abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 juli 2001 @ 22:59:21 #151
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_1192292
Ik vind het jammer dat alle aandacht nu tegelijk komt.. ik had liever die programma's over een paar dagen verspreid gezien, nu zijn er tegelijkertijd 3 programma's over Brood, en op een bepaald moment heb ik er dan toch wel genoeg van gezien.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 11 juli 2001 @ 23:06:59 #152
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_1192359
Ach weet je wat laat t lekker hangen serieus gedoe zit brood ook niet op te wachten

[Dit bericht is gewijzigd door Machiel op 11-07-2001 23:12]

It's my life.. It's now or never! I aint gonna live forever...
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 juli 2001 @ 23:11:50 #153
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_1192396
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 23:06 schreef Machiel het volgende:

[..]

Ik rest m niet...

Waar haal je de wijsheid vandaan dat ie geliefd werd om misplaatste opmerkingen als deze De man was geliefd om z'n unieke rockmuziek om z'n kunst en z'n gedichten. Dat jij t nou een gigantische lozer vind moet jij weten maar het is verdomme ook maar een mens die dus ook een beetje respect verdiend! Noem mij is een quote van brood die aangeeft dat ie zijn mening net zo ventileerde, ben benieuwd

Een mens krijgt het respect dat hij verdient.
Brood wordt hier in diverse reactie 'geroemd' omdat hij 'zichzelf' bleef.
Ik blijf in deze discussie ook mijzelf en wordt daarom 'verguisd'. Meten met 2 maten dus.

De man sloeg de meest onzinnige wartaal uit in diverse TV programma's waar hij weer eens mocht opdraven in de komkommer tijd, en daar moet ik respect voor hebben?
Zijn muziek was aardig, en kunst heeft hij nooit gemaakt.

Dus de man verdient van MIJ geen respect.

woensdag 11 juli 2001 @ 23:15:44 #154
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_1192428
onzinnig en respectloos wereld van verschil maargoed

Ik geniet van Brood momenteel

woensdag 11 juli 2001 @ 23:59:38 #155
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_1192800
God Speed, Herman...

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
  donderdag 12 juli 2001 @ 01:01:41 #156
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1193225
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 23:11 schreef Swetsenegger het volgende:

Mee eens, de man heeft enkele (sphritz, street) leuke platen gemaakt, maar wat hij neerpenseelde was natuurlijk de grootste flauwekul. Het verkoopbv'tje wat boven cafe Dante in de Amsterdamse Spuistraat zit had de zaakjes goed voor elkaar, maar kunst kon je het niet noemen.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1193298
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 01:01 schreef links234 het volgende:

[..]

Mee eens, de man heeft enkele (sphritz, street) leuke platen gemaakt, maar wat hij neerpenseelde was natuurlijk de grootste flauwekul. Het verkoopbv'tje wat boven cafe Dante in de Amsterdamse Spuistraat zit had de zaakjes goed voor elkaar, maar kunst kon je het niet noemen.

Tja, wat is kunst..

Als je het heel simpel gaat bekijken is alle kunst onzin.

It's all in the eye of the beholder.

Kortom, Kunst is een heel ruim begrip en niet snel te definiëren.

donderdag 12 juli 2001 @ 01:23:05 #158
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_1193310
Het trieste nieuws heeft mij zojuist ook bereikt, terwijl ik stond te strijken, en ik moet zeggen, terwijl ik dit type heb ik best een brokje in mijn keel...
Indrukwekkende, boeiende man, helaas heen gegaan
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
  donderdag 12 juli 2001 @ 01:42:40 #159
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_1193386
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 21:43 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik herhaal hier mijn reactie van de frontpage:

Herman Brood was geen kleurrijk figuur, zoals ik zoveel hier lees, maar gewoon een dorpsidioot.
Als je zo'n figuur als buurman hebt bel je de woningstichting om hem uit zijn huis te laten zetten.
Blijkbaar wanneer je genoeg geld (hebt) verdient, noemt men je opeens 'kleurrijk' en 'excentriek' ipv compleet gestoord. De man was een junk en uitwas van de maatschappij. Het soort mens waar de afgelopen jaren stille tochten door zijn gehouden, en waar de stichting ideele reclame hele campagnes aan gewijdt heeft.
Deze persoon wordt nu opeens geroemd en geeerd, over de doden niets dan goed.
Sorry dat IK aan deze tendens niet wens mee te doen.
Ik vond hem bij leven een ultieme loser

EN:

Een mens krijgt het respect dat hij verdient.
Brood wordt hier in diverse reactie 'geroemd' omdat hij 'zichzelf' bleef.
Ik blijf in deze discussie ook mijzelf en wordt daarom 'verguisd'. Meten met 2 maten dus.
De man sloeg de meest onzinnige wartaal uit in diverse TV programma's waar hij weer eens mocht opdraven in de komkommer tijd, en daar moet ik respect voor hebben?

Dus de man verdient van MIJ geen respect.

Een mens krijgt het respect dat hij verdient, dat klopt. Iemand verdient mijn respect om andere redenen dan dat jij mensen respecteert.

Ik respecteer Herman omdat hij ten volste heeft geleefd. Wars van de wereld om hem heen heeft hij gedaan wat hij wilde. Drugsgebruik hoort daar natuurlijk bij, maar dat is toch zijn keuze?

Om hier zielig te zeggen dat jij je verguisd voelt omdat je zegt wat je denkt, en omdat je denkt dat dat hier niet wordt gerespecteerd, getuigt van een triest gevoel van onbehagen van jouw kant.

En je vergelijking met de 'dorpsidioot' en Herman (die veel geld heeft) raakt kant noch wal. Het is toch logisch: Met veel geld kun je je profileren, kun je veel doen, wat een dorpsidioot waaraan jij je ergert niet kan.
Als jij je ergert aan het feit dat hij zich als junkie profileert en daar geld mee verdient om zijn leven zo te leven zoals hij dat wil, in plaats van een succesvol zakenman of iemand die veel geld geeft aan goede doelen, dan maak jij zelf het onderscheid. Herman heeft het geld zelf verdiend, dat heeft hij niet gekregen. Alleen daar zou je al respect voor kunnen hebben.

Sorry Swets ik begrijp gewoon niet waarom je zo van wal steekt. Jij meet met twee maten omdat je iemand die op alternatieve wijze succes en faam behaalt niet op dezelfde waarde schat als iemand die het op de 'normale' manier doet.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
  donderdag 12 juli 2001 @ 07:48:32 #160
1542 Ludo
Still YF&S
pi_1193624
Ludo heeft altijd erg om Herman gelachen. Ik vind sommige reacties hier op FOk wel een beetje overdreven. Er wordt door sommigen over hem gesproken alsof Herman B hun beste vriend of op z'n minst familie was...Beeeetje overdreven.

Maar goed, ik ken(de) Herman persoonlijk en deze treurige zooi had hij nooit gewild.

Wordt straks nog lachen op de crematie, als ze Brood uit de oven gaan halen.

Gelukkig was het met zijn bloedsamenstelling niet zo'n troep voor het Hilton. De alcohol was al snel verdampt. Maar ja, toch lullig, Ludo zat net te wachten op zijn nieuwe CD, covers van bekende nummers, waarvan hij met de opnames van de de videoclip van de cover van "I believe I can fly" bezig was.

<a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm" rel="nofollow" target="_blank"><a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<" rel="nofollow" target="_blank">http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<</a>;/a>
  donderdag 12 juli 2001 @ 08:01:47 #161
13063 Catkin_
altijd en overal!
pi_1193649
Ik vond/ vind zijn muziek niet zoveel aan, zijn schilderijen ook niet echt geweldig, maar hij had wel humor (of noemen ze dat onder invloed zijn). Ik vind het wel mooi dat ie nu nog kon beslissen hoe die ging, dat had over een tijdje niet meer gekunt, hij heeft dus tot het laatst toe de touwtjes in handen gehad, precies zoals die altijd heeft geleefd en wilde...
G'day mates, I'm in Australia!!!
  donderdag 12 juli 2001 @ 10:14:23 #162
6317 Antikal
God is een ramptourist
pi_1194004
Ik heb Brood nooit veel gevonden. Muziek niet, kunst niet. Maar gisteravond moest ik toch wel erg om um lachen in die opnamen uit de TV show, waar 'ie samen met Hennie Vrienten zat.

Vage gast.

"That's what Britney Spears said before he died.."
pi_1194052
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 07:48 schreef Ludo het volgende:
Ludo heeft altijd erg om Herman gelachen. Ik vind sommige reacties hier op FOk wel een beetje overdreven. Er wordt door sommigen over hem gesproken alsof Herman B hun beste vriend of op z'n minst familie was...Beeeetje overdreven.

Maar goed, ik ken(de) Herman persoonlijk en deze treurige zooi had hij nooit gewild.

Inderdaad, mee eens (om vervolgens allemaal het volgende te zeggen...)

O, Ludo kende hem ook al? Ik ook, via mijn familie, maar ik vond het zo flauw om dat weer te zeggen (... edit, never mind, maakt ook niks uit...) Aan de andere kant, wie kende Herman niet, het was zo'n beetje de meest toegankelijke celeb die Nederland rijk was. Hij heeft met iedereen wel een keer zitten lullen en alle ook maar een beetje leuke dames heeft ie wel een keer versierd. Dan wel een poging gedaan tot

[Dit bericht is gewijzigd door Manono op 12-07-2001 12:33]

Jusqu'ici tout va bien...
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 juli 2001 @ 18:28:12 #164
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_1196571
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 23:15 schreef Machiel het volgende:
onzinnig en respectloos wereld van verschil maargoed

Ik geniet van Brood momenteel

Ik geniet ook van brood momenteel

En weet je, eerlijk gezegd interesseert het me geen ruk wat jij ervan vind

donderdag 12 juli 2001 @ 20:02:44 #165
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_1197004
Lighten up
pi_1197289
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 01:01 schreef links234 het volgende:

[..]

ik vind dat wel degelijk kunst, oke dat jij nix ziet in z'n schilderijen en tekeningen... maar doe het em maar eens na
smaken verschillen
als er tegenwoordig nog kunstenaars zijn die het begrip 'kunst' waard zijn dan was herman brood dat wel, die man deed niet alleen aan kunst die man WAS kunst, het is op zich al een wonder dat ie zo lang overeind bleef staan en niet allang bezweken is aan de drugs

hoe knullig sommige dingen ook zijn van hem, hij heeft altijd een bepaalde stijl en hoe makkelijk iedereen ook zegt 'dat kan ik ook' een echte brood maken is moeilijker dan je denkt
net zoals dat het van een flatgebouw afspringen is.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_1197308
Goede dingen lijken altijd heel makkelijk.

Wat overigens niet hoeft te betekenen dat ik een fan van zijn schilderkunst ben.

pi_1197430
inderdaad, ik ook niet zo in 't bijzonder - hoewel ik sommige schilderijen wel mooi vind. en wat enerG hierboven ook al zegt: die eigen stijl, dat vind ik wel zeer sterk.
  donderdag 12 juli 2001 @ 22:12:38 #169
8756 Abe
Sportfokker
pi_1197701
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:51 schreef Manono het volgende:
"Zijn afkickperiode deed hem de das om" een irritant domme uitspraak van een dweepzieke en buiten de realiteit staande fan.
Kijk dat is nog eens een domme irritante quote

Iemand die na een lange afkick periode beseft dat de drugs hem hebben gesloopt zowel mentaal als lichamelijk wordt er niet vrolijker op en dan heb je volgens mij twee keuzes:

1. je weer volstoppen met drugs om alles te verdringen
2. eruit stappen (letterlijk en figuurlijk)

PS: Abe is geen Brood fan

Gapen is een vorm van stretchen
pi_1197816
Blijkbaar begon zijn lichaam ineens heel snel oud te worden toen hij afkickte van de drugs.
De alcohol heeft ook niet veel geholpen

Weet iemand hoelaat de Brood specials op TV komen?
Kan niets vinden erover

[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 12-07-2001 22:32]

vrijdag 13 juli 2001 @ 03:36:04 #171
2 Jorma
absolution
pi_1199289
Die specials zijn al een beetje geweest denk ik..

Woensdagavond was een een compilatie van TROSuitzendingen waar Herman in te vinden was op Nederland 2. Vrijwel aansluitend de docufilm 'rock n roll junkie' op Nederland 3. Op Yorin werd er een interview uitgezonden tussen Brood en Theo van Gogh. TMF zond een concert van hem & z'n band uit, veel clips en een laf interviewtje met Isabelle.

Uiteraard was er bij Netwerk en Nova + alle journaals ook aandacht voor Broodje.

pi_1199910
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:40 schreef Manono het volgende:

[Bogus schreef: Zijn afkickperiode heeft hem de das om gedaan]

Tuurlijk. Droom lekker verder.

quote:
Afkicken werd Brood fataal

door RENÉ STEENHORST

AMSTERDAM - De recente pogingen om snel af te kicken van zijn verslaving aan drugs en drank zijn rockster/kunstenaar Herman Brood (54) vrijwel zeker fataal geworden. Hij werd depressief en suïcidaal door het relatief snel teruggedrongen gebruik.

Man neemt afscheid van Brood bij Hilton.

Zijn dodensprong, woensdag, vanaf het dak van het Amsterdamse Hilton hotel past, volgens verslavingsdeskundigen, geheel in de lijn van een totale fysieke en mentale ontregeling die kan optreden wanneer langdurig verslaafden hun gebruik vrij abrupt verminderen of zelfs enige tijd stil leggen en daarin niet goed (willen) worden begeleid.

De balans moet zijn weggevallen bij Herman Brood, vermoeden zij, evenals het vangnet van de Londense kliniek waar hij september vorig jaar met spoed werd opgenomen. "Elke abrupte verandering, zoals het plotseling stoppen met roken, drinken of drugs, het in korte tijd heel sterk vermageren of een gedrag staken dat al tientallen jaren bestond, heeft risico's. Het lichaam ontbeert dan ineens de stoffen die het jarenlang toegediend kreeg. Het valt daardoor in een gat, omdat na jarenlang gebruik een nieuw evenwicht in dat lichaam en vooral in de hersenen is ontstaan", zegt dr. P. Geerlings, psychiater, eerste geneesheer en verslavingsdeskundige van het Jellinek Centrum in Amsterdam. "Na het staken van jarenlang drugsgebruik kan depressiviteit optreden, evenals hevige gevoelens van wanhoop die kunnen ontaarden in suïcidaal gedrag of andere ontremmingen."

Geerlings' woorden passen geheel in de beschrijving van Broods situatie door schrijver Bart Chabot, een der beste vrienden van Brood, die hem de laatste maanden van zijn leven "soms twee, drie keer per week" bezocht. Chabot zag de veranderingen bij Herman Brood ontstaan nadat deze zich in Londen grondig doch tamelijk kortdurend had laten behandelen wegens excessief gebruik van drank en drugs. "In de maanden na zijn verblijf in de kliniek werd hij depressiever en viel het woord 'zelfdoding' ook steeds vaker. Je kunt je achteraf bezien afvragen of Herman er wel verstandig aan gedaan heeft af te kicken", zei Chabot enkele uren nadat het stoffelijk overschot van Brood was opgeraapt van een dakdeel op de vierde verdieping van het Amsterdamse hotel.

Psychiater Geerlings: "Als je ziet dat de kwaliteit van leven verslechtert door het afkicken, en iemand er beroerder aan toe is dan tijdens zijn of haar gebruik, dan kun je je inderdaad afvragen of dat afkicken wel zo goed is geweest. Een verslaafde als deze patiënt was vrij zeker beter af geweest met doorgaan onder strikte begeleiding."

"Mensen die in de schijnwerpers van de publiciteit staan", vervolgt dr. Geerlings, die reeds vele jaren werkzaam is in 'de Jellinek', "hebben dikwijls moeite zich te vervoegen bij de reguliere instellingen. Zij zoeken dan een kliniek in het buitenland, in Engeland, Schotland of Israël, waar zij minder dénken op te vallen en daar soms een vrij korte kuur doormaken."

Volgens Geerlings draagt een opname van beperkte duur in een kliniek een serieus gevaar op terugval in zich dan een geleidelijk ontwenningsproces. Hij verklaart zich nader: "Alle ervaringen van iemand de drugs en drank die zijn gebruikt, muziek die is beluisterd en emoties die zijn doorgemaakt álles ligt opgeslagen in het zogeheten 'ventrale subilicum', ofwel het archief van de hersenen dat zich in de 'hippocampus' bevindt. Zodra iemand bijvoorbeeld muziek hoort die hij associeert met zijn drugsgebruik, ligt terugval op de loer. Het is het vonkje dat de verslaving weer kan doen aanwakkeren. Zo kende ik een patiënt die al vier jaar clean was na jarenlang heroïnegebruik. Ineens kwam hij op het Centraal Station in Amsterdam, een plek waar hij al die tijd niet geweest was, en voelde vanaf dát moment de behoefte aan heroïne weer in alle hevigheid opkomen. Dat is de triggerfunctie vanuit de hersenen die dat gevoel opwekt. Het zogeheten 'glutamaat-receptorsysteem' speelt daarin, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek, een belangrijke rol."

Door langdurig gebruik van alcohol en drugs kunnen blijvende veranderingen in de structuren van de hersenen optreden. Geerlings: "Zelfs bij het gebruik van één enkel xtc-pilletje is daar al sprake van. Althans na een jaar is de hersenbeschadiging nog aantoonbaar. Of dat tien jaar later ook nog speelt, weten we nog niet. Dat onderzoek loopt nog. Maar door veranderingen in de hersenen verandert het gedrag van iemand. Jarenlang drugsgebruik kan leiden tot overprikkeling in de hersenen, met als eventueel gevolg: een opgefokte depressie, impulsief-destructief gedrag ineens wordt het iemand te veel."

Dat gedrag viel te lezen in het afscheidsbriefje dat op het lichaam van Herman Brood werd gevonden. De extreme levenskunstenaar had ineens de moed opgegeven en schreef: "Ik heb er geen zin meer in..."

bron: de Telegraaf 13 juli 2001

pi_1199990
voor zover ik begrepen heb was deze afkick-actie niet zozeer 'n vrijwillige keuze als wel 't gevolg van 't feit dat hij vorig jaar ineens geen enkel effect meer voelde van z'n dagelijkse dosis speed.

hoogstwaarschijnlijk was dát wel weer 't gevolg van 't zolang zoveel gebruiken. dus al met al is 't toch veeleer het wel gebruiken van drugs dat z'n achteruitgang heeft versneld, dan het NIET gebruiken ervan.

pi_1200164

Wat ik, veel eerder, bedoelde te zeggen:

Zijn hardnekkig drugsgebruik überhaupt heeft hem de das om gedaan. Zijn afkickpoging zal de de druppel zijn geweest, in die zin dat ie de dingen waarschijnlijk voor het eerst sinds lange tijd op een realistische manier onder ogen zag. Maar waarom denk je dat hij in de eerste plaats de noodzaak ervoer tot afkicken? Hij had het niet lang daarvoor daarvoor toch ook ineens veel over de dood?

Ik heb zelf een vriend gehad die na een mislukte afkickpoging 7 jaar geleden zelfmoord pleegde. We hadden tot heel kort daarvoor intensieve gesprekken met elkaar. Hij was op een punt aangekomen waar het voor hem ondraaglijk was nog mèt, dan wel zonder de dope te leven. Het was zijn ergste vijand maar ook de vriend waar hij de meeste intimiteit mee deelde. Ik zei vaak tegen hem, als dit voor jou werkt, waarom laat je het dan niet zo en blijf je gewoon gebruiken? Waarop hij mij keer op keer probeerde duidelijk te maken dat wanneer hij af en toe ineens bij was, hij zich realiseerde hoe weinig er nog van hem over was. Dat zijn hele persoonlijkheid geconsumeerd werd door de heroïne, dat het steeds meer terrein begon te winnen en dat hem dat enorm beangstigde. Hij zei zelf: 'ik ben op een luchtbed aan de vloedlijn in slaap gevallen en iedere keer als ik wakker wordt, is de kust verder uit zicht. Ik denk dat de volle zee niet ver weg meer is.'
Omdat heroïne alles verdooft, is het niet gek dat mensen die afkicken zich te pletter schrikken van de realiteit die ze ervaren. Als iemand die altijd blind is geweest en ineens kan zien. Voeg daarbij de lichamelijke en geestelijke ontwenningsverschijnselen... Echter, iemand onderneemt geen serieuze afkickpoging als ie daar niet de noodzaak van inziet. Weet jij veel wat er met hem gebeurd zou zijn als ie die poging niet had ondernomen? Wat denk je dat het spuiten van de goorste drug, speed, met het lijf van een 54 jarige man doet? Afgezien van wat er met zijn geest gebeurt? 'T kan lang duren of 't kan kort duren, maar kapot ga je. Niet in de eerste plaats aan het afkicken, maar vooral aan het lange termijn grootgebruik van smerige troep via de naald.

Ik vel geen moraal oordeel, ik stel gewoon vast dat een bepaalde manier van drugsgebruik een mens kapot maakt.

[Dit bericht is gewijzigd door Manono op 13-07-2001 13:18]

pi_1200170
Zie het als kunst.... geen spot....

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')