Audhumla:
Audhumla was de oerkoe, ze ontstond uit Ginnungagap ('de gapende leegte') Uit haar uiers kwamen vier melkstromen, waarmee Ymir, de eerste reus werd gevoedt. Ze schiep de eerste mens door hem uit het ijs te likken!
De ogen op de aarde van de alfader Odin, Deze raven vlogen de wereld over, en fluisterde Odin alles in zijn oor wat ze op hun tocht hadden gezien. Daarom heet Odin ook de Raven god!
Geri (Gulzigheid) en Freki (Vraatzucht)
Odin at nooit, alles wat hij voorgezet kreeg gaf hij aan zijn wolven, Als Odin zijn rol als dodengod vervulde gingen de wolven met hem mee, ze mochten alleen door hem gevoed worden!
Het achtvoetige ros van Odin, Als zijn hoeven de aarde raakte, splijten de grond uiteen, Odin waakte over de slagvelden op Sleipnir terwijl hij zijn speer naar de vijanden slingerde!
De Midgardslang, wier naam mij even is ontschoten
Fenris, de wolf die de zoon was van Loki
en vele vele anderen
Het everzwijn van de lentegod Frey, De ever had goude manen en stelde soms de zon voor,
Frey behoorde tot het geslacht van de Vana's de heersers van water en lucht. Hij was dan ook de god van regen en zonneschijn en de heerser van het Alfheim, het elfenland!
quote:Waar haal je het allemaal vandaag die geweldige topics steeds!!!
Op maandag 9 februari 2004 22:42 schreef _The_General_ het volgende:
Dieren in de Germaanse Mythologie:
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 16:21 schreef Ayanthrax het volgende:
Ben je een encyclopedie aan het beginnen?
Freya, De Godin Freya reed in een wagen getrokken door twee katten. Freya was de godin van de jeugd, van het licht, van de lente en van de schoonheid.
Freya hoorde bij het watergeslacht van de Wanen reuzen. Dit reuzen geslacht heerste oorspronkelijk over het water. Ze droeg vaak een verenkleed en vloog vaak over de wereld in de gedaante van een valk!
Een enorm zeemonster uit de Noorse zeefolklore. Er werd gedacht dat dit beest schepen aanviel en vernietigde en de bemanning op at. Het is deels een octopus en deels krab.
quote:Intressant, ik vraag me af waar de naam Kraken vanaf komt en of het iets te maken heeft met het Kraken zoals we dat nu gebruiken in de nederlandse taal!?
Op woensdag 11 februari 2004 21:08 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Kraken
quote:De eddah zoals in de winkel, of het boek
Op woensdag 11 februari 2004 22:10 schreef yvonne het volgende:
Grappig, weet je er meer over te vertellen?
Ik herken een hoop namen uit de Eddah namelijk , maar ik heb geen idee hoe en waar het verband met elkaar houd.
quote:O, Edda
Op woensdag 11 februari 2004 22:14 schreef _The_General_ het volgende:[..]
De eddah zoals in de winkel, of het boek
quote:Ga je gang,
Op woensdag 11 februari 2004 22:40 schreef Tronica het volgende:
De Nibelungen, mogen die ook? Of alleen de dieren??
Dus kom maar op
quote:Nou, weet wat je zegt hoor, dat is een zeer uitgebreide mythe. Om die fatsoenlijk te omschrijven heb ik wel even meer tijd nodig dan een uurtje.
Op woensdag 11 februari 2004 22:42 schreef _The_General_ het volgende:Dus kom maar op
Ik ben er in ieder geval verslingerd aan geraakt uiteraard door de geweldige vierdelige operareeks van Wagner: Der Ring des Nibelungen.
De voorgeschiedenis van de Ring begint met 'Das Rheingold', waarin de dochters van Vadertje Rhein: Flosshilde, Wellgunde en Woglinde (waternimfen) het rijngoud bewaken dat zo waardevol is dat als er een ring van gesmeed wordt, de drager ervan wereldheerschappij ondervindt. Het enige nadeel is dan wel dat die drager voortaan liefde moet ontberen. Alberich (een nibelung = dwergenvolk) steelt het goud, doet afstand van de liefde en krijgt daardoor magische kracht waarmee hij een ring smeedt die zijn hele volk tot zijn slaven maakt. Hij wil natuurlijk heerser van de wereld worden....
Ben je nu nieuwsgierig geworden en moet ik verder gaan??
Want als dat zo is zal ik er eens goed voor gaan zitten
Schrijf alsjeblieft verder, als je daar tijd voor hebt Maar ik denk dat dit onderwerp misschien nog beter tot zijn recht komt in een nieuw topic?
quote:Jij bent cool!
Op woensdag 11 februari 2004 23:01 schreef _The_General_ het volgende:
Heel erg nieuwsgierigHet klinkt erg intressant.
Schrijf alsjeblieft verder, als je daar tijd voor hebt
Maar ik denk dat dit onderwerp misschien nog beter tot zijn recht komt in een nieuw topic?
quote:Is het ook
Op woensdag 11 februari 2004 23:01 schreef _The_General_ het volgende:
Heel erg nieuwsgierigHet klinkt erg intressant.
quote:Nah, ik zal inderdaad in dit topic niet verder schrijven, het is niet zo 'dierlijk', de Ring. Hoewel Alberich zichzelf omtovert in een draak en een pad, er een bosvogeltje in voorkomt en nog wat drakengespuis.
Schrijf alsjeblieft verder, als je daar tijd voor hebtMaar ik denk dat dit onderwerp misschien nog beter tot zijn recht komt in een nieuw topic?
Ik weet wel dat ik af en toe het idee heb dat JK Rowling ook dol is op de ring omdat er in Harry Potter veel zaken verwijzen naar de Ring, zoals een onzichtbaarheidsitem, leuke dwergen, reuzen en noem maar op. Ook de legende van Koning Arthur komt min of meer voorbij, althans het gedeelte van het zwaard in de steen. In de ring is dat het zwaard in de boom.
En zo zijn er leuke andere raakvlakken met verhaaltjes.
Maar ik wens je veel plezier met de dieren en als ik nog eens veel tijd heb wijd ik misschien wel een heel topic aan Wagners meesterwerk.
Ik ga in ieder geval dit topic volgen Erg leuk!!
quote:Is dat een Ja? Kun je iets opzoeken over Iormungand? ^-^
Op woensdag 11 februari 2004 20:32 schreef _The_General_ het volgende:
Freya, De Godin Freya reed in een wagen getrokken door twee katten. Freya was de godin van de jeugd, van het licht, van de lente en van de schoonheid.
Freya hoorde bij het watergeslacht van de Wanen reuzen. Dit reuzen geslacht heerste oorspronkelijk over het water. Ze droeg vaak een verenkleed en vloog vaak over de wereld in de gedaante van een valk!
quote:Ik heb een prachtig oud boek, uit 1927 waar dit alles in beschreven staat, ik ben er al een paar dagen in het lezen,
Op donderdag 12 februari 2004 00:01 schreef Ayanthrax het volgende:[..]
Is dat een Ja? Kun je iets opzoeken over Iormungand? ^-^
Ik zal ff zoeken naar lormungand,
quote:Kan een I of een J zijn, die eerste letter.. weet niet hoe het in je boek staat..
Op donderdag 12 februari 2004 00:15 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb een prachtig oud boek, uit 1927 waar dit alles in beschreven staat, ik ben er al een paar dagen in het lezen,Ik zal ff zoeken naar lormungand,
Loki, De god van het vuur stamde af van de reus Farbauti en de reuzin Laufeia. Bij de reuzin Angurboda werd Loki vader van drie monsterachtige wezens, Fenris, de Midgardslang of Iormungandur en Hela,
Iormungandur was een geweldige slang, die leefde in de wereldzee waar zij giftige dampen uitblies die weer het leven schonken aan andere monsters. Hij was zo enorm groot dat hij de hele aarde omspande en zichzelf in de staart kon bijten. Zeestormen werden aan bewegingen van haar toegeschreven. Als het monster zich zou vrijbreken zou de Godenschermering beginnen en de aarde overspoelen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |