abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17043639
Dieren in de Germaanse Mythologie:

Audhumla:

Audhumla was de oerkoe, ze ontstond uit Ginnungagap ('de gapende leegte') Uit haar uiers kwamen vier melkstromen, waarmee Ymir, de eerste reus werd gevoedt. Ze schiep de eerste mens door hem uit het ijs te likken!

pi_17043768
Raven: Hugin (Verstand) en Munin (Geheugen)

De ogen op de aarde van de alfader Odin, Deze raven vlogen de wereld over, en fluisterde Odin alles in zijn oor wat ze op hun tocht hadden gezien. Daarom heet Odin ook de Raven god!

pi_17043874
Wolven:

Geri (Gulzigheid) en Freki (Vraatzucht)

Odin at nooit, alles wat hij voorgezet kreeg gaf hij aan zijn wolven, Als Odin zijn rol als dodengod vervulde gingen de wolven met hem mee, ze mochten alleen door hem gevoed worden!

pi_17044330
Sleipnir (Stormwind) :

Het achtvoetige ros van Odin, Als zijn hoeven de aarde raakte, splijten de grond uiteen, Odin waakte over de slagvelden op Sleipnir terwijl hij zijn speer naar de vijanden slingerde!

pi_17044732
De bokken van Donar: Tandenknarser en Tandenkraker

De Midgardslang, wier naam mij even is ontschoten

Fenris, de wolf die de zoon was van Loki

en vele vele anderen

mensen vinden mij raar
pi_17060644
gullinbursti:

Het everzwijn van de lentegod Frey, De ever had goude manen en stelde soms de zon voor,

Frey behoorde tot het geslacht van de Vana's de heersers van water en lucht. Hij was dan ook de god van regen en zonneschijn en de heerser van het Alfheim, het elfenland!

woensdag 11 februari 2004 @ 12:30:02 #7
27871 Hole
Pecunia non olet. Poep wel.
pi_17084057
quote:
Op maandag 9 februari 2004 22:42 schreef _The_General_ het volgende:
Dieren in de Germaanse Mythologie:
Waar haal je het allemaal vandaag die geweldige topics steeds!!!
Niets zo charmant als een spreuk aan de onderkant.
Famous last words: "What the h*ll was that?" - Mayor of Hiroshima
pi_17091213
Ben je een encyclopedie aan het beginnen?
Propaganda is the breeding ground for mass stupidity, mass stupidity is a plague to modern society, modern society is inextricably bound to propaganda. Why don't you just scrape the safety labels off of everything and let these problems solve themselves..
pi_17098508
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 16:21 schreef Ayanthrax het volgende:
Ben je een encyclopedie aan het beginnen?

Freya, De Godin Freya reed in een wagen getrokken door twee katten. Freya was de godin van de jeugd, van het licht, van de lente en van de schoonheid.

Freya hoorde bij het watergeslacht van de Wanen reuzen. Dit reuzen geslacht heerste oorspronkelijk over het water. Ze droeg vaak een verenkleed en vloog vaak over de wereld in de gedaante van een valk!

pi_17099729
Kraken

Een enorm zeemonster uit de Noorse zeefolklore. Er werd gedacht dat dit beest schepen aanviel en vernietigde en de bemanning op at. Het is deels een octopus en deels krab.

pi_17099804
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 21:08 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Kraken
Intressant, ik vraag me af waar de naam Kraken vanaf komt en of het iets te maken heeft met het Kraken zoals we dat nu gebruiken in de nederlandse taal!?
  Admin woensdag 11 februari 2004 @ 22:10:03 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_17101989
Grappig, weet je er meer over te vertellen?
Ik herken een hoop namen uit de Eddah namelijk , maar ik heb geen idee hoe en waar het verband met elkaar houd.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_17102165
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:10 schreef yvonne het volgende:
Grappig, weet je er meer over te vertellen?
Ik herken een hoop namen uit de Eddah namelijk , maar ik heb geen idee hoe en waar het verband met elkaar houd.
De eddah zoals in de winkel, of het boek
  Admin woensdag 11 februari 2004 @ 22:33:29 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_17102819
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:14 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

De eddah zoals in de winkel, of het boek

O, Edda
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_17103033
De Nibelungen, mogen die ook? Of alleen de dieren??
pi_17103086
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:40 schreef Tronica het volgende:
De Nibelungen, mogen die ook? Of alleen de dieren??
Ga je gang, Ik vind alles van de germaanse mythologie intressant, maar ik was me momenteel een beetje aan het verdiepen in de dieren,

Dus kom maar op

pi_17103763
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:42 schreef _The_General_ het volgende:

Dus kom maar op

Nou, weet wat je zegt hoor, dat is een zeer uitgebreide mythe. Om die fatsoenlijk te omschrijven heb ik wel even meer tijd nodig dan een uurtje.

Ik ben er in ieder geval verslingerd aan geraakt uiteraard door de geweldige vierdelige operareeks van Wagner: Der Ring des Nibelungen.

De voorgeschiedenis van de Ring begint met 'Das Rheingold', waarin de dochters van Vadertje Rhein: Flosshilde, Wellgunde en Woglinde (waternimfen) het rijngoud bewaken dat zo waardevol is dat als er een ring van gesmeed wordt, de drager ervan wereldheerschappij ondervindt. Het enige nadeel is dan wel dat die drager voortaan liefde moet ontberen. Alberich (een nibelung = dwergenvolk) steelt het goud, doet afstand van de liefde en krijgt daardoor magische kracht waarmee hij een ring smeedt die zijn hele volk tot zijn slaven maakt. Hij wil natuurlijk heerser van de wereld worden....

Ben je nu nieuwsgierig geworden en moet ik verder gaan??
Want als dat zo is zal ik er eens goed voor gaan zitten

pi_17103807
Heel erg nieuwsgierig Het klinkt erg intressant.

Schrijf alsjeblieft verder, als je daar tijd voor hebt Maar ik denk dat dit onderwerp misschien nog beter tot zijn recht komt in een nieuw topic?

pi_17103875
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 23:01 schreef _The_General_ het volgende:

Schrijf alsjeblieft verder, als je daar tijd voor hebt Maar ik denk dat dit onderwerp misschien nog beter tot zijn recht komt in een nieuw topic?

Jij bent cool!
pi_17104304
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 23:01 schreef _The_General_ het volgende:
Is het ook Niet in het minst door de muziek van Richard, daardoor ben ik me erin gaan verdiepen in ieder geval.
quote:
Nah, ik zal inderdaad in dit topic niet verder schrijven, het is niet zo 'dierlijk', de Ring. Hoewel Alberich zichzelf omtovert in een draak en een pad, er een bosvogeltje in voorkomt en nog wat drakengespuis.

Ik weet wel dat ik af en toe het idee heb dat JK Rowling ook dol is op de ring omdat er in Harry Potter veel zaken verwijzen naar de Ring, zoals een onzichtbaarheidsitem, leuke dwergen, reuzen en noem maar op. Ook de legende van Koning Arthur komt min of meer voorbij, althans het gedeelte van het zwaard in de steen. In de ring is dat het zwaard in de boom.

En zo zijn er leuke andere raakvlakken met verhaaltjes.

Maar ik wens je veel plezier met de dieren en als ik nog eens veel tijd heb wijd ik misschien wel een heel topic aan Wagners meesterwerk.

Ik ga in ieder geval dit topic volgen Erg leuk!!

pi_17105743
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 20:32 schreef _The_General_ het volgende:

Freya, De Godin Freya reed in een wagen getrokken door twee katten. Freya was de godin van de jeugd, van het licht, van de lente en van de schoonheid.

Freya hoorde bij het watergeslacht van de Wanen reuzen. Dit reuzen geslacht heerste oorspronkelijk over het water. Ze droeg vaak een verenkleed en vloog vaak over de wereld in de gedaante van een valk!

[afbeelding]

Is dat een Ja? Kun je iets opzoeken over Iormungand? ^-^
Propaganda is the breeding ground for mass stupidity, mass stupidity is a plague to modern society, modern society is inextricably bound to propaganda. Why don't you just scrape the safety labels off of everything and let these problems solve themselves..
pi_17106088
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:01 schreef Ayanthrax het volgende:

[..]

Is dat een Ja? Kun je iets opzoeken over Iormungand? ^-^

Ik heb een prachtig oud boek, uit 1927 waar dit alles in beschreven staat, ik ben er al een paar dagen in het lezen,

Ik zal ff zoeken naar lormungand,

pi_17106137
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 00:15 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb een prachtig oud boek, uit 1927 waar dit alles in beschreven staat, ik ben er al een paar dagen in het lezen,

Ik zal ff zoeken naar lormungand,

Kan een I of een J zijn, die eerste letter.. weet niet hoe het in je boek staat..
pi_17106160
Leuk topic, ik had het er laatst nog met iemand over hoe weinig wij Nederlanders (mijzelf incluis) eigenlijk weten over de Germaanse mythlogie, ook al ligt die in wezen veel dichter bij huis dan bijvoorbeeld de Noorse, Romeinse, Griekse of Egyptische die over het algemeen veel meer 'mainstream' zijn. Daarom is dit wel eens interessant om te lezen.
Hamelen is die kant op
pi_17106243
Iormungandur

Loki, De god van het vuur stamde af van de reus Farbauti en de reuzin Laufeia. Bij de reuzin Angurboda werd Loki vader van drie monsterachtige wezens, Fenris, de Midgardslang of Iormungandur en Hela,

Iormungandur was een geweldige slang, die leefde in de wereldzee waar zij giftige dampen uitblies die weer het leven schonken aan andere monsters. Hij was zo enorm groot dat hij de hele aarde omspande en zichzelf in de staart kon bijten. Zeestormen werden aan bewegingen van haar toegeschreven. Als het monster zich zou vrijbreken zou de Godenschermering beginnen en de aarde overspoelen!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')