abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 juli 2001 @ 17:02:14 #1
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_1189838
quote:
LONDEN - Astronomen hebben bij de planeet Saturnus twaalf nieuwe manen ontdekt. Rond de planeet cirkelen nu dertig manen, een recordaantal in het zonnestelsel. Saturnus verslaat daarmee de huidige recordhouder Jupiter met twee extra manen.

De uitkomst van het onderzoek staat in het wetenschappelijke blad Nature van donderdag. De nieuw ondekte manen zijn zes tot dertig kilometer groot.

Een onderzoeker van het observatorium aan de Franse Côte d'Azur en zijn collega's uit Canada, Noorwegen en de Verenigde Staten kregen de manen op het oog tijdens een systematische zoektocht.

Een vergelijkbaar onderzoek bij Jupiter kan eveneens tot de ontdekking van diverse kleine manen leiden, zo vermoedt een Amerikaanse astronoom.

Bron: ANP

Maar wij hebben de mooiste maan, die essentieel bleek te zijn voor het onstaan van leven en een gematigd klimaat op deze planeet
The Internets, I needs it..
  woensdag 11 juli 2001 @ 17:05:26 #2
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1189860
En de grootste ten opzichte van de planeet waar die omheen cirkelt
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_1189866
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:05 schreef X-Ray het volgende:
En de grootste ten opzichte van de planeet waar die omheen cirkelt
Dat is Sharon van Pluto, bijna net zo groot.
  woensdag 11 juli 2001 @ 17:07:55 #4
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1189878
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:06 schreef dus het volgende:

[..]

Shit....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_1189892
Zullen de astrologen blij mee zijn...

Que cera et cetera
  woensdag 11 juli 2001 @ 17:11:01 #6
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1189900
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:06 schreef dus het volgende:

[..]

Sharon is van Israel, Charon is van Pluto.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1189946
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:11 schreef links234 het volgende:
Sharon is van Israel, Charon is van Pluto.
Of course.
pi_1190249
Cool nieuwe manen.
pi_1190358
Ik vind het niet echt iets nieuws. Het is al heel lang bekend dat er een hoop puin om Saturnus heen draait. Het is maar net vanaf welke afmetingen je iets een maantje wilt noemen. Je zou zelfs het ringenstelsel kunnen kwalificeren als miljarden kleine maantjes.
pi_1190424
En toch is onze maan het best.
pi_1190439
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 19:01 schreef HiZ het volgende:
En toch is onze maan het best.
Ik vind Charon persoonlijk het meest roeleren. Per jaar dan.

Stel je voor, gewoon zo ver van de zon af dat die nog maar een zwak klein stipje is, minder helder nog dan onze (volle) maan. Lijkt me echt zwaar cool. Jammer dat we nooit op Pluto zullen kunnen komen.

pi_1190466
100% wetenschappelijk gezien is Charon geen maan, maar een planeet opzich... hoe dat precies zit weet ik niet, maar het heeft wat te maken met hoe Pluto en Charon om elkaar cirkelen..
Are you man enough to be my woman?
pi_1190520
Zie de huidige ATP-wereldranglijst voor planeten:
code:
No. Planeet       Manen

1.  Saturnus      30
2.  Jupiter       15
3.  Uranus        5
4.  Mars          2
    Neptunus      2
6.  Aarde         1
    Pluto         1
8.  Mercurius     0
    Venus         0

woensdag 11 juli 2001 @ 21:14:20 #14
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191281
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 19:11 schreef beurdy het volgende:
100% wetenschappelijk gezien is Charon geen maan, maar een planeet opzich... hoe dat precies zit weet ik niet, maar het heeft wat te maken met hoe Pluto en Charon om elkaar cirkelen..
Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat Pluto eigenlijk ook niet kwalificeert als een planeet, omdat het daarvoor te klein is. We noemen haar wel als planeet in ons zonnestelsel, maar volgens de definitie is ze dat eigenlijk niet.
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 18:50 schreef Aernout het volgende:
Ik vind het niet echt iets nieuws. Het is al heel lang bekend dat er een hoop puin om Saturnus heen draait. Het is maar net vanaf welke afmetingen je iets een maantje wilt noemen. Je zou zelfs het ringenstelsel kunnen kwalificeren als miljarden kleine maantjes.
Ja, daar zijn dus ook regels voor vanaf wanneer je iets een maan noemt, dus in die zin kun je dit zeker wel nieuws noemen. K'vind het overigens wel vreemd dat dat nu pas ontdekt wordt. 12 extra manen is niet niks.
pi_1191341
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:14 schreef Lithion het volgende:
Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat Pluto eigenlijk ook niet kwalificeert als een planeet, omdat het daarvoor te klein is. We noemen haar wel als planeet in ons zonnestelsel, maar volgens de definitie is ze dat eigenlijk niet.
Wat maakt zo'n definitie eigenlijk uit? Ik bedoel, manen of geen manen, planeten of geen planeten, het schijnt toch allemaal maar rond te zweven in ons zonnestelsel. En Pluto heeft toch nog steeds wel een middellijn van 3000 km dacht ik, net zo groot als Mercurius of onze maan. Dan zouden we dus opeens 7 planeten hebben?
In het geval van Charon zie je dat die 'planeet' of 'satelliet' zo zwaar is (bijna even groot en zwaar als Pluto) dat ze feitelijk 'om elkaar heen draaien'. Tsja, dan is het echt een kwestie van welke namen je wilt gebruiken...
  woensdag 11 juli 2001 @ 21:21:21 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_1191353
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 19:19 schreef dus het volgende:
Zie de huidige ATP-wereldranglijst voor planeten:
code:
No. Planeet       Manen

1.  Saturnus      30
2.  Jupiter       15
3.  Uranus        5
4.  Mars          2
    Neptunus      2
6.  Aarde         1
    Pluto         1
8.  Mercurius     0
    Venus         0

Eigenlijk sucken we op het gebied van manen dus
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1191473
Maar wat betekent zo'n ontdekking nou voor de astrologie vroeg ik me dus af?

Want kijk, als je er van uit gaat dat alles in ons zonnestelsel van invloed is op ons karakter en op onze levensloop, dan kun je natuurlijk niet al die manen gaan negeren. Dat zou dan uiterst inconsequent zijn. Lijkt mij tenminste hoor...

Que cera et cetera
  woensdag 11 juli 2001 @ 21:40:17 #18
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191538
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:19 schreef dus het volgende:
[..]
Wat maakt zo'n definitie eigenlijk uit? Ik bedoel, manen of geen manen, planeten of geen planeten, het schijnt toch allemaal maar rond te zweven in ons zonnestelsel.
Nou ja, zo kun je alles aan de kant schuiven. Dieren/mensen/planten... het zijn allemaal koolwaterstofverbindingen.
Zo'n definitie maakt het nou eenmaal makkelijker communiceren en je kunt consistentie tussen verschillende instanties van dezelfde soort bereiken.

Een maan is een maan omdat deze met een regelmaat een baan om een planeet beschrijft en daarbij een zekere afmeting heeft. Een satelliet is in feite hetzelfde, zij het dat de afmeting niet ter zake doet. Dus een maan is wel een satelliet, maar een satelliet is niet per definitie een maan. (meen ik) Ik weet niet in hoeverre de vorm er ook mee te maken heeft, maar het zou ook zo kunnen zijn dat een maan een bol-vormig lichaam moet zijn.

quote:
En Pluto heeft toch nog steeds wel een middellijn van 3000 km dacht ik, net zo groot als Mercurius of onze maan. Dan zouden we dus opeens 7 planeten hebben?
De diameter van Pluto bedraagt 2274 km, maar daarbij dient wel opgemerkt te worden dat het oppervlak zeer pokdalig is en een bol-vorm zoals de andere planeten in ons zonnestelsel dus ontbreekt. Daarmee is Pluto zelfs kleiner dan 7 manen uit ons zonnestelsel (en ook Mercurius), namelijk: onze Maan, Io, Europa, Ganymedes, Callisto, Titan and Triton.

De diameter van Charon is 1172 km en vormt daarmee de grootste verhouding van maan/planeet, nog vóór de aarde en de maan.

quote:
In het geval van Charon zie je dat die 'planeet' of 'satelliet' zo zwaar is (bijna even groot en zwaar als Pluto) dat ze feitelijk 'om elkaar heen draaien'. Tsja, dan is het echt een kwestie van welke namen je wilt gebruiken...
Ha'k even niet gezien dat je dit al zei
Maar inderdaad, sommigen prefereren het om het een dubbel-planeet te noemen, vanwege het geringe afmetings-verschil.
  woensdag 11 juli 2001 @ 21:40:31 #19
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1191543
De meest interessante maan lijkt me dat ding waarvan ontdekt is dat er misschien wel een gigantische hoeveelheid water aanwezig is in ijzige toestand, Europa?
pi_1191617
Je weet maar nooit.
Misschien heeft Pluto nu wel 30 manen, maar dat kunnen we niet zien omdat des te verder je de ruimte inkijkt des te meer je terug in de tijd gaat.

P.S: Ik vind Europa wel de coolste maan...

woensdag 11 juli 2001 @ 21:55:23 #21
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191696
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:40 schreef Sniper het volgende:
De meest interessante maan lijkt me dat ding waarvan ontdekt is dat er misschien wel een gigantische hoeveelheid water aanwezig is in ijzige toestand, Europa?
Erm... dat er water in ijzige toestand aanwezig is staat al vast
Waar het bij Europa om draaide was, dat er zich waarschijnlijk vloeibaar water bevond onder die dikke laag ijs, vanwege de vele scheuren die het oppervlak vertoont. Er zijn dan ook al plannen om eens sonde te lanceren die door die laag ijs penetreert en gegevens over de onderliggende laag doorstuurt.
  woensdag 11 juli 2001 @ 21:59:15 #22
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1191734
Ja precies

Ik geloof dat er ergens in Siberie een perma bevroren meer is waar ze de technologie voor die onderneming willen testen. Moeten ze dacht ik 3km boren om in het water te komen, probleem was het voorkomen van mogelijke vervuiling van het water door de sonde.

Interessant.

woensdag 11 juli 2001 @ 22:00:54 #23
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1191749
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:46 schreef bossie het volgende:
Je weet maar nooit.
Misschien heeft Pluto nu wel 30 manen, maar dat kunnen we niet zien omdat des te verder je de ruimte inkijkt des te meer je terug in de tijd gaat.
Welgeteld 5 uur en 20 minuten ja
pi_1191770
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:00 schreef Lithion het volgende:
Hmm jij hebt je tabelletjes wel bij de hand zeg! Of heb je dat van nature zo?
pi_1191781
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 22:00 schreef Lithion het volgende:

[..]

You rulezzz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')