden in banen rond de Zon cirkelen. De meeste zijn echter te klein om vanaf de Aarde te worden gezien. De grootste planetoïde die bekend is, is Ceres, met een doorsnede van 913 km.

quote:
Astronomie
  donderdag 12 juli 2001 @ 13:17:17 #50
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1194896
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 11:18 schreef Dr_Crouton het volgende:

[..]

In dat geval zou het wel eens kunnen zijn dat Charon en Pluto ooit een planeet was of poogde te worden. Een inslag van een meteoor of door andere oorzaken zou het uitelkaar gevallen zijn.
Zou ik niet eens een vreemde theorie vinden. Toen wetenschappers beweerden dat onze Maan ontstaan is uit een enorme schavende inslag waarbij een vuurbal werd losgeslingerd van Aarde 1 (en daardoor onze Aarde (2) onstond en de maan afkoelde en om ons planeet bleef draaien), kon ik in de eerste instantie ook niet geloven, wat een flauwekul. Maar toch is het wel logisch; onze maan is eigenlijk te groot om door de zwaartekracht van de Aarde aangetrokken te worden; een kleinere maan, een afgedwaalde hoopje rots/asteroïde/whatever dat 'gevangen' wordt door de Aardse zwaartekracht zou kunnen, maar een hemellichaam zo groot als de maan zou simpelweg langs de planeet scheren of... op de Aarde inslaan. En zoiets is er gebeurd volgens een groepje wetenschappers. Een enorm object sloeg in op de Aarde in de juiste hoek zodat de Aarde materiaal ter grootte van (precies) onze maan afstootte of afketste waardoor de vuurbal zich al ronddraaiende afkoelde en zo onze maan onstond. Aarde 1 werd volledig verwoest en was een kokende ronde massa dat zichzelf opnieuw moest vormen tot de Aarde van vandaag, dat schuin in zijn as draait, ook het gevolg van de inslag op Aarde 1.
Als de inslag net op een verkeerde hoek kwam, dan zou onze planeet vernietigd zijn door een schot in de roos (midden op de planeet) of van de baan om de zon zijn geknikkerd.

Het eerste geval zou wel eens gebeurd zijn met Pluto/Charon.

Zow, wat een stukje...

Dat verhaal ken ik ook ja
Er werd ook gesteld dat zonder die inslag, de aarde helemaal met water bedekt zou zijn. Dit omdat er op aarde een rare verhouding is wat betreft lichte/zware atomen en er eigenlijk veel meer water zou moeten zijn.
Dit water zou ook door die inslag zijn weggeslagen, en aangezien dus dankzij die inslag zowel landopppervlak als een mild klimaat werd gevormd (door de maan o.a.) danken wij ons bestaan voor een groot gedeelte daar aan!

Zo zie je maar weer, iedere vernietiging is ook een nieuw begin

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 12 juli 2001 @ 13:25:38 #51
10188 links234
pi_1194940
Ik denk dat de maan eerder belangrijk is als magneet voor meteoren.
  donderdag 12 juli 2001 @ 13:34:39 #52
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1194981
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 13:25 schreef links234 het volgende:
Ik denk dat de maan eerder belangrijk is als magneet voor meteoren.
Nope, dat zijn Jupiter en Saturnus

Gasreuzen zijn ook noodzakelijk om inderdaad meteoren etc. van de kleinere, vaste planeten weg te houden

Hadden we jupiter en saturnus niet gehad, dan zouden we geloof ik iedere miljoen jaar wel eens flink getroffen worden...nu slechts iedere 100 miljoen geloof ik

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_1195036
quote:
Heel veel planeten hebben ook een elliptische baan. Zelfs de baan van de aarde is niet perfect cirkelvormig (de afstand tot de zon varieert van 148 miljoen tot 151 miljoen km). Het vreemde van de baan van Pluto is dat 'ie soms binnen en soms buiten de baan van Neptunus zit, die beschrijft dus een heel langwerpige ellips t.o.v. de andere planeetbanen.
Wittgenstein
  donderdag 12 juli 2001 @ 15:00:44 #54
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1195430
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 13:45 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Heel veel planeten hebben ook een elliptische baan. Zelfs de baan van de aarde is niet perfect cirkelvormig (de afstand tot de zon varieert van 148 miljoen tot 151 miljoen km). Het vreemde van de baan van Pluto is dat 'ie soms binnen en soms buiten de baan van Neptunus zit, die beschrijft dus een heel langwerpige ellips t.o.v. de andere planeetbanen.
Buiten dat staat de baan van Pluto ook nog eens onder een veel grotere hoek ten opzichte van het vlak wat je zou kunnen construeren van de banen van de andere planeten.
Overigens zullen de banen van Pluto en Neptunus om die reden ook nooit elkaar kruisen... wat meer uitleg

Daar staat overigens dit over de baan van Pluto:

quote:
The libration of Pluto's orbit is due to an exchange of angular momentum with Neptune. When Pluto is "catching up" to Neptune, it gains angular momentum at Neptune's expense. Pluto moves into a higher orbit, but falls behind Neptune, since higher orbits have slower tangential velocities. Thousands of years later, as Neptune seems poised to overtake Pluto, the opposite exchange takes place. Pluto loses angular momentum, falling to a lower - but faster - heliocentric orbit.
  donderdag 12 juli 2001 @ 16:48:07 #55
10188 links234
pi_1196110
Hoort dit trouwens niet in D&S?
  donderdag 12 juli 2001 @ 17:00:26 #56
6290 Dr_Crouton
pi_1196155
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 16:48 schreef links234 het volgende:
Hoort dit trouwens niet in D&S?
Inmiddels wel..
pi_1219582
quote:
Rond de planeet cirkelen nu dertig manen, een recordaantal in het zonnestelsel. Saturnus verslaat daarmee de huidige recordhouder Jupiter met twee extra manen
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 19:19 schreef dus het volgende:
code:
No. Planeet       Manen

1.  Saturnus      30
2.  Jupiter       15
3.  Uranus        5
4.  Mars          2
    Neptunus      2
6.  Aarde         1
    Pluto         1
8.  Mercurius     0
    Venus         0

Dus Saturnus heeft 30 manen. En heeft er 2 meer dan Jupiter die er 15 heeft?
Iemand die dat kan uitleggen? Volgens mij geeft het tabelletje de goede info.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')